تاخیر گفتار و 10 گروه دارای تاخیر

تاخیر گفتار

تاخیر گفتار کودکان یکی از مسایلی است که برخی از کودکان با آن مواجه می شوند. یک کودک 2 ساله معمولی می تواند حدود 50 کلمه بگوید و در جملات دو و سه کلمه ای صحبت کند. در سن 3 سالگی، دایره لغات آنها به حدود 1000 کلمه افزایش می یابد و آنها در جملات سه و چهار کلمه ای صحبت می کنند. اگر کودک نوپا شما این نقاط عطف را برآورده نکرده باشد، ممکن است تاخیر در گفتار داشته باشد.

نقاط عطف رشد به سنجش پیشرفت کودک شما کمک می کند، اما آنها فقط دستورالعمل های کلی هستند. کودکان با سرعت خود رشد می کنند. اگر کودک شما تاخیر در گفتار دارد، همیشه به این معنی نیست که چیزی اشتباه است. تأخیر گفتار می تواند به دلیل کم شنوایی یا اختلالات عصبی یا رشدی باشد. بسیاری از انواع تاخیر گفتار را می توان به طور موثر درمان کرد.
اکر شما هم با چنین مشکلی رو به رو هستید با متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام تماس بگیرید.


چگونه تاخیر گفتار و زبان متفاوت است؟


اگرچه تشخیص این دو اغلب دشوار است – و اغلب با هم به کار می روند – تفاوتهایی بین تاخیر گفتار و زبان وجود دارد. گفتار عمل فیزیکی تولید صداها و گفتن کلمات است. کودک نوپا با تاخیر در گفتار ممکن است تلاش کند اما در ایجاد صداهای صحیح برای ساختن کلمات مشکل داشته باشد.
تأخیر_گفتار شامل درک مطلب یا ارتباط غیرکلامی نیست. تاخیر زبانی شامل درک و برقراری ارتباط، چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی است. یک کودک نوپا با تاخیرزبانی ممکن است صداهای صحیح را تولید کند و برخی از کلمات را تلفظ کند، اما آنها نمی توانند عبارات یا جملات منطقی بسازند.

آنها ممکن است در درک گفتار و زبان دیگران مشکل داشته باشند. کودکان ممکن است تاخیر در گفتار یا تاخیر زبان داشته باشند، اما این دو حالت گاهی اوقات با هم تداخل دارند. اگر نمی دانید فرزندتان ممکن است کدام یک را داشته باشد، نگران نباشید. شما می توانید با متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی در مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا ( یاشام ) صحبت کنید وقت ملاقات بگیرید تا آنها بعد از بررسی کامل کارهایی را که می توانید انجام دهید را به شما یاد دهند

تاخیر گفتار کودک چیست؟


مهارت های گفتاری و زبانی با صدای ناله یک نوزاد شروع می شود. با گذشت ماه‌ها، غرغر کردن به ظاهر بی‌معنی به اولین کلمه قابل درک تبدیل می‌شود. تأخیر گفتار زمانی است که کودک به نقاط عطف گفتار معمولی نرسیده باشد. کودکان در جدول زمانی خود پیشرفت می کنند. کمی تأخیر در مکالمه لزوماً به معنای وجود مشکل جدی نیست.

تواناییهای گفتار و زبان کودک 3 ساله چیست؟


یک کودک 3 ساله معمولی می تواند: از حدود 1000 کلمه استفاده کند، خود را به نام صدا کنند، دیگران را به نام صدا کنند، در جملات سه و چهار کلمه ای از اسم، صفت و افعال استفاده کند، کلمات جمع را بگویند، سوال بپرسند. داستان بگویید، یک قافیه مهد کودک را تکرار کنید، یک آهنگ بخوانید .
افرادی که بیشترین زمان را با یک کودک می گذرانند، بیشتر آنها را درک می کنند. حدود 50 تا 90 درصد از کودکان 3 ساله می توانند آنقدر خوب صحبت کنند که غریبه ها بیشتر اوقات جملات و گفتار آنها را درک کنند.

علائم تاخیر گفتار

اگر کودک در 2 ماهگی سر و صدا نمی کند یا صداهای دیگری تولید نمی‌کند، این می‌تواند اولین نشانه تاخیر در گفتار باشد. در 18 ماهگی، اکثر نوزادان می توانند از کلمات ساده مانند “ماما” یا “بابا” استفاده کنند.


علایم تاخیر گفتار در سن 2 سالگی:


حداقل از 25 کلمه استفاده نمی کند. سن2 و نیم سال: ازعبارات دو کلمه ای منحصر به فرد یا ترکیبات اسم-فعل استفاده نمی کند.


علایم تاخیر گفتار در سن 3 سالگی:


حداقل از 200 کلمه استفاده نمی کند، چیزها را به نام نمی پرسد، حتی اگر با آنها زندگی می کنید درک آنها سخت است. اگر کودک درهر سنی قادر به گفتن کلماتی که قبلاً آموخته نیست می تواند مشکل داشته باشد.

چه چیزی می تواند باعث تاخیر گفتار شود؟


تاخیر گفتار ممکن است به این معنی باشد که جدول زمانی رشد آنها کمی متفاوت است و آنها عقبتر از دیگر همسن و سالان هستند و با کمی تلاش به آنها خواهند رسید. اما تأخیر گفتار یا زبان نیز می تواند چیزی در مورد رشد فیزیکی و فکری کلی بگوید.در اینجا چند نمونه آورده شده است.

مشکلات دهان و تاخیر گفتار کودکان


تاخیر در گفتار می تواند نشان دهنده مشکلی در دهان، زبان یا کام باشد. در شرایطی به نام آنکیلوگلوسیا (زبان-بند)، زبان به کف دهان متصل است. این می تواند ایجاد صداهای خاص را دشوار کند، به ویژه: د ، ل، ر، س، ز. بند زبان همچنین می تواند شیر خوردن نوزادان را سخت کند.

اختلالات گفتار و زبان و تاخیر گفتار کودکان

کودک 3 ساله ای که می تواند درک کند و به صورت غیرکلامی ارتباط برقرار کند اما نمی تواند کلمات زیادی را بیان کند. ممکن است تاخیر در گفتار داشته باشد. کسی که می تواند چند کلمه را بیان کند اما نمی تواند آنها را در عبارات قابل فهم بیان کند ممکن است دچار تاخیر زبانی شود. برخی از اختلالات گفتار و زبان ناشی از عملکرد مغز است و نشان دهنده ناتوانی یادگیری است.

یکی از دلایل تاخیر در گفتار، زبان و دیگر تاخیرهای رشدی، زایمان زودرس است. آپراکسی گفتار در دوران کودکی یک اختلال جسمانی است که باعث می شود صداها در ترتیب درست برای تشکیل کلمات سخت نباشند. این ارتباط غیرکلامی یا درک زبان را تحت تأثیر قرار نمی دهد.


از دست دادن شنوایی و تاخیر گفتار کودکان:


کودک نوپایی که نمی تواند خوب بشنود یا گفتار تحریف شده را می شنود، احتمالاً در تشکیل کلمات مشکل دارد. یکی از نشانه های کم_شنوایی این است که کودک شما وقتی نام شخص یا شیئی را می نامید، آن ها را تصدیق نمی کند، اما اگر از ژست ها استفاده می کنید، این کار را می کند. با این حال، علائم کاهش شنوایی ممکن است بسیار ظریف باشد. گاهی اوقات تاخیر در گفتار یا زبان ممکن است تنها علامت قابل توجه باشد.

عدم تحرک زبانی و تاخیر گفتار کودکان


ما با صحبت کردن با دیگران ارتباط برقرار می کنیم. اگر کسی با شما ارتباط برقرار نکند، سخت است که صحبت او را درک کنید. محیط نقش مهمی در رشد گفتار و زبان دارد. سوء استفاده، غفلت یا عدم تحریک کلامی می تواند کودک را از رسیدن به نقاط عطف رشد باز دارد و فرد مبتلا به تاخیر گفتار و زبان گردد.

اختلال طیف اوتیسم و تاخیر گفتار کودکان

مشکلات گفتاری و زبانی اغلب با اختلال طیف اوتیسم دیده می شود.علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد: تکرار عبارات (اکولالیا) به جای ایجاد عبارات، رفتارهای تکراری، اختلال در ارتباط کلامی و غیرکلامی، اختلال در تعامل اجتماعی، پسرفت گفتار و زبان

مشکلات عصبی و تاخیر گفتار کودکان


برخی از اختلالات عصبی می توانند بر عضلات لازم برای گفتار تأثیر بگذارند. این شامل: فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، آسیب تروماتیک مغز. فلج مغزی، کم شنوایی یا سایر ناتوانی های رشدی می تواند بر گفتار تأثیر بگذارند و باعث تاخیر و مشکلات گفتار و زبان شوند.

ناتوانی های ذهنی و تاخیر گفتار کودکان


به دلیل ناتوانی ذهنی می توان گفتار را به تاخیر انداخت. اگر کودک شما صحبت نمی کند، ممکن است یک مشکل شناختی باشد تا ناتوانی در تشکیل کلمات.


تشخیص تاخیر گفتار کودکان


از آنجایی که کودکان نوپا به طور متفاوتی پیشرفت می کنند، تشخیص تاخیر و اختلال گفتار یا زبان می تواند چالش برانگیز باشد. بین 10 تا 20 درصد از کودکان 2 ساله دیرتر به رشد زبانی و گفتاری می رسند و مردان حدود سه برایر بیشتر از زنان در این گروه هستند.


اکثر آنها در واقع اختلال گفتار یا زبان ندارند و در سن 3 سالگی گرفتار می شوند. گفتاردرمان یاشام در مورد تواناییهای گفتاری و زبانی کودک نوپا و همچنین سایر نقاط عطف رشد و رفتارها سؤالاتی می پرسد. آنها دهان، کام و زبان کودک شما را بررسی می کنند.


آنها همچنین ممکن است بخواهند شنوایی کودک نوپا شما را بررسی کنند. حتی اگر به نظر می رسد کودک شما به صدا پاسخ می دهد، ممکن است کاهش شنوایی وجود داشته باشد که باعث می شود کلمات درهم به نظر برسند.

متخصصان تاخیر گفتار کودکان


شنوایی شناس، آسیب شناس گفتار و زبان، متخصص مغز و اعصاب

خدمات مداخله زودهنگام


در درمان تاخیر گفتار کودکان، گفتار درمانی اولین خط درمان است. اگر گفتار تنها تأخیر رشدی است، این ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد. گفتاردرمانی یک چشم انداز عالی ارائه می دهد. با مداخله زودهنگام، کودک شما ممکن است تا زمانی که وارد مدرسه می شود، گفتار طبیعی داشته باشد. گفتار درمانی همچنین می تواند به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کلی تاخیر کودک در صورت وجود تشخیص دیگری باشد. گفتاردرمانگر مستقیماً با فرزند شما کار خواهد کرد و همچنین به شما در مورد چگونگی کمک کردن آموزش می دهد.

خدمات مداخله زودهنگام تاخیر گفتار کودکان

تحقیقات نشان می‌دهد که تاخیر گفتار و زبان در سنین ۲ و نیم تا ۵ سالگی می‌تواند منجر به مشکل خواندن در مدرسه ابتدایی شود. تأخیر گفتار نیز می تواند منجر به مشکلات رفتاری و اجتماعی شود. با تشخیص به موقع، کودک 3 ساله شما ممکن است قبل از شروع مدرسه واجد شرایط دریافت خدمات و مداخله زودهنگام باشد.

درمان بیماری زمینه ای در تاخیر گفتار کودکان

هنگامی که تأخیر گفتار به یک بیماری زمینه‌ای مرتبط است یا با یک اختلال هم‌زمان رخ می‌دهد، مهم است که به آن مسائل نیز رسیدگی شود. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
کمک به مشکلات شنوایی، اصلاح مشکلات فیزیکی دهان یا زبان، کار درمانی، فیزیوتراپی، درمان تحلیل رفتار کاربردی، مدیریت اختلالات عصبی

کاری که والدین در تاخیر گفتار کودکان می توانند انجام دهند


در اینجا چند راه وجود دارد که می‌توانید گفتار کودک نوپای خود را تقویت کنید: مستقیماً با کودک نوپا خود صحبت کنید، حتی اگر فقط بیان کاری باشد که انجام می دهید. هنگام گفتن کلمات مربوطه از حرکات و اشاره به اشیا استفاده کنید. می‌توانید این کار را با اعضای بدن، افراد، اسباب‌بازی‌ها، رنگ‌ها یا چیزهایی که در پیاده‌روی در اطراف بلوک می‌بینید انجام دهید.


برای کودک نوپای خود بخوانید. در حین رفتن در مورد تصاویر صحبت کنید. آهنگ های ساده ای بخوانید که به راحتی تکرار می شوند. هنگام صحبت با آنها تمام توجه خود را معطوف کنید. وقتی کودک نوپا سعی می کند با شما صحبت کند صبور باشید. وقتی کسی از آنها سوالی می پرسد، به جای او پاسخ ندهید.


حتی اگر نیازهای آن‌ها را پیش‌بینی می‌کنید، به آن‌ها فرصت دهید تا خودشان آن را بیان کنند. به جای انتقاد مستقیم از اشتباهات، کلمات را به درستی تکرار کنید. اجازه دهید کودک نوپا با کودکانی که مهارت های زبانی خوبی دارند تعامل داشته باشد. سوال بپرسید و انتخاب کنید و زمان زیادی برای پاسخ دادن بگذارید.


اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است تاخیر گفتار کودکان داشته باشد چه باید کرد


ممکن است مشکلی وجود نداشته باشد و فرزند شما در زمان خودش و بدون تاخیر به گفتار طبیعی خود برسد. اما گاهی اوقات تاخیر در گفتار می تواند نشانه مشکلات دیگری مانند کاهش شنوایی یا سایر تاخیرهای رشد باشد. هنگامی که چنین است، مداخله زودهنگام بهترین است.


اگر فرزند شما نقاط عطف گفتار را برآورده نمی کند، با متخصصان مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و یاشام خود قرار ملاقات بگذارید. در ضمن، به صحبت کردن، خواندن و آواز خواندن ادامه دهید تا گفتار کودک نوپای خود را تشویق کنید.

گفتاردرمانی تاخیر گفتار کودکان

تأخیر در گفتار برای یک کودک نوپا به این معنی است که آنها برای یک سن خاص به مهارت خاصی نرسیده اند. گاهی اوقات تاخیر در گفتار به دلیل یک بیماری زمینه ای است که نیاز به درمان دارد. در این موارد می توان گفتار درمانی یا زبان درمانی را همراه با سایر درمان ها به کار برد. بسیاری از کودکان نوپا زودتر یا دیرتر از حد متوسط صحبت می کنند، بنابراین همیشه دلیلی برای نگرانی نیست.
اگر در مورد توانایی های گفتاری یا زبانی فرزندتان سوالی دارید، با ما تماس بگیرید. مداخله زودهنگام برای تاخیر گفتار ممکن است کودک 3 ساله شما را تا زمان شروع مدرسه درمان کند.

تاخیر گفتار و زبان چیست؟ علایم و نشانه های آن

علایم تاخیر گفتار


مراجعین و والدین زیاد مراجعه کننده به مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز در آذربایجانشرقی از ما می پرسند :
تاخیر گفتار چیست؟، علت دیر زبان باز کردن کودک من چیست؟، آیا گفتار کودک من تاخیر دارد یا طبیعی است؟، پسر من سه سالشه ولی کلمات کمی را میگوید. ولی خیلی باهوشه همه چیز را میفهمد.کودک من ۲۴ ماه تمام هست ولی سه یا چهارتا کلمه داره جای نگرانی که نیست؟
اینها سوالات مهمی هستند که والدین و مراقبین کودکان با آنها مواجه هستند و از ما می پرسند. در این مقاله سعی خواهیم کرد که در حد امکان به این سوالات پاسخ دهیم.


تاخیر در شروع گفتار، تاخیر گفتار و یا دیر زبان بازکردن کودک چیه؟


اگر کودک ۱۸ تا ۳۰ ماهه ای که زبان را به خوبی درک میکند. مهارتهای حرکتی و مهارتهای بازی و اجتماعی اش خوب است . اما کلمات گفتاری اندکی نسبت به سنش دارد . می گوییم که تاخیر گفتار دراد.
علت تاخیر گفتار و تاخیر زبان در کودکان چیست؟
اختلالات رشدی گفتار و زبان از رایجترین علل در تاخیر گفتار و دیر زبان بازکردن کودک است. از علل دیگر تاخیر در شروع گفتارکودکان میتوان به عوامل زیر اشاره نمود. کم توانی ذهنی، کم شنوایی، شکاف لب و کام، محرومیت محیطی


کی وقت زبان باز کردن کودک هست؟ و ما کی باید از تاخیر گفتار کودک نگران باشیم؟


اینکه کودکان کی شروع به تکلم میکنند از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. و تفاوت یک یا چند ماهه زیاد نگران کننده نیست. قاعده کلی این است که کودکان در ۱۸ ماهگی باید حداقل 10 کلمه معنا دار را بگویند.
البته این کف انتظارات ما هست این نکته را باید در نظر بگیریم که در غیر این صورت حتما با متخصص گفتاردرمانی یاشام مشورت نماییم تا او با ارزیابیهای لازم تاخیر تکلمی کودک را مورد بررسی قرار بدهد.


آیا تاخیر در گفتار و زبان به معنی اتیسم است؟


تاخیر در گفتار و زبان معمولا یکی از اولین علایم بیماری اتیسم است. البته باید بدانیم که اتیسم یک اختلال ارتباطی است و اختلال گفتاری نیست. اما از آنجاییکه گفتار یکی از راههای ارتباط است بنابریان در کودکان اتیسم دچار مشکل میگردد. نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که کودکان ADHD اغلب دارند.


مشکلات و تاخیر در رشد گفتار و زبان


علل مشکلات و تاخیر در رشد گفتار و زبان دلایل بسیار متنوع و متفاوتی را می تواند داشته باشد. عمده ترین دلایل آن عبارت است از :


تاخیر عمومی گفتار و زبان:


احتمالا شایع ترین مشکلات و تاخیر در رشد گفتار و زبان است. به راحتی درمان پذیر است. دلیل این پدیده می تواند یادگیری کند کودک نسبت به هم سن و سالانش باشد. این وضعیت موقت را می توانیم با ترکیب درمان و مربی خانگی حل نماییم. بعد از شروع درمان بیشتر این کودکان به مهارتهای گفتار و زبان متناسب با همسالانشان در مدت زمان اندکی میرسند.


مشکلات زبان درکی:


یکی دیگر مشکلات و تاخیر در رشد گفتار و زبان مشکلات زبان درکی است. در این عارضه درک کودک کم بوده و او با بکار بردن کلمات ناواضح و جدا صحبت می کند. در اتصال درست کلمات به هم مشکل دارد.گفتاردرمانی ضرورت دارد. بیشتر این موارد به خدمات کلینیکی فشرده نیاز دارند و ممکن است مدت زمان طولانیتری از درمان نیاز باشد.


فلج مغزی:


این عارضه سبب مشکلاتی در هماهنگی تار آواها و سایر قسمتهای اندامهای گویایی می شود. فرد مشکلات جدی را در کنترل اسپاسمهای ناحیه زبان دارد. ممکن است فرد به محدودیتهای شنیداری مبتلا شود و عملکردهای حسی و شناختی از یکدیگر جدا شوند کودکان تحت تاثیر این عارضه درمانهای فشرده بازشناسی سمبولها همراه با روشهای ارتباطی جایگزین و افزوده وگفتاردرمانی قرار میگیرند. گفتارممکن است با تاخیر رشد پیدا کند ولی این افراد راهی را برای ارتباط با دیگران پیدا می کنند.


دیزآرتریا:


به دو فرم خفیف و شدید دیده میشود که هر دو شکل بر گفتار فرد تاثیر میگذارد. گفتار فرد صدمه می بیند و قابل فهم نیست. مانند کودکان آپراکسی از ژست و حرکات جبرانی برای بیان منظورشان استفاده می نمایند. گفتاردرمانی برای این گروه از بیماران مثمر ثمر است و با رویکردهای درمانی متنوع و متفاوت بر این اختلال تاثیر می گذارد و آنرا بهبود میدهد.


محدودیتهای ذهنی


محدودیتهای ذهنی مثل حافظه یکی دیگر از مشکلات و تاخیر در رشد گفتار و زبان است. بخاطر محدودیتهای شناختی گفتار و زبان مشکل دارد. به یک ارزیابی کامل تخصصی برای کمک به کودک نیاز است. به خدمات چند تخصصی و طولانی مدت نیاز است تا فرد بتواند به مشکلات خود غلبه پیدا کند. همانگونه که ملاحضه می فرمایید ریشه مشکلات گفتار و زبان این کودکان بسیار متنوع است


مشکلات زبان بیانی:


یکی دیگرمشکلات و تاخیر در رشد گفتار و زبان مشکلات زبان بیانی است. در این نوع از تاخیر به خوبی درک می کند و روابط مناسبی را دارد اما مشکلاتی را در کاربرد زبان بیانی از خود نشان می دهد.گفتار دارای تاخیر است زیرا کودک برای ایجاد ارتباط مناسب دچار چالش است. گفتاردرمانی در این مراجعان بسیار خوب جواب می دهد.


اتیسم / اوتیسم:


کودکان این گروه دارای مشکلات رشدی هستند و دارای تاخیر گفتار و ناتوان از برقراری ارتباط می باشند. فعالیتهای تکراری در آنها شایع است. این کودکان مشکلات عدیده ای را با برقراری ارتباط دارند حتی اگر درمان نیز دریافت نمایند. بازگشت به وضعیت قبلی بعد از کمی بهبودی در آنها دیده می شود. در این موارد ارزیابی تخصصی و درمان تخصصی نیاز است. تا سالها جلسات زبان درمانی فشرده و اصلاح رفتار نیاز است.


آپراکسی گفتار در کودکان


این مشکل سبب میشود کودک نتواند صداهای درست را برای بیان کلمه مناسب بکار ببرد. گفتارکودک صدمه می بیند و شنوندگان گفتار فرد نمی فهمند. این کودکان از ژست برای جبران این مشکل استفاده می نمایند. برای درمان این مشکل معمولا از تکنیکهای درمانی متعدد و متنوعی استفاده می شود و گفتاردرمانی می تواند برای آن بسیارتاثیر گذار باشد. موثرترین درمان برای این کودکان گفتار درمانی است.


ناشنوایی بعد از زبان آموزی:


برخی از کودکان ممکن است بعد از کسب گفتار و زبان دچار ناشنوایی یا صدمه شنوایی شوند. این عارضه سبب نقص گفتاری میشود. در این افراد وضوح و کیفیت گفتار متناسب با میزان افت شنیداری دچار صدمه میشود. اضافه شدن واژگان جدید در این کودکان تحت تاثیر این افت قرار می گیرد. گفتاردرمانگران در این اختلال نقش بسیارکلیدی را دارند و با متدهای درمانی مناسب تا حد زیادی به این کودکان کمک میکنند که به مشکل خود غلبه یابند.


افت شنیداری قبل از زبان آموزی:


در این عارضه رشد گفتار فرد تاخیر دارد چون کودک کلمات را نمی شنود. گفتار تکه تکه است. تلفظ صداها اشتباه است و تکیه کلامی فرد و تون صدا مشکل دارد. فرد از حرکات و ژست برای برقراری ارتباط استفاده مینماید.کمک گفتاردرمانگر حیاتی و ضروری است. این ۱۰ مورد می تواند شروع خوبی برای درک علت نقایص گفتار و زبان باشد.

برچسب ها