لکنت زبان و 13 راهکار درمان آن

لکنت زبان

لکنت زبان یکی از مشکلاتی است که متخصص گفتاردرمانی روی آن کار می کند. سوالاتی که ذهن مراجعان را باخود درگیر می کند. این است که لکنت زبان چیست؟ درمان لکنت زبان چیست؟ لکنت زبان در کودکان درمانی دارد و قابل حل است؟ علت لکنت زبان و لکنت زبان ناگهانی کودکان چی میتونه باشه؟ چگونه می توان فهمید علت لکنت زبان کودکان ۳ ساله چیه؟ علت لکنت زبان ناگهانی در بزرگسالان چیست؟ و آیا لکنت زبان بزرگسالان درمان دارد ؟

گفتار درمانگران مرکز یاشام آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند با ما تماس بگیرید. مرکز تخصصی گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام به طور ویژه روی مهارتهای گفتار، و زبان شما کار می کنند و شما را به گفتار روان می رسانند.

همه ما گاهی اوقات روان صحبت نمی کنیم. اثرات دراز مدت لکنت ممکن ما هنگام صحبت کردن بگیم ام ام ام ام …. یا میدونی میدونی یا مثلا مثلا مثلا مثلا مثلا….. بعد جمله و حرف خودمان را بزنیم. یا ممکن است شما بارها یک کلمه را تکرار کنید. این ناروانی ها اگر بارها و بارها تکرار شوند، طبیعی هستند. وقتی این ناروانیها بصورت مکرر و متوالی و بیش از حد اتفاق بیافتند. احتمالا فرد لکنت دارد.

علایم لکنت زبان:

افراد مبتلا به لکنت علایم ناروانی زیر را نشان میدهند:

گیر کردن: فرد کلمه را به سختی می تواند بگوید و کلمه از دهان فرد بیرون نمی­آید. فرد برای مدتی هیچی نمیگه یا اصلا نمی تواند صدایی در بیاورد.

کشیده گویی: ممکن است یک صدا را به مدت طولانی بکشد. مثل سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسیب

تکرار: فرد ممکن است قسمتی از کلمه را تکرار کند . سی سی سی سی سی سی سیب

تفاوت ناروانی طبیعی و غیر طبیعی ( لکنت زبان) :

علایم و نشانه های لکنت در ناروانی طبیعی کلمه تکرار می شود. فرد مبتلا به ناروانی غیر طبیعی واحدهای کوچکتر از کلمه مثل هجا یا بخش و یا یک صدا را می کشد. لکنت زبان از روزی به روز دیگر متفاوت است. ممکن است فرد چندین روز یا هفته یا ماه گفتار کاملا روانی داشته باشد. ممکن است چندین روز شدیدا لکنت کند. استرس و هیجان میتواند شدت لکنت را افزایش بدهد

علت لکنت و راه درمان آن

خیلی نگرانیم علت لکنت و راه درمان آن چیست؟ علی پسر ۶ ساله ای است که همراه پدر و مادرش به مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز مراجعه نموده بود. پدر و مادر ایشان می گفتند که : آقای دکتر ۶ ماه پیش بیرون رفته بودیم یک هو گربه پرید روش ترسید شب خوابید صبح دیگه نمی تونست حرف بزند. خیلی نگران و مضطرب هستیم . مادر ش می گوید که از آن زمان تابحال کارم فقط گریه شده است. و می پرسید علت لکنت و راه درمان آن چگونه است؟

علت لکنت و راه درمان آن

محمد پسر ۵ ساله ای است که مادرش می گفت بسیار باهوش است گفتارش روان است و خوب صحبت می کند . چند وقتی است که وقتی عصبانی می شود زبانش می گیرد و نمی تواند درست حرف بزند و لکنت می کند. موقعی که می خواهد با تلفن حرف بزند نمی تواند صحبت کند. همه این دوستان و مراجعه کنندگان عزیز می پرسند که

دلیل لکنت چیست؟ آیا کودک من لکنتی است؟ آیا لکنت راه درمانی دارد؟ ما باید چه کاری را انجام بدهیم تا به کودک خود کمک نماییم؟ آیا کودک من خوب می شود؟

معمولا لکنت بین سنین ۲ تا ۶ سالگی شروع میشود. تعدادی از کودکان دوره هایی کمتر از ۶ ماه ناروانی طبیعی را تجربه می کنند. ناروانی بیش از این مدت زمان نیاز به مداخلات درمانی دارد. دلیل واحدی برای لکنت وجود ندارد که بتوان گفت دلیل لکنت دقیقا چیست؟ ولی لکنت زبان در برخی از کودکان زیر ۶ ویا ۷ سال این مشکل دیده میشود.

علت لکنت و راه درمان آن:

از مراجعه کنندگان عزیز به مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز و سایت این مرکز سوالاتی در مورد علت لکنت و راه درمان آن داشته اند. اولا از همه شما عزیزان تشکر می کنم که تسلیم مشکل خود نشده اید و سعی می کنید که زندگی و کیفیت زندگی شما رفته رفته بهبود یابد. در این مرکز ما با سوالاتی فراوانی در مورد علت لکنت و راه درمان آن مواجه میشویم که والدین و مراجعه کنندگان عزیز از ما می پرسند. من سعی می کنم که پاسخ سوالات مربوط به علت لکنت و راه درمان آن را به شکلی مطرح نمایم که همه عزیزان بتوانند از آن استفاده نمایند.

سارا دختر بچه ۵ ساله ای است که به مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز مراجعه نموده است. مادرش می گفت که آقای دکتر این کودک حیلی باهوش است خیلی زود زبان باز کرد. جملات و کلمات را از ابتدا کامل و مرتب می گفت . هیچ مشکل گفتاری نداشت تا اینکه هفته پیش به پارک رفته بودیم و از بچه ها ترسید و از آن موقع لکنت کرد.

بعضی از عوامل موثر بر لکنت:


جنسیت: پسران بیشاز دخترا به لکنت مبتلا می شوند.

الگوی بهبود لکنت خانوادگی: کودکانیکه در خانواده و فامیلشان افراد لکنتی که لکنتشان خوب شده وجود داشته باشد.احتمالا لکنت آنها نیز به احتمال زیاد خوب خواهد شد.

خلق و خو : در مبتلایان به لکنت خلق و خو روی لکنت تاثیر می گذارد و باعث لکنت می شود. اضطراب و تنش موجب ناروانی بیشتر می شود. هیجان بیش از حد و احساس شرم باعث افزایش لکنت می شود. اگر فرد سرزنش شود یا روی گفتارش بیش از حد توجه شود لکنت مشاهده میشود. لکنت ممکن است باعث خجالت فرد شود. یا ممکن است فرد زمانیکه به لکنت فکر می کند مضطرب شود.

آغاز گرها: بعضی از اتفاقات در زندگی می تواند آغازگر لکنت باشد. برای مثال فرد ممکن است بخاطر یادگرفتن سریع کلمات جدید فراوان لکنت کند. یا ترس می تواند باعث آغاز لکنت بشود.

برخی از علل لکنت عبارت است از

تاریخچه خانوادگی: موضوعات گفتگو بیشتر کسانی که لکنت می کنند در خانواده و فامیلشان کسانی هستند که آنها هم لکنتمی کنند.

تفاوتهای مغزی: افرادی که مبتلا به لکنت هستند مغزشان هنگام گفتار کمی متفاوت از افراد غیر لکنتی کار می کند.مطالب مفید بیشتری را بخوانیدآگاه شدن از صداها

آیا کودک من لکنتی هست یا ناروانی طبیعی دارد؟

اگر کودک کل کلمه را تکرار میکند معمولا این علامت ناروانی طبیعی است و لکنت نیست. مثال مامان مامان مامان مامان اگر فرو ناروانی مانند امممممممممممممممممممم من رفتم اممممممممممممممممممم بازار این یک ناروانی طبیعی هست. اما اگر فرد ناروانی های زیر را داشت مبتلا به لکنت است و باید مداخله صورت گیرد.

درمان لکنت چیست؟

درمان در کودکان مبتلا به لکنت: راهها و روشهای مختلفی برای درمان لکنت وجود دارد. در درمان فرد و مخصوصا کودک مبتلا به لکنت خانواده، فردمبتلا، مدرسه یا مهد کودک، معلم و مربی و گفتاردرمانگر نقش بسیار مهمی دارند.

استفاده از روشهای مستقیم: گفتار درمانی آنلاین لکنت یاشام درمانگر روی گفتار فرد کار میکند و به او روان صحبت کردن را یاد می دهد.

روشها و استراتژیهای غیر مستقیم: درمانگر گفتار راههایی برای صحبت روان روان پیدا میکند. مثلا میتواند آهسته صحبت کردن و یا گمتر سوال پرسیدن باشد. خانواده بخش مهمی از برنامه درمان می باشد. و گفتاردرمانگر به شما کمک می کند که اطلاعات بیشتر و بهتری از موارد زیر بدست بیاورید. اینکه به لکنت کودک خود چه عکسالعملی نشان بدهید. چه تغییراتی می تواند در رفتار شما شکل بگیرد که بتوانید روانی گفتار کودکتان را بهبود بدهید. چطوری می توانید احساس کودکتان را نسبت به گفتار ش بهتر کنید.

درمان فرد مبتلا به لکنت به عوامل زیر وابسته هست.

مهارتهای گفتار و زبان فرد، فرد چه میدت زمانی لکنت کرده است. چطوری و چه مقدار لکنت بر زندگی روزمره فرد تاثیر گذاشته است؟ چگونه دیگران به لکنت فرد عکس العمل نشان می دهند.

در کودکان ۲ تا ۶ سال درمان بر موارد زیر متمرکز می شود.

کمک به کودکان بالای ۶ سال و بزرگسالان مبتلا به لکنت: آیا شما لکنت دارید؟ شما باید پیش گفتاردرمانگر بروید. گفتاردرمانگر به شما کمک می کند که که لکنتتان با بهتر کنترل نمایید.

گفتاردرمان به گفتار شما گوش میدهد و با شما صحبت می کند و یاد می دهد که چگونه گفتارتان را کنترل نمایید و لکنت روی زندگی شما چه تاثیری می گذارد. و همه اینها کمک می کند که شما بتوانید لکنتتان را کنترل نمایید. در بزرگسالان و افراد بالای شش سال درمان روی کنترل لکنت متمرکز می گردد. گفتاردرمان به شما کمک می کند که احساس تنش کمتری را تجربه نمایید و کمتر از حرف زدن اجتناب کنید.

این رفتارها به شما در مدرسه محیط کار و موقعیتهای اجتماعی تان کمک می کند او به شما کمک می کند و تکنیکهایی را یاد میدهد که بتوانید با آن به ترس ، تنش و اضطراب خود غلبه نمایید. مثلا اینکه بتوانید با تلفن بهتر صحبت کنید و یا در رستوران غذا سفارش بدهید. شما چه تجربه ای با لکننتان داشته اید؟ آیا سوال خاصی هست که دوست داشته باشید بطور عملی جواب آنرا بدانید؟ ما منتظر نظرات سوالات و تجربیات شما هستیم با ما در ارتباط باشید

علایم لکنت چیست؟

لکنت یکی از مشکلاتی است که معمولا در کودکی آغاز می گردد. لکنت تنها یک مشکل گفتاری صرف نیست. در صورت عدم درمان باعث مشکلات اجتماعی روانی ارتباطی و غیره در فرد می شود .

نکته مهم در مورد علت لکنت زبان : هیجان و استرس علت آن نیست بلکه می تواند آنرا تشدید کند.

لکنت فقط گیر و کشیده گویی در گفتار نیست. هنگام لکنت ما تنش در بدن و تلاش و تقلا برای گفتار و بیان کلمات و جملات را مشاهدده می نماییم. لکنت روی ارتباط فرد با دیگران نیز بسیار تاثیر می گذارد. فرد ممکن است سعی کند که لکنت خود را از دیگران مخفی کند.

ممکن است سعی کند کلمات خاصی را نگوید. فرد ممکن است در موقعیتها و جمع های خاصی کمتر صحبت کند یا اصلا صحبت نکند. فرد لکنتی ممکن است دوست نداشته باشد که با تلفن صحبت کند چون صحبت با تلفن لکنت فرد را افزایش میدهد..

راههای افزایش روانی گفتار کودک

نقش والدین در الگو دادن روش درست صحبت کردن به فرزندان بسیار مهم است. شما با دانستن راهکارهایی می توانید گفتار ناروان کودکتان را به گفتار روان و ارتباط موثر تبدیل کنید. برای انجام اینکار ما به شما راهها و تکنیکهای موثر و سالم ارتباطی در فعالیتهای زندگی روزمره را آموزش می­دهیم.

آیا لکنت سبب مشکلات دیگری می شود؟

آگاهی از بهبود خودبخودی و بدون درمان لکنت رشدی و لکنت با شروع زود هنگام همیشه کار آسانی نیست. والدین و یا نزدیکان برخی از کودکانیکه لکنت دارند تصور می کنند که با بزرگ شدن کودک مشکلشان بهبود خواهد یافت. بنابراین نیازی به مراجعه به متخصص نمی بینند!!!.

اما باید به خاطر داشته باشیم مداخله زود هنگام سبب میشود که ما بتوانیم بهتر و زودتر لکنت را کنترل نماییم. زیرا کودک با بزرگتر شدن نسبت به گفتار خودش حساستر می شود. علاوه بر مشکل یادشده با افزایش و بزرگتر شدن محیط اجتماعی کودک تفاوت گفتارکودک را افراد بیشتری به کودک می گویند. مخصوصا در مدارس ابتدایی کودکان لکنتی توسط دوستانشان بیشتر مسخره می شوند و حتی ممکن است کودکان با او بازی نکنند.

با تلاش کودک برای لکنت نکردن مشکل کودک بیشتر میشود. رفته رفته برخی از کودکان از صحبت کردن و وارد شدن به محیطهای اجتماعی امتناع می کنند. به همین خاطر علاوه بر مشکل گفتاری مشکلات روانشناختی و اجتماعی نیز مشاهده می گردد.

تصورات اشتباه در مورد لکنت:

لکنت علت روانشناختی دارد. در حال حاضر علت های بسیار متنوع و مختلفی برای به وجود آمدن لکنت در نظر گرفته می شود. یکی از مشهورترین این نظریات نظریاتی است که علت لکنت را عوامل روانشناختی می دانند. بر اساس این نظریه علت لکنت روانشناختی است که از این علل می توان به ترس، هیجان، و عللی مانند اشاره نمود.

تصورات افراد غیر متخصص در مورد علت لکنت

بسیاری از افراد غیر متخصص علت لکنت را ترس، ناراحتی و یا هیجان شدید می دانند. اگر اینگونه می بود همه انسانهای روی کره زمین حداقل در عمرشان چند باری آنها را تجربه نموده اند ولی لکنتی نشده اند.

نظر افراد متخصص در مورد علت لکنت:

اثرات دراز مدت لکنت متخصصان برعکس فکر افراد غیر متخصص علت لکنت را عوامل روانشناختی نمی دانند. اینگونه عوامل تاثیر منفی روی شیوه صحبت کردن فرد می گذارند. میتوانیم بگوییم که فرد یک آمادگی فیزیولوژیک دارد و عوامل یاد شده سبب شعله ور شدن آن می گردد. یعنی هیچ کودک یا فرد بزرگسالی به خاطر ترس بیش از حد یا در اثر یک حادثه و یا ناراحتی بیش از حد به لکنت مبتلا نمی شود ما و بیشتر انسانها هیجان و ترس بیش از حد را درعمرمان حداقل یکبار تجربه نموده ایم ولی لکنتی نشده ایم. اینگونه علل باعث افزایش لکنت در افراد مستعد به لکنت می گردد ولی علت و سبب ایجاد لکنت نمی باشد.

آیا لکنت ژنتیکی است؟

آیا لکنت ارثی است؟ بیشتر مراجعین سوال می کنند که در خانواده ما فرد لکنتی وجود ندارد آیا لکنت ارثی است؟ ما می خواهیم در در نوشته به این سوال پاسخ دهیم که آیا لکنت ژنتیکی است؟ دومین باور اشتباهی که در مورد لکنت وجود دارد این است که افراد آنرا تماما ارثی می دانند.

برخی بر این باور هستند که لکنت ژنتیکی است. اگر در بستگان پدر و مادری کودک فرد مبتلا به لکنت وجود داشته باشد. کودک قطعا به لکنت مبتلا خواهد شد. براساس یافته های علمی اگر کودکی دارای اطرافیان لکنتی باشد احتمالا ۴۰%- ۶۰% نسبت به کودکان دیگر بیشتر به لکنت مبتلا می گردد.

اما در چنین خانواده هایی افرادی وجود دارد که لکنتی نیستند. به همین خاطر اگر دلیل لکنت را فقط ژنتیکی بدانیم درست فکر نکرده ایم و این باور صحیح نیست. علاوه بر این یافته ها نشان میدهد که وابستگان درجه یک افراد لکنتی افراد زیادی وجود دارند که لکنتی نیستند. براساس گفته ها اینگونه می توانیم نتیجه بگیریم که علت لکنت فقط ژنتیکی نیست و یکسری عوامل دیگر نیز هستند که بر لکنتی بودن فرد تاثیر می گذارند.

راههای افزایش روانی گفتار کودک

در اینجا با دکتر جعفر معصومی متخصص گفتار درمانی راههای افزایش روانی گفتار کودک را بررسی خواهیم نمود. نقش والدین در الگو دادن روش درست صحبت کردن به فرزندان بسیار مهم است. شما با دانستن راهکارهایی می توانید گفتار ناروان کودکتان را به گفتار روان و ارتباط موثر تبدیل کنید. برای انجام اینکار ما به شما راهها و تکنیکهای موثر و سالم ارتباطی در فعالیتهای زندگی روزمره را آموزش می­دهیم.

راههای افزایش روانی گفتار کودک (راهکار و تکنیک شماره ۱:) تماس چشمی

تماس چشمی تماس چشمی داشته باشید. هنگام گفتگو با کودکتان با او تماس چشمی داشته باشید با این کارشما به کودک نشان میدهید که حواستان به او است و گوش می کنید. به او یاد می دهید که هنگام گفتگو به صورت طرف مقابل نگاه کند. با انجام اینکار در جمع همسالان گفتارکودک بوسیله آنها قطع نمی شود. بهترین راهکار آموزش هم اجرا توسط خودتان هست

راهکار و تکنیک شماره ۱: تماس چشمی تماس چشمی داشته باشید.

هنگام گفتگو با کودکتان با او تماس چشمی داشته باشید. با این کارشما به کودک نشان میدهید که حواستان به او است و گوش می کنید. به او یاد می دهید که هنگام گفتگو به صورت طرف مقابل نگاه کند. با انجام اینکار در جمع همسالان گفتارکودک بوسیله آنها قطع نمی شود. بهترین راهکار آموزش هم اجرا توسط خودتان هست درصورت نیاز به مشورت از گفتاردرمان کمک بگیرید و هیچ تخصص دیگری صلاحیت مداخله و مشاوره در مشکلات ارتباط گفتار و زبان را ندارد. همانگونه که برای مشکل قلبی از متخصص مغز و اعصاب مشورت و مداخله نمی خواهیم

راههای افزایش روانی گفتار راهکار و تکنیک شماره ۲ : رو در رو صحبت کنید.

با کودکتان رو در رو صحبت کنید. طوری بنشینید که در سطح دید و تماس چشمی کودکتان باشید. بهترین راهکار تماس چشمی و ارتباط درست می باشد.

راهکار و تکنیک شماره ۳: صحبت عادی و طبیعی داشته باشید

لازم نیست که خیلی آهسته و آرام صحبت کنید، باید طوری صحبت کنید که آرامش و فاقد عجله بودن را به کودکتان منتقل نماید، اینکار به کوکتان نشان میدهد که عصبانی و خشمگین نیستید و تحت فشار زمان در فعالیتهای روزمره نمی باشید. بدین ترتیب به کودکتان یاد میدهید که فشار زمان را کنترل کند

راهکار و تکنیک شماره ۴: شنونده خوبی باشید و اگر کودک گیر کرد جمله اش را تمام نکنید.

با تمام کردن جمله کودک، شما از شیوه ارتباطی صحیح مناسب و درست استفاده نمی کنید. به کودکتان می گویید که اگه گیر کردی فرد دیگه می تونه گفتار تو را قطع کند. زمانیکه کودک بدون گیر کردن گفتارش را تمام کرد او را تقویت مثبت کنید.

راهکار و تکنیک شماره ۵:

بین اتمام یک فعالیت مانند مدرسه رفتن و یا کار دیگر و پرسش در مورد آن کمی به کودکتان فرصت دهید. بلافاصله بعد از اتمام یک فعالیت مثل مدرسه رفتن زمان مناسبی برای پرسش در مورد چیزها یا فعالیت ها مناسب نیست. چون بدنشان هنوز برای محیط جدید و فعالیت جدید هنوز تنظیم نشده است و بیشتر از گفتار به فعالیتهای دیگری توجه دارند. درصورت نیاز به مشورت از گفتاردرمان کمک بگیرید. هیچ تخصص دیگری صلاحیت مداخله و مشاوره در مشکلات ارتباط گفتار و زبان را ندارد. همانگونه که برای مشکل قلبی از متخصص مغز و اعصاب مشورت و مداخله نمی خواهیم!

راهکار و تکنیک شماره ۶:

بین اتمام یک فعالیت مانند مدرسه رفتن و یا کار دیگر و پرسش در مورد آن کمی به کودکتان فرصت دهید. بلافاصله بعد از اتمام یک فعالیت مثل مدرسه رفتن زمان مناسبی برای پرسش در مورد چیزها یا فعالیت ها مناسب نیست. چون بدنشان هنوز برای محیط جدید و فعالیت جدید هنوز تنظیم نشده است. و بیشتر از گفتار به فعالیتهای دیگری توجه دارند.

روان حرف زدن یکی از مهارتهایی است که کودکان باید آنرا یاد بگیرند. متخصصان گفتار درمانی یاشام راههای افزایش روانی گفتار کودک را به شما یاد می دهند. با ما همراه باشید. اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره حضوری یا آنلاین دارید با همکاران فوق تخصص گفتار درمانی یاشام تماس بگیرید.

دو سال و هشت ماهه است جملات بسیار طولانی را میگوید. زودتر از همسالانش زبان باز کرده است و بسیار روان حرف می زند والدین باهم و با من ترکی حرف می زنند وقتی من با کودک به ترکی آذربایجانی خوش بش میکنم میگن او فارس است و من با او به زبان فارسی صحبت می کنم.

در ارزیابی برخی حروف را اشتباه تلفظ می کند. کودک آرام نشسته و از بغل پدر و مادر جدا نمیشود. پدر و مادر سعی می کنند که کودک جملاتی را در جلسه گفتار درمانی بگوید تا من بشنوم توصیه می کنم اصرار نکنند. خوشبختانه هر دو زود متوجه شده و دست از اصرار بر می دارند.

شروع لکنت

یک شب مهمونی بودیم مردی ماسک زده بود سبحان ترسید. اون شب شب نحسی بود گفتار کودک قفل شده بود فردا که از خواب بیدار شد نمی تونست حرف بزند گیر می کرد و کلمات را درست نمی گفت گفتاردرمانی بردیم گفتند چون کودک هست و زیر دوسال خودش خوب میشه (توصیه نادرست یک همکار) فقط شما آرام حرف بزنید و دیگر هیچ بعد از چند ماه دوباره لکنت کودک زیاد شده و گیر می کند. الان گاهی وقتها خوب میشه و گاهی اوقات بد میشه الان اوضاعش خیلی ناجور است.

گفتار کودک در جلسه

کودک در جلسه حرف نمیزند توصیه میکنم که والدین اصرار به حرف زدن کودک نداشته باشند. با گذشت زمان جلسه یخ کودک باز می شود و او شروع به حرف زدن میکند. گیر می کند حرکت ثانویه دارد یعنی وا میسته نفسش گیر می‌کنه و و کلمه را میگه مادر گریه میکنه وپدر درسته گریه نمیکنه ولی کاملا ناراحت است و غمناک و فقط دنبال راه حلی برای خروج از این اوضاع است.

دستمال میگیرم مادر اشکش را پاک میکند و توصیه های لازم انجام میگیرد. کودکان لکنتی در اکثر موارد باهوشتر از همسن وسالنشان هستند زودتر از آنها زبان باز می کنند مشکل هوشی ندارند. و دارای اختلال در یادگیری نیستند فقط سیستم گفتاریشان حساس است و به اضطراب ترس نگرانی و ناراحتی سریع عکس العمل نشان میدهند. دو جلسه گفتاردرمانی برایش پیشنهاد میشود برنامه ماه اول طراحی و در اختیار درمانگر قرار میگیرد.

علایم نگران کننده شروع لکنت

ویژگی هایی که باعث می شود لکنت کودک شما نگران کننده باشد: تکرار صداها و سیلاب ها ۳ بار یا بیشتر، مثلا «ب،ب،ب،بچه خوشحاله» استفاده از صدایی با فرکانس و بلندی بیشتر هنگام کشیده گویی یک صدا، کشیدن یک صدا بیش از یک ثانیه، مثلا «س……وپ»، علامتهایی از ناراحتی و ترس هنگام لکنت و یا اجتناب از صحبت کردن با دیگران رفتارهای اجتنابی مثل حرکت سر یا چشمک زدن برای فرار از لکنت، خلاصه کردن و عجله حین تکرار کلمات و عبارات، متوقف شدن جریان هوا یا متوقف شدن صدا در طی گفتار

قوانین روانی گفتار

برنامه ی قوانین روانی یک رویکرد درمانی برای لکنت می باشد. این رویکرد دربرگیرنده ی چندین استراتژی و نماد های بینایی مختلفی می باشد. هر یک از استراتژیها با هدف بهبود جنبه ی خاصی از تظاهرات لکنت مورد استفاده قرار می گیرند.

سن مورد استفاده دربرنامه قوانین روانی:

کودکان پیش دبستانی و کودکان در مقاطع اولیه دبستان

اجزا رویکرد قوانین روانی:

قوانین عمومی یا universal rules :

در تمام مراجعین کاربرد دارد (قوانین ۱و ۲و ۳ )

قوانین اولیه یا primary rules :

در مراجعینی کاربرد دارد که تنس زیادی در صحبت کردن دارند . استفاده از این قوانین منوط به توصیف فیزیولوژی گفتار می باشد.  (قوانین ۴و ۵ و ۶ )

قوانین ثانویه یا secondary rules :

در مراجعینی کاربرد دارد که رفتارهای ثانویه دارند. (قانون ۷ )‌

هدف روش قوانین روانی گفتار

هدف غایی این رویکرد ایجاد یک ارتباط موثر می باشد  نه صرفا کاهش درصد لکنت یا بهبود روانی گفتار.

در این رویکرد از نماد های بینایی برای بهبود نتایج درمانی استفاده می شود که هر یک از قوانین نماد دستی خاص خود را دارا می باشند که در بخش های بعدی به آنها اشاره می کنیم.

درآغاز استفاده از این رویکرد باید بررسی کنیم کودک کدام یک از قوانین موجود در این رویکرد را نقض کرده است و براساس آن نقطه ی شروع درمان را مشخص می کنیم.

قوانین عمومی :

آهسته صحبت کن (گفتار لاک پشتی) !!! در کودکانی که سرعت گفتار بالایی دارند کاربرد دارد. مزیت این قانون این است که  فرصت بیشتری را در اختیار کودک قرار می دهد. کودک در آن مدت زمان گفتار خود را مونیتور یا به اصطلاح وارسی می کند تا میزان تظاهرات لکنت نظیر تکرار و کشیده گویی به حداقل برسد یا به کل حذف کند.

مراحل اجرای قوانین روانی گفتار

مفهوم سازی :در ابتدا باید مقصود خود را به روشنی برای کودک بیان کنیم بدین منظور در جلسه ی درمان می توانیم از موارد نمادینی نظیر حلزون ، ماشین سالم یا لاک پشت برای مفهوم سازی آهسته صحبت کردن استفاده کنیم .

برای مفهوم سازی سریع صحبت کردن نیز می توانیم از نماد خرگوش یا اسب ، ماشین تصادف کرده  یا هر چیزی که توجه کودک را نسبت به سریع صحبت کردن جلب کند استفاده کنیم.شخصیت های کارتونی در آموزش این مفاهیم می تواند کمک کننده باشد .

مقایسه ی دو مفهوم :

در این قسمت سریع صحبت کردن یا گفتار خرگوشی ( بسته به نماد هایی که در مرحله ی قبل استفاده کردیم) را با آهسته صحبت کردن یا گفتار لاک پشتی مقایسه میکنیم . در اینجا درمانگر توام با سریع صحبت کردن لکنت می کند ( بسته به تظاهرات لکنتی که کودک نشان می دهد مانند گیر، تکرار، کشیده گویی). زمانی می توانیم یک داستان با این مفاهیم برای کودک بازگو کنیم که بتواند تفاوت این دو مفهوم را به خوبی برای کودک نشان دهد . جملات خود را بسته به سن کودک تنظیم کنید .

در زیر نمونه ای از مکالمه بین درمانگر و کودک پیش دبستانی را مشاهده می کنید .

نمونه ای از مکالمه بین کودک ( پیش دبستانی ) و درمانگر                                                                              ملاحظات بالینی

نمونه ای از مفهوم سازی در یک جلسه ی درمان :

  
درمانگریه روز خرگوش کوچولو چون داشت خیلی تند تند راه می رفت خورد زمین ، ما هم بعضی وقت ها که تند تند صحبت می کنیم نمی تونیم صاف حرفامون رو بگیم و هعی مثل خرگوش کوچولو تو حرف زدنامون می خوریم زمین مثلا به جای اینکه بگیم من سیب خوردم (درمانگر این جمله را به آرامی و بدون لکنت تلفظ می کند) می گیم : من سیب خوردم (درمانگر این جمله را سریع و همراه با تظاهرات لکنت بیان می کند ) و گفتارمون خرگوشی میشه حالا  با دقت گوش کن ببین من خرگوشی میگم یا نه ؟در این قسمت سعی بر آن است تا کودک مفهوم تند تند صحبت کردن را متوجه شود.
درمانگرمن امروز صبحونه خوردم ( درمانگر با سرعت جمله را بیان می کند)هدف از این مرحله تشخیص گفتار خرگوشی یا همان سریع صحبت کردن می باشد.
کودکخرگوشی شد   
درمانگردرسته خرگوشی شد !!!!می توان برای تاکید اینکه گفتار خرگوشی گفتار مرجع نیست از لحن یا حالت چهره ی غمگین استفاده کنیم.
درمانگربرای اینکه بتونیم صاف حرفامون رو بگیم باید مثل لاک پشت کوچولو که آروم آروم راه میره ما هم آروم آروم صحبت کنیم مثلا بگیم : من امروز صبحانه خوردم (درمانگر آهسته و بدون لکنت کردن جمله را بیان می کند ) حالا  با دقت گوش کن ببین من لاک پشتی میگم یا خرگوشی ؟ من امروز با دوچرخه رفتم پارک؟    هدف از این بخش مفهوم سازی گفتار لاک پشتی یا همان آهسته سخن گفتن است
کودکلاک پشتی بود 
درمانگرآفرین درسته لاک پشتی گفتم. 

آگاه سازی :

هدف از این مرحله این است که کودک را نسبت به رعایت نکردن قانون مورد نظر درگفتار خودش ، آگاه کنیم.

آگاه سازی ۴ مرحله دارد :

۱– درمانگر خودش خودش را قضاوت می کند :

در این مرحله درمانگر لکنت می کند و خودش خودش را قضاوت می کند .

به نمونه ی زیر توجه کنید

۲ – درمانگر صحبت می کند ، کودک قضاوت می کند.

برای پاسخ های درست کودک می توانید پاداش درنظر بگیرید

۳ – کودک صحبت می کند ، درمانگر قضاوت می کند .
۴ – کودک خودش خودش را قضاوت می کند.

برای پاسخ های درست کودک می توانید پاداش درنظر بگیرید

     
 الان میخوایم یه بازی بکنیم ، بازی اینجوریه که  من یه جمله میگم( به جای جمله میگم می توانیم بگوییم من حرف میزنم)  ازت میخوام با دقت گوش کنی بعد من باید بهت بگم خرگوشی گفتم یا لاک پشتی اگه من اشتباه گفتم بهم بگودرمانگر
درمانگر باسرعت این جمله را بیان می کندامروز من صبحونه مربا خوردمدرمانگر
 عه خرگوشی شد !!!!!درمانگر
 یه جمله ی دیگه میگم ، بعد دوباره باید من بهت بگم خرگوشی گفتم یا لاک پشتیدرمانگر
درمانگر جمله را به آهستگی بیان می کند.امروز من با دوستم رفتم دوچرخه سواریدرمانگر
 عه لاک پشتی گفتمدرمانگر
 حالا من یه جمله میگم ، تو بهم بگو خرگوشی گفتم یا لاک پشتیدرمانگر
درمانگر این جمله را به آهستگی بیان می کند.من و خواهرم توپ بازی کردیمدرمانگر
 لاک پشتی گفتیکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.افرین لاک پشتی بوددرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگم بعد دوباره بهم بگو که لاک پشتی گفتم یا خرگوشیدرمانگر
درمانگر این جمله را سریع می گوید.من امروز نقاشی کشیدمدرمانگر
 خرگوشی گفتیکودک
 آره خرگوشی گفتمدرمانگر
می توان صدای کودک را ضبط کرد و برای بازخورد دادن استفاده کردحالا تو صحبت کن ، من بهت بگم خرگوشی گفتی یا لاک پشتیدرمانگر
 مامانم دیروز برام یه ماشین قرمز گرفت و من باهاش کلی بازی کردم (صحبت کودک را قظع نکنید و بعد از اینکه کودک صحبتش را تمام کرد به او بازخورد دهید)کودک
 خرگوشی گفتی !!!!!درمانگر
 برای آخرین مرحله بازیمون ، تو صحبت می کنی بعد باید به من بگی خرگوشی گفتی یا لاک پشتی؟ مثلا بهم بگو وقتی میری تولد چیکار میکنی؟درمانگر
 با دوستام بازی می کنم بعدش باهم کیک می خوریم و …………کودک
 خرگوشی شدکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آره خرگوشی گفتیدرمانگر

مدل دهی در روش قوانین روانی گفتار

 بعد از اینکه کودک از سریع صحبت کردن در گفته هایش به یک آگاهی نسبی رسید می توانیم رفتار مطلوب را در کودک شکل دهیم .

در این مرحله از کودک انتظار می رود از سرعت درمانگر که سرعت معیار می باشد تقلید کند .

بدین منظور می توانیم از یک مکالمه ی ساختار یافته استفاده کنیم .

به مکالمه ی زیر دقت کنید.

     
درمانگرمن می خوام بهت کمک کنم که مثل لاک پشت کوچولو آروم آروم صحبت کنی تا بتونی صاف حرفاتو بگی. دوست داری باهم لاک پشتی حرف زدن رو تمرین کنیم ؟  
کودکبله 
درمانگرمیخوام به سوالایی که میپرسم جواب بدی و ازت میخوام وقتی داری به سوالا جواب میدی مواظب باشی خرگوشی نگی. 
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن؟   تصویر شماره ۱ را نشان دهید.
کودکدارن دوچرخه سواری میکننکودک به سرعت جمله را بیان می کند.
درمانگر بچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن ، یبار دیگه مثل من لاک پشتی بگو . 
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن. 
درمانگرآفرین لاک پشتی گفتی ، جواب بقیه ی سوالا رو هم اینجوری لاک پشتی بگو و اینکه ازت میخوام بجای اینکه بگی مثلا دوچرخه سواری میکنن بگی بچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن 
درمانگردختر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۲ را نشان دهید.
کودکدختر کوچولو داره شمع  فوت میکنهکودک به سرعت جمله را بیان می کند.
درمانگربیا باهم دیگه بگیم : دختر کوچولو داره شمع فوت میکنهکودک و درمانگر همزمان باهم جمله را تکرار می کنند. می توان این عمل را چندین بار تکرار کرد.
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن ؟تصویر شماره ۳ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن توپ بازی می کنن. 
درمانگرآفرین لاک پشتی گفتی 
درمانگرتو این شکل دختر داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۴ را نشان دهید.
کودکدختر داره به جوجه ها غذا میده 
درمانگرآفرین لاک پشتی گفتی 

نماد بینایی در برنامه قوانین روانی:

در این مرحله از قوانین روانی از نماد دستی برای نشان دادن سریع صحبت کردن و آهسته صحبت کردن استفاده می شود.

این نماد را خود با دستتان برای کودک اجرا کنید

نماد دستی از قوانین روانی برای آهسته صحبت کردن  :

قبل از شروع مکالمه ساختار یافته ، درباره ی نماد های دستی و روش استفاده از آن با کودک صحبت کنید .

نمونه ای از کاربرد قوانین روانی با نماد های دستی در زیر آورده شده است.

بعد از تبین نماد های دستی به کودک ، در هر جای مکالمه که کودک سریع یا آهسته صحبت می کند از نماد های دستی مربوطه بدون بازخورد کلامی استفاده کنید.

اگر نماد دستی برای کودک جذاب نباشد می توان از نماد بینایی گوش خوشحال و ناراحت استفاده کرد :

   

درمانگر
ادامه ی مکالمه ی قبلی …… الان وقتی با دستم اینجوری بهت علامت دادم یعنی داری خرگوشی حرف میزنی و باید دوباره مثل لاک پشت کوچولو آروم تر حرفتو تکرار کنی .  وقتی لاک پشتی بگی گوش من خوشحال میشه  ، این شکلی میشه (تصویر گوش خوشحال را به او نشان دهید.) قبل از اینکه سوالامونو ادامه بدیم بهم بگو اگه خرگوشی صحبت کردی من چطوری بهت علامت میدم؟در این قسمت کودک را با نماد ها و کاربرد آنها آشنا می کنیم . قبل از شروع مکالمه می توانید از کودک بخواهید نماد های دستی مربوط به لاک پشتی صحبت کردن را نشان دهد .
کودککودک متوجه منظور درمانگر شده است.
درمانگرادامه ی سوالامون رو شروع کنیم ؟ آماده ای ؟ 
کودکبله   
درمانگراین پسر بچه ای که نشسته داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره 5 را نشان دهید
کودکپسر بچه داره نقاشی میکشه 
درمانگردرمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد. 
درمانگرتو این شکل پسر بچه داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۶ را شنان دهید
کودکپسر کوچولو داره به گل آب میدهکودک جمله را سریع بیان میکند.
درمانگر 
کودکپسر کوچولو داره به گل آب میده.کودک جمله را آهسته بیان میکند.
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرپسر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۷ را نشان دهید
کودکپسر کوچولو داره دندوناشو مسواک میزنهکودک جمله را آهسته بیان میکند.
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
 تمرین آهسته صحبت کردن در سطح مکالمه 
درمانگرآفرین تا الان خیلی عالی گفتی من خیلی لاک پشتی حرف زدنت رو دوست داشتم الان می خوام چند تا سوال دیگه ازت بپرسم . میخوام که جواباشو بهم لاک پشتی و صاف بگی. اگه لاک پشتی گفتی این عکسو نشون میدم و اگه خرگوشی گفتی با این علامت بهت میگم . سوالام اینجوریه مثلا میگم اسم دوستت چیه ؟ اگه مثلا اسم دوستت ساراعه تو باید بهم اسم دوست من ساراعه . دوست دارم زیاد حرف بزنی .   شروع کنیم ؟ 
کودکبله 
درمانگرچند تا خواهر و بردار داری ؟ 
کودکمن دو تا خواهر دارمکودک جمله را آهسته بیان میکند.
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگراسم خواهراتو بهم میگی ؟ 
کودکاسم یکیش ساراعه اسم یکیش هم زهرا  کودک جمله را آهسته بیان میکند.
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه اسم مامان و باباتو بهم بگی ؟ 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عهکودک جمله را سریع بیان میکند.
درمانگر 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عهکودک جمله را آهسته بیان میکند.
درمانگرمیشه برام روز جشن تولدت رو تعریف کنی بهم بگو چیکارا کردی تو تولدت  ؟ 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم ،کودک سریع صحبت می کند.
درمانگر 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم . عصر که شد دوستام اومدن و کلی باهاشون بازی کردم و بعدش کیک خوردیم …….کودک اهسته صحبت می کند..
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرآفرین عالی بود من خیلی لاک پشتی صحبت کردنت رو دوست داشتم ، ازت میخوام بهم قول بدی تو خونه هم با مامان و بابا و خواهرات هم لاک پشتی صحبت کنی. 

قانون دوم برنامه قوانین روانی :  هر کلمه را فقط یکبار بگو

تکرار کلمه ی تک هجایی و تکرار بخشی از کلمه از تظاهرات غالب لکنت می باشد که مداخلاتی را می طلبد .

این قانون از قوانین روانی در جهت کاهش این نوع تظاهرات تدوین شده است.

قبل از اجرای این قانون باید مطمئن شوید که آیا کودک مفهوم کلمه و معنی یکبار را می داند یا نه ؟

مراحل اجرای این قانون در برنامه قوانین روانی:

  • مفهوم سازی و مقایسه ی دو مفهوم :
  • در ابتدا باید مقصود خود را به روشنی برای کودک بیان می کنیم. بدین منظور در جلسه ی درمان می توانیم از موارد نمادینی نظیر قطار ، سکه ، انگشتان پا استفاده کنیم.
  • به طور مثال می توانیم برای گفتار روان یا بدون تکرار قطاری را مثال بزنیم که واگن های رنگی مختلفی دارد
  •   برای گفتار ناروان یا دارای تکرار از قطاری استفاده کنیم که رنگ واگن های آن مانند هم هستند و یا می توانیم روز های هفته را مثال بزنیم .
  • مثلا به جای اینکه بگوییم شنبه –یکشنبه – دوشنبه بگوییم شنبه شنبه شنبه شنبه یکشنبه دوشنبه دوشنبه و بعد از کودک سوال کنیم کدام درست بود؟

و یا می توانیم از دو نماد قطار شکسته (برای گفتار توام با تکرار )و قطار سالم (گفتار روان) استفاده کنیم.

می توانیم از نماد مار شکسته و مار سالم هم استفاده کنیم.

نمونه ای از مکالمه بین کودک ( پیش دبستانی ) و درمانگر در قوانین روانی  ملاحظات بالینی

نمونه ای از مفهوم سازی قوانین روانی در یک جلسه ی درمان :

  
درمانگرما اینجا دو تا قطار داریم که یکیش شکسته ولی یکیش سالمه   حرف زدن ما هم مثل یه قطاره ممکنه بعضی  اوقات قطار حرف زدنمون بشکنه و اینجوری بشه (عکس قطار شکسته را نشان دهید) مثلا به جای اینکه بگیم باران میگیم ب-ب-ب-ب-ب-باران حالا من حرف میزنم تو بهم بگو که قطار شکست یا نه ؟در این قسمت سعی بر آن است تا کودک مفهوم تکرار را یا استفاده از موارد نمادین متوجه شود
درمانگرس-س-س-س-سیبهدف از این مرحله تشخیص گفتار ناروان یا تکرار می باشد.
کودکق-ق-ق-ق-قطار ش-ش-ش-ش-شکست. 
درمانگرآره قطار حرف زدنم شکست.می توان برای تاکید اینکه گفتار ناروان گفتار مرجع نیست از لحن یا حالت چهره ی غمگین استفاده کنیم.
درمانگربرای اینکه بتونیم صاف حرفامون رو بگیم باید تلاش کنیم قطار حرف زدنمون نشکنه مثلا به جای اینکه بگیم س-س-س-س-سیب بگیم سیب. میخوام یه کلمه ی دیگه بگم تو باید بهم بگی که قطار حرف زدنم شکست یا نه ؟ بهم بگو قطار شکست یا نشکست ؟ کتابهدف از این بخش مفهوم سازی گفتار بدون تکرار است  
کودکق-ق-ق-ق-قطار نشکست 
درمانگرآفرین درسته قطار حرف زدنم نشکست. 
درمانگردو تا کلمه میگم بهم بگو تو کدوم کلمه قطار حرف زدنم شکست ؟  ک-ک-ک-ک-ک-ک-کیف          مداد 
کودکک-ک-ک-کیف 
درمانگرآفرین جوابت درست بود. 

آگاه سازی در برنامه قوانین روانی:

هدف از این مرحله قوانین روانی این است که کودک را نسبت به رعایت نکردن قانون مورد نظر درگفتار خودش ، آگاه کنیم.

۴ مرحله دارد :

۱– درمانگر خودش خودش را قضاوت می کند :

در این مرحله درمانگر لکنت می کند و خودش خودش را قضاوت می کند . به نمونه ی زیر توجه کنید

۲ – درمانگر صحبت می کند ، کودک قضاوت می کند. می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

۳ – کودک صحبت می کند ، درمانگر قضاوت می کند .

۴ – کودک خودش خودش را قضاوت می کند.  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

   
 الان میخوایم یه بازی کنیم بازی اینجوریه که  من یه جمله میگم( به جای جمله میگم می توانیم بگوییم من حرف میزنم)  ازت میخوام با دقت گوش کنی بعد من باید بهت بگم که قطار حرف زدنم شکست یا نه ؟درمانگر
 امروز م-م-م-م-م- من صبحونه م-م-م-م-م-مربا خ-خ-خ-خ-خوردمدرمانگر
 قطار شکستدرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگم دوباره باید من باید بهت بگم که قطار حرف زدنم شکست یا نه ؟درمانگر
 امروز من با دوستم رفتم دوچرخه سواریدرمانگر
 عه قطار نشکستدرمانگر
 حالا من یه جمله میگم ، تو بهم بگو قطار حرف زدنم شکست یا نشکست میتونی فقط بگی شکست یادرمانگر
 من و خواهرم توپ بازی کردیمدرمانگر
 نشکستکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آفرین قطار نشکستدرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگم بعد دوباره میخوام بهم بگی قطار شکست یا نشکست ؟درمانگر
 من امروز نقاشی ک-ک-ک-ک-کشیدمدرمانگر
 قطار شکستکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آره قطار شکستدرمانگر
می توان صدای کودک را ضبط کرد و برای بازخورد دادن به لحظه هایی که تکرار می کند استفاده کردحالا تو صحبت کن ، من بهت بگم قطار شکست یا نشکستدرمانگر
 م-م-م-م-مامانم د-د-د-د دیروز برام یه م-م-م-ماشین قرمز گرفت و من باهاش کلی بازی کردم (صحبت کودک را قظع نکنید و بعد از اینکه کودک صحبتش را تمام کرد به او بازخورد دهید)کودک
 قطار شکستدرمانگر
 خوب الان تو صحبت می کنی بعد باید به من بگی قطار حرف زدنت شکست یا نشکست؟ مثلا برام تعریف کن وقتی میری تولد چیکار میکنی؟درمانگر
 ب-ب-ب-ب با د-د-د-دوستام بازی می کنم ب-ب-ب بعدش ب-ب-ب-باهم کیک می خوریم و ……….کودک
 ق-ق-ق-قطار شکستکودک
اگر کودک اشتباه پاسخ آن را اصلاح کنید و مرحله ی آخر آگاه سازی را با سوال دیگری ادامه دهید .آره قطار شکست.درمانگر
  • 3.   مدل دهی در قوانین روانی:

 بعد از اینکه کودک از تظاهرات لکنت خود آگاه شد می توانیم رفتار مطلوب را در کودک شکل دهیم .

در این مرحله از کودک انتظار می رود هجاها و کلمات را بدون تکرار بیان کند بدین منظور درمانگر گفتار مطلوب را برای کودک مدل دهی می کند.  

می توانیم از یک مکالمه ی ساختار یافته استفاده کنیم .

به مکالمه ی زیر دقت کنید.

   
درمانگربرای اینکه قطار حرف زدنمون نشکنه و بتونیم حرفامون رو صاف بگیم باید حرفامون رو تکرار نکنیم مثلا بگیم باران نگیم ب-ب-ب-ب-باران اینجوری قطار حرف زدنمون هم سالم میمونه. دوست داری باهم تمرین کنیم که قطار حرف زدنمون نشکنه ؟     
کودکبله 
درمانگرمیخوام به سوالایی که میپرسم جواب بدی و ازت میخوام وقتی داری به سوالا جواب میدی مواظب باشی که قطار حرف زدنت نشکنه. 
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن؟  تصویر شماره ۱ را نشان دهید.
کودکب-ب-ب-ب-بچه ها د-د-د-دارن ………. 
درمانگرعه قطار شکست یبار دیگه اینجوری بگو : بچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن 
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن. 
درمانگرآفرین قطار نشکست . 
درمانگردختر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۲ را نشان دهید.
کودکد-د-د-د-داره شمع 
درمانگرصبر کن بیا یبار باهم دیگه بگیم 
دختر کوچولو داره شمع فوت میکنهکودک و درمانگر همزمان باهم جمله را تکرار می کنند. می توان این عمل را چندین بار تکرار کرد. 
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن ؟تصویر شماره ۳ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن توپ بازی می کنن. 
درمانگرآفرین قطار نشکست  
درمانگرتو این شکل دختر داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۴ را نشان دهید.
کودکدختر داره به جوجه ها غذا میده 
درمانگرخیلی عالی گفتی قطار حرف زدنت نشکست  
  • استفاده از نماد بینایی در قوانین روانی :

در این مرحله از قوانین روانی از نماد دستی برای نشان دادن تکرار در گفته های کودک استفاده کنید ( این نماد را خود با دستتان برای کودک اجرا کنید) :

قبل از شروع مکالمه ساختار یافته ، درباره ی نماد های دستی و روش استفاده از آن با کودک صحبت کنید .

نمونه ای از کاربرد نماد های دستی در قوانین روانی در زیر آورده شده است.

بعد از تبین نماد های دستی به کودک ، در هر جای مکالمه که کودک ناروان یا روان صحبت می کند از نماد های دستی مربوطه بدون بازخورد کلامی استفاده کنید.

می توانید دلیل استفاده از نماد دستی را به کودک(کودکانی که درمقاطع اولیه دبستان هستند) توضیح دهید
مثلا به کودک بگویید وقتی ما حرفامون رو تکرار می کنیم
مثلا به جای اینکه بگیم باران میگیم ب-ب-ب-باران تو اینجا ما داریم ب رو چند بار میگیم و قطار حرف زدنمون میشکنه
یا مثلا به جای اینکه بگیم سارا میگیم سا-سا-سا-سا سارا و دوباره قطار حرف زدنمون میشکنه چون سارا فقط یدونه سا داره ولی ما داریم چند تا میگیم
وقتی با دستم اینطوری نشون میدم یعنی ازت میخوام حرفاتو تکرار نکنی و فقط یکبار بگی. 

اگر نماد دستی در قوانین روانی برای کودک جذاب نباشد می توان از نماد بینایی گوش خوشحال و ناراحت استفاده کرد :

   
درمانگرادامه ی مکالمه ی قبلی …… الان وقتی با دستم اینجوری بهت علامت دادم یعنی قطار حرف زدنت شکست و ازت میخوم که دوباره جملتو بدون اینکه  قطار حرف زدنت بشکنه بگی .  وقتی قطار حرف زدنت نمیشکنه گوش من خوشحال میشه  ، این شکلی میشه (تصویر گوش خوشحال را به او نشان دهید.) قبل از اینکه سوالامونو ادامه بدیم بهم بگو اگه قطار حرف زدنت بشکنه  چطوری بهت علامت میدم؟در این قسمت کودک را با نماد ها و کاربرد آنها آشنا می کنیم . قبل از شروع مکالمه می توانید از کودک بخواهید نماد های دستی مربوط به روان و ناروان صحبت کردن را نشان دهد .
کودککودک متوجه منظور درمانگر شده است.  
درمانگرادامه ی سوالامون رو شروع کنیم ؟ آماده ای ؟ 
کودکبله  
درمانگرپسر بچه ای که نشسته داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره 5 را نشان دهید
کودکپسر بچه داره نقاشی میکشه 
درمانگردرمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد. 
درمانگرتو این شکل پسر بچه داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۶ را شنان دهید
کودکپسر کوچولو د-د-د-د-داره به گ-گ-گ-گ-گلا آب میده 
درمانگر 
کودکپسر کوچولو داره به گلا آب میده. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرپسر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۷ را نشان دهید
کودکپسر کوچولو داره دندوناشو مسواک میزنهکودک جمله را آهسته بیان میکند.
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
 تمرین در سطح مکالمه 
درمانگرآفرین تا الان خیلی عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم الان می خوام چند تا سوال دیگه ازت بپرسم . میخوام که جواباشو بدون اینکه قطار حرف زدنت بشکنه بگو . اگه حرفاتو صاف بدون اینکه قطار حرف زدنت بشکنه گفتی من این عکسو نشون میدی ولی اگه قطار حرف زدنت شکست من با دستم اسنجوری بهت میگم  . سوالام اینجوریه مثلا میگم اسم دوستت چیه ؟ اگه مثلا اسم دوستت ساراعه تو باید بهم اسم دوست من ساراعه . دوست دارم زیاد حرف بزنی .   شروع کنیم ؟ 
کودکبله 
درمانگرچند تا خواهر و بردار داری ؟ 
کودکمن دو تا خواهر دارم 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگراسم خواهراتو بهم میگی ؟ 
کودکاسم یکیش ساراعه اسم یکیش هم زهرا  کودک جمله را آهسته بیان میکند.
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه اسم مامان و باباتو بهم بگی ؟ 
کودکاسم مامانم م-م-م-م-مینا و اسم بابام م-م-م-م محمد عه 
درمانگر 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه برام روز جشن تولدت رو تعریف کنی بهم بگو چیکارا کردی تو تولدت  ؟ 
کودکص-ص-ص-ص-صبح که از خواب پا شدم دیدم تو خ-خ-خ-خ-خونمون کلی ب-ب-ب-ب- بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم ، 
درمانگر 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم . عصر که شد دوستام اومدن و کلی باهاشون بازی کردم و بعدش کیک خوردیم ……. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرآفرین عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم ، ازت میخوام بهم قول بدی تو خونه هم با مامان و بابا و خواهرات هم صاف و بدون اینکه قطار حرف زدنت بشکنه بگی . 

قانون سوم قوانین روانی : کوتاه بگو

این قانون قوانین روانی در کودکانی کاربرد دارد که تظاهرات ناروانی آنها از نوع کشیده گویی می باشد.

مراحل اجرای این قانون در برنامه قوانین روانی :

  1. مفهوم سازی و مقایسه ی دو مفهوم :

می توان از پیانو برای آموزش مفهوم کشیده گویی استفاده کرد.

به طور مثال زمانی که دکمه های پیانو که هر کدام نمایانگر نوت خاصی است.

به نوبت و با مدت زمان تماس کوتاهی با دکمه زده می شود.

نوای دلنشینی پخش می شود اما زمانی که یک انگشت به مدت طولانی روی دکمه ها پیانو قرار می گیرد صدای گوش خراشی پخش می شود.

استفاده از مثال هایی که به خوبی مفهوم دراز و کوتاه را نشان می دهد.

مثلا مار دراز و مار کوتاه  – مداد کوتاه و مداد دراز – بلند پریدن و کوتاه پریدن

می توانید از نرم افزار ها و بازی های کامپیوتری برای مفهوم دراز و کوتاه و یا نوای پیانو استفاده کنید.

نمونه ای از مکالمه بین کودک ( پیش دبستانی ) و درمانگر در برنامه قوانین روانی ملاحظات بالینی

نمونه ای از مفهوم سازی در قوانین روانی در یک جلسه ی درمان :

  
درمانگرتوی جنگل دو تا مار زندگی می کرد که یکیش زشت و دراز بود و حرفاشو هم دراز میگفت مثلا میفگت سسسسسسسسلام . چون دراز بود میخورد  به حیوونای جنگل و بقیه ی حیوونا ازش ناراحت می شدن ولی یه مار دیگه بود که کوتاه و خوشگل بود و حرفاشو هم کوتاه میگفت مثلا میگفت سلام . ما هم بعضی وقتا که میخوایم حرف بزنیم ممکنه حرفامون مثل مار دراز ، دراز بشه مثلا به جای اینکه بگیم شیر میگیم ششششششیر و ممکنه که گوش دوستامون اذیت بشه . حالا من یه کلمه میگم با دقت گوش کن ببین دراز میگم یا نه ؟در این قسمت سعی بر آن است تا کودک مفهوم کشیده گویی را با استفاده از موارد نمادین متوجه شود
درمانگرآآآآآآآآآآآآآآآآسمانهدف از این مرحله تشخیص گفتار دراز یا دارای کشیده گویی می باشد.
کودکدراز شد. 
درمانگرآره دراز شد .می توان برای تاکید اینکه گفتار ناروان گفتار مرجع نیست از لحن یا حالت چهره ی غمگین استفاده کنیم.
درمانگربرای اینکه بتونیم صاف حرفامون رو بگیم باید مثل مار کوتاهه حرفامون رو کوتاه بگیم مثلا به جای اینکه بگیم سسسسسیب بگیم سیب حالا من یه کلمه میگم ببین کوتاه میگم یا دراز میگم ؟هدف از این بخش مفهوم سازی گفتار کوتاه و یا بدون کشیده گویی است 
درمانگرآسمان 
کودککوتاه بود 
درمانگرآفرین درسته کوتاه گفتم. 
درمانگردو تا کلمه میگم تو باید بهم بگی کدومشو کوتاه گفتم ؟ جنگل         ااااااااااااااابر 
کودکجنگل 
درمانگرآفرین جنگل کوتاه گفتم. 

آگاه سازی در برنامه قوانین روانی :

هدف از این مرحله در برنامه قوانین روانی این است که کودک را نسبت به رعایت نکردن قانون مورد نظر درگفتار خودش ، آگاه کنیم.

این مرحله از برنامه قوانین روانی 4 مرحله دارد :

۱– درمانگر خودش خودش را قضاوت می کند :

در این مرحله درمانگر لکنت می کند و خودش خودش را قضاوت می کند . به نمونه ی زیر توجه کنید

۲ – درمانگر صحبت می کند ، کودک قضاوت می کند. می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.
۳ – کودک صحبت می کند ، درمانگر قضاوت می کند .
۴ – کودک خودش خودش را قضاوت می کند. 

می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

   
 من یه جمله میگم( به جای جمله میگم می توانیم بگوییم من حرف میزنم)  ازت میخوام با دقت گوش کنی بعد من باید بهت بگم که حرفامو دراز گفتم یا کوتاه گفتم؟ اگه اشتباه کردم بهم بگودرمانگر  
 امرووووووز من صبحونه مرباااااا خوووووردمدرمانگر
 عه دراز شددرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگم دوباره باید من باید بهت بگم که دراز گفتم یا کوتاه؟درمانگر
 امروز من باااا دوستم رفتم دووووووچرخه سواریییییدرمانگر
 عه دراز شددرمانگر
 حالا من یه جمله میگم ، تو بهم بگو دراز میگم یا کوتاه ؟درمانگر
 من و خواهرم توپ بازی کردیمدرمانگر
 کوووتاه شدکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آفرین کوتاه بوددرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگمدرمانگر
 من امروز نقاشی کشییییییدمدرمانگر
 دراز گفتی  کودک
  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آره دراز شددرمانگر
می توان صدای کودک را ضبط کرد و برای بازخورد دادن به لحظه هایی که تکرار می کند استفاده کردحالا تو صحبت کن ، من بهت بگم دراز میگی یا کوتاهدرمانگر
 ماااااامانم دیروووووز برام یه ماااااشین قرمز گرفت و من باهاش کلیییییی بازی کردم (صحبت کودک را قظع نکنید و بعد از اینکه کودک صحبتش را تمام کرد به او بازخورد دهید)کودک
 دراز گفتیدرمانگر
 خوب الان تو صحبت می کنی بعد باید خودت به من بگی دراز گفتی یا کوتاه؟ مثلا برام تعریف کن وقتی میری تولد چیکار میکنی؟درمانگر
 بااااا دوستام بازیییی می کنم بعدش بااااهم کیک می خووووریم و ……….کودک
 دراز گفتمکودک
اگر کودک اشتباه پاسخ آن را اصلاح کنید و مرحله ی آخر آگاه سازی را با سوال دیگری ادامه دهید .آره دراز گفتیدرمانگر

بعد از اینکه کودک از تظاهرات لکنت خود آگاه شد می توانیم رفتار مطلوب را در کودک شکل دهیم .

مدل دهی در برنامه قوانین روانی :

 در این مرحله از کودک انتظار می رود هجاها و کلمات را بدون کشیده گویی بیان کند.

بدین منظور درمانگر گفتار مطلوب را برای کودک مدل دهی می کند. 

می توانیم از یک مکالمه ی ساختار یافته استفاده کنیم .

به مکالمه ی زیر دقت کنید.

     
درمانگر دوست داری باهم کوتاه حرف زدن رو تمرین کنیم ؟ 
کودکبله 
درمانگرمیخوام به سوالایی که میپرسم جواب بدی و ازت میخوام وقتی داری به سوالا جواب میدی مواظب باشی که حرفاتو دراز نگی 
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن؟  تصویر شماره ۱ را نشان دهید.
کودکبچه هااااا دارن ………. 
درمانگردراز گفتی یبار دیگه اینجوری بگو : بچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن 
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن. 
درمانگرآفرین کوتاه گفتی 
درمانگردختر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۲ را نشان دهید.
کودکدااااره شمع 
درمانگرصبر کن بیا یبار باهم دیگه بگیم 
دختر کوچولو داره شمع فوت میکنهکودک و درمانگر همزمان باهم جمله را تکرار می کنند. می توان این عمل را چندین بار تکرار کرد. 
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن ؟تصویر شماره ۳ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن توپ بازی می کنن. 
درمانگرآفرین کوتاه گفتی    
درمانگرتو این شکل دختر داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۴ را نشان دهید.
کودکدختر داره به جوجه ها غذا میده 
درمانگرآفرین کوتاه گفتی خیلی عالی بود.  
  • استفاده از نماد بینایی در برنامه قوانین روانی :

در این مرحله از نماد دستی برای نشان دادن دراز گفتن یا کشیده گویی در گفته های کودک استفاده کنید ) این نماد را خود با دستتان برای کودک اجرا کنید) :

قبل از شروع مکالمه ساختار یافته ، درباره ی نماد های دستی و روش استفاده از آن با کودک صحبت کنید .

نمونه ای از کاربرد نماد های دستی در زیر آورده شده است.

بعد از تبین نماد های دستی به کودک ، در هر جای مکالمه که کودک ناروان یا روان صحبت می کند از نماد های دستی مربوطه بدون بازخورد کلامی استفاده کنید.

اگر نماد دستی برای کودک جذاب نباشد می توان از نماد بینایی گوش خوشحال و ناراحت استفاده کرد :

   
درمانگرادامه ی مکالمه ی قبلی …… الان وقتی با دستم اینجوری بهت علامت دادم یعنی قطاداری دراز میگی و باید یبار دیگه حرفتو کوتاه بگی.  وقتی حرفاتو کوتاه بگی گوش من خوشحال میشه  ، این شکلی میشه (تصویر گوش خوشحال را به او نشان دهید.) قبل از اینکه سوالامونو ادامه بدیم بهم بگو اگه حرفاتو دراز بگی  چطوری بهت علامت میدم؟در این قسمت کودک را با نماد ها و کاربرد آنها آشنا می کنیم . قبل از شروع مکالمه می توانید از کودک بخواهید نماد های دستی مربوط به روان و ناروان صحبت کردن را نشان دهد .
کودککودک متوجه منظور درمانگر شده است. 
درمانگرادامه ی سوالامون رو شروع کنیم ؟ آماده ای ؟ 
کودکبله  
درمانگرپسر بچه ای که نشسته داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره 5 را نشان دهید
کودکپسر بچه داره نقاشی میکشه 
درمانگردرمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد. 
درمانگرتو این شکل پسر بچه داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۶ را شنان دهید
کودکپسر کوچولوووووو داره به گلاااااا آب میده 
درمانگر 
کودکپسر کوچولو داره به گلا آب میده. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرپسر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۷ را نشان دهید
کودکپسر کوچولو داره دندوناشو مسواک میزنه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
 تمرین در سطح مکالمه 
درمانگرآفرین تا الان خیلی عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم الان می خوام چند تا سوال دیگه ازت بپرسم . ازت میخوام که مثل مار کوتاه حرفاتو کوتاه بگی  . وقتی حرفاتو کوتاه بگی  من این عکسو نشون میدم ولی اگه دراز بگی من با دستم اسنجوری بهت میگم  . سوالام اینجوریه مثلا میگم اسم دوستت چیه ؟ اگه مثلا اسم دوستت ساراعه تو باید بهم اسم دوست من ساراعه . دوست دارم زیاد حرف بزنی .   شروع کنیم ؟ 
کودکبله 
درمانگرچند تا خواهر و بردار داری ؟ 
کودکمن دو تا خواهر دارم 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگراسم خواهراتو بهم میگی ؟ 
کودکاسم یکیش ساراعه اسم یکیش هم زهرا   
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه اسم مامان و باباتو بهم بگی ؟ 
کودکاسم ماماااااانم مینا و اسم باااابام محمد عه 
درمانگر 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه برام روز جشن تولدت رو تعریف کنی بهم بگو چیکارا کردی تو تولدت  ؟ 
کودکصبح که از خواااااب پا شدم دیدم تووووووو خونمون کلییییی بادکنک هستش منم خیلی خوشحاااال شدم ، 
درمانگر 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم . عصر که شد دوستام اومدن و کلی باهاشون بازی کردم و بعدش کیک خوردیم ……. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرآفرین عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم ، ازت میخوام بهم قول بدی تو خونه هم وقتی با مامان و بابا و خواهرات صحبت میکنی اینجوری قشنگ کوتاه حرفاتو بگی. 
قوانین اولیه در برنامه نماد بینایی :

قانون 4 در برنامه قوانین روانی :   نفس آلود صحبت کن

این قانون ، در کودکانی که الگوی تنفس نامنظمی دارند به کار می رود و همچنین در کودکانی که تنس بیشتری هنگام صحبت کردن بدلیل این الگوی تنفسی نامنظم دارند به کار می رود.

مراحل اجراز این قانون در برنامه قوانین روانی :

۱. مفهوم سازی در برنامه قوانین روانی:

استفاده از منحنی تنفس :

برای آموزش الگوی تنفسی مناسب درمانگر یک نقطه ( می توانید برای جذاب بیشتر از ماشین به جای نقطه استفاده کنید) را در پایین منحنی مشخص می کند.

و دست خود را تا قله ی منحنی بالا می برد و از کودک می خواهد که دست درمانگر را همراه اینکه عمل دم انجام می دهد دنبال کند و بعد از رسیدن به قله ی منحنی درمانگر دست خود را به سمت پایین سر می دهد و دوباره از کودک میخواهد که دستش را همراه اینکه عمل بازدم انجام می دهد دنبال کند .

بعد از اینکه کودک چند بار این عمل را انجام داد عمل بازدم را با گفتار ۴ یا ۵ هجایی همراه کنید . بهتر از

می توانید از بازخورد های لمسی نیز در برنامه قوانین روانی استفاده کنید :

در حین اینکه از منحنی تنفس استفاده می کنید دست کودک را زیر ناحیه ی استرنوم قرار دهید تا کودک بتواند عمل دم و بازدم و انقباظات ناحیه ی شکم را احساس کند.

می توانید شش ها را به زبان کودکانه به کودک توضیح دهید مثلا :

ما تو بدنمون شش داریم این شش های ما مثل بادکنک میمونن وقتی نفس می کشیم هوا رو با دماغمون میدیم داخل این شش های بادکنکی و شش های بادکنکیمون هم بزرگ میشن و وقتی با دهنمون هوا را میدیم بیرون شش های بادکنکی مون کوچک میشن

می توانید با یک نی و دو بادکنک نمای شماتیکی از مسیر تنفسی را برای کودک بازسازی کنید یا از کلیپ های کوتاه استفاده کنید.

نمونه ای از مکالمه بین کودک ( پیش دبستانی ) و درمانگر در برنامه قوانین روانی ملاحظات بالینی

نمونه ای از مفهوم سازی در یک جلسه ی درمان برنامه قوانین روانی :

  
درمانگراینجا یه ماشین هست که میخواد از این کوه بالا بره وقتی ماشین داره بالا میره تو باید نفس بکشی (هوا رو از بینی ببری تو بشش های بادکنکی ( عمل دم ) ) بعد ازاینکه رسید به قله باید بیاد پایین وقتی داره میاد پایین تو باید هوا رو از دهنت بدی بیرون   من یبار انجام میدم بعد تو انجام بدهدر این قسمت سعی بر آن است تا  الگوی تنفسی مناسب مدل دهی شود .
درمانگرعمل دم را انجام می دهد و همراه عمل دم ماشین را به سمت بالای کوه می برد و بعد عمل بازدم را انجام می دهد و همراه عمل بازدم ماشین را به سمت پایین می برد حالا نوبت توعهدر این قسمت سعی بر آن است تا  الگوی تنفسی مناسب مدل دهی شود .
کودکدرمانگر ماشین را به سمت بالای کوه می برد و کودک عمل دم را همراه با حرکت دست درمانگر انجام می دهد درمانگر ماشین را به سمت پایین می برد و کودک عمل بازدم را همراه با حرکت دست درمانگر انجام می دهد   
درمانگرآفرین خیلی عالی بود 
درمانگرخوب الان برای اینکه باید ماشین بیاد پایین باید حرف بزنیم یعنی اول وقتی ماشین داره بالا میره هوا رو از بینی میدیدم تو شش های بادکنکی  و بعد وقتی داره پایین میاد حرف میزنیم 
درمانگرعمل دم را انجام می دهد و همراه عمل دم ماشین را به سمت بالای کوه می برد و بعد همراه اینکه ماشین قرمز را می گوید ماشین را به سمت پایین می برد . حالا نوبت توعه   
کودکدرمانگر ماشین را به سمت بالای کوه می برد و کودک عمل دم را همراه با حرکت دست درمانگر انجام می دهد و بعد همراه اینکه درمانگر ماشین را به سمت پایین می برد کودک کلمه ی ماشین قرمز را می گوید   
درمانگرآفرین خیلی عالی بود 
درمانگریه وقتایی قبل از اینکه ماشین حرف زدنمون بره برسه به قله ی کوه شروع می کنیم به حرف زدن و ماشینمون خراب میشه و  نتیجش این میشه که نمیتونیم صاف حرفامون رو بگیم مثلا سلام چطوری حالا من حرف میزنم بهم بگو ماشین حرف زدنم خراب شد یا نه :  من شب ها کتاب میخونم.درمانگر در دم صحبت می کند (inhalation phonation )
کودکماشین خراب شد   
درمانگرآره  خراب شد 
آگاه سازی در برنامه قوانین روانی :

هدف از این مرحله این است که کودک را نسبت به رعایت نکردن قانون مورد نظر درگفتار خودش ، آگاه کنیم.

این مرحله از برنامه قوانین روانی ۴ مرحله دارد :

۱– در این مرحله از برنامه قوانین روانی درمانگر خودش خودش را قضاوت می کند :

در این مرحله درمانگر لکنت می کند و خودش خودش را قضاوت می کند .

۲ – درمانگر صحبت می کند ، کودک قضاوت می کند.

می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

۳ – کودک صحبت می کند ، درمانگر قضاوت می کند .

۴ – کودک خودش خودش را قضاوت می کند. 

می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

   
 من یه جمله میگم( به جای جمله میگم می توانیم بگوییم من حرف میزنم)  ازت میخوام با دقت گوش کنی بعد من باید بهت بگم که ماشین حرف زدنم خراب شد یا نه؟          درمانگر  
درمانگر در دم صحبت می کند (inhalation phonation )من صبحونه مرباخوردمدرمانگر
 عه ماشین خراب شددرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگم دوباره باید من باید بهت بگم که ماین خراب شد یا نه ؟درمانگر
 من با دوستم رفتم دوچرخه سواریدرمانگر
 عه ماشینم خراب نشددرمانگر
 حالا من یه جمله میگم ، تو بهم بگو ماشینم خراب شد یا نه ؟درمانگر
درمانگر در دم صحبت می کند (inhalation phonation )من و خواهرم توپ بازی کردیمدرمانگر
 ماشین خراب شدکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آره ماشین خراب شددرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگمدرمانگر
درمانگر در دم صحبت می کند (inhalation phonation )من امروز نقاشی کشیدمدرمانگر
 ماشین خراب شدکودک
  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آره ماشین خراب شد.درمانگر
می توان صدای کودک را ضبط کرد و برای بازخورد دادن به لحظه هایی که تکرار می کند استفاده کردحالا تو صحبت کن ، من بهت بگم ماشین حرف زدنت خراب میشه یا نهدرمانگر
(inhalation phonation )مامانم دیروز برام یه ماشین قرمز گرفت (صحبت کودک را قظع نکنید و بعد از اینکه کودک صحبتش را تمام کرد به او بازخورد دهید)کودک
 ماشین خراب شددرمانگر
 خوب الان تو صحبت می کنی بعد باید خودت به من بگم ماشین خراب میشه یا نه ؟ برام تعریف کن وقتی میری تولد چیکار میکنی؟درمانگر
 با دوستام بازی می کنم بعدش باهم کیک می خوریم و ……….کودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.ماشین خراب شد .کودک
اگر کودک اشتباه پاسخ آن را اصلاح کنید و مرحله ی آخر آگاه سازی را با سوال دیگری ادامه دهید .آره ماشین حرف زدنت خراب شددرمانگر
  • مدل دهی در برنامه قوانین روانی :

 بعد از اینکه کودک از تظاهرات لکنت خود آگاه شد می توانیم رفتار مطلوب را در کودک شکل دهیم .

در این مرحله از کودک انتظار می رود جملات را با الگوی تنفسی مناسبی بیان کند

بدین منظور درمانگر گفتار مطلوب را برای کودک مدل دهی می کند. 

می توانیم از یک مکالمه ی ساختار یافته استفاده کنیم .

به مکالمه ی زیر دقت کنید.

   
درمانگر دوست داری باهم تمرین کنیم که ماشین حرف زدنت خراب نشه ؟ 
کودکبله 
درمانگربرای اینکه ماشین حرف زدنمون خراب نشه باید اول ماشینمون برسه به قله ی کوه (تصویر منحنی را نشان دهید) یعنی اول باید از بینی هوا رو بدیم تو شش های بادکنکیمون تا شش های بادکنکیمون بزرگ بشن بعد برای اینکه ماشین پایین بیاد باید حرف بزنیم . اینطوری : درمانگر در ابتدا عمل دم را انجام می دهد و بعد صحبت می کند. 
درمانگرمیخوام به سوالایی که میپرسم جواب بدی و ازت میخوام وقتی داری به سوالا جواب میدی به حرکت دست من توجه کنی درمانگر ماشین را به سمت بالای کوه می برد و کودک عمل دم را همراه با حرکت دست درمانگر انجام می دهد و بعد همراه اینکه درمانگر ماشین را به سمت پایین می برد کودک کلمه ی ماشین قرمز را می گوید   
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن؟  تصویر شماره ۱ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنندرمانگر ماشین را به سمت بالای کوه می برد و کودک عمل دم را همراه با حرکت دست درمانگر انجام می دهد و بعد همراه اینکه درمانگر ماشین را به سمت پایین می برد کودک صحبت می کند. اگر کودک نمی تواند در یک دم و بازدم کامل جمله را بگوی آن را به جمله های متعدد تقسیم کنید و برای هر جمله منحنی تنفس را اجرا کنید بچه ها دارن  – دوچرخه سواری میکنن  
درمانگرآفرین ماشین خراب نشد 
درمانگردختر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۲ را نشان دهید.
کودکدختر کوچولو داره شمع فوت میکنهدرمانگر ماشین را به سمت بالای کوه می برد و کودک عمل دم را همراه با حرکت دست درمانگر انجام می دهد و بعد همراه اینکه درمانگر ماشین را به سمت پایین می برد کودک صحبت می کند.  
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن ؟تصویر شماره ۳ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن توپ بازی می کنن.درمانگر ماشین را به سمت بالای کوه می برد و کودک عمل دم را همراه با حرکت دست درمانگر انجام می دهد و بعد همراه اینکه درمانگر ماشین را به سمت پایین می برد کودک صحبت می کند.
درمانگرآفرین ماشین خراب نشد 
درمانگرتو این شکل دختر داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۴ را نشان دهید.
کودکدختر داره به جوجه ها غذا میدهدرمانگر ماشین را به سمت بالای کوه می برد و کودک عمل دم را همراه با حرکت دست درمانگر انجام می دهد و بعد همراه اینکه درمانگر ماشین را به سمت پایین می برد کودک صحبت می کند.  
درمانگرآفرین خیلی عالی بود.  
  • استفاده از نماد بینایی در برنامه قوانین روانی :

در این مرحله از نماد دستی برای نشان دادن الگوی نامناسب تنفس استفاده می شود ( این نماد را خود با دستتان برای کودک اجرا کنید) :

نماد بینایی برای این قانون کشیدن منحنی تنفس در هوا با دست می باشد.

یعنی درمانگر هر جا که کودک الگوی تنفسی به کار می برد با دست منحنی تنفس را در هوا برای کودک شبیه سازی می کند.

قبل از شروع مکالمه ساختار یافته ، درباره ی نماد های دستی و روش استفاده از آن در برنامه قوانین روانی با کودک صحبت کنید . نمونه ای از کاربرد نماد های دستی در زیر آورده شده است.

بعد از تبین نماد های دستی به کودک ، در هر جای مکالمه که کودک ناروان یا روان صحبت می کند از نماد های دستی مربوطه بدون بازخورد کلامی استفاده کنید.

اگر نماد دستی برای کودک جذاب نباشد می توان از نماد بینایی گوش خوشحال و ناراحت استفاده کرد :

   
درمانگرادامه ی مکالمه ی قبلی …… الان وقتی با دستم اینجوری بهت علامت دادم یعنی ماشین حرف زدنت داره خراب میشه و ازت میخوام که اول نفس بگیری تا ماشین حرف زدنت بره برسه به قله ی کوه بعد حرف بزنی .  وقتی حرفاتو کوتاه بگی گوش من خوشحال میشه  ، این شکلی میشه (تصویر گوش خوشحال را به او نشان دهید.) قبل از اینکه سوالامونو ادامه بدیم بهم بگو اگه ماشین حرف زدنت خراب شد چظوری بهت علامت میدم ؟در این قسمت کودک را با نماد ها و کاربرد آنها آشنا می کنیم . قبل از شروع مکالمه می توانید از کودک بخواهید نماد های دستی مربوط به روان و ناروان صحبت کردن را نشان دهد .
کودککودک با دست منحنی تنفس را در هوا می کشد.کودک متوجه منظور درمانگر شده است. 
درمانگرادامه ی سوالامون رو شروع کنیم ؟ آماده ای ؟ 
کودکبله  
درمانگرپسر بچه ای که نشسته داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره 5 را نشان دهید
کودکپسر بچه داره نقاشی میکشه 
درمانگردرمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد. 
درمانگرتو این شکل پسر بچه داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۶ را شنان دهید
کودکپسر کوچولو داره به گلا آب میده   
درمانگردرمانگر با دست منحنی تنفس را در هوا برای کودک شبیه سازی می کند. 
کودکپسر کوچولو داره به گلا آب میده. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرپسر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۷ را نشان دهید
کودکپسر کوچولو داره دندوناشو مسواک میزنه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
 تمرین در سطح مکالمه 
درمانگرآفرین تا الان خیلی عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم الان می خوام چند تا سوال دیگه ازت بپرسم . ازت میخوام که بدون اینکه ماشین حرف زدنت خراب بشه حرف بزنی  وقتی بدون اینکه ماشین حرف زدنت خراب بشه حرف بزنی من این عکسو نشون میدم ولی اگه ماشین حرف زدنت خراب بشه من با دستم اینجوری بهت میگم  . سوالام اینجوریه مثلا میگم اسم دوستت چیه ؟ اگه مثلا اسم دوستت ساراعه تو باید بهم اسم دوست من ساراعه . دوست دارم زیاد حرف بزنی .   شروع کنیم ؟ 
کودکبله 
درمانگرچند تا خواهر و بردار داری ؟ 
کودکمن دو تا خواهر دارم 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگراسم خواهراتو بهم میگی ؟ 
کودکاسم یکیش ساراعه اسم یکیش هم زهرا   
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه اسم مامان و باباتو بهم بگی ؟ 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عه 
درمانگردرمانگر با دست منحنی تنفس را در هوا برای کودک شبیه سازی می کند. 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه برام روز جشن تولدت رو تعریف کنی بهم بگو چیکارا کردی تو تولدت  ؟ 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم ، 
درمانگردرمانگر با دست منحنی تنفس را در هوا برای کودک شبیه سازی می کند. 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم . عصر که شد دوستام اومدن و کلی باهاشون بازی کردم و بعدش کیک خوردیم ……. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرآفرین عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم ، ازت میخوام بهم قول بدی تو خونه هم وقتی با مامان و بابا و خواهرات حرف میزنی مواظب باشی ماشین حرف زدنت خراب نشه. 

قانون ۵ در برنامه قوانین روانی : آواسازی را به آرامی در حنجره شروع کنید

این قانون در کودکان برای رفع بلاک های حنجره ای به کار می رود .

این قانون مستلزم آموزش فیزیولوژی گفتار می باشد و باید به روشی کودکانه فیزیولوژی گفتار و دلیل بلاک های حنجره ای را به کودک توضیح دهیم.

از کاریکاتور ها و تصاویری که برای کودک جذاب باشند استفاده کنید.

مراحل اجرای این قانون در برنامه قوانین روانی :

  • مفهوم سازی و مقایسه ی دو مفهوم :
  • توصیف حنجره : از کاریکاتور ها تصاویر و یا ویدیو هایی که برای کودک جذاب باشند برای به تصویر کشیدن حنجره استفاده کنید میتوانید حنجره را به یک فرد تشبیه کنید به نام آقای حنجره
  • دلیل احساس فشار در ناحیه ی گردن :

برای توصیف تارهای صوتی می توان از لب های آقای حنجره بنام لب های حنجره ای استفاده کرد.

درمانگر می توان برای درک بیشتر لب های حنجره ای و عملکرد آن به لب های خود اشاره کرده و با لب های خود آواسازی کند.

به کودک با زبان کودکانه دلیل بلاک را توضیح دهید

مثلا : گاهی اوقات هوا پشت لب های حنجره ای زندانی میشه و ما تو گردنمون احساس فشار می کنیم.

۳.  برای مفهوم سازی شروع آرام می توان از کودک خواست تا دستش را محکم مشت بکند و فشار دهد و سپس آن را به آرامی باز کند.

نمونه ای از مکالمه بین کودک ( پیش دبستانی ) و درمانگر در برنامه قوانین روانی ملاحظات بالینی

نمونه ای از مفهوم سازی در یک جلسه ی درمان در برنامه قوانین روانی :

  
درمانگرتو گردنمون یه آقایی بنام آقای حنجره زندگی می کنه دستتو بزار روی گردنت و حرف بزن میبینی یه چیزی داره میلرزه اون آقای حنجرست . این آقای حنجره ی ما مثل ما لب داره و وقتی هوا از بین لب های آقای حنجره  رد میشه ، لباش می لرزن  (درمانگر می تواند تکنیک lip trill  را برای به تصویر کشیدن این لرزش به کار ببرد ) و ما میتونیم صحبت کنیم و چیزایی که دوست داریم رو بگیم . من میخوام به لب های آقای حنجره یه اسم بدم و بهش بگم لب های حنجره ای. یه وقتایی این آقای حنجره ی ما عصبانی میشه و لباشو محکم بهم فشار میده و لباش دیگه نمیتونن بلرزن ، انگار به لباش قفل زدی و هوا پشت لب های حنجره ای زندانی میشه و نمیتونه بره بین لب های حنجره ای و اونا رو بلرزونه  و ما احساس فشار (اگر احساس فشار برای کودک قابل درک نیست می توانید از کلمه ی جایگزینی مثل سخت استفاده کنید ) میکنیم . چون لب های حنجره ای محکم بهم چسبیدن و نمی لرزن  ما هم نمیتونیم صحبت کنیم مثلا به جای اینکه بگیم عکس میگیم ………عکس الان من حرف میزنم ازت میخوام هرجا فهمیدی آقای حنجره ای عصبانی شد بهم بگی ؟ 
درمانگر …………..آبیدرمانگر لکنت می کند (نوع تظاهرات لکنت  او بلاک در ناحیه ی حنجره می باشد ) .
کودک……….. آقای حنجره عصبانی شد.   
درمانگرآره آقای حنجره عصبانی شد   
درمانگرازت میخوام دستاتو محکم مشت کنی بعد آروم آروم باز کنی 
کودککودک دست هایش را مشت می کند و بعد باز می کند   
درمانگروقتی دستاتو محکم بهم بستی یه احساس بدی داشتی و این همون احساسیه که ما وقتی آقای حنجره ای لباشو محکم بهم فشار میده تو گردنمون احساس می کنیم ولی وقتی دستاتو آروم آروم باز کردی احساس بهتری داشتی برای اینکه لب های حنجره ای قفل نشن باید آروم آروم به سمت هم حرکت کنن و وقتی آروم آروم به سمت هم حرکت کنن  ما هم دیگه موقع حرف زدن احساس بدی تو حنجرمون نمیکنیم و میتونیم راحت حرفامون رو بگیم . دوباره میخوام حرف بزنم ازت میخوام بهم بگی لب های حنجره ای قفل شدن یا نشدن  ؟ 
 درمانگرمن امروز صبحونه خوردم 
کودکلب های حنجره قفل نشدن 
درمانگردرسته لب های حنجره ای قفل نشدن 
  •   آگاه سازی در این مرحله از برنامه قوانین روانی :

هدف از این مرحله این است که کودک را نسبت به رعایت نکردن قانون مورد نظر درگفتار خودش ، آگاه کنیم.

این مرحله از برنامه قوانین روانی ۴ مرحله دارد :

۱– درمانگر خودش خودش را قضاوت می کند :

در این مرحله درمانگر لکنت می کند و خودش خودش را قضاوت می کند . به نمونه ی زیر توجه کنید

۲ – درمانگر صحبت می کند ، کودک قضاوت می کند. می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

۳ – کودک صحبت می کند ، درمانگر قضاوت می کند .

۴ – کودک خودش خودش را قضاوت می کند. 

می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

   
 من یه جمله میگم( به جای جمله میگم می توانیم بگوییم من حرف میزنم)  ازت میخوام با دقت گوش کنی بعد من باید بهت بگم که لب هاب حنجره ای قفل شدن یا نه ؟درمانگر  
 ……………..امروز من صبحونه مربا خوردم.درمانگر
 عه لب های حنجره ای قفل شدن.درمانگر
 یه جمله ی دیگه میگم دوباره باید من باید بهت بگم که دراز گفتم یا کوتاه؟درمانگر
 من ……………اسباب بازی جدید گرفتمدرمانگر
 لب های حنجره ایمون قفل شدندرمانگر
 حالا من یه جمله میگم ، تو بهم بگو لب های حنجره ای قفل میشن یا نه ؟درمانگر
 من و خواهرم توپ بازی کردیمدرمانگر
 قفل نشدنکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آفرین لب های حنجره ای قفل نشدندرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگمدرمانگر
 من …….امروز …..اتاقمو تمیز کردم درمانگر
 قفل شدن.کودک
  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آره لب های حنجره ای قفل شدندرمانگر
می توان صدای کودک را ضبط کرد و برای بازخورد دادن به لحظه هایی که تکرار می کند استفاده کردحالا تو صحبت کن ، من بهت بگم لب های حنجره ای قفل شدن یا نشدن .درمانگر
 من دیروز با مامانم به گلا ………………….آب دادم. (صحبت کودک را قطع نکنید و بعد از اینکه کودک صحبتش را تمام کرد به او بازخورد دهید)کودک
 لب های قفل شدندرمانگر
 خوب الان من ازت یه سوال میپرسم بعد از اینکه جوابشو دادی باید به من بگی لب های حنجره ای قفل شدن یا نه؟ دریا چه رنگیه ؟درمانگر
 ……………… آبیهکودک
 قفل شدنکودک
اگر کودک اشتباه پاسخ داد. آن را اصلاح کنید و مرحله ی آخر آگاه سازی را با سوال دیگری ادامه دهید .آره لب های حنجره ای قفل شدندرمانگر
  • مدل دهی در برنامه قوانین روانی :

بعد از اینکه کودک از تظاهرات لکنت خود آگاه شد می توانیم رفتار مطلوب را در کودک شکل دهیم .

 در این مرحله از کودک انتظار می رود کلمات را بدون بلاک بیان کند

بدین منظور درمانگر گفتار مطلوب را برای کودک مدل دهی می کند. 

می توانیم از یک مکالمه ی ساختار یافته استفاده کنیم .

به مکالمه ی زیر دقت کنید.

برای مدل دهی شروع نرم در کودکان می توانیم از افزایش تدریجی شدت صوت استقاده کنیم .
بدین منظور دو خط موازی را ترسیم می کنیم که خط پایینی نشان دهنده ی شدت صفر یا همان سکوت است و خط بالایی شدت صوت طبیعی می باشد
برای اینکه کودک تدریجا شدت صوت خود را بالا ببرد میتوانیم از خطی که با زاویه ی ۴۵ درجه این دو خط موازی را بهم وصل می کند استفاده کنیم .
بدین گونه که درمانگر دست خود را به موازات خط مورب از خط پایینی تا خط بالایی بالا می برد و کودک همزمان با دست درمانگر و به تبعیت از دست درمانگر تدریجا شدت صوت (بلندی صدایش ) را بالا می برد.
ابتدا درمانگر چند نمونه را خود مدل دهی می کند.
  به جای این خط مورب می توان افزایش شدت صوت را به کوه نوردی تشبیه کرد که همزمان با بالارفتن از کوه بلندی صدایش را افزایش می دهد.          
درمانگر برای اینکه لب های حنجره ای قفل نشن باید آروم آروم به سمت هم حرکت کنن و وقتی آروم آروم به سمت هم حرکت کنن  ما هم دیگه موقع حرف زدن احساس فشار (بدی) تو حنجرمون نمیکنیم و میتونیم راحت حرفامون رو بگیم .   دوست داری به آقای حنجره کمک کنیم که لباش دیگه قفل نشن ؟ 
کودکبله 
درمانگربرای اینکه بتونیم به آقای حنجره کمک کنیم باید آروم آروم صدامونو بلند کنیم اینطوری دفت کن ببین من چطوری حرف میزنم 
درمانگرمن سیب خوردم – آسمان آبیه – هوا ابریه 
درمانگرمیخوام به سوالایی که میپرسم جواب بدی و ازت میخوام وقتی داری به سوالا جواب میدی قانونمون رو رعایت کنی   
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن؟  تصویر شماره ۱ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن. 
درمانگریبار دیگه اینجوری بگو : بچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن 
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن. 
درمانگرآفرین خیلی خوب گفتی 
درمانگردختر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۲ را نشان دهید.
کودکداره شمع فوت میکنه   
درمانگرصبر کن بیا یبار باهم دیگه بگیم 
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن ؟تصویر شماره ۳ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن توپ بازی می کنن. 
درمانگرآفرین خیلی خوب بود     
درمانگرتو این شکل دختر داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۴ را نشان دهید.
کودکدختر داره به جوجه ها غذا میده 
درمانگرآفرین خیلی عالی بود.  
  • استفاده از نماد بینایی در برنامه قوانین روانی :

در این مرحله از نماد دستی برای نشان دادن بلاک در گفته های کودک استفاده کنید ) این نماد را خود با دستتان برای کودک اجرا کنید) :

درمانگر دستان خود را مشت میکند و بعد آن را به آرامی باز می کند.

قبل از شروع مکالمه ساختار یافته ، درباره ی نماد های دستی و روش استفاده از آن با کودک صحبت کنید . نمونه ای از کاربرد نماد های دستی در زیر آورده شده است. بعد از تبین نماد های دستی به کودک ، در هر جای مکالمه که کودک ناروان یا روان صحبت می کند از نماد های دستی مربوطه بدون بازخورد کلامی استفاده کنید.

اگر نماد دستی برای کودک جذاب نباشد می توان از نماد بینایی گوش خوشحال و ناراحت استفاده کرد :

   
درمانگرادامه ی مکالمه ی قبلی …… الان وقتی با دستم اینجوری بهت علامت دادم یعنی لب های حنجره ای قفل شدن و باید دوباره حرفتو وقتی آروم اروم داری صداتو بلند میکنی بگی .  وقتی لب های حنجره ای قفل نمیشه گوش من خوشحال میشه  ، این شکلی میشه (تصویر گوش خوشحال را به او نشان دهید.) قبل از اینکه سوالامونو ادامه بدیم بهم بگو اگه حرفاتو دراز بگی  چطوری بهت علامت میدم؟در این قسمت کودک را با نماد ها و کاربرد آنها آشنا می کنیم . قبل از شروع مکالمه می توانید از کودک بخواهید نماد های دستی مربوط به روان و ناروان صحبت کردن را نشان دهد .
کودککودک متوجه منظور درمانگر شده است. 
درمانگرادامه ی سوالامون رو شروع کنیم ؟ آماده ای ؟ 
کودکبله  
درمانگرپسر بچه ای که نشسته داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره 5 را نشان دهید
کودکپسر بچه داره نقاشی میکشه 
درمانگردرمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد. 
درمانگرتو این شکل پسر بچه داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۶ را شنان دهید
کودکپسر کوچولو داره به گل …………..آب میده 
درمانگر 
کودکپسر کوچولو داره به گلا آب میده. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرپسر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۷ را نشان دهید
کودکپسر کوچولو داره دندوناشو مسواک میزنه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
 تمرین در سطح مکالمه 
درمانگرآفرین تا الان خیلی عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم الان می خوام چند تا سوال دیگه ازت بپرسم . اگه حرفاتو بدون اینکه لب های حنجره ای قفل نشدن بگی من این عکسو نشون میدم  ولی اگه دراز بگی من با دستم اینجوری بهت میگم  . سوالام اینجوریه مثلا میگم اسم دوستت چیه ؟ اگه مثلا اسم دوستت ساراعه تو باید بهم اسم دوست من ساراعه . دوست دارم زیاد حرف بزنی .   شروع کنیم ؟ 
کودکبله 
درمانگرچند تا خواهر و بردار داری ؟ 
کودکمن دو تا خواهر دارم 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگراسم خواهراتو بهم میگی ؟ 
کودکاسم یکیش ساراعه اسم یکیش هم زهرا   
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه اسم مامان و باباتو بهم بگی ؟ 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام …….احمد عه 
درمانگر 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه برام روز جشن تولدت رو تعریف کنی بهم بگو چیکارا کردی تو تولدت  ؟ 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش رنگ بادکنکام ………….آبی بود. 
درمانگر 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک آبی هست  . عصر که شد دوستام اومدن و کلی باهاشون بازی کردم و بعدش کیک خوردیم ……. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرآفرین عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم ، ازت میخوام بهم قول بدی تو خونه هم وقتی با مامان و بابا و خواهرات صحبت میکنی مواظب باشی لب های حنجره ای قفل نشن. 

قانون 6 :  تولید گر های گفتاری را به آرامی بهم نزدیک کن

این قانون در کودکانی به کار می رود که بلاک در سطح تولیدگرهای گفتاری دارند.

مراحل اجرای این قانون :

  • مفهوم سازی :

با مثال هایی که برای کودک جذاب باشد به کودک کمک می کنیم تا تولیدگر های خود (لب ها ، زبان دندان ها ) را به آرامی بهم نزدیک کند:

  1. مقایسه ی حالتی که تولیدگرها را به ارامی بهم نزدیک می کنیم با حالتی که تولید گرها را محکم به هم فشار می دهیم :

میتوانیم از تصاویر کارتونی تولیدگر ها استفاده کنیم و تا کودک نسبت به تولیدگر های خود آگاهی نسبی پیدا کند

سپس درمانگر جلوی آینه به شیوه ای اغراق آمیز برای گفتن کلمه ای مانند بابا لب های خود را محکم بهم فشار می دهد (درمانگر می تواند به شیوه ای اغراق آمیز لب های خود را محکم بهم فشار دهد  ) و سپس همان کلمه را در حالی که تولید گرهای خود را به آرامی به هم نزدیک می کند تولید می کند

.( می توان در ابتدا شیوه ی تولید برخی از واج ها را به کودک آموزش داد

سپس آن ها را در حالی که تولید گرها را محکم فشار می دهد  تولید کند و یکبار درحالی که تولیدگر ها تماس نرمی باهم دارند تولید کند مثلا برای واج /پ/ یکبار در حالتی که لب ها را محکم بهم فشار می دهد و یکبار در حالتی که لب ها به آرامی بهم برخورد می کندد تولید کند) بعد از اینکه هر دو حالت برای کودک اجرا شد از کودک می پرسیم کدام روش برای گفتن کلمه/واج راحت تر بود ؟  این روش را می توان برای کودکانی که در مقاطع اولیه ی دبستان هستند استفاده کرد

  • قورباغه ی غرق شده و قورباغه ی روی برگ :

قورباغه ی غرق شده نمادی برای گفتار ناروان یا تظاهرات لکنت از نوع بلاک و قورباغه ی روی برگ برای گفتار روان  

می توانید کودک را با اندام های گفتاری آشنا کنید مثلا :

” تصویر را نشان دهید و به کودک بگویید : ببین اینا لب های ما هستن ، لب هامون مثل در می مونن وقتی از هم دور میشن دهنمون باز میشه ولی وقتی بهم نزدیک میشن دهنمون بسته میشه اینجوری (خود درمانگر اجرا می کند ) ما می تونیم با لبامون صدا دربیاریم مثلا  / ب / . دهنمون مثل یه خونه میمونه مثلا در داره ، سقف داره(کام را به کودک نشان دهید ) . درش همون لبامونه . تو دهنمونن هم دندون داریم هم زبان که زبان میتونه حرکت کنه ولی دندون نه . زبان که حرکت کنه ما می تونیم حرف بزنیم  مثلا زبان میتونه بره بالا و بخوره به سقف دهنمون (درمانگر صدای /ک/ را تولید می کند و به کودک نشان می دهد  ) یا میتونه بخوره به دندونامون اینجوری (درمانگر صدای /ت/ را تولید می کند )

نمونه ای از مکالمه بین کودک ( پیش دبستانی ) و درمانگر                                                                              ملاحظات بالینی

نمونه ای از مفهوم سازی در یک جلسه ی درمان :

  
درمانگراین قورباغه که اینجا میبینی (تصویر را به کودک نشان دهید) میخواد از برکه رد بشه و بره اونور برکه خونه ی دوستش . برای اینکه از برکه رد بشه باید پاشو بزار رو برگ ها . یه روز که قورباغه کوچولو میخواست رد بشه حواسش نبود و پاشو محکم گذاشت روی برگ و افتاد تو آب . یه وقتایی ما هم وقتی محکم حرف میزنیم  قورباغمون غرق میشه مثلا به جای اینکه آروم لبامونو بهم نزدیک کنیم  لبامونو محکم بهم فشار میدیم و میگیم …………بابا حالا من یه کلمه میگم بهم بگو قورباغه افتاد تو آب یا نه ؟ 
درمانگر ………………………توپ  درمانگر با تنس زیاد توپ را بیان می کند
کودک……………….قورباغه غرق شد.   
درمانگرآره غورباغه غرق شد.  
درمانگربرای اینکه قورباغه کوچولو بتونه از برکه رد بشه و بره خونه ی دوستش باید آروم پاشو بزاره روی برگ . ماهم برای اینکه بتونیم حرفامون رو صاف بگیم باید مثل قورباغه که وقتی حواسش هست آروم پاشو میذاره رو برگ ها ما هم  لب هامونو آروم بهم نزدیک کنیم زبونمونو آروم حرکت بدیم به جای اینکه بگیم ……………باران بگیم باران حالا من یه کلمه میگم بهم بگو قورباغه غرق شد یا نه ؟‌ 
درمانگربادکنک   
کودکقورباغه غرق نشد 
 درمانگرآفرین قورباغه غرق نشد 
درمانگرحالا یه کلمه ی دیگه میگم بهم بگو تو کدوم کلمه قورباغه غرق میشه ؟  …………………..کتاب                 مداد 
کودک……………………….کتاب   
درمانگرآره اینجا محکم زبونمو حرکت دادم 
  •   آگاه سازی :

هدف از این مرحله این است که کودک را نسبت به رعایت نکردن قانون مورد نظر درگفتار خودش ، آگاه کنیم.

۴ مرحله دارد :

۱– درمانگر خودش خودش را قضاوت می کند :

در این مرحله درمانگر لکنت می کند و خودش خودش را قضاوت می کند . به نمونه ی زیر توجه کنید

۲ – درمانگر صحبت می کند ، کودک قضاوت می کند. می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

۳ – کودک صحبت می کند ، درمانگر قضاوت می کند .

۴ – کودک خودش خودش را قضاوت می کند.  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

   
 من یه جمله میگم( به جای جمله میگم می توانیم بگوییم من حرف میزنم)  ازت میخوام با دقت گوش کنی بعد من باید بهت بگم که قورباغمون افتاد تو آب یا نه ؟درمانگر  
 امروز ………..من صبحونه مربا خوردم.درمانگر
 عه قورباغه افتاد تو آب .درمانگر
 یه جمله ی دیگه میگمدرمانگر
 ……..من اسباب بازی جدید …………گرفتمدرمانگر
 قورباغه غرق نشددرمانگر
 حالا من یه جمله میگم ، تو بهم بگو قورباغه غرق میشه یا نه ؟درمانگر
 من و خواهرم توپ بازی کردیمدرمانگر
 قورباغه غرق نشدکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آفرین قورباغه غرق نشددرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگمدرمانگر
 ……….من امروز اتاقمو …..تمیز کردم درمانگر
 قورباغه غرق شدکودک
  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آره قورباغه غرق شددرمانگر
می توان صدای کودک را ضبط کرد و برای بازخورد دادن به لحظه هایی که تکرار می کند استفاده کردحالا تو صحبت کن ، من بهت بگم قوربافه غرق میشه یا نه؟.درمانگر
 ………… من دیروز با ……..مامانم به گلا آب دادم. (صحبت کودک را قطع نکنید و بعد از اینکه کودک صحبتش را تمام کرد به او بازخورد دهید)کودک
 قورباغه غرق شددرمانگر
 خوب الان تو حرف میزنی بعد باید خودت به من بگی قورباغه غرق شد یا نه ؟ مثلا برام تعریف کن وقتی میری تولد چیکار میکنی؟درمانگر
 با دوستام …….بازی می کنم بعدش باهم کیک می خوریم و….. ……….کودک
میتوانید برای پاسخ های درست کودک پاداش درنظر بگیرید.قورباغه غرق شدکودک
اگر کودک اشتباه پاسخ داد. آن را اصلاح کنید و مرحله ی آخر آگاه سازی را با سوال دیگری ادامه دهید .آره قورباغه غرق ش.درمانگر
  • مدل دهی :

بعد از اینکه کودک از تظاهرات لکنت خود آگاه شد می توانیم رفتار مطلوب را در کودک شکل دهیم .

 در این مرحله از کودک انتظار می رود کلمات را بدون بلاک بیان کند بدین منظور درمانگر گفتار مطلوب را برای کودک مدل دهی می کند.  می توانیم از یک مکالمه ی ساختار یافته استفاده کنیم . به مکالمه ی زیر دقت کنید.

   
درمانگر برای اینکه قورباغه غرق نشه باید یاد بگیریم محکم حرف نزنیم مثلا محکم لبامونو بهم نزنیم زبونمون رو محکم به سقف دهنمون نزنیم زبونمون رو محکم به دندونامون نزنیم باید آروم آروم لبامون رو بهم بزنیم ، زبونمون رو آروم به سقف دهنمون بزنیم. دوست داری باهم تمرین کنیم محکم حرف نزنیم؟ 
کودکبله 
درمانگردقت کن ببین من چطوری حرف میزنم 
درمانگرمن با دوچرخه بازی میکنم   
درمانگرمیخوام به سوالایی که میپرسم جواب بدی و ازت میخوام وقتی داری به سوالا جواب میدی محکم حرف نزنی  
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن؟  تصویر شماره ۱ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن. 
درمانگریبار دیگه اینجوری بگو : بچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن 
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن. 
درمانگرآفرین خیلی خوب گفتی 
درمانگردختر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۲ را نشان دهید.
کودکداره شمع فوت میکنه  
درمانگرصبر کن بیا یبار باهم دیگه بگیم 
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن ؟تصویر شماره ۳ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن توپ بازی می کنن. 
درمانگرآفرین خیلی خوب بود     
درمانگرتو این شکل دختر داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۴ را نشان دهید.
کودکدختر داره به جوجه ها غذا میده 
درمانگرآفرین خیلی عالی بود.  
  • استفاده از نماد بینایی :

در این مرحله از نماد دستی برای نشان دادن بلاک در گفته های کودک استفاده کنید ) این نماد را خود با دستتان برای کودک اجرا کنید) :

درمانگر انگشت شصت و اشاره خود را به آرامی به سمت هم حرکت می دهد

قبل از شروع مکالمه ساختار یافته ، درباره ی نماد های دستی و روش استفاده از آن با کودک صحبت کنید . نمونه ای از کاربرد نماد های دستی در زیر آورده شده است .بعد از تبین نماد های دستی به کودک ، در هر جای مکالمه که کودک ناروان یا روان صحبت می کند از نماد های دستی مربوطه بدون بازخورد کلامی استفاده کنید.

اگر نماد دستی برای کودک جذاب نباشد می توان از نماد بینایی گوش خوشحال و ناراحت استفاده کرد :

   
درمانگرادامه ی مکالمه ی قبلی …… الان وقتی با دستم اینجوری بهت علامت دادم یعنی قورباغه داره غرق میشه و ازت میخوام یبار دیگه حرفتو بگی و مواظب باشی قورباغه غرق نشه .  اگه محکم حرفاتو نگی گوش من خوشحال میشه  ، این شکلی میشه (تصویر گوش خوشحال را به او نشان دهید.) قبل از اینکه سوالامونو ادامه بدیم بهم بگو اگه قورباغه غرق شد چطوری بهت علامت میدم.در این قسمت کودک را با نماد ها و کاربرد آنها آشنا می کنیم . قبل از شروع مکالمه می توانید از کودک بخواهید نماد های دستی مربوط به روان و ناروان صحبت کردن را نشان دهد .
کودککودک متوجه منظور درمانگر شده است. 
درمانگرادامه ی سوالامون رو شروع کنیم ؟ آماده ای ؟ 
کودکبله  
درمانگرپسر بچه ای که نشسته داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره 5 را نشان دهید
کودکپسر بچه داره نقاشی میکشه 
درمانگردرمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد. 
درمانگرتو این شکل پسر بچه داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۶ را شنان دهید
کودک………پسر کوچولو داره به گل آب ….میده 
درمانگر 
کودکپسر کوچولو داره به گلا آب میده. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرپسر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۷ را نشان دهید
کودکپسر کوچولو داره دندوناشو مسواک میزنه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
 تمرین در سطح مکالمه 
درمانگرآفرین تا الان خیلی عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم الان می خوام چند تا سوال دیگه ازت بپرسم . اگه محکم حرفاتو نگی این عکسو نشون میدم  ولی اگه محکم حرف بزنی و قورباغه  غرق بشه اینطوری بهت علامت میدم.  . سوالام اینجوریه مثلا میگم اسم دوستت چیه ؟ اگه مثلا اسم دوستت ساراعه تو باید بهم اسم دوست من ساراعه .   شروع کنیم ؟ 
کودک………………بله 
درمانگر 
کودکبله 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرچند تا خواهر و بردار داری ؟ 
کودکمن دو تا خواهر دارم 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگراسم خواهراتو بهم میگی ؟ 
کودکاسم یکیش ساراعه اسم یکیش هم زهرا   
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه اسم مامان و باباتو بهم بگی ؟ 
کودکاسم ……….مامانم مینا و اسم ………بابام احمد عه 
درمانگر 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه برام روز جشن تولدت رو تعریف کنی بهم بگو چیکارا کردی تو تولدت  ؟ 
کودکصبح که از خواب …….پا شدم دیدم تو خونمون …….کلی …..بادکنک هستش و من خیلی خوشحال شدم و………….( قبل از اتمام صحبت های کودک به او علامت دهید) 
درمانگر 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هست و من خیلی خوشحال شدم  . عصر که شد دوستام اومدن و کلی باهاشون بازی کردم و بعدش کیک خوردیم ……. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرآفرین عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم ، ازت میخوام بهم قول بدی تو خونه هم وقتی با مامان و بابا و خواهرات صحبت میکنی مواظب باشی قورباغه غرق نشه. 

قانون ثانویه :

قانون ۷ : فقط از اندام های گفتاری برای حرف زدن استفاده کن :

این قانون در کودکانی کاربرد دارد که رفتار های ثانویه نیز دارند.

مراحل اجرای این قانون :

  • مفهوم سازی و مقایسه ی دو مفهوم :

استفاده از آینه :

از آینه استفاده می کنیم تا کودک را از رفتار های ئانویه خود اعم از اجتنابی یا رهایی در جهت حذف آن رفتار آگاه سازیم . به طور مثال درمانگر و کودک هر دو در مقابل آینه می ایستند و هنگامی که کودک سر خود را در لحظه لکنت تکان می دهد به کودک می گوییم که تکان دادن سر به تولید گفتار کمکی نمی کند. این روش در کودکان با سن بالاتر کاربرد بیشتری دارد.

شبیه سازی رفتار های ثانویه ی خود کودک :

به طور مثال اگر کودکی رفتار رهایی پلک زدن دارد . برای کودک خرگوشی را مثال می زنیم که هنگام صحبت کردن چشم هایش را تکان می داد و به عبارتی با استفاده از کاراکتر خرگوش رفتار ثانویه ی خود کودک را تقلید می کنیم.

نمونه ای از مکالمه بین کودک ( پیش دبستانی ) و درمانگر                                                                              ملاحظات بالینی

نمونه ای از مفهوم سازی در یک جلسه ی درمان :

  
درمانگریه خرگوشی بود که موقع حرف زدن پلک میزد و انگار با چشماش حرف میزد و اهالی جنگل خرگوش کوچولو رو دوست نداشتن. ما هم یه وقتایی ممکنه با چشم هامون صحبت کنیم مثلا به جای اینکه بگیم سلام می گیم سلام (درمانگر همراه سلام پلک میزند ) حالا من حرف میزنم تو بهم بگو با چشمام حرف زدم یا نهدر این قسمت سعی بر آن است تا کودک مفهوم رفتارهای ثانویه را با استفاده از موارد نمادین متوجه شود
درمانگرباران (درمانگر رفتار رهایی پلک زدن را نشان می دهد )هدف از این مرحله تشخیص رفتار های ثانویه می باشد.
کودکبا چشمات حرف زدی 
درمانگرآره با چشمام حرف زدم .می توان برای تاکید اینکه گفتار ناروان گفتار مرجع نیست از لحن یا حالت چهره ی غمگین استفاده کنیم.
درمانگرببرای اینکه مثل خرگوش کوچولو نباشیم و دوستامون وقتی حرف میزنیم ازمون ناراحت نشن نباید با چشمامون صحبت کنیم مثلا به جای اینکه بگیم باران بگیم باران حالا من حرف میزنم بهم بگو مثل خرگوشه حرف زدم یا نه ؟هدف از این بخش مفهوم سازی گفتار بدون رفتار رهایی است   
درمانگرآسمان 
کودکمثل خرگوشه نگفتی   
درمانگردو تا کلمه میگم تو باید بهم بگی تو کدومش با چشمام حرف نزدم ؟ جنگل        ابر (رفتار رهایی دارد ) 
کودکجنگل 
درمانگرآفرین وقتی جنگل رو گفتم چشمامو تکون ندادم. 
  • آگاه سازی :

هدف از این مرحله این است که کودک را نسبت به رعایت نکردن قانون مورد نظر درگفتار خودش ، آگاه کنیم.

۴ مرحله دارد :

۱– درمانگر خودش خودش را قضاوت می کند :

در این مرحله درمانگر لکنت می کند و خودش خودش را قضاوت می کند . به نمونه ی زیر توجه کنید

۲ – درمانگر صحبت می کند ، کودک قضاوت می کند. می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

۳ – کودک صحبت می کند ، درمانگر قضاوت می کند .

۴ – کودک خودش خودش را قضاوت می کند.  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.

   
 من یه جمله میگم( به جای جمله میگم می توانیم بگوییم من حرف میزنم)  بعدش من باید بهت بگم که با چشمام حرف زدم یا نه ؟          درمانگر  
درمانگر رفتار رهایی نشان می دهدامروز من صبحونه مرباا خوردمدرمانگر
 با چشمام حرف زدم.درمانگر
 یه جمله ی دیگه میگم دوباره باید من باید بهت بگم که مثل خرگوشه گفتم یا نه ؟درمانگر
درمانگر رفتار رهایی نشان می دهدامروز من با دوستم رفتم دوچرخه سواریدرمانگر
 با چشمام حرف زدم.درمانگر
 حالا من یه جمله میگم ، تو بهم بگو مثل خرگوشه گفتم یا نه ؟درمانگر
 من و خواهرم توپ بازی کردیمدرمانگر
 مثل خرگوشه نگفتیکودک
می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آفرین با چشمام حرف نزدمدرمانگر
 یه جمله ی دیگه میگمدرمانگر
درمانگر رفتار رهایی نشان می دهدمن امروز نقاشی کشیدمدرمانگر
 مثل خرگوشه گفتیکودک
  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.آره مثل خرگوشه با چشمام حرف زدمدرمانگر
 حالا تو صحبت کن ، من بهت بگم مثل خرگوشه میگی یا  نه ؟درمانگر
 ماامانم دیروز برام یه ماشین قرمز گرفت و من باهاش کلی بازی کردم (صحبت کودک را قطع نکنید و بعد از اینکه کودک صحبتش را تمام کرد به او بازخورد دهید)کودک
 مثل خرگوشه گفتیدرمانگر
 خوب الان تو صحبت می کنی بعد باید خودت به من بگی با چشات حرف زدی یا نه؟ مثلا برام تعریف کن وقتی میری تولد چیکار میکنی؟درمانگر
 با دوستام بازی می کنم بعدش باهم کیک می خوریم و ……….کودک
  می توان برای پاسخ های درست کودک پاداش در نظر گرفت.با چشام حرف زدمکودک
اگر کودک اشتباه پاسخ آن را اصلاح کنید و مرحله ی آخر آگاه سازی را با سوال دیگری ادامه دهید .آره با چشات حرف زدیدرمانگر
  • مدل دهی :

بعد از اینکه کودک از تظاهرات لکنت خود آگاه شد می توانیم رفتار مطلوب را در کودک شکل دهیم .  در این مرحله از کودک انتظار می رود هجاها و کلمات را بدون کشیده گویی بیان کند بدین منظور درمانگر گفتار مطلوب را برای کودک مدل دهی می کند.  می توانیم از یک مکالمه ی ساختار یافته استفاده کنیم . به مکالمه ی زیر دقت کنید.

     
درمانگر میخوایم باهم تمرین کنیم که با چشامون حرف نزنیم. آماده ای ؟ 
کودکبله 
درمانگرما وقتی صحبت می کنیم اصلا لازم نیست چشامون رو حرکت بدیم میتونیم بدون اینکه چشمامون رو حرکت بدیم هم صحبت کنیم ببین مثلا من وقتی حرف میزنم پلک نمیزنم 
درمانگرمیخوام به سوالایی که میپرسم جواب بدی و ازت میخوام وقتی داری به سوالا جواب میدی مواظب باشی که با چشات حرف نزنی ؟می توانید ار آینه استفاده کنید .
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن؟  تصویر شماره ۱ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکننکودک رفتار رهایی نشان می دهد.
درمانگرببین مثل من بگو ‌: بچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن 
کودکبچه ها دارن دوچرخه سواری میکنن 
درمانگرآفرین با چشات حرف نزدی 
درمانگردختر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۲ را نشان دهید.
کودکداره شمع فوت میکنه 
درمانگرببین مثل من بگو ‌: داره شمع فوت میکنه 
کودکداره شمع فوت میکنه 
درمانگرآفرین با چشات حرف نزدی 
درمانگرتو این شکل بچه ها دارن چیکار می کنن ؟تصویر شماره ۳ را نشان دهید.
کودکبچه ها دارن توپ بازی می کنن. 
درمانگرآفرین با چشات حرف نزدی 
درمانگرتو این شکل دختر داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ۴ را نشان دهید.
کودکدختر داره به جوجه ها غذا میده 
درمانگرآفرین عالی بود با چشات حرف نزدی. 
  • استفاده از نماد بینایی :

در این مرحله از نماد بینایی برای تذکر به کودک در رابطه با رفتار های ثانویه ای که در لحظه لکنت بروز می کند اشتفاده می شود. این نماد را خود با دستتان برای کودک اجرا کنید) :

نماد بینایی برای این قانون تقلید از رفتار ثانویه کودک می باشد.

قبل از شروع مکالمه ساختار یافته ، درباره ی نماد های دستی و روش استفاده از آن با کودک صحبت کنید . نمونه ای از کاربرد نماد های بینایی در زیر آورده شده است. بعد از تبین نماد های دستی به کودک ، در هر جای مکالمه که کودک ناروان یا روان صحبت می کند از نماد های بینایی مربوطه بدون بازخورد کلامی استفاده کنید.

اگر نماد دستی برای کودک جذاب نباشد می توان از نماد بینایی گوش خوشحال و ناراحت استفاده کرد :

       
درمانگرادامه ی مکالمه ی قبلی …… الان وقتی داری با چشات حرف میزنی منم مثل تو چشمک میزنم و ازت میخوامپدوباره حرفتو بدون اینکه چشاتو حرکت بدی بهم بگی  ولی گه با چشات حرف نزنی گوش های من این شکلی میشه (تصویر گوش خوشحال را به او نشان دهید.) قبل از اینکه سوالامونو ادامه بدیم بهم بگو اگه با چشات حرف بزنی چطوری بهت علامت میدم؟در این قسمت کودک را با نماد ها و کاربرد آنها آشنا می کنیم . قبل از شروع مکالمه می توانید از کودک بخواهید نماد های مربوط به روان و ناروان صحبت کردن را نشان دهد .
کودککودک چشمک می زندکودک متوجه منظور درمانگر شده است. 
درمانگرادامه ی سوالامون رو شروع کنیم ؟ آماده ای ؟ 
کودکبله  
درمانگرپسر بچه ای که نشسته داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره 5 را نشان دهید
کودکپسر بچه داره نقاشی میکشه 
درمانگردرمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد. 
درمانگرتو این شکل پسر بچه داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۶ را شنان دهید
کودکپسر کوچولو داره به گلاآب میده 
درمانگردرمانگر چشمک می زند 
کودکپسر کوچولو داره به گلا آب میده. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرپسر کوچولو داره چیکار میکنه ؟تصویر شماره ی ۷ را نشان دهید
کودکپسر کوچولو داره دندوناشو مسواک میزنه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
 تمرین در سطح مکالمه 
درمانگرآفرین تا الان خیلی عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم الان می خوام چند تا سوال دیگه ازت بپرسم . ازت میخوام که با چشات حرف نزنی .اگر با چشات حرف بزنی اینطوری بهت علامت میدم(درمانگر چشمک می زند) ولی اگه با چشات حرف نزنی گوشام خوشحال میشه سوالام اینجوریه مثلا میگم اسم دوستت چیه ؟ اگه مثلا اسم دوستت ساراعه تو باید بهم اسم دوست من ساراعه . دوست دارم زیاد حرف بزنی .   شروع کنیم ؟ 
کودکبله 
درمانگرچند تا خواهر و بردار داری ؟ 
کودکمن دو تا خواهر دارم 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگراسم خواهراتو بهم میگی ؟ 
کودکاسم یکیش ساراعه اسم یکیش هم زهرا   
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه اسم مامان و باباتو بهم بگی ؟ 
کودکاسم ماماانم مینا و اسم بابام محمد عه 
درمانگردرمانگر چشمک می زند 
کودکاسم مامانم مینا و اسم بابام محمد عه 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرمیشه برام روز جشن تولدت رو تعریف کنی بهم بگو چیکارا کردی تو تولدت  ؟ 
کودکصبح که از خوااب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم ، 
درمانگردرمانگر چشمک می زند 
کودکصبح که از خواب پا شدم دیدم تو خونمون کلی بادکنک هستش منم خیلی خوشحال شدم . عصر که شد دوستام اومدن و کلی باهاشون بازی کردم و بعدش کیک خوردیم ……. 
درمانگر درمانگر تصویر گوش خوشحال را نشان می دهد 
درمانگرآفرین عالی گفتی من خیلی حرف زدنت رو دوست داشتم ، ازت میخوام بهم قول بدی تو خونه هم با چشات حرف نزنی . 

کودک من لکنت دارد؟
چگونه متوجه شوم که کودک من لکنت دارد؟

لکنت رشدی چند نشانه دارد که به سختی می توان از آنها غافل شد.

این علائم لکنت عبارتند از:
مشکل در شروع یک کلمه،

جمله یا عبارت تکرار یک هجا،

یک کلمه کامل یا یک صدای خاص شکستن کلمات یا مکث بی مورد و هجاهای از دست رفته

طولانی شدن قسمت هایی از کلمات یا کل کلمات

اضافه کردن صداهایی مانند “um” یا “uh” در ابتدای کلمه بعدی

کودک من لکنت دارد؟ برای پاسخ به این سوال در کنار این علائم، می توانید به موارد زیر نیز توجه کنید:
تکان خوردن یا لرزش لب ها و/یا فک

سفت شدن عضلات صورت

مشت های گره کرده

پلک زدن سریع و ناگهانی

تکان دادن سر

اگر کودک در حین تلاش برای بیرون آوردن کلمات، فشار فیزیکی را تجربه کند، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی لکنت زبان باشد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که صدای آنها با هر تکرار تغییر می کند و بلند می شود.

اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد به جای اینکه منتظر بمانید تا خودش از بین برود، باید اقدامات پیشگیرانه ای برای کمک به کاهش لکنت کودک خود انجام دهید.

آیا من لکنت دارم؟

آیا من لکنت دارم؟ با این پرسش و پاسخ ساده شما به پاسخ سوالاتتان می رسید. آیا من مبتلا به لکنت هستم؟

“آیا من لکنت دارم” و چقدر خوب صحبت می کنم. لکنت را لکنت زبان نیز می نامیم، نوعی مشکل و اختلال گفتار است که در آن فرد کلمات، هجاها یا عبارات را تکرار یا طولانی می کند.

افرادی که را این مشکل دارند. می دانند چه می خواهند بگویند. اما در بیان آن مشکل دارند آیا شما هم چنین مشکلاتی دارید؟ آزمون زیر را انجام دهید و متوجه شوید که آیا مشکل لکنت دارید یا خیر.

فقط به تمام سوالات صادقانه پاسخ دهید و ما نتایج دقیق را به شما ارائه خواهیم داد. آیا برای بررسی وجود لکنت آماده هستید؟ پس از آن شروع کنیم

با پاسخ به این سوالات وجود لکنت را بررسی کنید
آیا کودک من لکنت دارد؟
چه کاری باید انجام دهم؟
همکاران ما در مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و مرکز توانبخشی آتیه و مرکز آموزش یاشام آماده پاسخ به سوالات شما هستند.

درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز
درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز
درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز توسط متخصصان گفتار درمانی تبریز انجام می گیرد. همه ما مواقعی داریم که راحت صحبت نمی کنیم. ممکن است “اوه” یا “تو می دانی” را به آنچه می گوییم اضافه کنیم. یا ممکن است یک صدا یا کلمه را بیش از یک بار بگوییم. به اینها ناروایی می گویند.

افرادی که لکنت دارند ممکن است ناروانی های بیشتری داشته باشند و انواع مختلفی از ناروانی ها داشته باشند. آنها ممکن است قسمت هایی از کلمات را تکرار کنند (تکرارها)، صدا را برای مدت طولانی (طولانی) بکشند، یا در بیرون آوردن کلمه (بلوک) مشکل داشته باشند.

لکنت بیش از یک ناروانی است. لکنت همچنین ممکن است شامل تنش و احساسات منفی در مورد صحبت کردن باشد. ممکن است در نحوه صحبت شما با دیگران مانع شود. شایدشما بخواهید لکنت خود را پنهان کنید. بنابراین، ممکن است از کلمات یا موقعیت‌های خاصی اجتناب کنید.

به عنوان مثال، اگر این باعث می شود که شما بیشتر لکنت داشته باشید، ممکن است نخواهید با تلفن صحبت کنید. لکنت ممکن است روز به روز تغییر کند. ممکن است مواقعی باشد که ‘مسلط هستید و گفتار روان داشته باشید و برخی زمانها بیشتر لکنت داشته باشید. استرس یا هیجان می تواند منجر به لکنت بیشتر شود.

علائم و نشانه های لکنت زبان در درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز

ناهماهنگی های معمولی زیر برای بسیاری از ما اتفاق می افتد و لکنت زبان نیست:

اضافه کردن یک صدا یا کلمه، که به آن میان اندازی می گویند – “من باید به خانه بروم.”
تکرار کلمات کامل – “چیز چیز”.
تکرار عبارات – “او نو میگم.”
تغییر کلمات در یک جمله، به نام
تمام نشدن یک فکر – “اسم او… یادم نمی آید.”

هنگامی که کودکان در حال یادگیری بسیاری از کلمات یا صداهای گفتاری جدید هستند، ممکن است متوجه برخی از این ناروانی های معمولی شوید. این طبیعی است.

انواع ناهماهنگی‌های زیر در هنگام لکنت اتفاق می‌افتد:
تکرارهای قسمتی از کلمه – “من یک نوشیدنی می خواهم.”
تکرارهای یک هجای کلمه – “برو – برو – برو.”
صداهای طولانی
بلوک یا توقف – “من یک کوکی (مکث) می خواهم.”
همچنین ممکن است متوجه رفتارهای دیگری مانند تکان دادن سر یا پلک زدن شوید.

گاهی اوقات افرادی که لکنت دارند از این رفتارها برای توقف یا جلوگیری از لکنت استفاده می کنند.

آنها همچنین ممکن است از استفاده از برخی کلمات اجتناب کنند یا از کلمات مختلف برای جلوگیری از لکنت استفاده کنند.

احساسات و نگرش ها می توانند بر لکنت تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، ناامیدی یا تنش می تواند باعث ناهمواری های بیشتری شود.

هیجان زده بودن یا احساس عجله نیز می تواند ناروانی ها را افزایش دهد.

فردی که لکنت زبان دارد، اگر دیگران او را اذیت کنند یا به گفتارشان توجه کنند، ممکن است بیشتر لکنت کند.

لکنت ممکن است باعث خجالت فرد شود و او را از صحبت کردن عصبی کند.

علل لکنت زبان

لکنت زبان معمولا بین ۲ تا ۶ سالگی شروع می شود.

بسیاری از کودکان دوره های عادی ناروانی کمتر از 6 ماه را پشت سر می گذارند.

لکنت طولانی تر از این ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

هیچ دلیلی برای لکنت وجود ندارد.

علل احتمالی لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز شامل موارد زیر است:
سابقه خانوادگی.
بسیاری از افرادی که لکنت دارند، یکی از اعضای خانواده خود را نیز لکنت زبان دارند.

تفاوت های مغزی افرادی که لکنت دارند ممکن است تفاوت های کوچکی در نحوه عملکرد مغزشان در حین گفتار داشته باشند.

همیشه نمی توانید بدانید که کدام کودکان به لکنت ادامه می دهند، اما عوامل زیر ممکن است آنها را در معرض خطر قرار دهد:

جنسیت
پسرها بیشتر از دخترها به لکنت ادامه می دهند.

داده ها در حال حاضر محدود به افرادی است که به عنوان مرد یا زن معرفی می شوند.

سنی که لکنت شروع شد احتمال ادامه لکنت در کودکانی که از 3 و نیم سالگی یا بعد از آن شروع به لکنت می کنند بیشتر است.

الگوهای بهبود خانواده کودکانی که اعضای خانواده آنها همچنان به لکنت زبان ادامه می دهند نیز احتمال بیشتری دارد که به لکنت ادامه دهند.

دیدن یک فوق تحصص گفتاردرمانی برای درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز

اگر فکر می کنید کودک شما لکنت زبان دارد، هر چه زودتر از یک SLP کمک بگیرید.

کمک به موقع می تواند احتمال ادامه لکنت کودک شما را کاهش دهد.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر با یک گفتار درمان تماس بگیرید:
لکنت کودک شما 6 تا 12 ماه یا بیشتر طول کشیده است.
کودک شما دیر شروع به لکنت می کند (پس از 3 و نیم سالگی).
کودک شما بیشتر شروع به لکنت می کند.
فرد هنگام صحبت کردن دچار تنش یا تقلا می شود.
کودک شما از صحبت کردن اجتناب می کند یا می گوید صحبت کردن خیلی سخت است.
سابقه خانوادگی لکنت وجود دارد.

ارزیابی لکنت

تشخیص اینکه کودک شما لکنت دارد یا نه آسان نیست.

لکنت بیش از ناروایی است، بنابراین دیدن یک گفتاردرمانگر در درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز برای آزمایش مهم است.

گفتاردرمان موارد زیر را در گفتار درمانی تبریز بررسی می کند:

انواع ناروانی ها (معمولی و لکنت مانند).

تعداد ناروانی هایی که از نوع لکنت هستند.

وقتی کودک شما لکنت می کند چگونه واکنش نشان می دهد – آیا ناراحت می شود؟

چگونه کودک شما سعی می کند گفتار خود را “تثبیت” کند – آیا از نو شروع می کند یا صحبت را متوقف می کند؟

گفتار درمان در مرکز گفتار درمانی تبریز از شما می پرسد که آیا لکنت کودک شما بر نحوه بازی او با دیگران تأثیر می گذارد یا اینکه لکنت شرکت در مدرسه را برای او دشوارتر می کند.

در مرکز گفتار درمانی تبریز از همه این اطلاعات برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کودک شما لکنت دارد یا خیر استفاده می کند.

گفتار درمان در مرکز گفتار درمانی تبریز همچنین گفتار و زبان فرزند شما را آزمایش خواهد کرد.

این شامل این است که فرزند شما چگونه صداها و کلمات را می گوید، چقدر خوب می فهمد که دیگران چه می گویند و چقدر خوب از کلمات برای صحبت درباره افکار خود استفاده می کند.

درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز

راه های مختلفی برای کمک به لکنت وجود دارد.

یک تیم درمانی معمولا شامل شما، فرزندتان، سایر اعضای خانواده و معلم فرزندتان می شود.

درمان به یک یا چند مورد از موارد زیر بستگی دارد:

کودک شما چقدر لکنت دارد
نحوه واکنش کودک شما هنگام لکنت
چگونه لکنت بر زندگی روزمره کودک شما تأثیر می گذارد
واکنش دیگران به کودک شما در هنگام لکنت
سن فرزند شما
درمان کودکان پیش دبستانی که لکنت دارند
برای کودکان پیش دبستانی، درمان ممکن است شامل استفاده از راهبردهای مستقیم یا غیرمستقیم باشد.

استراتژی های مستقیم
به فرزند شما کمک می کند تا نحوه صحبت کردن خود را تغییر دهد.

راهبردهای غیرمستقیم
راه هایی هستند که کمک می کنند کودکتان راحت تر صحبت کند.

این استراتژی‌ها می‌تواند شامل کاهش سرعت گفتار شما و پرسیدن سوالات کمتر باشد.
شما بخش مهمی از درمان فرزندتان هستید.

درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز می تواند به شما کمک کند تا در مورد نحوه پاسخ دادن به هنگام لکنت کودک و اینکه چه کاری برای بهبود احساس کودک خود در مورد صحبت کردن انجام دهید، بیشتر بیاموزید.

درمان برای کودکان بزرگتر و بزرگسالانی که لکنت دارند

برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان، درمان بر مدیریت لکنت تمرکز دارد.

درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز به آن‌ها کمک می‌کند در مدرسه، محل کار، و در محیط‌های اجتماعی مختلف احساس تنش کمتری داشته باشند و آزادانه‌تر صحبت کنند.

درمان لکنت زبان در گفتار درمانی تبریز همچنین به فرد کمک می‌کند تا با موقعیت‌های گفتاری که باعث ترس یا اضطراب او می‌شود، مواجه شود.

این ممکن است شامل صحبت کردن با تلفن یا سفارش غذا در رستوران باشد.

برخی از بزرگسالانی که از کودکی شروع به لکنت کرده اند ممکن است هر چند وقت یکبار بخواهند متحصص گفتاردرمانی را ببینند.

متخصص گفتار درمانی در مورد اینکه چگونه لکنت بر زندگی روزمره او تأثیر می گذارد با فرد صحبت می کند و می تواند به فرد کمک کند تا روش های مدیریت لکنت را تمرین کند.

کودکان و بزرگسالانی که لکنت دارند ممکن است بخواهند به گروه‌های حمایت و انجمن لکنت در تبریز و آذربایجان مراجعه کنند، جایی که می‌توانند با دیگرانی که لکنت دارند صحبت کنند و در مورد منابع مفید دیگر بیاموزند.

تمرینات منزل لکنت برای کمک به کودک
تمرینات منزل لکنت برای کمک به کودک

“اوه، شما فقط باید آهسته صحبت کنید”،

افرادی که لکنت دارند این پیشنهادها را شنیده اند و از این پیشنهادات حالت تهوع دارند.

“شاید لکنت به خاطر اضطراب شما باشد.”

آیا آنها به کاهش لکنت آنها کمک می کنند؟ نه.

آیا این باعث می شود که آنها نسبت به ناروانی گفتار خود آگاه تر شوند؟ آره!

حقیقت این است که اضطراب، ترس یا کمرویی باعث لکنت زبان نمی شود.

کودکانی که لکنت زبان یا لکنت دارند ممکن است زمانی که مجبور هستند در مقابل همکلاسی های خود، افراد جدید یا موقعیت های ناآشنا صحبت کنند، این کار را بیشتر انجام دهند.

احساسات باعث لکنت زبان نمی شوند.
علوم مدرن جهش های متعددی را در چندین کروموزوم پیدا کرده اند که با لکنت مطابقت دارد.

این جهش‌ها می‌توانند ارثی باشند، اگرچه جمعیت مردان نسبت به جمعیت زنان بیشتر مستعد ابتلا به لکنت هستند.

60 درصد از افرادی که لکنت دارند، سابقه خانوادگی لکنت دارند.

بنابراین، آیا کاری وجود دارد که بتوانید برای کمک به فردکه لکنت دارد انجام دهید؟ خوب البته این تمرینات منزل لکنت است .

به عنوان مثال، می توانید به کودک خود کمک کنید تا تمرینات منزل لکنت را در خانه انجام دهد.

چگونه لکنت را متوقف کنیم
قبل از شروع بحث در مورد تمرینات لکنت زبان برای کمک به فرزندتان، بیایید اصول اولیه را درک کنیم.

چرا لکنت زبان در میان کودکان پیش دبستانی رایج است؟
در مورد کودکان پیش دبستانی که لکنت دارند، گفتار درمانی، تمرینات گفتاری منظم و تمرین می تواند لکنت را کاهش دهد و از بین ببرد.

لکنت زبان در کودکان 2.5 تا 3 ساله که مهارت های زبانی خود را با سرعتی باورنکردنی به دست می آورند، رایج است.

چنین لکنتی به لکنت رشدی معروف است و در کودکان رایج است.

در عرض چند ماه خود به خود ناپدید می شود.

بسیاری از گفتاردرمانگران توصیه می کنند در صورتی که کودک کمتر از 6 ماه لکنت داشته باشد، منتظر بمانید و صحبت های او را مشاهده کنید.

اگر آنها بیش از 6 تا 12 ماه لکنت داشته اند، والدین باید از یک آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانگر کمک بگیرند.

چه کسانی در معرض خطر لکنت زبان هستند؟
لکنت یا لکنت زبان بسیار رایج است.

به گفته کارشناسان، بسیاری از کودکان هنگام یادگیری زبان جدید یا گسترش دایره لغات خود با سرعت زیاد، لکنت زبان را تجربه می کنند.

کودکان در بسیاری از موارد به تنهایی از لکنت زبان خود پیشی می گیرند، اما ممکن است برای برخی به یک وضعیت مادام العمر تبدیل شود.

عوامل خطر بالا در لکنت عبارتند از :
سابقه خانوادگی لکنت زبان

بروز لکنت بیش از 12 ماه.

مذکر بودن

دختران سریعتر بهبود می یابند.

دختری که بیش از 12 ماه لکنت داشته باشد بیشتر در معرض خطر لکنت مداوم است.

کودکی که دیرتر شروع به لکنت می کند (شروع بعد از 3.5 سالگی) شانس بیشتری برای لکنت مداوم دارد.

کودکان در طیف اوتیسم در سنین اولیه در معرض خطر بالایی برای ابتلا به لکنت هستند.

سایر اختلالات و شرایطی که با لکنت همراه است عبارتند از

ADHD، سندرم تورت (TS)، اختلالات شنوایی، اختلال پردازش شنوایی مرکزی و فلج مغزی.

چگونه متوجه خواهید شد که فرزندتان لکنت دارد؟
لکنت رشدی چند نشانه دارد که به سختی می توان از آنها غافل شد.

این علائم لکنت عبارتند از:

مشکل در شروع یک کلمه، جمله یا عبارت

تکرار یک هجا، یک کلمه کامل یا یک صدای خاص

شکستن کلمات یا مکث بی مورد و هجاهای از دست رفته

طولانی شدن قسمت هایی از کلمات یا کل کلمات

اضافه کردن صداهایی مانند “um” یا “uh” در ابتدای کلمه بعدی

در کنار این علائم، می توانید به موارد زیر نیز توجه کنید:
تکان خوردن یا لرزش لب ها و/یا فک

سفت شدن عضلات صورت

مشت های گره کردن

پلک زدن سریع و ناگهانی

تکان دادن سر

اگر کودک در حین تلاش برای بیرون آوردن کلمات، فشار فیزیکی را تجربه کند، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی لکنت زبان باشد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که صدای آنها با هر تکرار تغییر می کند و بلند می شود.

اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد به جای اینکه منتظر بمانید تا خودش از بین برود، باید اقدامات پیشگیرانه ای برای کمک به کاهش لکنت کودک خود انجام دهید.

اگر متوجه لکنت کودک خود شدید چه باید کرد؟
شما باید از یک گفتار درمانگر کمک بگیرید.

ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما گفتار درمانی برای کودکان می تواند شامل چند تمرین لکنت زبان ساده در خانه باشد که توسط والدین آنها اجرا می شود.

در بسیاری از موارد، گفتار درمان رویکردی غیرمستقیم دارد و با والدین و سایر اعضای خانواده صحبت می‌کند.

هدف درمان لکنت برای کودکان، کاهش نگرانی خانواده و تغییر تعاملات خانواده و کودک است.

چگونه لکنت را با تمرینات منزل لکنت متوقف کنیم
برخی از تمریناتی که والدین می توانند با کودکان برای کاهش لکنت انجام دهند چیست؟

در مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات یادگیری یاشا، هستیم تا به شما در درک گفتار درمانی برای لکنت و پیامدهای آن کمک کنیم.

در اینجا برخی از رایج ترین فعالیت هایی که گفتار درمان شما ممکن است از شما بخواهد با فرزندتان انجام دهید آورده شده است:

تمرینات منزل لکنت اجرای گفتار با مکث
سرعت گفتار کندتر دو هدف دارد:

به عنوان الگویی برای فرزند شما عمل می کند.

او می تواند بیاموزد که یک روش روان تر و روان تر صحبت کردن چگونه به نظر می رسد.

این باعث می شود کودک شما کمتر احساس عجله کند.

آنها متوجه می شوند که می توانند زمان بیشتری را برای پاسخ دادن و تسلط بیشتر صرف کنند.

در اینجا نحوه صدای ما در بیشتر مواقع هنگام گفتگو با یک بزرگسال مسلط است

“هی، امروز چطور؟”

هنگام صحبت با فرزندتان، ممکن است بخواهید اینگونه صحبت کنید: «هی، امروز چطوری؟»

همچنین می توانید مکث های بیشتری به گفتار خود اضافه کنید تا آهسته تر شود، اما طبیعی تر به نظر برسد.

بنابراین، به جای سخنرانی عجولانه معمولی خود، سعی کنید … بیشتر به این شکل صحبت کنید.
… مکث های جزئی … در طول سخنرانی شما … باعث می شود … صدایی آرام تر … و آرام داشته باشید.

با کودک خود بازی کنید” یا با کودک خود صحبت کنید.

“کلمه ی اولی را که با کودکتان بازی می‌کنید یا با او صحبت می‌کنید” به زبان بیاورید.

افزودن کشش اضافی به اولین کلمه به فرزند شما نشان می دهد که چگونه یک کلمه را آسان کند و به طور طبیعی در مکالمات استفاده کند.

تمرینات منزل لکنت گفتار هجایی
تکنیک گفتار هجایی می تواند لکنت کودک شما را تا حدود 96 درصد در حدود 12 ماه کاهش دهد.

با این حال، فقط در صورتی کار می کند که هر روز آن را با کودک خود تمرین کنید

اگر کودکان زیر 6 سال به مدت 10 دقیقه، 4 تا 6 بار در روز به مدت 12 ماه این تمرین را انجام دهند و روی لکنت زبان خود را به مدت 10 دقیقه تمرین کنند، می توانند 96 درصد لکنت خود را کاهش دهند.

ممکن است برای شما دشوار باشد که گفتار هجایی را در مکالمات روزانه هجا کنید.

قبل از اینکه با فرزندتان امتحان کنید، با ضربه زدن به پای خود برای هر هجا، می توانید به راحتی بر آن مسلط شوید.

اگر در ابتدا احساس عجیبی در صحبت کردن با گفتار هجا دارید، کاملا قابل درک است.

صدای خود را عادی نگه دارید و با سرعت عادی صحبت کنید.

به سادگی به این فکر کنید که “محدودیت های هر هجا” را در طول مکالمات روزانه خود اضافه کنید.

تلاش برای کاهش تقاضا
کودکی که لکنت زبان دارد، شروع مکالمه خود به خود دشوار است.

تنها کاری که ما باید انجام دهید این است که خواسته های مربوط به صحبت کردن را کاهش دهید.

تحقیقات روی کودکان نشان می دهد که پرسیدن سوالات زیاد می تواند باعث ایجاد استرس یا اضطراب در کودک شود که می تواند لکنت او را بدتر کند.

بنابراین اجازه دهید آنها احساسات، دانش و تجربیات خود را به طور خودجوش به اشتراک بگذارند.

به فرزندتان اجازه دهید تا در مورد آنچه که می‌خواهد درباره آن بحث کند، بازی کند یا تماشا کند، رهبری کند.

جملات آنها را تمام نکنید یا حدس نزنید که آنها می خواهند بگویند.

به آنها زمان بدهید تا جملات خود را تمام کنند.

جای اینکه از آنها سوال بپرسید، نظرات خود را به پایان برسانید.

مثلا، به جای اینکه بپرسید “هی، آنجا چه بازی می کنی؟” می توانید بگویید، “می بینم که در حال بازی شطرنج هستید.”

یادگیری به طور طبیعی برای کودکان اتفاق می‌افتد و دلیل وجود ندارد که باور کنیم نپرسیدن سؤالات کافی روند یادگیری او را به عقب برمی‌گرداند.

تمرینات منزل لکنت اتخاذ پاسخ های کلامی جدید
پاسخ های کلامی مانند بازخورد دادن به کودک در مورد گفتارشان است.

از آنجایی که مغز کودکان انعطاف پذیری بالایی دارد (توانایی یادگیری چیزهای جدید)، آنها می توانند روان صحبت کردن را یاد بگیرند.

حتی زمانی که شما تکنیک های پیچیده گفتار درمانی را به کودک خود آموزش نمی دهید.

در اینجا پنج پاسخ شفاهی وجود دارد که می توانید هنگام صحبت با کودک خود از آنها استفاده کنید:

وقتی آنها مسلط هستند
حتما از آنها تمجید کنید. بگویید: «عالي بود رفيق»، «هي، بدون ضربه» و «من عاشق سخنراني آرام تو هستم.»

می توانید از آنها بخواهید که سخنرانی خود را مانند “به نظر شما بهتر از قبل بود”، “آیا روان بود” ارزیابی کنند.

با گفتن «این واقعاً روان بود» و «دوباره صاف»، گفتار آرام آنها را تأیید کنید.

زمانی که آنها روز بدی دارند یا لکنت دارند، می توانید

لکنت آنها را با گفتن جمله ای مانند “که کمی آنجا گیر کرد” یا “کلمه سختی بود” تایید کنید.

می توانید درخواست اصلاح خود کنید. «می‌توانی این را دوباره برای من بگویی؟»

با این حال، هر کودکی نسبت به نظرات مربوط به لکنت یا اصلاح خود واکنش مثبت نشان نمی دهد.

اگر کودک شما واکنش منفی نشان می دهد، به سادگی آن را رها کنید.

فقط به پاسخ های کلامی مثبت پایبند باشید. مطمئن شوید که به ازای هر 1 نظر در مورد سخنرانی پر از دست انداز آنها حداقل 5 پاسخ مثبت به آنها می دهید.

تمرینات منزل لکنت افزایش زمان گوش دادن

کودکانی که لکنت دارند در بیان خود مشکل دارند. داشتن گوش شنوایی یکی از اعضای خانواده می تواند تفاوت قابل توجهی در نگرش کودک نسبت به گفتار خود ایجاد کند. حتماً هر روز مقداری «زمان گوش دادن» را به فرزندتان اختصاص دهید.

این می تواند بعد از مدرسه و بازی باشد، زمانی که آنها چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن در مورد تجربیات خود دارند، یا درست قبل از اینکه کودک برای بازی می خواهد به بیرون برود. زمان گوش دادن با کیفیت به کودک شما این امکان را می دهد که بداند شما در کنار او هستید، اگرچه باید عمداً مطمئن شوید که در این مدت به او پیشنهاد یا دستورالعملی ندهید، به خصوص در مورد گفتار او!

زمان بازی کودک می تواند بهبود قابل توجهی را در گفتار کودک نشان دهد.
برای مثال، انعکاس بیان کودک در طول زمان بازی با نشانه‌های صوتی، مانند صداهای ناامیدکننده زمانی که چهره کودک همان احساسات را نشان می‌دهد، می‌تواند در دراز مدت در کودک اعتماد به نفس ایجاد کند. شما باید به کودک خود اجازه دهید در طول زمان بازی تعاملی شما را هدایت کند. همچنین باید برای کودک بازی بدون ساختار، خود به خود و لذت بخش باشد.

مجموعه علایم لکنت:

هنگامی که کودک شما علائم لکنت شامل تکرار، طولانی شدن و انسداد را نشان می دهد، باید بلافاصله با یک گفتاردرمانگر معتبر مشورت کنید. یک متخصص استعداد کودک شما نسبت به لکنت، شدت آن را در نظر می گیرد و بر این اساس درمان (های) لکنت را پیشنهاد می کند. این تمرینات لکنت توسط گفتار درمانگران پیشنهاد می شود. تمرین آنها در خانه می تواند به کودک شما کمک کند تا ضمن به اشتراک گذاشتن افکار خود، روانی و اعتماد به نفس بیشتری کسب کند.

درمان لکنت کودکان پیش دبستانی

درمان لکنت کودکان پیش دبستانی یکی از رایج ترین کارهای گفتار درمانی است بسیاری از کودکان پیش دبستانی لکنت زبان دارند. آنها ممکن است کلمات را به طور کامل یا جزئی تکرار کنند، از القابی مانند “اوه” و “امم” استفاده کنند یا در یافتن کلمه مناسب مشکل نشان دهند. اگر لکنت در مرحله ناروانی طبیعی باشد .برای بیش از 75 درصد از کودکان پیش دبستانی (کودکان بین 2 تا 6 سال) ناروانی طبیعی تنها با چندین جلسه مشاوره و گفتاردرمانی برطرف می شود.

حدود 25 درصد از کودکان پیش دبستانی که لکنت دارند تا بزرگسالی به لکنت ادامه می دهند یا برای بازیابی گفتار روان نیاز به گفتار درمانی دارند.

علائم هشدار دهنده لکنت مداوم چیست؟

اگر والدین بهبودی را به شانس بسپارند، لکنت می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. والدین / سرپرستان باید از یک گفتاردرمانگر یا آسیب شناس گفتار زبان یا گفتار درمانی مشاوره بگیرند.

چه کودکانی به گفتار درمانی نیاز بیشتری دارند:
کودک یکی دیگر از اعضای خانواده دارد که لکنت دارد. لکنت بعد از 3 سالگی شروع شده است. کودک بیش از 6 ماه است که لکنت دارد. بچه مذکر است. کودک دارای سایر اختلالات گفتاری/صدایی است. مهارت های زبانی آن ها برای سنشان به تعویق افتاده یا پیشرفته است. بهبودی طبیعی برای کودکی که شروع به ناروانی طبیعی کرده است نباید بیش از 6 ماه طول بکشد. بنابراین، اگر کودک شما برای مدت طولانی تری لکنت زبان داشته است، باید فورا با یک SLP یا گفتار درمانگر مشورت کنید.

درمان لکنت کودکان

دوره و روش لکنت درمانی بسته به سن فردی که لکنت دارد می تواند متفاوت باشد. با این حال، برای کودکان پیش دبستانی، گفتار درمانگران و آسیب شناسان گفتار زبان از چند برنامه آزمایش شده استفاده می کنند.

رویکردهای غیر مستقیم برای درمان لکنت در کودکان پیش دبستانی

رویکردهای غیرمستقیم شامل اصلاح محیط کودک است. این روش از تعامل مستقیم با کودک جلوگیری می کند.درمان غیرمستقیم برای کودکانی که از لکنت خود بی خبرند و یا به دلیل اختلالات گفتاری خود هیچ گونه عکس العملی نشان نمی دهند توصیه می شود. درمان غیرمستقیم بر آموزش پیچیدگی‌های لکنت و درمان به والدین/مراقبان تمرکز دارد.

روش‌های غیرمستقیم درمان لکنت، شرم، ترس، زبان و احساسات کودکان را در طول تعاملات روزانه هدف قرار می‌دهد. همچنین الگوهای گفتاری والدین را هدف قرار می دهد و هدف آن کاهش نرخ صحبت کردن کودک است. بسیاری از گفتار درمانگران رویکرد غیرمستقیم را ترجیح می دهند زیرا فشار کمتری بر کودک وارد می کند.

رویکردهای مستقیم برای درمان لکنت در کودکان پیش دبستانی

رویکردهای مستقیم رفتارهای گفتاری کودک پیش دبستانی را هدف قرار می دهد. این امر به ویژه زمانی مؤثر است که کودک از لکنت خود آگاه باشد و از ناروانی گفتار خود ناراضی باشد. زمانی که کودکان رفتارهای ثانویه لکنت زبان مانند پلک زدن سریع، لرزش لب ها یا تکان دادن سر را از خود نشان می دهند، گفتاردرمانگران رویکردهای مستقیم را انتخاب می کنند.یک گفتار درمان یا یکی از والدین می تواند درمان مستقیمی برای لکنت داشته باشد.

برخی از رویکردهای مستقیم عبارتند از مدل سازی کاهش نرخ صحبت کردن، اجازه دادن به کودک پیش دبستانی برای پایان صحبت بدون وقفه، نوبت گرفتن در حین صحبت کردن، افزایش مکث در حین صحبت کردن، و تنفس آرام. برخی از محبوب‌ترین روش‌های درمان مستقیم شامل برنامه لیدکامب و افزایش تدریجی طول پیچیدگی بیان GILCU)) است. با این حال، باید به یاد داشته باشید که روش‌های مستقیم مانند روشهای فوق در صورتی که مراجع بالای 5 سال سن داشته باشد، کارایی خود را از دست می‌دهند.

درمان خانواده محور و مشاوره مراجع:

مداخله والدین برای درمان لکنت کودکان پیش دبستانی ارجحیت دارد. دو جزء اصلی مداخله والدین عبارتند از:

احساسات آنها در مورد لکنت، کودکی که لکنت دارد و خودشان.

رفتار والدین با کودک در زمان لکنت و عدم لکنت.

مهم است که در طول درمان خانواده محور، والدین از کودک انتقاد نکنند، او را سرزنش نکنند یا از او بخواهند که به طور مکرر سرعت خود را کاهش دهد. چارلز ون ریپر همچنین پیشنهاد کرد که کاهش فشار، تعداد وقفه ها، میزان بالای گفتار، تنبیه برای موارد لکنت زبان و تکمیل گفتار کودک می تواند به روانی کودک کمک کند. طبق درمان خانواده محور، والدین باید در مورد اختلالات گفتاری بیاموزند.

آنها باید در مورد آنچه که می توانند در گفتار و ارتباطات روان کودک کمک کنند، دانش جمع آوری کنند. این درمان معمولاً شامل راهبردهایی است که به والدین کمک می کند تا اضطراب خود را نسبت به لکنت کاهش دهند و الگوهای گفتاری خود را اصلاح کنند.مشاوره جنبه جدایی ناپذیر درمان لکنت برای کودکان پیش دبستانی است. می تواند به والدین و کودکان کمک کند. مشاوره روانشناختی می تواند به همه افراد درگیر در پویایی کمک کند تا تنظیمات عاطفی خود را انجام دهند.

مشاوره با کودکان خردسال می تواند چالش برانگیز باشد. این وظیفه SLP است که به روایت آنها گوش دهد تا اضطراب، ترس و تنش کودک را درک کند. هدف از مشاوره ارائه شده توسط SLP یا گفتار درمانگر این است که اطمینان حاصل شود که به یک ویژگی داخلی تبدیل نمی شود. مشاوره برای والدین باید تنظیمات عاطفی لازم برای ترس، اضطراب، گناه، افسردگی یا انزوا را که ممکن است به دلیل رفتارهای اصلی و ثانویه کودک احساس کنند، هدف قرار دهد.

گروه های حمایتی برای لکنت زبان:

گروه‌های حمایتی برای لکنت در کمک به والدین کودکانی که لکنت دارند بسیار مفید هستند. ارتباط با افرادی که موقعیت ها و احساسات مشابهی را تجربه می کنند می تواند به والدین کمک کند تا دیدگاه های جدیدی در مورد لکنت درمانی و لکنت درمانی به دست آورند. اعضای گروه‌های حمایتی ممکن است اطلاعاتی در مورد برنامه‌های درمانی پیشرفته لکنت کسب کنند. آنها ممکن است ادبیات جدیدی در مورد علل، اثرات و درمان لکنت پیدا کنند.

برنامه لید کامب Lidcombe:

برنامه لید کامب Lidcombe یک برنامه اصلاح رفتار توسط والدین است که برای کودکان نوپا و خردسالان بسیار موثر است.گفتار درمان هنگام ارائه درمان لکنت به کودک، والدین (والدین) را آموزش و راهنمایی می کند. والدین باید یاد بگیرند که چگونه شدت لکنت کودک خود را در محیط روزمره اندازه گیری کنند.

برنامه لید کامب لکنت در کودکان پیش دبستانی – درک گزینه های درمانی:

والدین در طی ملاقات هفتگی خود با گفتاردرمان می آموزند که چگونه درمان لکنت را به فرزندان خود ارائه دهند. این یک روش درمانی غیرمستقیم است، بنابراین والدین باید نحوه ارائه بازخورد را بیاموزند.

این برنامه دو مرحله دارد –
مرحله 1 – والدین درمان را انجام می دهند و هفته ای یک بار با گفتار درمان چک می کنند. این مرحله تا زمانی ادامه می یابد که لکنت از بین برود یا به سطح ناچیز برسد.

مرحله 2 – این مرحله تماماً در مورد حفظ روانی کودک است. می تواند حدود یک سال یا بیشتر دوام بیاورد.

در این مدت بازدیدهای کلینیک والدین یا والدین به ندرت انجام می شود و دفعات بازخورد نیز کمیاب می شود.

از آنجایی که لکنت ممکن است دوباره ظاهر شود، نگهداری بخش مهمی از برنامه لیدکامب است.

اکثر گفتار درمان ها در سراسر جهان برنامه لیدکامب را برای کودکانی که لکنت دارند توصیه می کنند زیرا این برنامه غیر مزاحم است.

کودک می تواند در حالی که در یک محیط بدون استرس و آشنا باقی می ماند، تحت درمان قرار گیرد.

برنامه تسلط مونتری:

برنامه تسلط مونتری برای کودکان پیش دبستانی و مدرسه ای هدف قرار گرفته است. به گفته دالتون، ترکیب این برنامه با سیستم اقتصاد رمزی می تواند برای پیشرفت کودک مفید باشد.

MFP دو مسیر جایگزین برای روانی ارائه می دهد

– افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفته ها (GILCU) و بازخورد شنیداری تاخیری (DAF).
DAF برای کودکان بزرگتر موثرتر است.

GILCU به اصول شرطی سازی عامل بستگی دارد و برای بچه های کوچکتر موثرتر است.

برنامه قوانین تسلط
برنامه قوانین تسلط به کودکان پیش دبستانی و مدرسه ای کمک کرده است.

دارای 10 قانون روانی است.

این دارای 3 مجموعه قانون است – جهانی، اولیه و ثانویه.

CWS از قوانین جهانی پیروی می کند.

سرعت آهسته گفتار، گفتار یک کلمه ای کوتاه گویی مراحل آن است.

هدف این قوانین کاهش اضطراب، تکرارها و طولانی شدن زمان است.

قوانین اولیه فقط در صورتی اجرا می شوند که کودک در حین صحبت کردن مشکل حنجره داشته باشد.

قوانین ثانویه زمانی وارد عمل می شوند که رفتارهای لکنت ثانویه در کودکان وجود داشته باشد.

برنامه جامع لکنت برای کودکان در سنین مدرسه
برنامه جامع لکنت برای کودکان در سن مدرسه CSP-SC)) چهار هدف اصلی دارد:

اهداف مرتبط با گفتار

هدفهای خود مدیریتی

اهداف نگرشی- عاطفی

اهداف زیست محیطی

هدف CSP-SC ادغام خانواده و فرزندان برای افزایش مهارت های روانی، رسیدگی به احساسات و نگرش های مرتبط با لکنت است.

گفتار درمان مهارت‌های افزایش تسلط را در محیط‌های مختلف با نرخ عادی صحبت کردن آموزش می‌دهد.

گفتار درمان همچنین مهارت هایی را برای مدیریت لکنت باقی مانده و بهبود مهارت های ارتباطی آموزش می دهد.

درمان لکنت سینرژیک
مدل لکنت درمانی هم افزایی SST)) توسط بلوم و کوپرمن در سال 1999 برای CWS ایجاد شد.

عوامل فیزیولوژیکی، نگرش ها، احساسات و محیط ارتباطی کودکان لکنت زبان را در نظر می گیرد.

مدل مداخله SST بر اهمیت آموزش نحوه عملکرد مکانیک تولید گفتار عادی تمرکز دارد.

هدف آن آموزش مکانیک صداسازی، تنفس و بیان با استفاده از وسایل بصری در طول درمان به همه مراجعان است.

سپس گفتار درمان ها یا گفتاردرمانگران از فعالیت های مختلفی برای کمک به CWS برای افزایش آگاهی خود در مورد ناروانی گفتار خود استفاده می کنند. در چهار فاز کار می کند –

مرحله شناسایی

اصلاح و استقرار
مرحله تثبیت
مرحله انتقال و نگهداری
روش ابداع شده توسط کوپرمن و بلوم سه حوزه اصلی را شامل می شود – عزت نفس، قاطعیت، و منبع کنترل. حوزه نهایی، جنبه محیطی ناروانی گفتار است.

کدام درمان لکنت زبان برای کودکان پیش دبستانی ایده آل است؟
برای کودکان 6 سال یا کمتر، روش‌های غیرمستقیم درمان لکنت مؤثرتر به نظر می‌رسد. رویکردهایی که بلافاصله پس از بروز لکنت به آن می پردازند، می توانند لکنت را در محیط های طبیعی کاهش دهند.

تا به امروز، برنامه لیدکامب بیشترین بازخورد مثبت را برای درمان لکنت در کودکان پیش دبستانی دارد.

همچنین کودکان پس از تکمیل برنامه لیدکامب هوش هیجانی و پیشرفت روانی بهبود یافته ای نشان می دهند.

درمان غیرمستقیم لکنت که توسط والدین یا مراقب ارائه می شود ممکن است به کودکانی که لکنت دارند کمک کند.

این می تواند کارایی گفتار، مهارت های ارتباطی و رفاه عاطفی کودک را بهبود بخشد.

ارائه مشاوره روانشناسی یا آموزش مهارت های روانی به طور مستقیم به کودک نوپا یا پیش دبستانی ممکن است دشوار یا غیرممکن باشد.

از این رو، گفتاردرمانگران روش‌های غیرمستقیم را به دلیل عود کم لکنت و موارد بالای بهبودی، بر روش‌های مستقیم ترجیح می‌دهند.

لیدکامب و 2 مرحله اجرای لیدکامپ
لیدکامب
لیدکامب چیست؟ و در درمان لکنت چگونه اجرا می شود؟

برنامه لیدکامب یکی از روشهای درمان لکنت زبان است. در کلینیک گفتار درمانی تبریز درمان به شیوه لیدکامب توسط درمانگران متبحر ارایه می گردد. روش لیدکامب برای اولین بار در استرالیا به کار گرفته شد. در مبحث درمان لکنت ، دو نوع رویکرد داریم: رویکرد مستقیم، رویکرد غیر مستقیم.

رویکرد غیر مستقیم: این رویکرد عبارت است از تعدیل محیط، اصلاح رفتارهای کلامی و غیر کلامی اطرافیان فرد لکنتی.
لیدکامب یک برنامه مستقیم است که بر اساس شرطی سازی عامل طراحی شده است. منشا روش لیدکامب رفتار درمانی است. شامل توجه به پاسخهای کودک و تحریکات والدین است. این برنامه برای کودکان کمتر از ۶ سال طراحی شده است اما می توان برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال هم استفاده کرد. ولی تحقیقات مختلف نشان داده اند که با افزایش سن به طرف ۱۲ سال، اثر بخشی برنامه کاهش می یابد.

شما هم نیاز به یادگیری لیدکامب و اجرای آن در منزل دارید. با ما تماس بگیرید و رایگان مشاوره بگیرید

در این برنامه به کودکان شیوه ی گفتاری خاص متفاوت با الگوی گفتاری طبیعی، آموزش داده نمی شود . مثلا از کودکان خواسته نمی شود که سرعت گفتارشان را پایین بیاورند یا بصورت آهنگین صحبت کنند. همچنین از والدین خواسته نمی شود که به منظور تسهیل روانی کودک ، محیط زندگی او را تغییر دهند.

برنامه لیدکامب خانواده محور است. اجرای برنامه به عهده ی والدین و در محیط روزمره کودک است. درمانگر به والدین آموزش می دهد. در این برنامه یکی از والدین مسئولیت درمان را به عهده می گیرد. در طی مراجعات خصوصی به کلینیک ، چگونگی اجرای این درمان را یاد میگیرند. درمان با توجه به اندازه گیریهای روزانه والدین و سنجش هفتگی درمانگر طراحی می شود. درمانگر در جلسات هفتگی برنامه درمانی را کنترل ، مدیریت و هماهنگ می کند. درمانگر لیدکامب باید از لذت بخش بودن درمان برای کودک و والدین مطمئن شود. کودکان اصلا لازم نیست به گفتارشان توجه کنند.

اجزای اصلی برنامه لیدکامب :

تحریکات کلامی والدین، سنجش لکنت، درمان در مکالمات سازمان یافته و سازمان نیافته، حفظ تاثیرات درمان
تحریکات یا بازخورد های کلامی والدین.

۴ نوع بازخورد کلامی وجود دارد که والدین در برخورد با گفتار بدون لکنت و همچنین لکنت آشکار کودک ارائه می کنند : الف ) آگاه سازی نسبت به گفتار بدون لکنت و لکنت آشکار، روان صحبت کردی یا کمی لکنت داشتی و گیر کردی. ب) تحسین گفتار بدون لکنت ؛ عالی بود ، هیچ اشتباهی نداشتی. ج) درخواست خودارزیابی از گفتار بدون لکنت با پرسیدن سوالاتی مانند به نظرت درست گفتی؟، اون کلمه رو چطور گفتی ؟ د) درخواست خوداصلاحی لکنت تشخیص داده شده، یک کلمه رو اشتباه گفتی میخوای دوباره بگی؟

والدین به جای توجه زیاد به لکنت کودک ، روی گفتار بدون لکنت فرد توجه و تمرکز می کنند. برنامه لیدکامب باید برای کودک تجربه ای لذت بخش باشد. این کار برای موفق شدن در برنامه لیدکامب امری کاملا ضروری است. والدین باید گفتار بدون لکنت را پنج بار بیشتر از گفتار دارای لکنت وی مورد توجه قرار دهند.

روند اجرا لیدکامب:

پس از ارزیابی و دریافت اطلاعاتی از الف – شروع و سیر لکنت ب- تاثیر آن به کودک و خانواده پ- تعیین شدت لکنت. این برنامه در دو مرحله اجرا می شود.

مرحله اول لیدکامب

طی این مرحله ، والد و کودک هفته ای یک جلسه در کلینیک حاضر می شوند. والدین درمان را هر روز در محیط زندگی کودک اجرا می کنند. فعالیت های زیر در جلسه حضوری کلینیکی انجام می شود :

1- سنجش درصد هجاهای لکنت شده کودک در داخل کلینیک بوسیله درمانگر 2- تعیین شدت لکنت نمونه گفتاری کودک از سوی والد و درمانگر 3- بررسی نمرات شدت لکنت هفته ی گذشته کودک بوسیله درمانگر 4- مقایسه نمرات شدت لکنت روزانه هفته گذشته با نمونه کلینیکی بوسیله والد و درمانگر

5- مذاکره در مورد شیوه های مورد استفاده و پیشرفت بالینی کودک در طی هفته گذشته 6- بحث با والدین در مورد تغییرات لازم در شیوه های درمانی هفته آینده 7- اجرای عملی تغییرات اعمال شده در شیوه های درمانی توسط درمانگر 8- اجرای عملی تغییرات اعمال شده توسط والد، بعد از تقلید از درمانگر 9- ارائه خلاصه ای از آنچه که در هفته آینده مورد انتظار است. 10- پاسخ گویی و پرداختن به سوالات و حل مسائل مطرح شده احتمالی از جانب والد.

آغاز مرحله اول درمان لیدکامب:

در آغاز درمان لکنت به روش لیدکامب بازخوردهای کلامی در طی مکالمات سازمان یافته و کاملا مشخص ارایه شود. این بازخوردهای کلامی حداکثر روزی یک بار در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ارائه می شود. پس از کاهش تدریجی شدت لکنت روزانه باید از ارائه صحیح بازخوردها اطمینان پیدا کنیم. سپس بازخورد های کلامی والدین در مکالمات ساختارنیافته و در زمان های متفاوتی از روز ، ارائه می شود . زمانی که لکنت کودک در این مرحله از درمان به سطح خیلی پایینی رسید ، مرحله دوم درمان شروع می شود.

آمادگیهای لازم برای شروع مرحله اول لیدکامب
والدین باید اطلاعاتی را دریافت کنند تا ماهیت درمان را بدانند. برای انجام این کار به موارد ذیل الذکر نیاز داریم: 1- ابزاری برای اندازه گیری گفتار = SS% ، درصد هجاهای لکنت شده.

ابزار های درمانی برای استفاده در طول ملاقات کلینیکی

یک سری کتاب مصور ساده و یکسری دیگر تصاویر پیچیده تر، سریهای اسباب بازیهای مختلف که کودک، والدین و درمانگر بتوانند باهم بازی کنند مثل سری مزرعه و حیوانات چندین سری اسباب بازیهایی با قطعات کوچک متصل به هم مثل سری مکعبهای رنگی

شیوه کار لیدکامب

اولین جزئی از درمان که والدین یاد میگیرند انجام دهند استفاده از SR است . این مقیاس ۱۰ نقطه ای است
صفر یعنی فرد لکنت ندارد. 9 یعنی لکنت بسیار شدید است. قدم بعدی آموزش درمان است.

اولین کار ایجاد موقعیتی است که کودک در آن اکثرا روان است. معمولا جمله های کوتاهی که از نظر زبانی ساده هستند این موقعیت را دارند. اوایل باید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه والدین روزانه درمان ساختاریافته را انجام دهند. بهترین زمان درمان، هر روز زمانی است که کودک برای همکاری مشتاق باشد.

زمانی که او خسته است باید از درمان اجتناب کرد. پس بهترین زمان معمولا صبح یا ابتدای عصر خواهد بود. زمانی که کودک شروع به شرکت در درمان کرد. والدین هنگام ارتباط با او احساس راحتی کردند ، SR ها اولین پاسخ به درمان را نشان می دهند. معمولا اولین نشانه یک کاهش کلی در شدت است که در ۴ هفته اول قابل مشاهده است.
وقتی این کاهش مشاهده شد ، والدین را تشویق می کنیم باز خورد های کلامی را وارد موقعیت های ساختار یافته روزانه کنند. مکالمات ساختاریافته نباید بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز طول بکشد.

اندازه گیری های استفاده شده در درمان به روش لیدکامب

SS% در یک متن ۳۰۰ هجایی یا در نمونه گفتار ۱۰ دقیقه ای از کودک _ SR یا مقیاس ۱۰ نقطه ای، SS% را در ابتدای شروع جلسه ی درمانی می گیریم .، SS% به درمانگر کمک می کند کودک را هفته به هفته کنترل کند و تغییرات لکنت را نشان می دهد. اگر به خاطر امتناع کودک نتوانیم SS% را بگیریم ، به SR استناد می کنیم. امکان دارد SR والدین خیلی با SS% والدین تفاوت داشته باشد . راه حل این است که نمونه گفتار ضبط شده را با والدین نگاه می کنیم. سپس درباره کلمات لکنت شده بحث کنیم.

در هرجلسه درمانی ، به منظور تعیین SS% ، درمانگر یا والد یا هردوی آنها کودک را وارد گفتگویی طبیعی می کنند. در صورت عدم همکاری کودک ، حین انجام یک بازی ، گفته های کودک ضبط ویدئویی می شود.

درمان آنلاین لکنت در 4 گروه سنی
درمان آنلاین لکنت
درمان آنلاین لکنت یکی از راههای عالی برای درمان لکنت است. همه ما گفتار “غیرصاف” یا ناروان را تجربه کرده ایم. ممکن است در حین صحبت کردن، از صداهای پرکننده استفاده کرده باشیم و یا تکرار کرده باشیم. با این حال، به این موارد لکنت گفته نمی شود.

درمان آنلاین لکنت زبان لکنت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دقیقاً می‌داند چه باید بگوید، اما در حین صحبت کردن دچار ناهماهنگی می‌شود. افرادی که لکنت دارند انواع و شدت ناهماهنگی های متفاوتی دارند. آنها ممکن است قسمتهایی از کلمات یا کل کلمات را تکرار کنند (تکرار)، یک صدا را برای مدت طولانی بکشند (طولانی شدن)، یا در بیرون آوردن صدا مشکل داشته باشند (گیر).

لکنت بیش از گفتار ناروان است. این نوع حرف زدن می تواند بر روی دید یک فرد از خود تأثیر بگذارد. لکنت بر ارتباطات، تعاملات اجتماعی، روابط شخصی و انتخاب های شغلی تأثیر می گذارد. اگر لکنت دارید، یا کسی را می شناسید که لکنت دارد، در اسرع وقت با مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و یا مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا تماس بگیرید و با متخصص گفتار درمانی یاشام صحبت کنید.

گفتار درمانی آنلاین لکنت یاشام
گزینه های درمانی لکنت که امروزه در دسترس هستند برای هر سنی کارآیی دارند. تنها چیزی که نیاز دارید صبر و استقامت است تا گفتار خود را روان کنید. شما می توانید همه چیز در مورد لکنت، علائم و نشانه های لکنت، علل آن، تمرینات لکنت و درمان آنلاین لکنت را در اینجا بیاموزید!

سوالات مهم در مورد لکنت
لکنت چیست؟، انواع مختلف لکنت چیست؟، آیا لکنت زبان رایج است؟، علائم و نشانه های لکنت چیست؟، اثرات دراز مدت لکنت چیست؟، چه چیزی باعث لکنت زبان می شود؟، چه زمانی برای درمان لکنت باید با یک گفتار درمانگر صحبت کرد؟، از درمان لکنت چه انتظاری باید داشت؟

DAF یا تاخیر پس نورد شنیداری چیست؟، تاخیر پس نورد شنیداری یا DAFچگونه می تواند به لکنت کمک کند؟، Fluency Shaping یا شکل دهی روان چیست؟ چگونه می تواند لکنت زبان را کاهش دهد؟، اصلاح لکنت یا درمان لکنت چیست؟، چگونه والدین می توانند به کودکی که لکنت زبان دارد کمک کنند؟، چگونه مرکز جامع کفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا می تواند در ارزیابی و درمان لکنت کمک کند؟

لکنت چیست؟
لکنت چیست
لکنت زبان یا لکنت یک اختلال گفتاری است. هنگامی که از اوایل کودکی شروع می شود، گفتار درمان ها از آن به عنوان یک اختلال روانی گفتار در دوران کودکی یا لکنت رشدی یاد می کنند. تکرار صداها، هجاها یا کل کلمات، طولانی شدن صداها و گیر های کلمه از ویژگی های لکنت است.

اینها رفتارهای اصلی لکنت هستند. لکنت باعث قطع جریان عادی گفتار می شود. در بسیاری از موارد، این تکرارها، طولانی شدنها و انسدادها با پلک زدن سریع چشم، تکان خوردن لب ها و حرکات فک و سر همراه است. اینها رفتارهای ثانویه لکنت هستند.

انواع مختلف لکنت چیست؟
اگرچه تقریباً همه انواع لکنت شامل تکرار، طولانی شدن و گیر است، تفاوت های جزئی بین انواع مختلف لکنت وجود دارد.

لکنت رشدی

لکنت رشدی بیشتر در بین کودکان شایع است. علائم لکنت ممکن است زمانی شروع شود که کودک بین ۲ تا ۵ سال سن دارد. یک نظریه این است که کودکان خردسال به سرعت مهارتهای کلامی را کسب می کنند. با این حال، مهارتهای گفتاری و زبانی آن ها به اندازه کافی برای پاسخگویی به خواسته های کلامی آن ها بالغ نیست. این عامل باعث استرس می شود که منجر به لکنت زبان می شود. تکنیکهای لکنت درمانی برای کودکی که لکنت دارد، می‌تواند تسلط کودک شما بر روی گفتارش را بهبود بخشد.

لکنت نوروژنیک
درمان آنلاین لکنت نوروژنیک
لکنت نوروژنیک نوعی لکنت اکتسابی است. آسیبهای تروماتیک مغزی (TBIs)، سکته مغزی، تومورهای مغزی، و بیماری های عصبی می تواند منجر به اختلال در گفتار در افراد شود. برخلاف لکنت رشدی، لکنت نوروژنیک می تواند به طور ناگهانی در بزرگسالانی که هیچ سابقه اختلال گفتاری ندارند شروع شود.

لکنت روانی
درمان لکنت روانی
لکنت روانی یکی از رایج ترین اشکال لکنت است. معمولاً در بزرگسالان به دنبال ضربه روانی یا عاطفی مشاهده می شود. چندین روانشناس و روانکاوی برجسته لکنت روانی را یک واکنش تبدیلی می دانند.

لکنت فارماکوژنیک
لکنت فارماکوژنیک یا ناشی از دارو پس از مصرف دوز نادرست دارو یا شروع داروی جدید توسط فرد شروع می شود. این می تواند از عوارض جانبی داروهایی مانند گشادکننده برونش یا ضد افسردگی باشد. در بیشتر موارد، تنظیم دوز دارو یا جایگزینی آن، اختلالات گفتاری را کاهش می دهد.

آیا لکنت زبان رایج است؟
حدود 5 درصد از کل جمعیت لکنت دارند یا در یک سن لکنت داشته اند. بر اساس NIDCD، حدود 3 میلیون آمریکایی لکنت دارند. داده های Stutteringhelp.org نشان می دهد که بیش از 70 میلیون نفر از جمعیت جهان لکنت دارند. یعنی 1 درصد از جمعیت جهان لکنت زبان را تجربه می کنند!

این یک اختلال روانی گفتار رایج است که عمدتا کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریباً 75 درصد از کودکانی که لکنت زبان را تجربه می کنند، خود به خود بهبود می یابند. با این حال، برخی از کودکان آن را بیشتر نمی کنند و تا بزرگسالی به لکنت ادامه می دهند.

علائم و نشانه های لکنت چیست؟
علایم و نشانه های لکنت
رفتارهای اصلی لکنت زبان تکرار، طولانی شدن و گیر کردن، رفتارهای اصلی هستند که لکنت را مشخص می کنند.

تکرار: فردی که لکنت دارد ممکن است کلمات جزئی یا کامل یا کل عبارات را تکرار کند. طولانی شدن: فرد ممکن است صدایی را بکشد. گیرکردن: گیر ها وقفه های ناگهانی در گفتار هستند. ممکن است با توقف‌های ناگهانی مواجه شوند، مانند «من ماشین‌ها را دوست دارم (مکث)، رفتارهای ثانویه لکنت: هنگامی که یک کودک یا بزرگسال برای مدت طولانی لکنت زبان داشته باشد، رفتارهای ثانویه لکنت در آنها ایجاد می شود. اینها اقداماتی هستند که با تکرارها، طولانی شدن ها و گیر ها همراه هستند.

شما می توانید اینها را به عنوان تاکتیک های مدیریتی برای دور زدن تکرارها، گیر ها و طولانی شدن ها، کلمات ترسناک و لکنت پیش بینی شده در نظر بگیرید.

اجتناب
فردی که مدتی است لکنت زبان دارد، می داند که کجا و چگونه ممکن است لکنت کند. آنها مجموعه ای از کلمات ترسناک دارند. برای دور زدن هرگونه ناهماهنگی، آنها کاملاً از این کلمات و صداهای کلمه اجتناب می کنند. گاهی اوقات از یک مترادف استفاده می کنند. در حالی که در مواقع دیگر سکوت را بر بیان نیازها یا خواسته های خود ترجیح می دهند.

فرار از لکنت
زمانی که اجتناب کارساز نباشد، فرد ممکن است از تکنیک های فرار برای غلبه بر ناهماهنگی های سرسختانه و لکنت استفاده کند. فرد ممکن است از پلک زدن مکرر چشم، صداهای پرکننده مانند “اومم” یا “اوههه”، تکان دادن سر، یا تکان دادن سرشانه در تلاش برای غلبه بر موانع استفاده کند. با این حال، تشخیص رفتار فرار برای فردی که در گفتار درمانی آموزش ندیده دشوار است.

فردی که لکنت زبان دارد ممکن است در مواقعی که بیش از حد خوشحال است، استرس دارد، مضطرب است، ترس یا عصبانی دارد، رفتارهای تکراری، طولانی شدن، مسدود کردن، اجتناب و گریز از خود نشان دهد. احساسات ترس، اضطراب، هیجان می تواند علائم و نشانه های لکنت را افزایش دهد.

تحقیقات ثابت کرده است که احساسات منفی مانند اضطراب، خشم یا ترس باعث لکنت زبان می شوند، صحت ندارد.

اثرات دراز مدت لکنت چیست؟
اثرات دراز مدت لکنت
اگرچه لکنت ممکن است برای بسیاری از ناظران «فقط یک ناروانی گفتار» به نظر برسد، اما ممکن است تأثیر عاطفی و روانی عمیقی بر فردی که لکنت دارد داشته باشد. کسانی که لکنت دارند دقیقاً می دانند چه می خواهند بگویند، اما به دلیل الگوهای گفتاری قطع شده قادر به بیان توسط گفتار نیستند.

لکنت تاثیر زیادی بر شادی، آرامش روانی، عزت نفس و اعتماد به نفس فرد می گذارد. بسیاری از افرادی که اختلالات گفتاری را تجربه می کنند، یک تصویر ضعیف و نادرست از خود دارند. نوجوانان و جوانانی که لکنت دارند مستعد اختلالات اضطراب فراگیر (GAD) ، افسردگی و مسائل خشم هستند.

کودکان بزرگتر و بزرگسالان ممکن است به طور کلی از تعاملات اجتماعی اجتناب کنند.
زمانی که لکنت و اثرات عاطفی لکنت برای مدت طولانی مورد توجه قرار نگیرد، افراد دچار ناامیدی و خجالت همراه با اختلالات افسردگی می شوند. در نتیجه، بسیاری از بزرگسالانی که لکنت دارند اغلب به عنوان خجالتی، بی دست و پا، درونگرا و فاقد اعتماد به نفس برچسب زده می شوند. متأسفانه، بسیاری از مکانیسم های مقابله ای که افراد ایجاد می کنند، اثرات لکنت را بدتر می کند.

اضطراب، ترس یا خجالتی که فرد به دلیل لکنت احساس می کند ممکن است دفعات و شدت لکنت او را افزایش دهد. این یک چرخه معیوب است که شکستن آن به تنهایی بسیار دشوار است. لکنت نه تنها بر گفتار افراد تأثیر می گذارد، بلکه می تواند کیفیت زندگی آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. اگر فردی هستید که لکنت دارید یا کسی را می شناسید که لکنت دارد، بدانید که تنها نیستید. می توان چرخه لکنت و خود بی ارزشی را شکست.

امروز با یک گفتار درمان مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا یا مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام صحبت کنید و از برنامه گفتار درمانی آنلاین مرکز برای درمان لکنت استفاده کنید!

چه چیزی باعث لکنت زبان می شود؟
علل لکنت یا لکنت زبان به نوع لکنت بستگی دارد. در بیشتر موارد علل لکنت می تواند اکتسابی، عصبی، روانی یا مبتنی بر دارو باشد. با این حال، هیچ دلیل ثابت شده ای برای لکنت رشدی وجود ندارد. چندین مطالعه به ترکیبی از چندین عامل اشاره کرده اند که با هم کار می کنند تا خطر لکنت را در افراد افزایش دهند.

سابقه خانوادگی
در اعضای خانواده افراد مبتلا به لکنت معمولا فرد لکنتی دیگری نیز وجود دارد. سابقه خانوادگی ناروانی گفتار و سایر اختلالات گفتاری ممکن است احتمال ابتلای کودک به لکنت را در آینده افزایش دهد.

اختلالات گفتار و زبان
لکنت اغلب همراه با سایر اختلالات گفتار و زبان است. افرادی که دارای اختلال ارتباط اجتماعی (SCD)، اختلال طیف اوتیسم (ASD) یا اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) هستند، ممکن است بیش از دیگران مستعد لکنت باشند.

تفاوت در ساختار مغز
برخی از مطالعات نشان می دهد افرادی که لکنت دارند، فعالیت کمتری در نواحی مغز درگیر شنوایی دارند. اگر پردازش شنوایی و شنوایی فردی بهینه نباشد، ممکن است این عامل علت لکنت زبان فرد را توضیح دهد. مطالعه دیگری با ام آر آی نشان داد که سطح فعالیت نیمکره راست مغز افراد مبتلا به لکنت بیشتر است.

ژنتیک
در سال 2010، تیمی از محققان مجموعه‌ای از جهش‌ها را در ژن GNPTAB کشف کردند که مستقیماً با لکنت در ارتباط است. مطالعات اخیر به رهبری دکتر دراینا بر روی مدل‌های موش با جهش GNPTAB نشان می‌دهد که موش‌هایی با آستروسیت‌های کمتر (سلول‌های ستاره‌شکل) در جسم پینه‌ای مغزشان صداهایی شبیه لکنت تولید می‌کنند. در دهه گذشته، دانشمندان جهش های ژن GNPTG و NAGPA را با لکنت مرتبط دانسته اند. حدود 9 درصد از تمام انسان هایی که لکنت دارند دارای جهش در این 3 ژن هستند.

محیط
چارلز ون ریپر و دکتر بری گیتار مشاهده کردند که محیط با سابقه خانوادگی (استعداد) در لکنت زبان کودک تاثیر دارد. لکنت یک وضعیت چند عاملی است و محیط یا استرس محیطی به تنهایی نمی تواند لکنت ایجاد کند. کودکی که جهش های ژنتیکی را از یکی از والدین یا هر دوی آنها به ارث برده است ممکن است بلافاصله پس از تجربه ضربه عاطفی، تغییر ناگهانی محیط یا از دست دادن فردی شروع به لکنت کند.

چه زمانی باید برای درمان لکنت با یک گفتار درمانگر صحبت کرد؟
مطالعات نشان می دهد که مداخلات اولیه برای لکنت بهترین نتایج را دارند. وقتی سن کودک پایین است، کمتر احتمال دارد که احساسات منفی شدید را تجربه کند و رفتارهای ثانویه مرتبط با لکنت را از خود نشان دهد. با یک گفتاردرمانگر یا آسیب شناس گفتار زبان (SLP) هرچه سریع تر در مورد لکنت خود یا فرزندتان صحبت کنید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم لکنت زبان که در بالا ذکر کردیم، برای ارزیابی و درمان آنلاین لکنت با مرکز فوق تخصصی گفتار درمانی یاشام تماس بگیرید.

نشانه هایی که باید جدی گرفته شوند:
با این حال، در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد شما یا فرزندتان برای لکنت نیاز به توجه حرفه ای فوری دارید:

لکنت با گذشت زمان بیشتر و شدیدتر می شود. هنگام صحبت کردن، تکان دادن دست ، تکان دادن سر، تکان دادن قسمتهای مختلف بدن وجود دارد. فرد مبتلا به لکنت از ارتباط با افراد و موقعیت های نیاز مند صحبت اجتناب کرده و از صحبت کردن فرار می کند. لکنت بیش از 6 ماه (در مورد کودک) ادامه داشته است.

درمان آنلاین لکنت زبان بزرگسالان
درمان لکنت زبان برای بزرگسالان نیز موثر است. اگر شما فردی هستید که برای مدت طولانی لکنت زبان دارید، باید با گفتاردرمانی مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام مشاوره و صحبت نمایید.

شما از مرکز یاشام راهبردهای جدیدی برای ارتباط موثر و راهبردهای مقابله ای برای مدیریت رفتارهای ثانویه خواهید آموخت.

از درمان آنلاین لکنت چه انتظاری باید داشت؟
درمان لکنت در درجه اول شامل گفتار درمانی است. پزشک گفتار درمانی یا تراپیست گفتار درمانی با شما یا فرزندتان کار خواهد کرد تا تکرارها، طولانی شدن و انسدادها را به حداقل برساند. اینها ممکن است شامل اصلاح لکنت و درمان از طریق کنفرانس ویدئویی برای افزایش روانی گفتار باشد.

تکنیکهای لکنت درمانی برای کودکی که لکنت دارد بستگی به سن فردی که لکنت دارد و همچنین شدت لکنت او دارد. یک آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمان گر واجد شرایط می تواند لکنت را تشخیص و درمان کند.

تمریتات گفتاردرمانی آنلاین برای درمان لکنت بزرگسالان
اختلال صوتی و اشتغال
مواردی که از یک آسیب شناس گفتار زبان یا گفتار درمانگر آموزش دیده و با تجربه در طول گفتار درمانی می توانید انتظار داشته باشید :

تمرینات لکنت درمانی متناسب با سن و بلوغ، برنامه های درمان لکنت متناسب با علایق و نیازهای هر مراجع، درک جامع از شرایط عاطفی فرد و ارائه خدمات حمایتی رشدی، خدمات خانواده محور و پاسخگویی فرهنگی، گفتار درمانگر با فردی که لکنت دارد و در صورت لزوم با اعضای خانواده او صحبت می کند.

اگر کودک شما خیلی کوچک است، گفتار درمان شما از شما سوالاتی در مورد عادات گفتاری، مهارتهای زبانی و مهارت های رشدی او می پرسد. همچنین ممکن است از شما در مورد شیوع لکنت و سایر اختلالات گفتاری در خانواده بپرسد. برای کودکان پیش دبستانی، والدین مستقیماً در فرآیند درمان لکنت زبان نقش دارند.

درمان آنلاین لکنت در کودکان بزرگتر از 7 سال
علایم و نشانه های لکنت
اگر کودکی بزرگتر از 7 سال دارید، گفتار درمانگر ممکن است مستقیماً با کودک کار کند و در عین حال شما را در جریان قرار دهد. برای کودکان بزرگتر و نوجوانان درمان بر اصلاح لکنت و تکنیک های روانی و همچنین تأثیرات عاطفی لکنت تمرکز می کند.

اگر کودک شما علائم ناراحتی عاطفی را به دلیل لکنت نشان می دهد، گفتار درمان شما ممکن است درمان شناختی رفتاری یا روان درمانی را توصیه کند. اهداف تکنیکهای لکنت درمانی برای کودکی که لکنت دارد به سن، شدت و آرزوهای فردی که لکنت دارد بستگی دارد

گفتار درمان شما قبل از تعیین اهداف کوتاه مدت و بلندمدت درمان لکنت، در مورد مشکلات مربوط به لکنت، تعاملات اجتماعی و تمرینات گفتار درمانی برای بهبود تسلط بر گفتار روان صحبت خواهد کرد. برای درمان آنلاین لکنت ممکن است درمان های بالقوه دیگری وجود داشته باشد که می تواند برای شما یا فرزندتان مفید باشد. این شامل:

درمان شناختی رفتاری (CBT) برای درمان آنلاین لکنت
درمان شناختی رفتاری می تواند به فرد کمک کند تا یک رفتار ناخواسته یا مخرب را با رفتار مطلوب جایگزین کند. به عنوان مثال، اگر فردی به طور مکرر هنگام گیرکردن پلک بزند، می تواند ارتباط موثر را مختل کند. درمانگران شناختی رفتاری ممکن است شما یا فرزندتان را تشویق کنند تا موقعیت های اجتماعی را «آزمایش» کنید. این عمل اغلب دیدگاه جدیدی به افکار و مفروضات منفی ارائه می دهد. CBT یک معجزه یک شبه نیست. چند جلسه با یک گفتار درمان لازم است تا افکار و احساسات منفی را شناسایی کرده و بر روی آنها عمل کند.

مشاوره روانشناسی برای درمان آنلاین لکنت زبان

این مداخله تخصصی برای همه سنینی که به دلیل لکنت دچار ناراحتی می شوند ضروری است و توصیه می شود. مشاوره روانشناسی می تواند اضطراب، ترس، انتظار لکنت زبان، خجالت، شرم و افسردگی را برطرف کند. افسردگی یک اثر طولانی مدت رایج در لکنت درمان نشده است. روان‌درمانی و مشاوره روان‌شناختی می‌تواند به شما یا عزیزتان کمک کند تا از طریق گفتار درمانی، آسیبهای سرکوب‌شده، خاطرات و سایر احساسات منفی را برطرف کنید.

این یک فضای امن و بدون قضاوت را برای کودک یا بزرگسال فراهم می کند تا در مورد احساسات خود در مورد لکنت، تصور از خود و ارزش خود صحبت کند.

DAF یا تاخیر پس نورد شنیداری چیست؟ چگونه می تواند به لکنت کمک کند؟
DAF

دستگاه‌های بازخورد شنیداری تاخیری با استفاده از افکت کرال کار می‌کنند. DAF یک تاخیر بین تولید و درک گفتار را عامل لکنت معرفی می کند. این تاخیر بسته به تنظیم شما می تواند بین 50 تا 70 میلی ثانیه باشد.

بر اساس مطالعات متعدد، تاخیر 50 تا 70 میلی ثانیه ای می تواند لکنت زبان را تا حدود 70 درصد کاهش دهد. اگرچه استفاده از DAF مستلزم آموزش قبلی است، و بهتر است با یک گفتار درمان در مورد استفاده از DAF در درمان لکنت صحبت کنید تا “تاخیر” مناسبی را که برای شما مفید است را ارایه نماید.

Fluency Shaping یا شکل دهی روانی در درمان آنلاین لکنت چیست؟ چگونه می تواند لکنت زبان را کاهش دهد؟
شکل دهی روان به احساسات و نگرش های مرتبط با لکنت کمک نمی کند. هدف آن این است که به فردی که لکنت زبان دارد بیاموزد که از استراتژی ها و تکنیک های هوشمندانه برای صحبت کردن روانتر استفاده کند. شکل دهی روانی گفتار مجموعه ای از تکنیکهاست که شامل تنفس عمیق، تماس نرم اندامهی گویایی، کند شدن سرعت گفتار و شروع آرام است.

برای کاهش ناروانی گفتار، می‌توانید تکنیکهای شکل‌دهی روانی کلام را از گفتاردرمان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام یا گفتار درمان مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا یاد بگیرید و تمرین کنید.

تعدیل لکنت یا اصلاح لکنت در درمان آنلاین لکنت چیست؟
برخلاف تکنیک‌های شکل‌دهی روان که روان صحبت کردن را یاد می‌دهد که با تسلط بالاتر صحبت کنید، تکنیک‌های اصلاح لکنت مستقیماً برای کاهش لکنت کار می‌کنند. تکنیکهای اصلاح لکنت شامل کنسل کردن لکنت، شل لکنت کردن ، بیرون کشیدن گیر و لغو گیر است.

به عنوان مثال، راهبردهای اصلاح لکنت شامل تمریناتی است که فرد را از چگونگی و زمان تجربه تکرارها، طولانی شدن و گیرها آگاه می کند. هدف از این تکنیک لکنت درمانی، حساسیت زدایی از فرد نسبت به ناروانیهای خود و کاهش رفتارهای اجتنابی است. با استفاده از تکنیکهای اصلاح لکنت، می‌توان درگیری‌های آن‌ها را با گفتار کاهش داد و لکنت را با آرامش بیشتری کاهش داد!

چگونه والدین می توانند به کودکی که لکنت زبان دارد کمک کنند؟
والدین بهترین منبع و سیستم حمایتی برای کودک دارای لکنت زبان هستند. والدین نقش مهمی در کمک به کودک برای رسیدن به اهداف گفتاری و زبانی خود دارند. از آنجایی که بیشترین زمان را با کودک خود می گذرانید، می توانید تمرینات گفتار درمانی مختلفی را برای بهبود تسلط روی گفتار در خانه اجرا کنید.

در اینجا چند نکته از فوت و فن های گفتار درمانی یاشام برای کمک به فرزندتان آورده شده است:
راهنمایی فیزیکی اتیسم
درباره لکنت و تاثیرات آن بر زندگی کودک بیشتر بدانید. لکنت زبان را آشکارا و بدون قضاوت با کودک خود در میان بگذارید. با یک متخصص گفتار درمانگر در مورد اختلالات گفتاری فرزندتان صحبت کنید.

به فرزندتان زمان بدهید. به نظرات، ایده ها و دیدگاه های آنها گوش دهید. حتی زمانی که آنها در حال تجربه یک گیر سخت هستند، صحبت را قطع نکنید. جملات فرزندتان را تمام نکنید. وقتی با شخص دیگری صحبت می کنند به جای آنها پاسخ ندهید.

تعداد سوالاتی که از فرزندتان می‌پرسید را کاهش دهید. جملات مثبت و تقویت کننده بیان کنید. به فرزندتان زمان کافی بدهید تا به هر سوالی که می پرسید پاسخ دهد. ترجیح می‌دهند سؤالات پایان بسته بپرسند. مدل سخنرانی برای فرزندتان باشید. شما همیشه آهسته صحبت کنید. این به فرزند شما نشان می دهد که مجبور نیست هر بار که حرفی برای گفتن دارد در صحبت کردنش عجله کند.

با گفتار درمان آنلاین مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام یا مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا در مورد درمان اختلال روانی گفتار و پیشرفت آنها در تماس باشید.

هر زمان که ممکن است آنها را با کلمات تشویق کننده توانمند کنید. آواز خواندن و شعر خواندن را به آنها بیاموزید. تحقیقات نشان می دهد که لکنت در هنگام آواز خواندن تقریبا غیرممکن است. با والدین دیگری که فرزندانشان نیز لکنت دارند صحبت کنید.

در مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و با مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری تبریز یاشا ما گروههای والدین و فرزندان را داریم که می توانید شما هم با آنها در ارتباط باشید.

درمان آنلاین لکنت در گفتاردرمانی آنلاین یاشام چگونه می تواند در ارزیابی و درمان لکنت به کودک کمک کند؟
گفتار درمانی آنلاین لکنت یاشام
درمان لکنت به سن و شدت فردی که لکنت دارد بستگی دارد. بنابراین، تیم گفتار درمانی یاشام برای یافتن بهترین گفتار درمان که می تواند به شما و فرزندتان کمک کند، با شما همکاری خواهد کرد. مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری تبریز یاشا گفتار درمانی آنلاین را برای لکنت از طریق جلسات ویدیویی رو در رو و همچنین یک برنامه تلفن همراه ارائه می دهد. ماهیت تعاملات بین شما، فرزندتان و درمانگر به سن و رشد کودک شما بستگی دارد.

درمان لکنت برای سنین 0 تا 3 سال
گفتاردرمانگران معمولاً یک استراتژی گفتار درمانی غیر مستقیم یا یکپارچه را برای درمان لکنت در کودکان پیش دبستانی ترجیح می دهند. گفتار درمان یاشام و والدین یا مراقبان نقش مهمی در روند درمان دارند. به اعضای خانواده تمرینات مختلف لکنت و فعالیت های گفتار درمانی را آموزش می دهد. شما آنها را روزانه در خانه انجام خواهید داد و در جلسه بعدی بازخورد مستقیمی را به درمانگر می دهید.

درمان لکنت برای سنین 3.5 تا 6 سال
کاردرمانی در مرکز کاردرمانی تبریز
کودکان در سنین مدرسه می توانند به تنهایی در جلسات ویدئویی لکنت درمانی شرکت کنند. با این حال، درمانگران مرکز جامع گفتار درمانی وکاردرمانی تبریز یاشام ترجیح می دهند که والدین در طول هر جلسه با کودک بنشینند تا نشانه های مختلف را مشاهده کنند و یاد بگیرند. والدین می توانند در خانه برای هر کودکی که در گفتار درمانی آنلاین لکنت شرکت می کند کمک کنند.

درمان لکنت برای سنین 7 سال به بالا
درمان آنلاین لکنت
کودکان بزرگتر از 7 سال می توانند به تنهایی در جلسات ویدئویی برای گفتار درمانی لکنت شرکت کنند. گفتار درمانگر والدین را در جریان کار نگه می دارد. می توانید بازخورد عملکرد و پیشرفت فرزندتان را مستقیماً از تیم درمان مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام دریافت کنید.

درمان آنلاین لکنت بزرگسالان

لکنت درمانی برای بزرگسالان شامل فعالیتهای متناسب با سن و تمرینات لکنت است. شما می توانید به تنهایی در جلسات شرکت کنید. با این حال، همیشه می توانید از عزیزانتان بخواهید که در طول جلسات درمان آنلاین لکنت کنار شما بنشینند.

برچسب ها
لکنت