دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان

دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان

دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان یکی از مهتمرین سوالات و چالشهای والدین کودکان دو یا چند زبانه است

دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


یک کودک زمانی دو زبانه است که بتواند از دو زبان استفاده کند و بفهمد. دوزبانگی مشکل و اختلال زبان نیست. هنگامی که کودکی در هر دو زبان خود مشکل زبان دارد، این مشکل به عنوان یک مشکل زبانی طبقه بندی می شود. وقتی کودکی در زبان انگلیسی مشکل زبان دارد اما زبان مادری خود را ندارد، این یک اختلال یا تاخیر زبانی نیست. این یک مشکل در یادگیری زبان یا بخشی طبیعی از یادگیری زبان جدید است که می تواند با آموزش و افزایش مواجهه با زبان جدید بهبود یافته و درمان شود.


گفتار درمانگران ما قادر به ارزیابی مشکلات زبانی کودکان دوزبانه هستند و می توانند مداخله مناسبی را برای کمک به کودک در مدیریت و غلبه بر مشکلات زبانی خود ارائه دهند.


دوزبانگی و چند زبانگی چیست؟
دوزبانگی توانایی استفاده یا درک دو زبان است. اگر فردی قادر به استفاده یا درک بیش از دو زبان باشد، چند زبانه است. یادگیری دو زبان برای کودکان می تواند فرآیندی کاملاً پیچیده به نظر برسد، اما گفته می شود که کودکان به همان اندازه که می توانند یکی را یاد بگیرند، توانایی یادگیری دو زبان را دارند. کودکان معمولاً یک زبان اصلی را به عنوان زبان اول و یک زبان اضافی دارند که از طریق مدرسه یا جامعه یاد خواهند گرفت.

چگونه زبان در کودکان دوزبانه رشد می کند؟
هنگامی که یک کودک در معرض دو زبان قرار می گیرد، فرآیند یادگیری او معمولاً در یک جدول زمانی رشد خاص قرار می گیرد: دوره خاموش، تداخل و تغییر کد، ارتباطات اجتماعی پایه و افزایش مهارت زبانی از جمله مراحل آن هستند.


دوره خاموش
ابتدا ممکن است قبل از اینکه آنها شروع به استفاده از زبان اضافی کنند، یک دوره استفاده مداوم از زبان اصلی را تشخیص دهید. این به دلیل قرار گرفتن در معرض آن زبان است، کودک متوجه می شود که می تواند خود را بهتر به زبان مادری خود بیان کند، بنابراین به استفاده از آن ادامه می دهد. پس از آن ممکن است یک دوره خاموش وجود داشته باشد. دوره سکوت جایی است که به نظر می رسد کودک در محیط خاصی صحبت نمی کند.

مدرسه دوره سکوت کودک دوزبانه ممکن است تا حدود 6 ماه طول بکشد، اما این موضوع جای نگرانی نیست، زیرا این زمانی است که کودک برای سازگاری با محیط جدید و زبان جدید خود می گذرد. ممکن است کودک پس از آن شروع به تکرار کلمات ساده یا عبارات کوتاه کند، این عبارات معمولاً بر اساس روال خود است.


تداخل و تغییر کد
همانطور که توانایی کودک دوزبانه برای استفاده مؤثر از عبارات کوتاه رشد می کند، معمولاً اعتماد به نفس برای برقراری ارتباط افزایش می یابد. سپس کودک شروع به استفاده از عبارات بیشتری می کند، اما ممکن است دوره ای از تداخل و تغییر کد وجود داشته باشد.

تداخل زمانی است که فرزند شما ممکن است از قواعد گرامری زبان اصلی خود در زبان دوم خود استفاده کند. تغییر کد جایی است که کودک ممکن است از کلمات دو زبان در یک جمله استفاده کند، کودکان ممکن است این کار را انجام دهند در صورتی که از کلمه ای در زبان دوم خود مطمئن نباشند. تداخل و تغییر کد هر دو فرآیندهای عادی هستند و بخشی از یادگیری یک زبان دوم توسط کودک هستند.


ارتباطات اجتماعی پایه
پس از دو سال قرار گرفتن در معرض زبان دوم، کودک باید ارتباطات اجتماعی اولیه را برای تعامل با دوستان داشته باشد.


مهارت زبانی
مهارت زبان معمولاً بین 5 تا 7 سال از مواجهه با زبان شروع می شود.


چگونه بفهمم کودک دوزبانه من دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان دارد؟


دوزبانگی یک مشکل زبانی نیست، بسیاری از کودکان دوزبانه مزایای زیادی را از صحبت کردن به دو زبان تجربه خواهند کرد. کودکان معمولاً قادرند دو زبان را به همان اندازه کارآمد یاد بگیرند که قادر به یادگیری یک زبان هستند. اگر کودکی در زبان مادری خود مشکل زبانی داشته باشد، معمولاً با زبان دوم خود نیز مشکل خواهد داشت و دو زبانگی دلیل اختلال زبانی نیست. این زمانی است که باید با یک متخصص گفتار و زبان صحبت کنید زیرا ممکن است مشکلات زبانی اساسی وجود داشته باشد که آنها می توانند به آنها کمک کنند.


مشکلات زبانی می تواند دریافتی (درک) یا بیانی (تولید) باشد، توجه به این که چه مشکلاتی را در زبان اصلی مشاهده کرده اید مفید خواهد بود تا به درمانگر گفتار و زبان خود این موضوع را اطلاع دهید. درمانگر گفتار و زبان هم زبان خانه و هم زبان دوم را بررسی می کند تا تشخیص دهد که آیا کودک دوزبانه شما مشکلات زبانی دارد یا خیر.


ارزیابی گفتار و زبان در دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


گفتار درمانگران یاشام می توانند مهارت های گفتاری و زبانی کودک شما را در هر دو زبان ارزیابی کنند تا مشکل زبانی در کودکان دوزبانه را تشخیص دهندقبل از ارزیابی توضیح داده می شود تا گفتار و زبان درمانگر دستورالعمل های خاصی را در مورد چگونگی دستیابی به بهترین نتیجه از ارزیابی گفتار و زبان درمانی به آنها بدهد از یکی از اعضای خانواده که به هر دو زبان کودک صحبت می‌کند، می توانیم در ارزیابی استفاده کنیم. یکی از اعضای خانواده می تواند در چنین موقعیت هایی مفید باشد.

ارزیابی را می توان با استفاده از ابزارهای مختلف ارزیابی، از جمله اطلاعات والدین و سایر متخصصان انجام داد. ارزیابی زبان ما برای کودکان دوزبانه شامل ارزیابی توانایی زبانی فرزند شما در هر دو زبان است، این ارزیابی برای تشخیص این است که آیا کودک شما مشکل زبانی دارد یا اینکه مشکل زبان به دلیل فرآیند طبیعی یادگیری دو زبان است.

نتیجه فرآیند ارزیابی در دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان مشخص می کند:


شناسایی نوع مشکل زبان، شناسایی زبان یا زبان هایی که مشکل ایجاد می شود، شناسایی تأثیر دشواری زبان بر عملکرد کودک، شناسایی هرگونه مشکل گفتاری، تصدیق هرگونه هدف شخصی از سوی خانواده و کودک.
فرآیند ارزیابی برای کودکان دو زبانه:
ارزیابی کودک: تواناییهای گفتاری، توانایی های زبان دریافتی/ بیانی، مهارت های ارتباط اجتماعی، کنترل توجه و اهداف کودک، مدرسه و گفتار


گفتار و زبان درمانی برای کودکان دوزبانه دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


گفتار و زبان درمانی به افزایش تواناییهای زبانی دریافتی و بیانی در کودکان دوزبانه و همچنین افزایش پتانسیل آنها برای برقراری ارتباط موفق کمک می کند.

درمان مناسب برای کودکان دوزبانه که مشکلات زبانی دارند شامل موارد زیر است:
درمان زبان بیانی، زبان درمانی دریافتی با استفاده از جلسات گفتار درمانی است.
برنامه درمانی برای هر کودک بسته به نیازهای فردی آنها در چارچوب اهداف آنها تنظیم خواهد شد. تمام گزینه های درمانی قبل از شروع مداخله با شما به طور عمیق مورد بحث قرار خواهند گرفت. درمان را می توان در زمان و مکان متناسب با نیازهای شما و کودک انجام داد.


فواید گفتار و زبان درمانی در دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


گفتار درمانی و زبان درمانی می تواند برای کودکانی که مشکلات زبانی دارند، از جمله کودکانی که دو زبانه هستند، بسیار مفید باشد. این می تواند به کودکان کمک کند تا از طریق استفاده از استراتژی ها و تمرینهای مختلف برای بهبود توانایی زبانی بر مشکلات زبانی خود غلبه کنند. مزایای گفتار و زبان درمانی برای کودکان دوزبانه عبارتند از:
افزایش درک و توسعه زبان، افزایش ارتباطات موفق، افزایش عزت نفس، افزایش فعالیت و مشارکت در فعالیت های روزانه، افزایش رفاه اجتماعی و عاطفی.


گفتار و زبان درمانی می تواند درمانی را برای افزایش توانایی کودک شما برای درک یا استفاده مؤثر از زبان ارائه دهد. گفتار درمانی و زبان درمانی می تواند بر توانایی کودک شما برای شرکت در فعالیتهایی که نیاز به استفاده از مهارت های زبانی خود را دارند، کمک کند. درمان را می توان مستقیماً از طریق گفتار و زبان درمانگر یا والدین انجام داد. گفتار درمانگران یاشام تلاش می کنند تا با ارائه مؤثرترین رویکرد درمانی، رویکردی جامع به درمان ارائه دهند.


چند زبانه
برخی از کودکان می توانند بیش از دو زبان صحبت کنند. این چندزبانگی است. کودکان چند زبانه نیز ممکن است دچار تاخیر یا اختلال در زبان شوند. این در الگوی مشابه با دوزبانگی رخ می دهد. وقتی کودکان چندزبانه در همه زبان ها از جمله زبان مادری خود مشکل دارند، می توانیم مشکل زبانی را تشخیص دهیم.


گفتار درمانگران یاشام می توانند ارزیابی و درمان را برای مدارس ارائه دهند. گفتار درمانی یاشام می تواند به مدارس کمک کند تا تشخیص دهند که آیا کودکان به دلیل عدم درک و غنی سازی زبان قادر به برقراری ارتباط نیستند یا اینکه آیا کودک مشکل زبانی اساسی دارد یا خیر.


این می‌تواند به مدارس کمک کند تا تعریف کنند که آیا کودکانی که فارسی را یاد می‌گیرند، برای بهبود تأخیر یا اختلال زبانی خود به نظرات تخصصی از گفتاردرمانگران و زبان‌درمانگران نیاز دارند یا اینکه آیا کودک همچنان به ورودی معلم فارسی و تقویت زبان بیشتر نیاز دارد. آموزش زبان فارسی خدماتی نیست که بتوانیم ارائه دهیم زیرا بخشی از تخصص ما نیست، با این حال متخصصان گفتار و زبان ما می توانند یک کودک را با زبان فارسی به عنوان یک زبان دوم ارزیابی کنند تا نیازهای کودک را شناسایی کنند و تعیین کنند که چه مداخله ای بهتر است انجام شود.

خلاصه دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


دوزبانگی زمانی است که فرد قادر به استفاده و درک دو زبان باشد. دوزبانگی خود یک مشکل زبانی نیست، با این حال برخی از کودکان ممکن است در هر دو زبان مشکلات زبانی داشته باشند. در این مورد، گفتار درمانگران ما قادر به ارزیابی و درمان برای افزایش استفاده از زبان یا درک کودک و همچنین افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در هنگام برقراری ارتباط هستند.


دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


تحقیقات اخیر روی دو زبانگی نشان می دهد که یادگرفتن همزمان دو و یا تعداد بیشتری زبان منافع و مزایای زیادی را دارد. کودک می تواند حمایتهای زیادی را به خاطر آن به دست بیاورد.

مزایای دو زبانگی

دوزبانگی سبب موفقیتهای بالاتر آموزشی، کاربردهای اجتماعی بهتر برای زبان انطعاف شناختی قویتر ، بازنمایی سیمبولیک بهتر کنترل عمکلرد اجرایی را سبب می شود.
در انگلستان ۵- ۱۲ درصد کودکان مشکلات گفتارو زبان دارند .متاسفانه، ایده معمول این است که اگر یادگرفتن یک زبان برای کودک سخت است یادگیری دوتا زبان برای وی سختتر خواهد بود! درست مانند یک گونی ۵ کیلویی که تنها ۵ کیلو جادارد و ما باید آنرا با یک زبان پر کنیم!


بنابراین با این ایده به والدین توصیه می کنند که از یک زبان استفاده نمایند. چون اینکار آسانتر است و کودک بهتر یاد میگیرد . اما این به این معنی است که والدین زبان کمتری را در خانه به کار خواهند برد . در اصل این به این خاطر هست که ما نمی توانیم ماتریالهای کلینیکی را پیدا کنیم.
اما ما می تونیم از تکنیکهای متنوع برای ارزیابی و درمان در هر دو زبان استفاده نماییم.


مشکلات این ایده ی درمانی در دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


این رویکرد درمانی مشکلات بسیار متعددی دارد . مشکل اول ایده تقلیل زبانی هیچ شاهد علمی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از رویکرد مونولینگویستیکی می تواند اختلال گفتار و زبان را درمان کند.

مشکل دوم ایده تقلیل زبانی در دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


هیچ شاهد علمی وجود ندارد که نشان دهد افراد دوزبانه مستعد مشکلات گفتار و زبان بیشتری نسبت به افراد تک زبانه هستند.


مشکل سوم ایده تقلیل زبانی در دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان


دو زبانه های دارای اختلالات گفتار و زبان مشکلات بیشتری از همسالان تک زبانه ندارد و از این لحاظ باهم برابر هستند. کودکان دارای اختلالات زبان و گفتار می توانند دو زبان را یاد بگیرند مانند کودکان سندرم داون ، کودکان ADHD اتیسم و کودکان کم شنوا


کودکان تک زبانه دارای اختلالات گفتار وزبان زبان را یاد می گیرند. یادگیری این گروه از کودکان کندتر از کودکان دیگر بوده و در سطح کودکان فاقد مشکل نمی باشد . همینطور کودکان دوزبانه دارای اختلالات گفتار وزبان نیز سرعت آهسته ای در یادگیری گفتار و زبان دارند.
معمولا به سطح همسالان دو زبانه فاقد مشکلات گفتار و زبان از لحاظ گفتارو زبان نمی رسند. اما آنها در سطح همسالان تک زبانه خود هستند به شرط انکه فرصتهای برابر به انها داده شده باشد.

به عبارت دیگر رشد زبان چه در کودکان معمولی و چه در کودکان دارای مشکل به تعداد زبانی که کودک در معرض آن قرار دارد بستگی ندارد .
توصیه های تحقیقات اخیر برای کودکان دو زبانه و دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان
تحقیقات اخیر تاکید می کنند که ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان در کودکان دوزبانه باید تمام زبانهای کودک را مد نظر قرار دهد. ما باید ارزیابیهای معتبری که مهارتهای زبانشناختی را به درستی ارزیابی نماید را در دسترس داشته باشیم. اجازه دهیم که هردو زبان به رشد خود ادامه دهند.


تقریبا همه تحقیقات در درمان گفتار و زبان موافق هستند که یک رویکرد جامع نگر و هولستیک را برای درمان اختلالات گفتار و زبان کودکان به کارگیریم و از رویکرد سنتی تقلیل به یک زبان یا جدا کردن بافت درمان و ایزوله کردن بافت درمان به یک محیط خاص جدا پرهیز کنیم.
بنابراین موفقیت درمان به توانایی کودک در تعمیم مهارتها و دستاوردهای ارتباطی درمان در محطیهای ارتباطی و والدین مخصوصا در درون خانواده و اجتماع وابسته است.

مشکلات تک زبانه کردن کودک در محیط دو زبانه در دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان

تک زبانه بودن در محیط خانوادگی دو زبانه یا اجتماع دوزبانه فرصتها و موقعیتهای مناسب ارتباطی را از کودک سلب می کند. تجارب زبانی قبلی را نادیده می گیرد ، مانع شراکت کامل فرد در محیط خانوادگی و اجتماعی می گردد و بطور موثری سبب می شود که ناتوانی به معلولیت سبب شود.
به عبارت دیگر رشد هر دو زبان به کودک اجازه خواهد داد که از تجارب زبانی قبلی خود استفاده نماید. و فرصتهای کاربرد زبان برای تعاملات معنادار در درون خانواده و اجتماع را افزایش بدهد.


خلاصه دو زبانگی و اختلالات گفتار و زبان
اینکه کاهش تعداد زبانهای کودک دو زبانه مبتلا به اختلالات گفتار وزبان منجر به درمان آسیب زبانی کودک نمی شود. بلکه در صورت موفقیت تنها کاری که می کند این است که کودک دوزبانه را به یک کودک تک زبانه دارای آسیب گفتار و زبان تبدیل می کند..

باور های اشتباه دو زبانگی کودکان

باور های اشتباه در مورد دو زبانگی کودکان

باور های  اشتباه دو زبانگی کودکان

نظرات متفاوتی در مورد یاد دادن دو یا چند زبان به کودکان وجود دارد.  

تعدادی  از این باورها سبب می شوند که والدین کودکان خود را دو یا چند زبانه نکنند.

پدرو مادر ها فکر می کنند که استفاده همزمان از دو یا چند زبان باعث گیج شدن کودک می گردد.!!!!!

ممکن است آنها فکر کنند که این عامل سبب دیر زبان باز کردن کودکان می شود!!!!!!!

بدین ترتیب آنها به این باور می رسند که کودک به این خاطر فرصتهای گوناگون زندگی را از دست می دهد.!!!!!

در ادامه ما باورهای غلطی را که والدین در مورد دو یا چند زبانگی را دارند مورد بررسی قرار می دهیم.[irp]

 باور های اشتباه دو زبانگی کودکان ۱ : دو و یا چند زانگی باعث گیج شدن کودک می گردد.!!!!

این باور در نتیجه اعتقادات نادرست به وجود آمده است.

در این باور توانایی ذهنی کودک محدود در نظر گرفته می شود.

در این باور تصور بر این است که ذهن کودک مثلا مانند یک گونی ۵ کیلویی است.

و ما باید باید این گونی را با چیزهای به درد بخور پر نماییم!!!!!!!

تعدادی از والدین تصور می کنند که اگر به طور همزمان دو یا چند زبان را به کودک بیاموزند.

او دچار گیجی خواهد شد و کودک نمی تواند تفاوت بین این دو زبان را تشخیص بدهد.

این باور غلط نتیجه تحقیقات قدیمی و اشتباه است

این تحقیقات استنباط کرده بودند که قرار گرفتن همزمان کودک در معرض چند زبان  میتواند به کودک آسیب رسان باشد

امروزه ثابت شده است که حتی کودکان دارای تواناییهای محدود مانند اتیسم، کمتوانی ذهنی و … می توانند چندین زبان را فرا گیرند..

حتی توصیه میشود که قرار گرفتن افراد در معرض زبانهای مختلف در کودکی می تواند جلوی برخی مشکلات نوظهور مانند فراموشی و آلزایمر و ……… را بگیرد و این افراد شانس اندکی برای ابتلا به این بیماریها دارند.

دو زبان حرف زدن و دیر زبان باز کردن

دو زبان حرف زدن

دو زبانگی باعث دیر زبان باز کردن کودک می شود!!!

برخی از والدین اعتقاد دارند که آموزش همزمان باعث باز تاخیر در زبان باز کردن کودک میشود.

این باور و اعتقاد پایه علمی درستی ندارد.

متاسفانه اعتقاد به این باور باعث می شود که والدین نگران مهارتهای کلامی فرزند دوزبانه خود باشند.

برخی از موارد نیز اطرافیان به این والدین می گویند که به یک زیان بچسبند و فقط یک زبان یاد دهند.

این مساله به خاطر اعتقادات و باورهایی است که از قدیم گفته اند که دو زبانه ها در مهارتهای گفتاری خود مشکل دارند.

تحقیقات علمی مختلف ثابت کرده اند که کودکان اگر بطور همزمان در معرض دو و یا چند مورد آن قرار گیرند.

همه آنها را که در معرض آنها قرار گرفته اند بی کم و کاست و بدون هیچ نقصی یاد خواهند گرفت.

متخصصان ثابت کرده اند که این عامل بر مهارتهای گفتاری کودکان هیچ تاثیری ندارد..

تحقیقات مختلف نشان داده است که این عامل حتی بر طریقه صحبت کردن کودک نیز اثر منفی ندارد.

یافته های مختلف نشان داده است اگر کودکی دیر زبان باز می کند آموزش همزمان آنها باعث نمی شود که زبانش دیرتر باز شود.

تحقیقات نشان داده است این کودکان در مقایسه با یک زبانه ها در یادگیری مهارت های حرف زدن هیچ تفاوتی ندارند.

این عامل باعث می شود که کودک مهارتهای گفتاری بیشتری را به دست بیاورد

این توانایی سبب افزایش تواناییهای شناختی، زبانی، توجه و تمرکز، افزایش قدرت تصمیم گیری، افزایش تاثیر گذاری بر محیط و ……..گردد.

برچسب ها