اختلال نوشتن و 9 تکلیف خانگی درمان

اختلال نوشتن

اختلال نوشتن به مشکل نوشتن در انسانها مربوط می شود. کودکان از دنیای اطراف خود یاد می گیرند و اغلب از سنین پایین به یادگیری نوشتن علاقه مند می شوند.آموزش نوشتن به نوزادان اهمیت فروانی دارد. چون پایه یادگیری سواد و تحصیل کودکان را ایجاد می نماید.

همکاران ما در مرکز آموزش و توانبخشی، گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام در تبریز آماده ارایه خدمات و مشاوره هستند. برای مشاهده فیلمهای تکالیف والدین و کارهایی که والدین می توانند انجام دهند در یوتیوب و اینستاگرام فیلمهای مرتبط با مشکلات نوشتار و تکالیف خانگی برای درمان آنها را در کانالهای ما مشاهده کنید. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

تلاش‌های اولیه از طریق نوشتن نقش‌آفرینی انجام می‌شود، جایی که کودک شما می‌تواند عمل نوشتن را با کشیدن قیچی‌ها و خطوط روی کاغذ تقلید کند.این کاوش در شکل و نماد برای کودک شما مهم است تا بفهمد از حروف برای نوشتن صداهایی که می شنوید در کلمات استفاده می شود. شما می توانید با تشویق فرزندتان به آگاهی از کلمات چاپ شده در محیط خود و یادگیری صداها و اشکال حروف از علاقه آنها حمایت کنید.

درک نحوه عملکرد کلمات

اشاره کردن به کلمه ای که با صدای بلند بیان می کنید می تواند به کودک شما کمک کند تا بفهمد که کلمات را می توان هم نوشت و هم خواند. هنگام خواندن صداها را نشان دهید تا به آنها کمک کنید تا صداهای حروف مختلف و ترکیب حروف را تشخیص دهند. به زبان آوردن کلمات به کودکان کمک می کند تا حروف الفبا را از روی صداهایی که می شنوند تشخیص دهند.

وقتی فرزندتان به نوشتن علاقه نشان می‌دهد یا اگر از شما می‌خواهد چیزی برایش بنویسید، با حمایت از او، علاقه به نوشتن او را تقویت کنید. آنها را تشویق کنید که هر چه باشد طراحی و ساختن اشکال ، تمرین صداها و اشکال حروف یا بحث در مورد کلماتی که می بینند.

این اکتشاف اولیه پایه و اساس یادگیری در سال های بعد را می گذارد. متنها را همراه تصاویر بنویسید و باهم بخوانید. برای نوزاد کتاب تصویری بخوانید. از فعالیت‌های روزانه خود و فرزندتان عکس بگیرید و داستانی را ایجاد کرده و با هم بخوانید.

نوشتن اعداد

نوشتن اعداد یکی از مهارتهایی است که کودکان باید بیاموزند. کودکان باید قبل از حضور در مهد کودک یا مدرسه توسط متخصصان از لحاظ وجود یا عدم وجود اختلالات زبانی و مهارتهای حرکتی مورد ارزیابی قرار گیرند. بنابراین در این مقاله، من توضیح خواهم داد که چگونه می توان به راحتی اعداد را برای بچه ها آموزش داد.

هر چه کودک بیشتر آن را تمرین کند، به خاطر سپردن و تثبیت آن در ذهنش برای او آسان تر می شود. والدین یا معلمان باید صفحه‌ای را به کودک بدهند تا روی آن بنویسد. این کار به کودک کمک کند هر روز آن را بنویسد، به مغز کمک می‌کند تا آن را در حافظه بلندمدت تا آخر عمر حفظ کند.

معلم یا والدین نباید عجله کنند. چون کودک نمی تواند آن را به درستی حفظ کند. ابتدا باید اعداد 1-10 را به او آموزش دهید، زیرا اینها مهم ترین اعداد هستند. اگر کودک آن را در یک هفته یا بیشتر یاد بگیرد، به او کمک می کند تا قسمت دیگر عدد را با مهارت بیشتری بنویسد.

آنها فقط باید به خاطر داشته باشند که چه چیزی بعد از دیگری می آید، و او به راحتی اعداد را خواهد نوشت.
آیا تا به حال در مورد آن شنیده اید؟ این عمدتا توسط روانشناسی در انجام آزمایش های متعدد استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر کودک روی موضوع تمرکز نمی کند، به آنها بگویید که اگر آنها روی اعداد تمرکز کنند، پاداشی به آنها تعلق خواهد گرفت. خواهید دید که کودک آن را با تمام وجود یاد می گیرد و می نویسد.

این کار به آنها کمک می کند تا در صورت درخواست والدین یا معلمان، هر عددی را بنویسند. ارایه پاداش باعث می شود مغز ما فعال تر کار کند زیرا می دانیم که در پایان یادگیری پاداشی دریافت خواهیم کرد.
چگونه نوشتن اعداد را به کودکان آموزش دهیم؟

شن نویسی راهی برای درمان اختلال نوشتن

در زمان‌های قدیم از شن برای نوشتن حروف یا اعداد استفاده می‌شد. اگر عمیق‌تر به آن نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که شن‌نویسی کار را برای بچه‌ها لذت‌بخش‌تر می‌کند. زیرا یادگیری روی شن به آنها شادی و رضایت می‌دهد، که یک کپی و قلم نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بچه ها اینطوری بهتر می فهمند.
اگر والدینی از فرزندان خود بخواهند که هر روز هر عدد را روی سینی ماسه بنویسند، کودک را هیجان زده نگه می دارد و آنها دوست دارند هر روز منتظر بمانند تا در مورد شن گزارش دهند.

بازی ها و نوشتن اعداد راهی برای درمان اختلال نوشتن

این ابزار یکی از بهترین ابزارهایی است که والدین می توانند به وسیله آن فرزندان خود را آموزش دهند. بازی‌ها بچه‌ها را درگیر خود می کند، و حتی اگر آنها برای چند ساعت بازی کنند، به آنها کمک می‌کند تا آخر عمر به یاد بیاورند. علاوه بر این، بازی‌های اعداد نیز توسط پلی استور ارائه شده است که می‌توانید آن‌ها را به راحتی دانلود کنید و به کودک خود فرصتی دیگر برای یادگیری اعداد را بدهید.

یادگیری شفاهی نوشتن اعداد راهی برای درمان اختلال نوشتن

آره! این باید یکی از بخش های ضروری یادگیری اعداد باشد. والدین باید از فرزندان خود بخواهند که اعداد را به طور مرتب در مقابل آنها بخوانند. این به بچه‌ها کمک می‌کند آن را به خوبی به خاطر بسپارند، و به آنها کمک می‌کند تا به خودشان اعتماد کنند، که به نظر من این جنبه ضروری است.

یادگیری از طریق آهنگ راهی برای درمان اختلال نوشتن

وقتی بزرگ شدیم، شاید متوجه شده باشید که هنوز آهنگ هایی را که در دوران کودکی یاد گرفته ایم به خاطر می آوریم. در مورد آموزش اعداد نیز می توان همین کار را کرد. سعی کنید اعداد را از طریق آهنگ به بچه ها آموزش دهید. به عنوان مثال، والدین می‌توانند موسیقی خود را بسازند، اعداد را بگنجانند و سپس به آنها اجازه دهند آن را یاد بگیرند و آن را برای همیشه به خاطر بسپارند.

حل پازل اعداد و نوشتن اعداد راهی برای درمان اختلال نوشتن

شما می توانید پازل های مختلفی را از بازار بخرید و به فرزندان خود در حل آنها کمک کنید. بچه‌ها را درگیر خود نگه می‌دارد، و آنها بیشتر در مورد اعداد یاد می‌گیرند. بازی با پازل، بیشتر برای والدینی که مشتاق حفظ اعداد فرزندشان هستند، سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد.

یاد دادن شمارش با پوستر راهی برای درمان اختلال نوشتن

اگر می‌خواهید بچه‌هایتان آن را به خوبی درک کنند، بروید و پوسترهای شماره‌دار را از بازار تهیه کنید و به اتاق کودکتان بچسبانید. این اعداد را روزانه به بچه ها یادآوری می کند و آنها را عمیق تر یاد می گیرند.

شمارش اشیاء و نوشتن اعداد راهی برای درمان اختلال نوشتن

این یکی از ساده ترین راه ها برای نشان دادن نحوه یادگیری اعداد به بچه ها است. می‌توانید از کودکتان بخواهید که اشیاء مختلف را در خانه بشمارد. این کار به بچه‌ها کمک می‌کند اعداد را به‌طور منطقی درک کنند و متوجه شوند که چگونه از اعداد در فعالیت‌های روزمره زندگی ما استفاده می‌کنند.به عنوان مثال، از آنها بخواهید که پیراهن، بطری، فنجان و غیره را بشمارد.

نوشتن اعداد روی زمین راهی برای درمان اختلال نوشتن

آیا تا به حال در مورد این بازی شنیده اید که در آن اعداد روی زمین نوشته می شود و از بچه ها خواسته می شود از روی اعداد صحیح بپرند؟ این بازی در سراسر جهان انجام می شود و بچه ها نیز دوست دارند آن را با دوستان خود بازی کنند.
محققان دریافته‌اند که کودکان عمدتاً از طریق بازی با خانواده یا دوستان خود یاد می‌گیرند. آموزش اعداد می تواند پیچیده باشد، اما این بازی می تواند آن را بسیار ساده کند و فرزند شما مطمئناً در امتحانات ریاضی خود نمرات کامل خواهد گرفت.

کارت و نوشتن اعداد راهی برای درمان اختلال نوشتن

همه ما در مورد این بازی می دانیم که در آن چهار نوع کارت وجود دارد و بالای آن یک عدد نوشته شده است. از کودک خود بخواهید کارتها را با کارتهای اعداد مطابقت دهد. مشکل است، اما هرچه مغز بیشتر فکر کند و کار کند، یادگیری صحیح آن برای بچه ها آسان تر خواهد بود.

شمارش اشیایی که شبیه به هم هستند، وقتی بچه ها شروع به شمردن اشیا به طور یکسان می کنند، ذهن آنها فعال تر و درگیر یادگیری اعداد می شود. به عنوان مثال، از کودک خود بخواهید لباس ها یا مغازه هایی را که شبیه به هم هستند بشمارد. این نوع فعالیت توسط والدین و معلمان در سرتاسر جهان انجام می شود تا یادگیری استراتژی اعداد برای فرزندانشان آسان باشد.

بازی حصیر و نوشتن اعداد راهی برای درمان اختلال نوشتن

در این نوع بازی یک حصیر به بچه ها داده می شود که روی آن یک عدد نوشته شده است و بچه ها باید هر تکه فرش را طبق اعداد ارائه شده به درستی نگه دارند. کودکان از این بازی لذت می برند.

در بالا بهترین روش ها برای آموزش نوشتن اعداد به بچه ها وجود دارد. خانه‌داران گاهی احساس می‌کنند در این دوره قرنطینه گیر کرده‌اند. از آنجایی که بچه ها به مدرسه نمی روند، فقط والدین از آنها مراقبت و کمک می کنند. نگران نباشید، ما برخی از فعالیت های سرگرم کننده را برای کمک به شما آورده ایم.

اگر با وجود تمرینات فوق بازهم مشکل وجود داشت با متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام و یاشا در تبریز و آذربایجان تماس بگیرید. همکاران فوق تخصص گفتار درمانی، کاردرمانی، روانشناسی و آموزش یاشام بصورت آنلاین نیز درخدمت شما هستند تا در صورت نیاز به سوالات و پرسشهای شما جواب دهند و درصورت نیاز خدمات را بصورت آنلاین، مجازی و از راه دور برای شما ارایه نمایند.

دستخط و اختلالات دستنویسی

ارزیابی‌های دست‌نویس و اختلال نوشتن چیزی بیش از حروف موجود در صفحه هستند مثلا باید نوشتن اعداد باید ارزیابی شود. آنها در مورد هر چیزی هستند که در شکل‌گیری حروف نیز نقش دارند. نوشتن به هماهنگی بصری، قدرت، مهارتهای حرکتی ظریف، قدرت دست و موارد دیگر نیاز دارد. اگر کودک شما دستخط نامناسبی دارد، در فرم دادن صحیح حروف مشکل دارد یا در دست گرفتن صحیح مداد مشکل دارد، ممکن است از کاردرمانی برای مشکلات دست خط و اختلال نوشتن بهره مند شود.

حتی با وجود تمام فناوری های موجود امروزه، دستخط هنوز یک مهارت حیاتی است. همه چیز الکترونیکی نیست و مهارتها و ماهیچه های مورد استفاده در نوشتن نیز در فعالیت های دیگر نقش دارند. شناسایی زودهنگام مشکلات می تواند به اصلاح آنها قبل از ایجاد مشکلات جدی تر یا عادتهای بد کمک کند. دستخط خوب نیاز به زمان و تمرین دارد.

چگونه بفهمیم که آیا کودک شما اختلال نوشتن و مشکلات دست خطی دارد؟

آیا دست خط فرزند شما شلخته یا ناخوانا است ؟ دستخط فرزند شما مانند همسالانش نیست؟ آیا فرزند شما از کارهای نوشتن اجتناب می کند؟ همه اینها می تواند نشانه هایی باشد که نشان می دهد کودک شما دچار مشکلات و اختلالات دستخط و دستنویسی و اختلال نوشتن است.

بررسی و ارزیابی این مشکلات و اختلالات آسان نیست. برای برخی از کودکان، توجه تمرکز و کاهش سرعت به جای عجله در انجام یک تکلیف مهم است. با این حال، برای برخی از کودکان، این مشکل و اختلال پیچیده تر از این است.

آنها ممکن است مشکلات دست خطی داشته باشند، زیرا در مهارت های دیداری-حرکتی (پردازش آنچه می بینند و سپس کپی کردن آن بر روی کاغذ) ضعف دارند. قدرت ضعیفی در دست یا گرفتن دارند که گرفتن صحیح مداد یا نوشتن را برای مدت طولانی تری دشوار می کند. یا با وضعیت بدن مشکل دارید.

اگر فکر می کنید که فرزندتان در دستنویسی، اختلال نوشتن یا دستخط مشکل دارد: با معلم آنها صحبت کنید و ببینید آیا آنها نگرانی های مشابهی دارند یا خیر؟

در صورت وچود مشکل و اختلال نوشتن فرزندتان را متخصصان مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام ارزیابی کنند.

یاد بگیرید که چگونه می توانید از آنها در خانه حمایت کنید چه عواملی باعث می شود کودک من با دست خط یا دستنویسی و اختلال نوشتن مشکل داشته باشد؟ هنگامی که کودک با دستخط مشکل دارد، عوامل مختلفی وجود دارد. برای اینکه کودک واضح بنویسد، باید چشم‌ها، دست‌ها، بازوها، وضعیت بدن، گرفتن مداد و شکل‌گیری حروف را هماهنگ کند.

همکاران فوق تخصصی کاردرمانی در مرکز یاشام و یاشا تبریز در آذربایجان چندین حوزه مختلف از جمله حمایت وضعیتی و مرکزی، قدرت دست و نیشگون گرفتن، توجه بصری، تمرکز، مهارت های حرکتی ظریف، ادغام بینایی-حرکتی و ادراک بصری را ارزیابی و اختلال نوشتن را درمان می کنند.

کودکان نه تنها باید بتوانند اطلاعات را ببینند و تفسیر کنند، بلکه باید کنترل حرکتی و وضعیت مناسبی برای تکرار آن داشته باشند. اگر آنها در یک یا چند مورد از این زمینه ها مشکل داشته باشند، می تواند بر توانایی نوشتن آنها تأثیر بگذارد.

عواقب مشکل اختلال نوشتن و اخنلال در دستنویسی و یا دستخط

با در دسترس بودن فناوری و رایانه، ممکن است به نظر برسد که دستخط دیگر آنقدرها هم مهم نیست. با این حال، هنوز هم بسیار مهم است زیرا بسیاری از کارهای دانش آموز در مدرسه هنوز با دست نوشته می شود. معلمان در مدرسه هنوز از ارزیابی های کتبی برای ارزیابی یادگیری استفاده می کنند.

دستخط نیز نوعی بیان خود است و برای دانش‌آموزان می‌تواند آسان‌تر باشد تا افکار خود را به صورت نوشتاری به جای تایپ کردن بنویسند، به خصوص اگر مجبور باشند حروف را روی صفحه کلید جستجو کنند. این می تواند روند تفکر آنها را مختل کند.

دست خط ضعیف، مشکلات دستنویسی، اختلالات دستخط و اختلال نوشتن می تواند عواقب متعددی داشته باشد:
ناامیدی در مدرسه به دلیل ناتوانی در هماهنگی با همسالان یا سرعت درس به دلیل نوشتن آهسته یا ناخوانا، نمرات پایین تر یا نمرات آزمون کم، مشکل در بیان خلاقیت از طریق نوشتن یا طراحی و بیزاری از کارهایی که نیاز به نوشتن دارند.کودکان ممکن است در مدرسه با مشکل مواجه شوند یا دچار اضطراب شوند، زیرا دست خط ضعیف آنها را عقب نگه می دارد یا آنها را از انجام تکالیف ناامید می کند.

کاردرمانی مرکز آموزش و توانبخشی یاشا و گفتار درمانی، کاردرمانی و روانشناسی یاشام برای دستخط، اختلالات دستنویسی و اختلال نوشتن می تواند به آنها کمک کند تا بر این چالش ها غلبه کنند.

همکاران ما فعالیتهای جذابی را برای شما پیشنهاد گرده اند، کاردرمانی می تواند به رشد دست خط کودک شما کمک کند. تلاش برای دست‌نویسی دقیق‌تر نباید یک نبرد باشد. کاردرمانی مرکز یاشا و یاشام می تواند به رشد دست خط کودک شما کمک کند و او را به مهارت هایی که برای موفقیت نیاز دارد مجهز کند.

کاردرمانگر مرکز یاشام و یاشا می تواند روی مسائل فردی که کودک شما با آن دست و پنجه نرم می کند کار کند و از آنها در غلبه بر موانع و ایجاد وضعیت مناسب، تقویت عضلات و یادگیری درست کردن حروف حمایت کند.

دست نویسی و مهارتهای لازم کودک

دست‌نویسی ترکیبی پیچیده از مهارت‌های مختلف است. به همین دلیل است که یادگیری آن می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. مهارت‌های حرکتی ظریف ممکن است واضح‌تر به نظر برسند، اما مهارت‌های بصری و شناختی نیز نقش کلیدی در دست‌خط دارند. مهارتهای حرکتی، گرفتن مداد، حافظه عضلانی و هماهنگی چشم دست همگی از مهارت های حیاتی برای دست خط هستند. حتی وضعیت بدن می تواند در رشد دست خط کودک شما و اختلال نوشتن نقش داشته باشد.

مهارتهای حرکتی ظریف در دست نویسی و اختلال نوشتن

مهارت‌های حرکتی ظریف توانایی کنترل گروه‌های کوچک‌تری از عضلات دست شماست. تعدادی مهارت حرکتی ظریف مختلف وجود دارد که کودک شما باید در آنها رشد کند. یکی از مهارتهای ویژه برای دست خط گرفتن سه پایه است. این توانایی برای گرفتن یک شی بین انگشت اشاره و میانی و شست آنها است. همچنین این مهارت حرکتی برای بستن دکمه‌ها مهم است. بنابراین اگر متوجه شدید که کودکتان با هر دو مشکل دارد، احتمالاً با گرفتن سه پایه مشکل دارد.

یکی دیگر از مهارتهای حرکتی ظریف، عبور از خط وسط است. این چیزی است که وقتی کودک شما دست یا پای خود را از وسط بدن خود به طرف دیگر حرکت می دهد، اتفاق می افتد. عبور از خط وسط ممکن است برای شما شهودی به نظر برسد. اما این مهارتی است که کودک شما باید آن را قبل از یاد گرفته و توسعه دهد.

قبل از آن، آنها معمولاً فقط از اندام چپ خود در سمت چپ و از اندام راست خود در سمت راست خود استفاده می کنند. نوشتن بر روی یک تکه کاغذ روی میز جلوی آنها باعث می شود که آنها از این مهارت عبور از خط وسط استفاده کنند.

کاردرمانگر کودک شما مشکلات مربوط به این مهارت‌ها و سایر مهارت‌های حرکتی ظریف را بررسی می‌کند تا بفهمد ریشه مشکلات دست خط و اختلال نوشتن کودک شما چیست. مهارت‌های کنترل مداد که جدا از شکل‌گیری حروف آموزش داده می‌شود. می‌تواند برای برخی از کودکان مفید باشد، بنابراین آنها می‌توانند به طور جداگانه به مهارت‌های حرکتی ظریف بپردازند.

انجام چند مهارت همراه هم به خودی خود کار دشواری است. بهتر است کودک شما هر بار فقط روی یک مهارت تمرکز کند.

مهارتهای حافظه دیداری در دست نویسی و اختلال نوشتن:

مهارت های حافظه بصری کودک شما مهم است زیرا آنها شروع به جستجو و استدلال فضایی مربوط به دست خط می کنند. یادآوری چگونگی ایجاد حروف در اندازه ثابت و فاصله مناسب آنها از یکدیگر، هر دو بخش مهارتهای حافظه بصری است.

حافظه بصری و اختلال نوشتن

شامل توانایی کودک شما برای به خاطر سپردن حروف، زمانی است که مستقیماً چیزی را روی همان برگه کپی نمی کند، شبیه چه چیزی است. مهارت های پردازش بصری به دست خط کودک شما در تغییر بصری و ردیابی بصری کمک می کند. علاوه براین، مشکل در این کار می تواند نشانگر رفلکسهای غیر یکپارچه باشد.

مهارتهای ردیابی بصری و اختلال نوشتن

به کودک کمک می کند تا بفهمد یک حرف در کجا متوقف می شود و حرف دیگری در یک کلمه شروع می شود.

وضعیت بدن در دست نویسی و اختلال نوشتن:

وقتی به یک نویسنده فکر می‌کنید، ممکن است فردی را در اتاقی با نور کم که روی یک ماشین تحریر خم شده است تصور کنید، اما اگر کودک شما وضعیت مشابهی داشته باشد، می‌تواند در رشد دست خط او اختلال ایجاد کند.
این به این دلیل است که وضعیت نامناسب می‌تواند فشار غیرضروری به عضلات و مفاصل کودک شما وارد کند
این فشار می‌تواند بر مهارت‌های حرکتی ظریف او تأثیر بگذارد. وضعیت بدنی نامناسب می تواند عادتی باشد.

اما می تواند با پوشیدن کوله پشتی های سنگین، استرس، جراحات، یا یک بیماری مادرزادی و غیره مرتبط باشد. در چنین مواردی، اگر در اصلاح وضعیت بدن کودک خود مشکل دارید، ممکن است از فیزیوتراپی کودکان و همچنین کاردرمانی بهره مند شوند.

چه چیزی باعث ایجاد دست خط ضعیف و اختلال نوشتن می شود؟

تمام نوشته های کودکان در ابتدا به بهترین شکل به نظر نمی رسند – این فقط بخشی از یادگیری است و دلیلی برای نگرانی نیست. اگر فرزند شما مشکلات ثابت دارد که از اصلاحات مکرر درست نمی شود، ممکن است نشانه ای از یک مشکل عمیق تر باشد. بسته به علت مشکل دست خط کودک شما، یک کاردرمانگر می تواند کمک کند. مهارت های حرکتی ظریف توسعه نیافته و یکپارچگی حرکتی بینایی ضعیف هر دو از دلایل بالقوه مشکلات دست خط هستند.

مسائل مربوط به کدنویسی املایی و اختلال نوشتن

مهارت های به یاد آوردن ظاهر یک حرف یا کلمه یکی از دلایل معمول مشکلات دست خط است. هر یک از دلایل فوق، زمینه ای است که کاردرمانگر کودک شما می تواند در آن کمک کند. با تکنیکهای مختلفی که موانع منحصر به فرد کودک شما را شناسایی و برطرف می کند، کاردرمانگر کودکان می تواند به کودک شما کمک کند تا به بهبود دست خط خود بپردازد.

اگر کودک شما هم در مهارتهای نوشتاری دچار مشکل هست می توانید با متخصصان مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام تماس بگیرید و درمانهای لازم برای اختلال نوشتن را دریافت کنید.

اختلال دست نویسی و اختلال نوشتن

یکی از مشکلهای شایع در مدارس اختلال دست نویسی و اختلال نوشتن است. این دانش آموزان با وجود تذکرهای مکرر آموزگار نمی توانند خوانا و یکنواخت بنویسند، حروف را به خوبی شکل نمی دهند، حروف را روی خط نمی نویسند، اندازه حروف را نسبت به هم رعایت نمی کنند، حروف را بسیار فشرده می نویسند، فاصله گذاری بین کلمه ها بسیار ناهماهنگ است، نمیتوان تشخیص داد در کجا یک کلمه تمام می شود، کجا کلمه بعدی شروع می شود.نتیجه ای که حاصل می شود این است که نوشته آنها را اغلب یا به سختی میتوان خواند و یا غیرقابل خواندن است حتی اگر متن آنها غلط املایی نداشته باشد.

برای اختلال دست نویسی و اختلال نوشتن کودکان نیاز به رویکردهای درمانی خاصی است به همین جهت این دانش آموزان اغلب برای درمان ارجاع داده می شوند. بین دو واژه نوشتن و دست نویسی تفاوت وجود دارد.

نوشتن

به این معنی که وقتی صحبت از نوشتن می شود منظور مضمون و محتوای نوشته است ؛ مثل انشاء و بنابر این بیشتر به مسایل شناختی توجه میشود.

دست نویسی

ولی زمانی که از واژه دست نویسی استفاده میشود منظور ویژگی های صوری نوشتار، شامل خوانایی و سرعت نوشته است و به عوامل محتوایی متن توجهی نمی شود. گروهی از دانش آموزان از اختلال در حرکتهای نوشتاری در رنج هستند و والدین آنها در این زمینه غافلگیر می شوند.

در دوره پیش دبستان که نیازی به انجام حرکتهای دقیق و یا سرعت داشتن در تکلیفهای نوشتنی نیست، مشکل عمدهای برای این کودکان به وجود نمی آید، اما به مرور که تکلیفهای نوشتنی پیچیده تر میشود و انجام تکلیفها نیاز به تلاش بیشتری از جانب دانش آموز دارد (اوایل کلاس اول)

این کودکان در تکلیفهایی مثل نوشتن از روی تخته سیاه، کشیدن خطوط و پر رنگ کردن برگه ها از همسالان عقب میافتند. این کودکان اغلب به سؤال های شفاهی به خوبی پاسخ میدهند و خوب صحبت میکنند، اما وقتی مجبور به نوشتن می شوند، بی انگیزه و بی توجه شده و حتی گاهی با این کار مخالفت می کنند

اختلال املایی و اختلال نوشتن:

اختلال املایی یکی از علائم احتمالی اختلالات یادگیری خاص است. با ناتوانی در املای صحیح و یادگیری و به خاطر سپردن الگوهای املایی کلمات مشخص می شود بر نوشتن خود به خود و همچنین تمرینات دیکته تأثیر می گذارد.

علایم اختلال املایی در اختلال نوشتن

۱ناهماهنگی به طور خاص بر املای کلمات تأثیر می گذارد. 2 اشکالی از اختلالات املایی وجود دارد که مطابقت حروف صدا را تحت تأثیر قرار می دهد. 3_ اشکال دیگری که بر توانایی استفاده از قواعد دستوری تأثیر می گذارد. ۴_ سایر مهارت‌های نوشتاری شامل برنامه‌ریزی و تولید یک متن منسجم و ایده‌های پیچیده در نوشتار است و این مهارت‌ها نیز می‌توانند تحت تأثیر اختلال نوشتاری قرار گیرند.

اختلال املایی زیرمجموعه خاصی از اختلال نوشتن است. سایر مشکلات احتمالی اختلال نوشتن تظاهرات اختلالات پیچیده و جهانی زبان است. اختلالات خواندن و نوشتن را اغلب در کودکان می بینیم. دیسگرافی مشکل متفاوتی است که به خودی خود مهارتهای زبانی را شامل نمی شود. این مشکل در مهارت های حرکتی مورد نیاز برای چاپ صحیح با سرعت کافی و با وضوح است.

همانند نارساخوانی، ارزیابی به تعیین وجود ( یا نبودن ) اختلال املایی، اختلال نوشتن، علل آن و وجود سایر اختلالات نوشتاری کمک خواهد کرد. به طور معمول، بیان نوشتاری در همه ارزیابی‌ها در روش نوشتاری زبان، از جمله ارزیابی خواندن، نوشتن و تمام جنبه‌های مهارت‌های زبانی که هم بر روش‌های شفاهی و هم بر روی نوشتار تأثیر می‌گذارد، ارزیابی می‌شود.

برای اختلال املایی و اختلال نوشتن کجا مراجعه کنم؟

آسیب‌شناس گفتار و زبان یا گفتار درمان در مرکز آموزش پرورش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا، مرکز توانبخشی آتیه و مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام به تعیین اولویت‌های مداخله و درمان در مهارتهای نوشتاری کمک می‌کند، می‌داند که کدام ابعاد زبانی نیز به درمان نیاز دارند، و به تعیین اینکه آیا کمک‌های کامپیوتری و کدامیک مناسب هستند یا خیر، کمک می‌کند.
ما همچنین قادر خواهیم بود از مدرسه در پیشنهاد سازگاری و راهبردهای تدریس و ارزشیابی متناسب با مورد خاص حمایت کنیم. موفقیت دانش آموزان اولویت ماست!

علایم و نشانه های اختلال نوشتن و مشکلات نوشتاری در نوشتار فرد:

تولید نوشتاری آهسته و مردد، و موفقیت ضعیف در متون مکتوب؛ اشتباهات املایی، گرامری و انسجام مداوم؛ خطا در کپی کردن کلمات و جملات؛ خطا در مرزهای کلمه، در نوشتار فرد هجاهای اشتباه می بینیم. کلمات مرکب غلط می بینیم. کلمات از نوشته فرد حذف می شود. ناتوانی در بیان نوشتاری در مقایسه با همسالان همسن؛ ناتوانی در برآوردن الزامات درجه در مهارت های نوشتاری.

اختلال نوشتن (اختلال در زبان نوشتاری):

یکی از تواناییهایی که انسانها مخصوصا انسانهای عصر جدید شدیدا به آن نیاز مند هستند توانایی نوشتار است. این توانایی به اندازه ای اهمیت دارد که می تواند کل زندگی فرد و شیوه زندگی، شغل، موفقیت فردی او را تحت تاثیر قرار دهد.

اختلال نوشتن و مشکل در کودکان و بزرگسالان مشاهده می گردد. برخی از کودکان اختلال نوشتاری را به صورت رشدی دارند. اختلال نوشتن در بزرگسالان معمولا بعد از یک ضایعه مانند سکته مغزی و یا تصادف به وجود می آید.

نوشتن یک فرایند ارتباطی است که سمبولهای نوشتاری را به شکل حروف یا علایم بینایی بکارگرفته و کلمات را ایجاد مینماید. کلمات جملات را ایجاد مینمایند، جملات پاراگراف را ایجاد نموده و شکلهای متفاوت بحث و مباحثه مانند توصیف، داستان، شعر و غیره را به وجود میآورد. هر نقصی دراین فرآیندها سبب اختلال نوشتن میگردد.

زیر مجموعه نوشتن در اختلال نوشتن

فرایند نوشتن: توانایی برنامه ریزی (به عنوان مثال “پیش نوشته”)، سازماندهی، پیش نویس، تفسیر، اصلاح و ویرایش متن نوشته شده است. توانایی برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان خاص و انتقال هدف متن (به عنوان مثال، متقاعد کردن خوانندگان). ین یک فرآیند مداوم است. آسیب به هرکدام از این مراحل سبب اختلال در زبان نوشتاری میشود.

اختلال نوشتن (اختلال در زبان نوشتاری) و محصول نوشته شده :

محصول نهایی فرآیند نوشتار میتواند در سطح کلمه (انتخاب کلمه و هجابندی) در سطح جمله (گرامر و پیچیدگیهای آن) سطح متن (ساختار بحث وگفتگو، کاربرد انسجام دهنده ها و ایجاد انسجام گفتاری) باشد. آسیب به مراحل ذکر شده سبب اختلال نوشتن میگردد. محصول نوشته شده را می توانیم از ابعاد دیگر مانند شکل نوشتار ، کاربرد حروف ربط و اضافه، هدف ارتباطی نوشته و باکفایت و مثمر ثمر بودن نوشته و میزان اطلاعاتی که به شنوندگان انتقال می دهد مورد بررسی قرار داد.

دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتن اکتسابی چیست؟

دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتن اکتسابی چیست؟ یک مشکل عصب زاد، مجموعه ای از اختلالات نوشتن است که از ضایعه مرکزی یا محیطی سیستم عصبی ناشی می شود. اینکه دیس گرافی کمترین توجه را از سوی محققان بخود جلب کرده است. احتمالا این است که گفتار کانال ارتباطی مهمتری از نوشتار تلقی می شود و نوشتار چه به لحاظ ترتیب فراگیری و چه از نظر سازمان بندی عصبی نسبت به گفتار ثانویه است.
دلیل دیگری که میتوان ذکر کرد این است که نوشتار یک مهارت اکتسابی است که همه افراد آن را فرا نمی گیرند. اکسنر فرض کرد که کارکرد نوشتن در قاعده دوم پیشانی چپ کنترل می شود.

ورنیکه و دژرین با وی مخالفت کردند به این دلیل که : زبان نوشتاری چه به لحاظ تکوین نوعی و چه به لحاظ تکوین فردی یک مهارت اکتسابی ثانویه است حرکات نوشتاری چیزی بیش از کپی کردن زبان شفاهی نیست و نوشتن مجموعه ای از مهارتهاست که هر مهارت به طور جداگانه در مغر قرار دارد.

هکان و آنجل ارگوس در مورد نوروپاتولوژی دیس گرافی نشان دادند که هر جا لوب آهیانه در ترکیب لوب های ضایعه دیده وارد می شد دیسگرافی شدید تر بود. مثلا آهیانه پس – سری، پیشانی آهیانه و یا آهیانه گیجگاهی به طور کلی در ضایعات برزگتر وخلفی تر درجه شدت دیس گرافی افزایش می یافت.

سوال اصلی در مورد نوروآناتومی دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتن اکتسابی این است که آیا نیمکره چپی است یا نیمکره راستی؟

در اینجا دو نکته وجود دارد : زبان نیمکره چپی است.کنترل حرکات در نیمکره چپ انجام می شود. پس نوشتن که در ترکیب زبان و حرکات است باید نیمکره چپی باشد. بر اساس چنین استنتاجی دیس گرافی باید فقط در ضایعات نیمکره چپ دیده شود. در صورتی که شواهد بالینی حاکی از وجود دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتاری اکتسابی ناشی از ضایعات نیمکره راست نیز می باشد.

به نظر می رسد که بخش اصلی عملکرد نوشتن به ویژه فرمول سازی نمادین در نیمکره چپ انجام می گیرد و فقط فرآیندهای فرعی و کمکی مانند ادراک فضایی و عملیات اتوماتیک مورد نیاز برای یک فعالیت نوشتاری در نیمکره راست انجام می گردد .

افراد با ضایعه نیمکره راست مشکلات خطاطی دارند مانند : غیر عادی بودن حاشیه ها نوشتن ( به شمت چپ یا بالای کاغذ ، روی خط نمی نویسند و شیب میروند، بدخط نویسی ، ضربه های اضافی قلم و آگنوزی و غیره از سمت چپ کاغذ و سایر مشخصات نامناسب فضایی در مجموع به نظر می رسد که نقش نیمکره راست در نوشتن یک نقش کلید و اساسی می باشد و با این حال تحقیقات بیشتری برای روشن کردن این موضوع مورد نیاز است.

سوال دیگری که در رابطه با نوروآناتومی دیس گرافی مطرح می شود این است که آیا دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتاری اکتسابی در ضایعات قدامی و خلفی نیمکره چپ تفاوتی دارد؟

بنسون و گشویند دیس گرافی را به دو گروه خلفی و قدامی (از لحاظ محل ضایعه) تقسیم کردند که موازی با دسته بندی خلفی و قدامی آفازی است.

در ضایعات قدامی: غلط نویسی املایی کلمات ، بی دستوری و برخی ناهنجاری های مکانیکی (ناشی از ناشیگری دست غیر برتر در حرکات نوشتن) دیده می شود.
در ضایعات خلفی: شکل حروف به خوبی و درستی نوشته می شود، خطاها املایی ، خطا درترتیب صداهای کلمات و حذف کلمات دیده می شود.
گوگلاس و کاپلان نیز تمایز جالبی بین نوشتن در آفازی بروکا (قدامی) و در آفازی ورنیکه (خلفی) قائل شدند. حروف کتابی بزرگ در آفازی بروکا ، حروف شکسته در آفازی ورنیکه.

سوال دیگر در مورد نوروآناتومی دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتاری اکتسابی مربوط به قشری بودن یا زیر قشری بودن آن است.

اخیرا توجه محققان به مسئله نقش ساختارها زیر قشری در کارکرد زبان جلب شده است. به ویژه نقش تالاموس که ضایعات آن منجر به آفونی موقت ، آفازی روان ، آنومی توام با تکرا نابجا و نقایص حافظه کلامی می شود. موارد پارکینسون یا میکروگرافی گزارش شده اند که میکروگرافی را ناشی از فقدان توان فیزیکی لازم برای به اجرا در آوردن نویسه های صحیح دانسته اند.

سندرم گرستمان: این سندروم چهار علامت رفتاری دارد. آگنوزی انگشتان finger Agnosia ، اختلال جهت یابی چپ و راست Right , Left Disorientation ، محاسبه پریشی (Acalculia)
دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتاری اکتسابی نکته جالب توجه و قابل بحث در رابطه با این سندروم این است که آیا یک مکانیزم واحد مسئول ایجاد هر چهار علامت است یا خیر؟ برخی ار محققان پیشنهاد کرده اند که یک ضایعه آهیانه ای چپ باعث اختلال در توالی های فضایی زمانی می شود که توجیه کننده همه این علائم است.

سوال دیگر این است که آیا دیس گرافی یا اختلال نوشتن سندروم گرستمن با دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتن اکتسابی دیگر متفاوت است یا خیر؟ بر اساس یافته های تحقیق بنسون و گشویند دیس گرافی آپراکسیک ) نوعی دیس گرافی که در آن شکل بندی حروف با مشکل روبروست( با اسن سندرم ارتباط دارد. اما سایر تحقیقات نشان داد که هر نوع دیسگرافی ممکن است در این سندروم دیده شود.

در وضعیت های آشفتگی مغزی ناشی از ضربه ، انسفالواتی متابولیکی و مسمومیت ها خصوصا با شروع سریع ، مشکلات نوشتاری بارزتر از مشکلات گفتاری هستند. در مقایسه بین آفازی ، زوال مغزی ، آپراکسی گفتار و آشفتگی مغزی، افراد آشفته مغزی آسیب نوشتاری بارزتری داشتند. در اینجا توصیف مختصری از انواع دیس گرافی ذکر می شود.

دیس گرافی اکتسابی ( آگرافی ) یا اختلال نوشتن اکتسابی خالص

هرگاه دیس گرافی همراه با آفازی، آلکسی،آپراکس یا نقایص فضایی ساختمانی نباشد آن را خالص گویند. هوش و عملکرد حرکتی بیمار نیز عادی است. البته وجود همچین سندرومی زیر سوال است.

دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتن اکتسابی آپراکسیک

اگر اختلال نوشتن را به دو گروه تقسیم کنیم شامل اختلالات شکل بندی حروف و اختلال املای حروف، در این صورت دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتاری اکتسابی آپراکسیک عبارت است از آسیب انتخابی در شکل دادن به حروف، یعنی بیمار به جای حروف طرح های بی معنی رسم می کند. فرض بر این است که در این نوع دیس گرافی “الگوهای حرکتی خط” که توسط برنامه های حرکتی تشکیل می شود، دراثر ضایعات موضعی آسیب می بیند.

دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتن اکتسابی فونولوژیک: بیماران با دیس گرافی واجی می توانند کلمات نا منظم را به طور صحیح بنویسند اما در نوشتن غیر کلمه ها یا کلمات کاذب مشکل دارند. در این بیماران قواعد تبدیل واج به نویسه مشکل دارد.

دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتن اکتسابی عمیق:

به نظر می رسد که این سندرم گونه ای از دیس گرافی واجی است با این تفاوت که فرد داری پاراگراف های بی معنایی است.

دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتاری اکتسابی سطحی واژگانی:

اختلال نوشتن در این نوع دیس گرافی در نوشتن و املای کلمات نامنظم نشان داده می شود. یعنی کلماتی که از قواعد معمولی تبدیل صدا به حرف تبعیت نمی کنند. روش های ارزیابی نوشتن در دیس گرافی اکتسابی (آگرافی) یا اختلال نوشتن

اختلال نوشتن اکتسابی

نوشتن به صوریت بخشی از یک آزمون جامع ارزیابی می شود. آزمون هایی مانند PICA ، BDAE ، WAB ،آزمون زبان پریشی فارسی و BAT(Bilingual Aphasia Test) همگی یک زیر آزمون نوشتن دارند نمونه ای از آزمون نوشتن اینجا ذکر می گردد.

توصیف تصویر : از آزمودنی می خواهیم که به مدت ۲ دقیقه هر چیز می تواند در مورد وقایع یک تصویر خاص که جلوی او قرار داده می شود بنویسد.

نوشتن اتوماتیک نوشتن نام و آدرس آزمودنی
دیکته نویسی کلمات : از آزمودنی می خواهیم که هریک از ۲۱ کلمه ضبط شده روی نوار را بنویسد ۱ کم بسامد و نامنظم هستند ( / ۱ پر بسامد و نامنظم، ۴ / ۱ کم بسامد و منظم ، ۴ / ۱این کلمات پر بسامد و منظم، ۴ / ) یک چهارم
دیکته نویسی جملات : از آزمونی می خواهیم که هر یک از ۵ جمله گفته شده در ضبط صوت را بنویسد.
دیکته نویسی نویسه ها : هر یک از ۵ نویسه ضبط شده روی نوار باید توسط آزمودنی نوشته شوند
کپی کردن جملات، کپی کردن کلمات، کپی کردن نویسه ها را نیز باید در ارزیابی نوشتار بکار گیریم.

روش تحلیل در ارزیابی نوشتن در اختلال نوشتن

بر اساس موارد زیر صورت می گیرد. خطا در شکل دادن به نویسه ها : جانشینی و اضافه کردن،حذف،دوباره نویسی شناسایی خطاهای نویسه توسط بیمار تصحیح خطاها توسط بیمار بزرگ نویسی حذف کلمات جانشین کردن کلمات اضافه کردن کلمات کلمات بی معنی تعداد نویسه در کلمه تعدادکلمه در جمله.

نکات مورد نظر در ارزیابی بینایی فضایی نوشتن : فاصله از حاشیه بالا، پهنای حاشیه چپ، پهنای حاشیه از راست، بلندی نویسه ها، فاصله بین نویسه ها، فاصله بین کلمات، شیب و سراشیبی خط، درصد نویسه های منحرف شده از شیب، تعداد نویسه ها در هر انحراف

دیسگرافیا یا اختلال نوشتن کودکان

دیسگرافیا یا اختلال نوشتن کودکان وضعیتی است که روی دست خط تأثیر می گذارد، به ویژه هنگامی که در کودکی تشخیص داده شود. هیچ دارو درمانی برای آن وجود ندارد. اما، خبر خوب این است که مداخلات گفتار درمانی می تواند به کودک شما کمک کند تا تأثیر این وضعیت را بر دست خط خود بهبود بخشد و کاهش دهد. گفتار درمانی با مداخلات کمک زیادی به کاهش تاثیر دیسگرافی می کند، به خصوص اگر درمان را زود شروع کنید.

دیسگرافیا یا اختلال نوشتن چیست؟

دیسگرافیا وضعیتی است که با اختلال در دستخط مشخص می شود. اختلال در دست خط می تواند چالشهایی را در توانایی فرزند شما برای یادگیری املای کلمات ایجاد کند و بر سرعت نوشتن آنها تأثیر بگذارد. این می تواند مشکلاتی را در پیشرفت آنها در مدرسه و همچنین رشد اجتماعی آنها ایجاد کند.

چه چیزی باعث دیسگرافیا یا اختلال نوشتن می شود؟

تحقیقات کنونی نشان داده است که ارتباطی بین کدنویسی املایی و حافظه کاری در ارتباط با دست خط وجود دارد. کدگذاری املایی در اینجا به معنای توانایی ذخیره کلمات نوشته شده در حافظه کاری شماست در حالی که حروف موجود در کلمات توسط مغز شما تجزیه و تحلیل می شوند. این یک حافظه دائمی از کلمات نوشته شده ایجاد می کند که تلفظ و معنی آنها را به هم پیوند می دهد. این یک اختلال در فرآیند است که باعث دیسگرافی در کودکان می شود.

گفتار درمانی برای بزرگسالان مبتلا به اختلالات نوشتاری کمتر رایج است، اما همچنان وجود دارد. اگر در بزرگسالی دچار دیسگرافیا شوید، علت تقریباً همیشه یک آسیب مغزی مانند ضربه مغزی یا سکته مغزی است.

علائم دیسگرافی یا اختلال نوشتن چیست؟

اگر فرزندتان نارسا نویسی داشته باشد، ممکن است فقط با دست خط یا فقط املا مشکل داشته باشد، اما نه خواندن. همچنین این امکان وجود دارد که آنها هم دست خط و هم املای مختل داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در برنامه ریزی حرکات متوالی انگشت مانند لمس انگشت شست خود به هر انگشت همان دست مشکل داشته باشند.

آیا کودکان مبتلا به دیسگرافیا یا اختلال نوشتن معمولاً دارای اختلالات یادگیری دیگری هستند؟

کودکان مبتلا به دیسگرافی ممکن است ناتوانی های یادگیری دیگری نیز داشته باشند. یکی از اختلالات رایج نوشتن با دیسگرافی، اختلال کمبود توجه و بیش فعالی است. تعدادی زیرگروه از این اختلال وجود دارد، اما همه آنها می توانند با دیسگرافی رخ دهند. در نتیجه، درمان‌های گفتار درمانی برای ADHD اغلب شامل درمان نارسایی نویسی یا اختلال نوشتن نیز می‌شود. اختلال بیش فعالی کمبود توجه نیاز به تشخیص توسط یک متخصص واجد شرایط دارد.
یکی دیگر از ناتوانی های رایج یادگیری با نارسا نویسی، نارساخوانی است که یک ناتوانی در خواندن است. کودکان مبتلا به نارسا نویسی و نارساخوانی با چالش هایی در زمینه تمرکز، تغییر توجه، توجه پایدار و کدگذاری املایی مواجه خواهند شد.

چه نوع مداخلاتی به دیسگرافی یا اختلال نوشتن کمک می کند؟

تعدادی مداخله وجود دارد که می تواند به دیسگرافی کمک کند. مداخله تسهیلی برای کمک به یک چالش خاص است که در این مورد دیسگرافی است. در حالی که فرزند خردسال شما در حال یادگیری نوشتن است، برخی از مداخلات برای کمک به یادگیری عبارتند از:

استفاده از خاک رس به عنوان نوعی بازی برای تقویت عضلات دست، ردیابی حروف با استفاده از ابزارهای مختلف مانند انگشت یا مداد، کپی کردن نامه ها، اتصال نقطه و خط تیره برای ایجاد حروف کامل، هنگامی که آنها توانایی تشکیل حروف خوانا را دارند، باید از آنها بخواهید به دستورالعمل هایی بروند که به آنها کمک می کند تا حروف نویسی خودکار را توسعه دهند. این به این دلیل است که آنها در ابتدا بزرگترین چالش را خواهند داشت.

یک مداخله مطالعه مفید با هر حرف الفبا شامل مراحل زیر است: نشانه‌های پیکان شماره‌دار را که طرحی برای شکل‌گیری حروف ارائه می‌دهند، به خاطر بسپارید، حروف را بپوشانید و از آنها بخواهید حرف را با نشانه های فلش تصور کنند، حروف را پس از فواصل زمانی که به تدریج افزایش می یابد، از حافظه بنویسید، هنگامی که آنها این کار را به دست آوردند، می توانید شروع به دیکته کردن حروف به آنها کنید تا بدون هیچ کمکی بنویسند. اکنون، اجازه دهید به سرعت به برخی از انواع دیگر مداخلات که بر اساس تنظیمات متفاوت هستند، بپردازیم.

مداخلات آکادمیک برای دیسگرافی و اختلال نوشتن:

برخی از مداخلات دانشگاهی برای دیسگرافی عبارتند از: به کودک خود اجازه دهید تا زمان بیشتری را برای تست ها اختصاص دهد. ارائه تعداد زیادی کاربرگ برای تمرین آنها، آنها را از نظر مرتب بودن درجه بندی نمی کنند. اگر معلم فرزندتان مطمئن نیست که کودک شما برای موفقیت تحصیلی به چه نوع سازگاری نیاز دارد، اینها توصیه هایی است که می توانید به آنها منتقل کنید.

مداخلات در خانه برای دیسگرافی یا اختلال نوشتن:

در حالی که کودک شما در حال بزرگ شدن است، مداخلات زیر برای نارسایی نویسی یا اختلال نوشتن بسیار مهم است که می توانید معرفی کنید: به آنها بیاموزید که به خوبی به ابزار نوشتاری خود دست پیدا کنند اگر حجم کاری فرزندتان زیاد است و خیلی کند است، برای فرزندتان کاتب باشید. به فرزندتان بیاموزید که چگونه به طور موثر تایپ کند. تایپ کردن احتمالاً مهم‌ترین مهارتی است که می‌توانید به آنها بیاموزید، زیرا با رشد و گذراندن سطوح تحصیلی بالاتر، به مزیت سرعت نیاز دارند.

مداخلات در محل کار برای دیسگرافیا یا اختلال نوشتن کودکان:

در نهایت، حتی بزرگسالان مبتلا به دیسگرافی نیاز به مداخلاتی برای کمک به موفقیت در کار دارند. برخی از مداخلات پیشنهادی در صورتی که در تلاش برای ادامه کار هستید عبارتند از:
بخواهید از مواد مرجع برای آسان‌تر کردن ترکیب‌بندی‌های روزمره استفاده کنید، از یک سرپرست یا همکار بخواهید که مطالب نوشته شده مهم را قبل از ارسال تصحیح کند، اگر مهارت تایپ شما خیلی کند است از نرم افزار متن به گفتار استفاده کنید، هر جا که ممکن است بخواهید ارتباط کلامی را در اولویت قرار دهید. به یاد داشته باشید، هدف کمک به آسان‌تر کردن کارتان است تا بیهوده شما را تحت فشار قرار ندهد یا خسته نکنید.

می توانید ببینید که اگر شما یا فرزندتان در هر مرحله از زندگی دچار دیسگرافی هستید، چندین استراتژی عالی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

توصیه دیگر همکاری با گفتاردرمانگر در مرکز آموزش و پرورش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و مرکز توانبخشی آتیه یا مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام است. این امر به ویژه در صورتی مفید است که کودک شما در حین یادگیری نوشتن با مهارت های حرکتی ظریف خود مشکلات زیادی را دارد و راهبردهای فوق کافی نیست.

مرکز آموزش پرورش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و مرکز توانبخشی آتیه و مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام دارای یک تیم از گفتاردرمانگران بسیار متخصص کودکان است که آماده کمک به مشکلات نوشتاری شما و فرزندتان هستند.

برچسب ها
خروج از نسخه موبایل