آزمون مونترال بی یا موکا بی و 8 حیطه ارزیابی

ارزیابی شناختی مونترال بی (موکا بی) [MOCA-B] برای سالمندان برای تعیین وجود و عدم وجود آسیب شناختی خفیف مناسب است. برای ارزیابی مهارتهای شناختی در بزرگسالان یکی از قویترین آزمونها، آزمون موکا می باشد. بااستفاده از آزمون موکا ما به ارزیابی شناختی کهنسالان می پردازیم. ارزیابی شناختی مونترال بی (موکا بی) برای کهنسالان با سطح تحصیلات پایین مناسب است.

برای دریافت راهنماییها و مشاورات لازم با ما تماس بگیرید. متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام آماده پاسخگویی هستند.

دستورالعمل اجرا و نمره دهی در ارزیابی موکا بی

آزمون شناختی مونترال آزمونی برای غربالگری سریع آسیب شناختی خفیف است. روایی و پایایی آن برای تعیین سالمندان با سطح تحصیلات بالا (میانگین کلی سطح سواد ۱۳ سال) و دارای آسیب شناختی خفیف تعیین شده است.

این آزمون قادر است سالمندان دارای آسیب شناختی خفیف را از سالمندان سالم جدا نماید. بیشتر آیتم های آزمون مونترال به سطح سواد آزمودنی وابستگی زیادی دارند. نسخه جدید این آزمون که به نام آزمون شناختی مونترال بیس شناخته می شود برای غربالگری سالمندان دارای آسیب شناختی خفیف با سطح سواد پایین طراحی شده است.

آزمون مونترال بیس حوزه های شناختی مشابه با آزمون مونترال را می سنجد این حوزه ها عبارتند از : عملکرد اجرایی، زبان، جهت یابی، محاسبه، تفکر مفهومی، حافظه، درک دیداری (به جای مهارتهای بینایی ادراکی)، توجه و تمرکز. مدت زمان اجرای این آزمون ۱۵ دقیقه و مجموع نمرات آن ۳۰ می باشد.

ارزیابی شناختی مونترال بی (موکا بی)

ارزیابی شناختی مونترال بی (موکا بی) برای ارزیابی سالمندان طراحی شده است. با افزایش امید به زندگی در جوامع انسانی، احتمال بروز و مشاهده برخی ناتوانی­ها مانند آسیب­های شناختی خفیف، دمانس و انواع دیگر بیماری­های پیشرونده عصبی افزایش یافته است. این افزایش، هزینه­ های مالی، اجتماعی و عاطفی فراوانی را به خانواده ­ها، و دیگر افراد مرتبط با این انسان­ها و دولت­ها تحمیل نموده است.

براساس آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر نموده است متخصصان تخمین می­زنند که این بیماری­ها و مخصوصاً بیماری آلزایمر در سده بعدی شیوع بیشتری نسبت به ایدز، سرطان و همه بیماری­های قلبی عروقی خواهد داشت. به همین دلیل راههای سریع­تر، آسان­تر و غیرتهاجمی­تر برای شناسایی، غربالگری و درمان این بیماران از اهمیت فراوانی برخوردار است (تیلر فیلیپس، ۲۰۰۷).

بدلیل اینکه آسیب­شناختی­خفیف عملکرد مستقل فرد را تحت تاثیر قرار نمی­دهد، جزء دمانس تعریف نمی­شود. بیماران مبتلا به آسیب­ شناختی­خفیف ممکن است تبدیل به دمانس شوند و یا نشوند. تخمین زده می­شود که ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال مبتلا به آسیب­ شناختی­ خفیف هستند. سالانه ۱۲ درصد از بیماران مبتلا به آسیب­ شناختی­خفیف به آلزایمر تبدیل می­شوند. علایم رایج آسیب­ شناختی­خفیف فراموش کردن اتفاقات و مشکل در حفظ مکالمه است. این علایم ممکن است سال­ها بی­ تغییر باقی بماند یا به آلزایمر تبدیل شود یا در موارد استثنایی بهبود یابد (تیلر فیلیپس، ۲۰۰۷).

آسیب ­شناختی­ خفیف یک مرحله گذرا بین پیری طبیعی و دمانس است. به­ همین علت شناسایی هرچه سریعتر مبتلایان به آسیب­ شناختی خفیف و نحوه تحول آنها به انواع اختلالات زیرگروه دمانسی، اهمیت فوق­ العاده­ای می­یابد. یافته­ ها در مورد آسیب­شناختی خفیف به دلیل تفاوت و اختلاف دیدگاه­ها بسیار پراکنده می­باشد (پترسون[۱]، ۲۰۰۴).

تعریف پایه­ای این مطالعه، تعریف DSM-V[2] می­باشد.

براین اساس آسیب­ شناختی­ خفیف یعنی: وجود افت خفیف در حیطه ­های شناختی (توجه پیچیده[۳]، عملکرد اجرایی[۴]، حافظه و یادگیری[۵]، زبان[۶]، مهارتهای درکی حرکتی [۷]و شناخت اجتماعی[۸]) که توسط خود فرد، درمانگر، آزمونهای نوروسایکولوژیکی و یا سایر ارزیابی­های کلینیکی گزارش می­شوند.

ارزیابی شناختی و دستورالعمل اجرا و نمره دهی در ارزیابی موکا بی

آزمون شناختی مونترال آزمونی برای غربالگری سریع آسیب شناختی خفیف است. روایی و پایایی آن برای تعیین سالمندان با سطح تحصیلات بالا (میانگین کلی سطح سواد ۱۳ سال) و دارای آسیب شناختی خفیف تعیین شده است.

این آزمون قادر است سالمندان دارای آسیب شناختی خفیف و آلزایمر را از سالمندان سالم جدا نماید. بیشتر آیتم های آزمون مونترال به سطح سواد آزمودنی وابستگی زیادی دارند. نسخه جدید این آزمون که به نام آزمون شناختی مونترال بیس شناخته می شود برای غربالگری سالمندان دارای آسیب شناختی خفیف با سطح سواد پایین طراحی شده است. آزمون مونترال بیس حوزه های شناختی مشابه با آزمون مونترال را می سنجد

حوزه های ارزیابی شناختی در ارزیابی موکا بی

این حوزه ها عبارتند از : عملکرد اجرایی، زبان، جهت یابی، محاسبه، تفکر مفهومی، حافظه، درک دیداری (به جای مهارتهای بینایی ادراکی)، توجه و تمرکز. مدت زمان اجرای این آزمون ۱۵ دقیقه و مجموع نمرات آن ۳۰ می باشد.

برچسب ها