رشد مهارتهای 5 گانه در کودکان 4 و نیم ساله

کودکان 54 ماهه یا 4 و نیم ساله

مهارتهای کودکان 4 و نیم ساله ویژگیهای خاصی دارد که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

در صورت نیاز به مشاوره و دریافت راهنمایی با همکاران متخصص گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام تماس بگیرید.

مهارتهای ارتباطی کودکان در چهار و نیم سالگی
مهارتهای ارتباطی کودکان چهار و نیم ساله کاملا پیشرفته است. کودکان در این سنین جملات پیچیده و کاملی را تولید کرده و می گویند. گرامر و دستور زبان آنها کامل می باشد. کودکان در چهار و نیم سالگی افکار و احساسات خود را کامل، واضح و درست بیان می نمایند.


تواناییهای ارتباطی شاخص در کودکان چهار و نیم ساله:


زبان گفتاری کودکان چهار و نیم ساله:
کودکان در چهار و نیم سالگی زبان گفتاری کامل و پیچیده ای را دارند آنها معمولا می توانند افکار، احساسات، نیازها و خواسته های خود را کامل بیان نمایند در این سن کودکان سوالات زیادی را پرسیده و داستانهای کاملی را بیان کنند.


زبان نوشتاری در کودکان 54 ماهه:
کودکان چهار و نیم ساله می توانند نام خود را بنویسند و همچنینی کلمات ساده و کوتاه نوشته و حروف الفبا را یاد می گیرند.


زبان بدن کودکان چهار و نیم ساله :
کودکان در این سن می توانند از زبان بدن برای برقراری ارتباط استفاده نمایند. این کودکان از حالات چهره و تماس چشمی برای بیان افکار و احساسات حود استفاده می نمایند آنها همچنین از ژست و زبان بدن برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.
مهارتهای شنوایی در کودکان چهار و نیم ساله:
کودکان در این سن بادقت گوش می کنند. گفته های خود را درک می کنند و با استفاده از سوال درک خود ار منظور گوینده را کنترل می کنند.


تعامل اجتماعی کودکان چهار و نیم ساله
بطور موثری با اطرافیان ازتباط برقرار کرده و در مکالکات و گفتگوها با دیگران مشارکت فعالانه دارند.


نکات مهم برای تقویت مهارتهای ارتباطی کودکان در چهار و نیم سالگی:
به حرفهای آنها گوش داده و با آنها وقت بگذرانید.درمورد عواطف، احساسات، افکار و علایقشان صحبت کنید. با آنها کمی پیچیده تر از قبل صحبت کنید تا مهارتهای زبانی و گفتاری شان را توسعه دهند.
کودکان چهار و نیم ساله یا ۵۴ ماهه توانایی های منحصر به فرد خود را دارند. این کودکان دارای تواناییهای خاصی در این سن هستند. با اگاهی از آنها می توانیم در مورد رشد کودکان تصمصم بگیریم.


در زیر چک لیستی از تواناییهای کودکان ۴ و نیم ساله یا ۵۴ ماهه را مشاهده می کنید .
اگر پاسخ شما به تواناییهای کودکان ۵۴ ماهه یا ۴ و نیم ساله خود در۵۰ درصد موارد منفی بود. حتما با متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز تماس بگیرید.


کودکان چهار و نیم ساله وتوانایی برقراری ارتباط آنها

پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .
١-آیا هنگام تعریف کردن در مورد چیزهای آشنا،حداقل دو مورد را درباره آن بیان می کند؟ برای مثال اگر بپرسید به بگو “توپت چه جوریه؟” آیا چیزی مثل “اون گرده”،”بزرگه”،”اونو شوت می کنم” را می گوید ؟


٢- آیا کودک برای ساختن جملات کاملی مثل “من دارم به اون پارک می رم”. یه اسباب بازی دارین که باهاش بازی کنم ؟” یا “شما هم می آیی؟” از تمام کلمات لازم استفاده می کند؟ برای مثال ،”یک”،”آن”،”می” در فعل هایی مثل می روم.
٣- آیا کودک مواردی مثل “ها” نشانه جمع،”_م،یم”نشانه گذشته،”می” نشانه استمرار را در کلمات بکار می برد؟ برای مثال ، آیا کودک شما چیزهایی مثل ،”من گربه ها را میبینم”،”من دارم بازی می کنم” یا “توپ را شوت کردم” را می گوید؟


۴- اگر بدون هیچ اشاره ای آنچه را که گفته اید را انجام می دهد؟ دستورات را تکرار نکنید،آیا کودک از سه دستوری که ربطی به یکدیگر ندارند پیروی می کند؟ شما باید هر سه دستور را پشت سرهم و قبل از اینکه کودک شروع به انجام دادن آنها نماید،ارائه دهید. برای مثال ، می توانید سه دستور زیر را به کودک ارائه دهید دست بزن کف زدن،به طرف در برو ، یا قلم را به من بده، کتاب را باز کن و بایست.


۵- آیا کودک جملات چهار و پنج کلمه ای را بکار می برد؟ برای مثال ، آیا می گوید،”من اون ماشینو می خوام” لطفا یک نمونه بنویسید.


۶- زمانی که کودک در مورد چیزی که قبلا اتفاق افتاده است صحبت می کند؟ آیا او کلماتی با زمان گذشته مثل “شما توی حیاط چکار کردی؟ من دویدم. شما با دوستت توی خانه شان چکار کردید؟ ما بازی کردیم” بپرسید؟ لطفا یک نمونه بنویسید


بازیهایی برای افزایش مهارتهای ارتباطی کودکان 4 و نیم ساله
کودکان چهار و نیم ساله هنوز پایه های مهارتهای ارتباطی را یاد می گیرند. آنها هنوز دارند نحوه گوش دادن و تعامل با دیگران را یاد گرفته و احساسات و افکار خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. یکی از بهترین راهها برای یادگیری این مهارتها توسط استفاده از بازی و تعامل می باشد.


بازیهای تقویت کننده مهارتهای ارتباطی کودکان 4 و نیم ساله

بازی “یک کلاغ چهل کلاغ” تقویت کننده مهارتهای ارتباطی کودکان 4 و نیم ساله
بازی یک کلاغ چهل کلاغ یک بازی خوب برای تمرین مهارتهای شنیداری، عملکرد اجرایی، حافظه و گفتار خود انگیخته است. در این بازی کودکان یاد میگیرند تا خوب گوش کنند و از دستورالعملها پیروی نمایند.
در این بازی، بازی با یک کلمه شروع می شود و هر نفر یک کلمه به آن اضافه کرده و به نفر بعدی می گوید. این بازی به تعداد کودکان ادامه یافته و نفر آخر جمله کامل را با صدای بلند می گوید.


بازی “پانتومیم” تقویت کننده مهارتهای ارتباطی کودکان 4 و نیم ساله
بازی پانتومیم یکی از بازیهایی هست که کودکان گروه سنی 4 و نیم ساله آنرا دوست دارد. این بازی مهارتهای غیر کلامی، برنامه ریزی حرکتی، توجه و تمرکز و بیان غیر کلامی را گسترش میدهد.
در این بازی، بازیکن یک کلمه را انتخاب می کند و سعی می کند که آنرا بدون به کاربردن کلمه یا حرف زدن به دیگران بفهماند. بقیه بازیکنان باید بفهمند و حدس بزنند که کلمه مورد نظر چیست؟


بازی “نقش بازی” تقویت کننده مهارتهای ارتباطی کودکان 4 و نیم ساله
نقش بازی می تواند مهارتهای جمله گویی، ارتباط، جملات، عبارات و کلمات مرتبط با موقعیت و مهارتهای درکی و بیانی خود همراه با توجه پایدار و توجه انتخابی را تقویت نمایند.
در این بازی موقعیتهای مختلف اجتماع همراه با کلمات، عبارات و جمله بندی همراه با مهارتهای ارتباطی توسط کودک تقویت و تمرین می گردد. کودک در این بازی به فروشگاه، مطب دکتر، پمپ بنزین، مدرسه، غذاخوری یا سایر موقعیتهای اجتماعی می رود و روابط و گفتار و زبان مربوط به آنجا را تمرین می نماید.

بازی “بازیهای مهره دار” تقویت کننده مهارتهای ارتباطی کودکان 4 و نیم ساله

در این بازیها کودکان حل مسئله، پیروی از دستورات، پیروی از قوانین، تعامل با دیگران، صبر و تحمل را یاد می گیرند مانند بازی منچ یا شطرنج


خواندن کتاب تقویت کننده مهارتهای ارتباطی کودکان 4 و نیم ساله
خواندن کتاب و همراهی در آن می تواند مهارتهای ارتباطی کودکان را افزایش بدهد. آنها در این فعالیت یاد می گیرند که به دقت گوش کنند، به روابط براساس زبان پی ببرند، خلاقیت حود را گسترش دهند، نحوه بیان احساسات و افکار خود را یاد بگیرند و برای رشد و تکامل آنها تمرین نمایند.


نکات مهم در بازیهای تقویت کننده مهارتهای ارتباطی کودکان 4 و نیم ساله
بازیها باید جذای، کوتاه، سرگرم کننده و لذت بخش باشند چون کودکان در این سن سریع خسته می شوند. بلافاصله تواناییها و مهارتهای او را تشویق کنید و مورد توجه قرار دهید تا کودک این مهارتها را سریعا رشد دهد.
با کودک خود در مورد بازیها صحبت و تبادل فکر کنید تا بفهمید که او چه چیزهایی را از بازیها یاد گرفته است. همچنین با این کار او نحوه بیان کلامی و تبادل افکار را یاد می گیرد. بازی کردن با کودکان، به آنها کمک می کند تا مهارتهای ارتباطی خود را تقویت کرده و برای زندگی اجتماعی موفق، آماده شوند.

کودکان ۴ و نیم ساله و حیطه حرکات درشت

کودکان در 4 و نیم سالگی مهارتهای زیر را در حیطه حرکات درشت دارند. نسبت به قبل بدون خستگی مدت زمان بیشتری راه می روند. به راحتی از پله ها پایین و بالا می روند. از روی موانع می توانند به راحتی بپرند. کودکان در سن 4 و نیم سالگی می توانند روی یک پا بایستند. وقتی توپ را ار فاصله 1 و نیم متری پرت می کنیم می توانند بگیرند. می توانند دوچرخه سواری کرده و روی اسکیت برد حرکت کنند


فعالیتهای حرمتی پیچیده ای که نیاز به هماهنگی بیشتری دارد را کودکان چهار و نیم ساله می توانند انجام بدهند، مانند: رقصیدن، بازی های گروهی، بازی های با توپ، فعالیت های بدنی در فضای باز
انجام این فعالیتها خود باعث تقویت مهارتهای حرکتی درشت و فعال بودن جسمی و ذهنی کودک می گردد.


فعالیتهای تفویت کننده مهارتهای حرکتی درشت:


بازی در حیاط یا پارک، بازی با توپ مانند فوتبال یا بسکتبال، یاد گرفتن رقص و ورزش، یادگرفتن دوچرخه سواری یا اسکیت بورد


کودکان با سرعتهای کتفاوتی نسبت به هم بزرگ شده و رشد می نمایند در صورت نیاز و یا نگرانی در مورد تواناییهای کودک خود با متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام تماس بگیرید.
برای بررسی تواناییهای کودک خود در سن 4 و نیم سالگی به سوالات زیر پاسخ دهید. پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .


١- آیا کودک می تواند حداقل یکبار و بدون اینکه تعادلش را از دست بدهد. با پای راست یا پای چپ خود لی لی کند؟


٢-آیا کودک در حالت ایستاده، بازویش را تا سطح شانه بالا می برد و توپ را به طرف جلو و به سمت فردی که در فاصله حدود ٢ متری از او ایستاده است، پرتاب می کند؟ چنانچه توپ از دست کودک بیفتد، توپ را رها کند یا توپ را بدون بالا بردن دستش پرتاب کند،پاسخ “خیر” را علامت بزنید.


٣- آیا کودک می تواند در حالت ایستاده و جفت پا، نیم متر به جلو بپرد؟


۴- زمانی که یک توپ بزرگ را برای کودک پرت می کنید، آیا آن را با هر دو دستش می گیرد؟ شما باید حدود 1 و نیم متر از کودک فاصله داشته و برای این کار به او دو یا سه بار فرصت دهید؟


۵ -آیا کودک بدون اینکه به چیزی یا جایی تکیه دهد و بدون از دست دادن تعادلش، حداقل به مدت ۵ ثانیه روی یک پا می ایستد؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهید، می توانید برای این کار دو یا سه بار به کودک فرصت دهید.


۶- آیا کودک مسافتی حدود ۴.۵ مترتقریبا به اندازه طول یک اتومبیل بزرگ را روی پنجه پاهایش راه می رود؟ می توانید نحوه انجام این کار را به او نشان دهید.


بازیهایی برای تقویت مهارتهای حرکتی درشت کودکان 4 و نیم ساله


مهارتهای حرکتی که توسط عضلات بزرگ بدن انجام می گیرند مهارتهای حرکتی درشت گفته می شود مانند دویدن، پریدن، بالا رفتن و پرتاب کردن. این فعالیتهای حرکتی برای فعالیتهای روزمره بدنی مانند لباس پوشیدن، دویدن، راه رفتن و بازی کردن ضروری هستند.


کودکان از طریق بازی یاد می گیرندو بازیها یک راه عالی برای تقویت مهارتهای حرکتی درشت در کودکان است. بازیهای حرکتی کمک می کنند که تعادل، هماهنگی حرکتی، قدرت و استقامت بدنی کودکان افزایش یابد. و اینکار باعث افزایش اعتماد به نفس و توسعه مهارتهای اجتماعی فرد می گردد.


بازیهای تقویت کننده مهارتهای حرکتی درشت:

بازیهای تعقیبی برای تقویت مهارتهای جرکتی درشت کودکان 4 و نیم ساله:
این بازیها سرعت، تعادل، چابکی، هماهنگی فرد را افزایش داده و مهارتهای حرکتی کودک 4 و نیم ساله را بهبود میدهد. بازیهایی مانند دزد و پلیس، هفت سنگ، قایم باشک از این دسته بازیها هستند.


پرتاب کردن و گرفتن برای تقویت مهارتهای جرکتی درشت کودکان 4 و نیم ساله:
بازیهای گرفتن و پرتاب کردن باعث تقویت هماهنگی دست و چشم، قدرت عضلانی، دقت حرکتی و توجه بینایی می گردد بازیهایی مانند توپ بازی، دارت، و بازی با توپ‌های شنی از این دسته بازیها هستند.


بازی‌های بالا رفتن و پایین آمدن برای تقویت مهارتهای جرکتی درشت کودکان 4 و نیم ساله:
بازیهایی مانند بالا رفتن از درخت، سرسره بازی، و نردبان بازی با این سری از بازیها کودکان قدرت و تعادل خود را تقویت می کنند.


بازی‌های تعادلی برای تقویت مهارتهای جرکتی درشت کودکان 4 و نیم ساله:
این بازیها برای تقویت مهارتهای تعادلی کاربرد دارند. مانند روی یک پا ایستادن تعادل روی لبه یک صندلی، راه رفتن روی طناب و راه رفتن روی لبه جوی آب یا فضای سبز.


در انتخاب بازیهای حرکتی باید به تواناییهای جسمی و سن کودکان خیلی توجه نمود. این بازیها را می توانیم به صورت گروهی برای افزایش قدرت تعامل و رشد مهارتهای اجتماعی کودکان انجام بدهیم.


نکات مهم برای تقویت مهارت‌های حرکتی درشت کودک با بازی
کودکان در روز باید حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند این فرصت را برای آنها فراهم کنید. از بازیهای حرکتی متنوع استفاده کنید اینکار باعث می شود کودکان در حیطه های مختلف تواناییهای حرکتی خود را تفویت نمایند.
به کودکان کمک کنید که در بازهای حرکتی موفق شده و از بازیها لذت ببرند. برای تقویت مهارتهای حرکتی درشت و افزایش سلامت ذهنی و جسمی بازیهای حرکتی را بطور منظم و متنوع انجام بدهید.


کودکان ۴ و نیم ساله و حیطه حرکات ظریف

حرکات پیچیده و دفیفی که توسط دستان و انگشتان انجام می شود به نام مهارتهای حرکتی ظریف معروف هستند. تعدادی از این حرکات عبارتند از:


استفاده از قیچی برای بریدن کاغذ، چسباندن اشیا با استفاده از انگشتان خود، رنگ آمیزی با استفاده از مداد رنگی یا قلمو، بستن بند کفش، لباس پوشیدن و درآوردن، غذا خوردن به طور مستقل
استفاده از اسباب بازی های پیچیده، ساختن اشیا با استفاده از بلوک ها یا قطعات Lego، نقاشی با انگشتان یا پا نمونه هایی از حرکات پیچیده و ظریفتر هستند.


در 4 و نیم سالگی کودکان مهارتهای هماهنگی دست و جشم خود را تقویت می نمایند و از چشمان خود برای هدایت حرکات دست خود استفاده می نمایند. که پرتاب و گرفتن توپ با دقت بیشتر و قرار دادن اشیا در ظروف کوچکتر نمونه ای از این فعالیتهای حرکتی هستند.


فعالیتهایی برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف


بازی با وسایل و مواد مختلف مانند ماسه، خمیر، گچ، مداد رنگی، قیچی، چسب .
در فعالیتهای روزمره خانه مانند غذا خوردن، مرتب کردن خانه و لباس پوشیدن مشارکت نماید.
انجام بازیهایی مانند توپ بازی و مرتب و طبقه بندی مهره ها و استفاده از کلاسهای هنری می تواند مهارتهای حرکتی ظریف کودکان را تقویت نماید.

متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام در تبریز آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. اگر در مورد فعالیتهای حرکتی ظریف کودک خود سوال دارید با متخصصان ما صحبت کنید و مشاوره رایگان بگیرید.


در زیر سوالاتی برای بررسی مهارتهای حرکتی فرزندتان ارایه کرده ایم لطفا به آنها با دقت پاسخ دهید و از وضعیت کودک خود مطلع شوید. پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .


١-آیا کودک با نگاه کردن به اشکال زیر، حداقل سه تا از آنها را روی یک ورق کاغذ رسم می کند ؟ البته او نباید کاغذ خود را بر روی این اشکال بگذارد و آنها را کپی کند .آنچه کودک رسم می کند، از نظر طرح باید مشابه اشکالی باشند که به او نشان داده اید، ولی اندازه آنها می تواند متفاوت باشد .


٢-آیا کودک دگمه یا دگمه ها را باز می کند؟ برای انجام این کار، او می تواند از لباس خودش یا لباس عروسک استفاده کند .


٣-آیا کودک هنگام رنگ آمیزی یک تصویر، اکثرا داخل خطوط آن رنگ می کند؟ هنگام رنگ کردن یک تصویر نباید بیش از نیم سانتی متر از خطوط تصویر بیرون برود.


۴- آیا کودک می تواند با مداد یا خودکار ، روی خط زیر و در امتداد آن یک خط بکشد؟ او می تواند هنگام کشیدن یک خط بر روی خط زیر، حداکثر دوبار از خط خارج شود و اگرسه بار از خط خارج شود پاسخ “گاهی” را علامت بزنید.


۵- از کودک بخواهید تا تصویر یک آدم را بر روی یک ورق کاغذ سفید بکشد. می توانید به کودک بگویید”عکس یک دختر یا پسر را بکش. ” اگر او آدمی را با سر، بدن، دست ها و پاهاش رسم می کند، پاسخ” بله” را علامت بزنید. اگر آدمی را فقط به سه جزء سر، بدن،دستها یا پاها رسم می کند ، پاسخ”خیر” را علامت بزنید. کاغذی که کودک روی آن نقاشی کشیده است، به این پرسشنامه ضمیمه نمایید.


۶-بر روی یک تکه کاغذ، خطی از یک طرف آن به طرف دیگر رسم کنید. آیا کودک با باز و بسته کردن قیچی ، کاغذ را از روی خط و تقریبا صاف ، قیچی می کند؟ هرگاه کودک از قیچی استفاده می کند، حتما مواظب باشید تا به خودش صدمه نزند


بازیهایی برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان 4 و نیم ساله :
حرکاتی که به تواناییهای حرکتی دقیق عضلات دست و انگشتان نیاز دارند مهارت‌های حرکتی ظریف هستند. فعالیتهایی مانند نوشتن، نقاشی، بستن دکمه‌ها، استفاده از قاشق و چنگال و غیره به انجام حرکات ظریف انگشتان نیاز دارند.
با بازی ما می توانیم مهارتهای حرکتی ظریف دست را در کودکان تقویت نماییم. بازیها کنترل حرکتی دست، مهارتهای حل مسئله و هماهنگی دست و چشم را تقویت نموده و بهتر می نماید.


بازیهای تقویت کننده مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 4 ونیم ساله


خمیر بازی برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان 4 و نیم ساله
این بازی عضلات دست و انگشتان را تقویت می نماید. کودکان می توانند با فشار دادن، کشیدن، شکل دادن و بازی کردن با آن مهارتهای حرکتی انگشتان خود را بهبود بدهند. به همین دلایل حمیر بازی یک وسیله عالی برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف انگشتان دست است.


نقاشی برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان 4 و نیم ساله
کودکان با نگه داشتن مداد یا قلم مو در دست و کشیدن خطوط، دایرهو اشکال دیگر به تقویت و افزایش مهارتهای حرکتی ظریف انگشتان دست خود می پردازند.


برش با قیچی برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان 4 و نیم ساله
یکی از مهمترین مهارتهای حرکتی ظریف انگشتان دست برش با قیچی است. این مهارت در کارهایی مانند نوشتن، نقاشی، لباس پوشیدن و سایر کارها ضرورت دارند با این بازی کودکان 4 و نیم ساله مهارتهای حرکتی ظریف انگشتان دست خود را افزایش داده و بهبود می دهند.


بازی با مهره‌ها برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان 4 و نیم ساله
بازی با مهره‌ها کنترل حرکتی دست کودکان را بهبود می دهد آنها با انجام این بازی اشیا کوچک را با دقت زیاد جابجا نموده و مهارتهای حرکتی طریف انگشتان دست خود را تقویت می نمایند. از این سری بازیها می توان به انتقال مهره‌ها از یک ظرف به ظرف دیگر یا ساختن اشکال با مهره‌ها اشاره نمود که با استفاده از آن می توان مهارتهای حرکتی ظریف این کودکان را بهبود داد.


بازی با دکمه‌ها برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان 4 و نیم ساله
یکی از بازیهایی که به هماهنگی انگشتان و دستان کودکان کمک می کند بستن دکمه ها و یا ساختن زنجیره دکمه ای است. این بازیها مهارت حرکت و کاربرد انگشت شست و اشاره برای گرفتن اشیا کوچک را تقویت می کند.


بازی با وسایل آشپزی و غذا برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف در کودکان 4 و نیم ساله
کمک به والدین در پختن و تزین غذاها و کیک به افزایش مهارتهای حرکتی انگشتان دست به تقویت و هماهنگی حرکتی کمک می نماید. کودکان با انجام آن می توانند از ابزارهای آشپزخانه مانند قاشق، چنگال و چاقو استفاده کنند.


نکات مهم هنگام بازی با کودکان 4 و نیم ساله برای تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف
انتخاب بازی‌ها متناسب با سن و توانایی کودک، استفاده از بازیهای کوتاه و جذاب، تشویق و تحسین کودک برای ادامه بازی از نکات مهم برای کار و انجام فعالیتهایی برای تقویت مهارتهای حرکتی ظریف انگشتان دست می باشد.
اگر نگران پیشرفت مهارت‌های حرکتی ظریف کودک خود هستید، به رایگان از متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام استفاده نموده و مشاورات لازم را دریافت نمایید.

حیطه حل مسئله در کودکان 4 و نیم ساله

حیطه حل مسئله یکی از حیطه هایی است که کودکان چهار و نیم ساله با استفاده از آن به حل مسائل مختلف می پردازند و با استفاده از آن راه حلهای خلاقانه ای را ارایه می کنند. در این سن کودکان عواقب کارهای خود را درک نموده و راه حلهایی را برای رسیدن به نتایج مطلوب ارایه می نمایند.


برخی از تواناییهای حل مسئله در کودکان چهار و نیم ساله
با استفاده از تفکر منطقی مشکلات ساده ای مانند تکمیل پازل و یا پیدا کردن قطعه مناسب یک جور چین را حل می نمایند. در این سن کودکان برای حل مشکلات و مسایل خود از راه حلهای خلاقانه استفاده می نمایند مثلا ازیک راه جدید برای بازی با اسباب بازی و یا یک راه حل جدید برای حل یک معما استفاده می نمایند.
کودکان در این سن از عواقب رفتارهای خود آکاه هستند و میدانند که اگر با یک اسباب بازی بطور خشن بازی کنند ممکن است آن اسباب بازی بشکند.


چند روش برای رشد و توسعه مهارتهای حل مسئله
کودکان 4 ونیم ساله را برای حل مشکلات روزمره بکار بگیرید. به عنوان مثال از آنها بخواهید که در تمیز کردن خانه، پختن غذا و یا شستن لباسها به شما کمک نمایند.


از بازیها برای تقویت رشد و توسعه مهارتهای حل مسئله استفاده نمایید مانند بازیهای فکری، معماها و پازلها.
اجازه دهید که آنها مسئولیت فعالیتهای خود را برعهده گرفته و اشتباه نمایند. اشتباه کردن و درس گرفتن از اشتباهات بخش طبیعی از فرآیند یادگیری است درس گرفتن از اشتباهات و پیدا کردن راه حل به حلافیت و توسعه مهارتهای آنها کمک می کند.


با حمایت و تشویق شما، کودکان چهار و نیم ساله می توانند مهارتهای حل مسئله خود را گسترش داده و تقویت نمایند و برای مواجهه با چالش های زندگی آماده شوند.


در اینجا لیستی از سوالات آماده شده است که با پاسخ دادن به آنها می توانید وضعیت مهارتهای کودک در حیطه حرکتی را کنترل نمایید. پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .


١- زمانی که یک شی را به کودک نشان می دهید و می گویید”این چه رنگیه؟” آیا او پنج رنگ مختلف مثل قرمز ، آبی ،زرد،سیاهمشکی،سفید یا صورتی را نام می برد؟ تنها در صورتی که کودک نام پنج رنگ را به صورت صحیح بکار برد، پاسخ “بله” را علامت بزنید .


٢-آیا کودک با پوشیدن لباس های دیگران و “ادا درآوردن” وانمود می کند کسی یا چیز دیگری است؟ برای مثال کودک ممکن است که به شکل های مختلفی لباس بپوشد و وانمود کند که یک مامان، بابا، برادر، خواهر، یا یک حیوان یا موجود خیالی است .


٣- اگر پنج شی را مقابل کودک قرار دهید، آیا می تواند آنها را به ترتیب با گفتن،”یک، دو، سه، چهار، پنج” بشمارد؟ هنگام پرسیدن این سوال از کودک، نباید با اشاره کردن، انجام حرکت یا نام بردن به او کمک کنید .


۴- زمانی که از کودک می پرسید، “کوچکترین دایره کدام است؟ ” آیا به کوچکترین دایره اشاره می کند؟ سئوال را بدون استفاده از اشاره، حرکات چهره یا نگاه کردن به کوچکترین دایره بپرسید ؟


۵- آیا کودک از ١ تا ١۵ را بدون اشتباه می شمارد؟ اگر چنین است، پاسخ “بله” را علامت بزنید. اگر تا ١٢ را بدون اشتباه می شمارد پاسخ “گاهی” را علامت بزنید .


۶- آیا کودک نام اعداد را می داند. اگر سه عدد زیر را می شناسد و نام می برد پاسخ”بله” را علامت بزنید. اگر دو عدد از اعداد زیر را شناخت و اسم آنها را گفت، پاسخ “گاهی” را علامت بزنید.


بازیهایی برای تقویت مهارتهای حل مسئله کودکان 4 ونیم ساله:
مهارتهای حل مسئله در کودکان 4 ونیم ساله در حال تقویت و تکامل است. کودکان در این سن مفهوم الگوها و روابط را متوجه شده و راه حلهایی را برای مشکلات ساده پیدا می کنند. استفاده از بازیها می تواند به کودکان برای رشد این مهارتها کمک رسان باشد.


چند بازی برای تقویت مهارت‌های حل مسئله کودکان چهار و نیم ساله


بازی ماز برای تقویت مهارت‌های حل مسئله کودکان چهار و نیم ساله
مازها مهارتهای فضایی و حل مسئله کودکان را تقویت می نماید شما می توانید مازهای آماده را تهیه و یا با استفاده از کاغذ، چوب و سایر مواد آنها را بسازید.


بازی پنهان کردن اشیا برای تقویت مهارت‌های حل مسئله کودکان چهار و نیم ساله
این بازی مهارتهای حافظه و حل مسئله کودکان 4 ونیم ساله را تقویت و گسترش می دهد. یک شی را در جایی پنهان کنید تا کودک آنرا پیدا نماید. به تدریج با استفاده از مکانهای پیچیده بازی را سخت نموده و مهارتهای حل مسئله کودکان 4 ونیم ساله را به چالش کشیده و آنرا تقویت نمایید.


بازی پازل برای تقویت مهارت‌های حل مسئله کودکان چهار و نیم ساله
پازل ها مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله کودکان 4و نیم ساله را به چالش کشیده و تقویت می نماید. پازلهای آماده را با مشاوره و راهنمایی درمانگرتان از بازار بخرید یا پازلهای خودتان را با کاغذ و چوب و غیره بسازید.


بازی ساختنی برای تقویت مهارت‌های حل مسئله کودکان چهار و نیم ساله
بازی های ساختنی مهارت های حل مسئله، خلاقیت و تفکر انتقادی کودکان 4 ونیم ساله را تقویت می نمایند. شما با استفاده از لگو می توانید به این اهداف دست پیدا کنید.


بازی های نقش آفرینی برای تقویت مهارت‌های حل مسئله کودکان چهار و نیم ساله

بازی های نقش آفرینی مهارت های حل مسئله، ارتباط و همکاری کودکان 4 و نیم ساله را تحریک و تقویت می نماید. کودکان نقش های آشنا مانند والدین، پزشکان یا آتش نشانان یا نقش های تخیلی تر مانند قهرمانان یا شاهزاده خانم ها را دوست دارند می توانید از آنها برای تقویت مهارتهای حل مسئله کودکان استفاده نمایید.


نکات مهم در ارایه بازیها برای تقویت مهارت‌های حل مسئله کودکان چهار و نیم ساله
در جین بازی اجازه دهید که کودکان از راه حلهای خلاقانه برای حل مشکلات خود استفاده نمایند. به سوالات آنها به طور مستقیم پاسخ ندهید و فرصتی را برای فکر کردن به آنها بدهید. از کودکان بخواهید که راه حلهای خود را توضیح دهند تا مطمئن شوید که آنها مسئله را درک نموده اند.

حیطه شخصی-اجتماعی کودکان چهار و نیم ساله

کودکان در چهار و نیم سالگی به سرعت مهارتهای شخصی و اجتماعی خود را رشد و توسعه می دهند. آنها تواناییهای ویژه ای را در این حیطه ها در سن 4 ونیم سالگی پیدا می کنند. کودکان در 4 ونیم سالگی درمورد احساسات، عواطف و نیازهای خود صحبت نموده و خود آگاهی بیشتری را کسب می نمایند. استقلال بیشتری را کسب نموده و کارهای خود را سعی میکنند که خودشان انجام بدهند. با دیگران ارتباط برقرار کرده و با همبازیهای خود بیشتر بازی کرده و وقت می گذرانند.


برخی از مهارتهای شخصی اجتماعی مهم کودکان در سن 4 ونیم سالگی
مهارتهای شخصی
خودمراقبتی: در این سن کودک باید کارهایی مانند لباس پوشیدن، حمام کردن، غذا خوردن و استفاده از دستشویی را به تنهایی انجام دهد.
کنترل خود: در این سن مهارتهای خود کنترلی مانند کنترل احساسات و کنترل رفتارهای نامناسب انجام گیرد.
مسئولیت‌پذیری: کودکان در سن چهار و نیم ساله باید مسئولیتهای کوچکی را بر عهده گرفته و انجام دهند، مانند جمع کردن اسباب‌بازی‌های خود یا کمک به کارهای خانه.
مهارت‌های اجتماعی
ارتباط موثر: با رشد تواناییهای گوش دادن، صحبت کردن در مورد احساسات و استفاده از کلمات مناسب کودکان چهار و نیم ساله می توانند بطور موثری با دیگران ارتباط برقرار نمایند.


همکاری: کودکان چهار و نیم ساله با همکاری دیگران در بازیها و فعالیتهای گروهی شرکت می کنند.


حل مسئله: کودکان چهار و نیم ساله مشکلات ساده ای مانند اختلاف نظر با همبازیهای خود را می توانند حل و فصل نمایند.


همدلی: کودکان چهار و نیم ساله احساسات دیگران را درک نموده . با آنها همدلی می نمایند.
والدین می‌توانند با فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای یادگیری و تمرین این مهارت‌ها، به کودکان خود کمک کنند تا آنها را توسعه دهند.


چند نکته برای کمک به کودکان چهار و نیم ساله برای یادگیری مهارت‌های شخصی و اجتماعی:
صحبت با کودک در مورد احساسات و کمک به او برای یادگرفتن بیان احساسات، اجازه به کودک برای انجام کارهای خودش و پذیرش مسولیت انجام کارها

صحبت درمورد قواعد و انتظارات تا رفتار مناسب را یاد بگیرد. تشویق کودک خود به بازی با همبازی‌ها برای یادگرفتن مهارت‌های همکاری و حل مسئله


در زیر لیستی از مهارتهای شخصی اجتماعی کودکان 4 و نیم ساله آورده شده است. پیش از پاسخ دادن مطمئن شوید که هر فعالیت را در مورد فرزندتان مشاهده یا تجربه کرده اید .


١- آیا کودک بدون کمک و به تنهایی ، دست و صورتش را با استفاده از صابون می شوید و با حوله خشک می کند؟


٢- آیا کودک اسم دو یا چند نفر از همبازهایش را به شما می گوید. این اسامی نباید شامل اسم برادر و خواهرها باشد. زمانی که این سوال را از کودک می پرسید ، نباید با گفتن اسم همبازی یا دوستانش به او کمک کنید .


٣- آیا کودک بدون هیچ کمکی ، خمیر دندان را بر روی مسواک می گذارد و تمام دندانهایش را مسواک می زند؟ البته شاید هنوز لازم باشد که بر مسواک زدن کودک نظارت کنید و دوباره دندانهایش را مسواک بزنید.


۴- آیا با استفاده از وسایل آشپزخانه و غذاخوری برای خودش غذا می کشد. به عنوان مثال با استفاده از یک قاشق بزرگ ماست را از یک کاسه بزرگ بر می دارد و در طرف خود می ریزد؟


۵- آیا کودک حداقل ۴ مورد از موارد زیر را بازگو می کند؟
نام خودش، نام خانوادگی خودش، سن خودش، دختر یا پسر بودن خودش، شهری که در آن زندگی می کند، شماره تلفن خودش. لطفا دور مواردی را که کودک می داند، دایره بکشید.


۶- آیا کودک بدون هیچ کمکی ، خودش لباسهایش را می پوشد یا در می آورد؟ دگمه هایی به اندازه متوسط و زیپ جلوی لباسش را می بندد ؟

برچسب ها
تواناییهای کودکان