اکولیلیا یا اکولالیا و 15 روش درمان و کاهش آن

اکولیلیا یا اکولالیا چیست و روشهای درمان و کاهش آن چیست؟

کودک من کلمات و جملات دیگران را تکرار می کند و زمانیکه استرس، اضطراب یا ترس دارد و یا وارد محیط غریبه می شود تکرار گفته هایش (اکولالیا یا اکولیلیا) بیشتر می شود. امروز با دکتر معصومی متخصص گفتار درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمبنه اکولیلیا و درمان آن صحبت خواهیم کرد. در صورت نیاز می توانید با متخصصان یاشام برای بررسی دقیقتر تماس بگیرید.


اکولالیا یا تکرار غیرعادی کلمات و جملات دیگران چیست؟


اکولالیا یا اکوفرازیا به تکرار غیر ارادی گفتار فرد دیگر گفته میشود. واژه اکولالیا از ریشه یونانی “echo” به معنای “تکرار” و ” lalia ” به معنای “گفتار” گرفته شده است.

این مهارت در کودکان به عنوان مرحله ای از رشد زبان و فراگیری زبان است. اکولیلیا با رشد مهارتهای زبانی، کمتر می شود. اگر تکرار و تقلید کلمات پس از سه سالگی دوباره ظاهر شود، فرد تاخیر در گفتار دارد. اکولالیا فوری زمانی که فرد بلافاصله گفتار فرد دیگری را تکرار می کند، اکولیلیا تاخیری زمانی است که فرد بعد از مدتی صحبت فرد دیگریرا تکرار می کند. روش دیگراکولیلیا را به دو گروه تقسیم بندی می کند. ، اکولالیای ارتباطی که در آن عبارت(های) تکرار شده دارای هدف معنادار یا ارتباطی است و اکولالیای نیمه ارتباطی، که تکرار بدون هدف ارتباطی مشخص است.


چه چیزی باعث اکولالیا می شود؟


علت دقیق اکولالیا مشخص نیست، با این حال، تقلید و تکرار گفتار بخشی طبیعی از رشد زبان در کودکان نوپا کمتر از سه سال است. پس از سه سال، خود تنظیمی گفتار و زبان به طور معمول ایجاد می شود. اکولالیایی که بعد از سه سالگی ادامه می یابد ممکن است اکولالی پاتولوژیک در نظر گرفته شود. مکانیسم های پیشنهادی اکولالیا شامل اختلال در تنظیم دوپامینرژیک است. سیستم عصبی آینه ای شکسته؛ و یک فرضیه “غنای محیطی”.

نظریه اختلال در تنظیم دوپامین


نظریه اختلال در تنظیم دوپامین می گوید دوپامین یک تعدیل کننده عصبی مهم است و وضعیت هایپر یا هیپو دوپامینرژیک زمینه ساز پاتوفیزیولوژی اکولالیا است.

نورونهای آینه ای شکسته


سیستم عصبی آینه ای شکسته اکولیلیا را به دلیل اختلال عملکرد گروهی از نورون های تخصصی می داند.


فرضیه «غنای محیطی»

فرضیه «غنای محیطی» رشد زبان را ناشی از محیط اجتماعی-فرهنگی میداند. اختلال عملکرد لوب فرونتال، به ویژه ضایعات لوب فرونتال میانی چپ و نواحی حرکتی مکمل، می تواند مسئول نقص در پردازش و تولید زبان باشد.
اکولالیا معمولاً در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) دیده می‌شود، تا 75 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم اکولالیا را نشان می‌دهند.

علاوه بر این، سندرم تورت (TS)، یک اختلال عصبی که با تیک های حرکتی و آوایی آشکار می شود، می تواند با اکولالیا مشخص شود. تصور می شود افراد مبتلا به TS اختلالاتی در مدار مزولیمبیک خود دارند که منجر به مهار نشدن موتور و سیستم لیمبیک می شود.

سایر حالت های پاتولوژیک که می توانند با اکولالیا مشخص شوند عبارتند از: هذیان، زوال عقل، سکته مغزی و آنسفالیت. به طور خاص، سکته‌هایی که بر نواحی مغز مسئول پردازش زبان و گفتار تأثیر می‌گذارند، مانند شکنج زاویه‌ای یا ناحیه ورنیکه و نواحی از مغز که مسئول تولید گفتار هستند، از جمله ناحیه بروکا، اغلب می‌توانند اکولالیا ایجاد کنند. انسفالیت، یک بیماری التهابی مغز، می تواند باعث اختلال در عملکرد زبان مانند اکولالیا و کاهش برون ده زبان شود.


علائم و نشانه های اکولالیا چیست؟


علائم و نشانه‌های اکولالیا عبارتند از تکرار یا تقلید کلمات و عبارات. اکولالیا دارای دو نوع اکولیلیا فوری و تاخیری است. اگر اکولالیا به عنوان یک علامت ASD تجربه شود، فرد ممکن است از کلمات عجیب و غریب یا پیچیده استفاده کند، از نگاه کردن خودداری کند و در برقراری تعامل کلامی معنادار ناکام باشد. اگر فرد مبتلا به اکولالیا سندروم تورت TS داشته باشد، ممکن است کوپرولالیا (یعنی تکرار کلمات زشت) یا پالالیال (یعنی تکرار کلمات با سرعت فزاینده) را نیز تجربه کند. اکولالیا همچنین می تواند تعاملات اجتماعی و یادگیری را مختل کند و همچنین می تواند مانعی برای شکل گیری و حفظ روابط اجتماعی باشد.

اکولالیا چگونه تشخیص داده می شود؟


اکولالیا از طریق بررسی دقیق تجربیات و سابقه پزشکی گذشته فرد تشخیص داده می شود. وجود اکولالیا را با مشاهده مستقیم یا با ضبط ویدئو ارزیابی می شود. اگر فرد مبتلا به اکولالیا کودک باشد، ممکن است به طور خاص از والدین یا قیم بپرسند که آیا کودک مرتباً کلماتی را که توسط دیگران گفته می شود را تکرار می کند. والدین اغلب می توانند با ارائه اطلاعاتی در مورد رفتارهای مشاهده شده در خانه و مدرسه در ارزیابی کودک موثر باشند. در محیط بالینی، آسیب شناس گفتارو زبان یا گفتار درمانی نیز می تواند با مکالمه با فرد و مشاهده مهارت های زبانی اکولالیا را تشخیص دهد.

اکولالیا چگونه درمان می شود؟


درمان اکولالیا به علت زمینه ای بستگی دارد. اگر اکولالیا بخشی از ASD باشد، درمان بر مدیریت ASD متمرکز است که ممکن است شامل رفتار درمانی، آموزش مهارت های اجتماعی، کاردرمانی و گفتار درمانی با کمک آسیب شناسان گفتار زبان، گفتاردرمانگران و روانشناسان باشد.

تیم بین‌رشته‌ای می‌تواند از مداخلات تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای اکولالیا در کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کند. هدف ABA افزایش رفتارهای مفید و کاهش رفتارهای مضر یا تأثیرگذار بر یادگیری است. ABA به دنبال درک دلیل تکرار گفتار و پاسخ به روشی است که به کودک کمک می کند تا مهارت های ارتباطی مناسب را بیاموزد. فعالیت‌های مختلفی که در ABA گنجانده شده است عبارتند از آموزش نشانه‌ها مکث- نقطه، آموزش اسکریپت، نشانه‌های بصری، یادگیری گشتالت و مدل‌سازی کلامی.


برای درمان اکولالیا ثانویه سندرم تورت، اغلب از مداخله رفتاری جامع برای تیک ها (CBIT) استفاده می شود. CBITشامل آموزش دادن به افراد برای آگاهی بیشتر از میل خود به تیک، انجام رفتار رقابتی زمانی که احساس می‌کند، و ایجاد تغییراتی در فعالیت‌های روزانه است که به کاهش تیک‌ها کمک می‌کند. تکنیک های دیگری مانند موسیقی درمانی نیز در ارزیابی و درمان اکولالیا گنجانده شده است. دارودرمانی ممکن است در کودکان بزرگتر نشان داده شود، جایی که اکولالیا توسط استرس و اضطراب ایجاد می شود و ممکن است شامل مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI ها (مانند کلومیپرامین، فلوکستین) باشد.

مهم ترین حقایقی که باید در مورد اکولالیا بدانید چیست؟


اکولالیا به تکرار غیر ارادی گفتار فرد دیگری اشاره دارد. در حالی که این بخش معمولی از رشد گفتار و زبان است، فقط باید نهایتا تا سه سالگی ادامه یابد. اکولالیا در گروهاهای مختلف کودکان مبتلا به اختلالات رشدی مانند اوتیسم و سندرم تورت، نابینایان، کم شنوایان، افراد دارای نقض در زبان درکی و بیانی و … دیده می شود و باید توسط گفتار درمانی تشخیص داده شود.

با این حال، می تواند در بزرگسالان مبتلا به بیماری های همراه پزشکی مانند هذیان، زوال عقل، سکته مغزی و آنسفالیت نیز دیده شود. اکولالیا انواع مختلفی دارد، از جمله اکولالیای فوری یا تأخیری و اکولالیای غیر کاهش یافته یا کاهش یافته. مداخلات تحلیلی رفتاری کاربردی و گفتار درمانی در درجه اول برای مدیریت اکولالیای مربوط به اختلال طیف اوتیسم استفاده می شود، در حالی که مداخله رفتاری جامع برای تیک ها برای درمان اکولالیای مربوط به سندرم تورت استفاده می شود. اگر علت اکولالیا مربوط به استرس و اضطراب باشد، می توان از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین استفاده کرد.


اکولیلیا یا اکولالیا تکرار برخی از کلمات یا عبارات است که توسط شخص دیگری گفته می شود. اکولیلیا یا اکولالیا بلافاصله پس از گفتن کلمات ، یا مدت زمانی بعد از آن ظاهر می شود. به عنوان مثال ، هنگامی که از او سؤال شد : “آیا شما مقداری آب می خواهید؟” ممکن است کودک مبتلا به اکولالیا پاسخ دهد “مقداری آب می خواهید؟ اکولیلیا با پالیلیلیا تفاوت دارد.


چگونه به کودکان اتیسم مبتلا به اکولالیا کمک کنیم؟


با این حال ، کودکان اوتیسم ممکن است بیشتر به آن تکیه کنند. افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در سالهای نوجوانی و بزرگسالی از آن استفاده کنند.

اکولالیاچیست؟ انواع آن کدام است؟

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) از اکولالیا استفاده می کنند. به این معنی که آنها کلمات یا جملات دیگران را تکرار می کنند. هنگامی که کودکان بلافاصله بعد از شنیدن آنها کلمات را تکرار می کنند ، به عنوان اکولالی فوری شناخته می شود. هنگامی که آنها کلمات را بعداً تکرار می کنند ، به عنوان اکولیلیای تاخیری شناخته می شود.

آیا تکرار کلمات نشانه اوتیسم است؟

برخی ازافراد مبتلا به ASD در هر زمان فقط یک کلمه می گویند. دیگران همین کلمات یا عبارات را بارها و بارها تکرار می کنند. بعضی از کودکان آنچه را که دیگران می گویند تکرار می کنند ، شرایطی به نام اکولالیا. کلمات تکراری ممکن است بلافاصله یا دقایقی بعد گفته شوند.

آیاکودک می تواند از اکولالیا را پشت سر بگذارند؟

همه کودکان هنگام یادگیری گفتار ، اکولیلیا را تجربه می کنند. بیشتر افراد با افزایش سن ، اندیشه مستقل ایجاد می کنند ، اما برخی همچنان آنچه را که می شنوند تکرار می کنند. اگر این تکرار باعث ایجاد اندیشه مستقل نشود باعث میشود فرد رفته رفته توانایی ابراز وجود را از دست داده و خاموش شود.

 اکولالیا چیست؟

اکولالیا پدیده ای گفتاری  است که شامل تقلید کلمات ، جملات یا حتی اصوات است. تقلید می تواند فوری یا تأخیر باشد.

چرا بچه ها اکولالیا دارند؟

کودکانی  وجود دارند که از اکولالیا به عنوان نوعی تحریک استفاده می کنند. من این موارد را اغلب درکودکانی می بینم که استرس دارند. اکوی  فیلمنامه ها یا فیلمنامه های تلویزیونی را زمانی می بینم که  احتیاج به تجربه احساس راحتی دارند. آگهی های تلویزیونی را دوست دارند زیرا قابل پیش بینی هستند و احساس راحتی می کنند.

تفاوت اکولالیا و پالیلالیا چیست؟

اکولالیا تکرار کلمات شنیده شده است. پالیلالیا تکرار خودکار کلمات خود شخص است.بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) از اکولالیا استفاده می کنند . به این معنی که آنها کلمات یا جملات دیگران را تکرار می کنند. آنها ممکن است کلمات افراد آشنا (والدین ، ​​معلمان) را تکرار کنند. یا ممکن است جملاتی را از ویدیوی مورد علاقه خود تکرار کنند.

هنگامی که کودکان بلافاصله بعد از شنیدن آنها کلمات را تکرار می کنند ، آن به عنوان اکولیلیای فوری شناخته می شود. هنگامی که آنها کلمات را بعداً تکرار می کنند ، به عنوان اکولیلیای تاخیری شناخته می شود. کودک ممکن است از آهنگی که معلمش در زمان آواز خواندنش لذت می برد را بعداً آن را در خانه بخواند.

کودکان مبتلا به ASD از اکوآلالیا استفاده می کنند زیرا زبان را متفاوت یاد می گیرند. کودکان در حال رشد ، ابتدا برای یادگیری زبان از کلمات مجرد کارشان را شروع میکنند. سپس به تدریج آنها را همراه هم می اورند وعبارات و جملات را ایجاد میکنند. کودکان مبتلا به ASD اغلب مسیری متفاوت را دنبال می کنند.

اولین تلاش آنها برای یادگیری زبان ممکن است تکرار تکه های  طولانی تر  زبان (عبارات یا جملات) باشد. کودکان اتیسم  قادر به تجزیه عبارات و جملات به قسمت های کوچکتر نیستند. این تکه ها از لحاظ دستوری پیچیده تر هستند و می توانند خودشان را جمع کنند.

معمولا کودکان اتیسم درک نمی کنند که کلمات به تنهایی چه معنی می دهند. به عنوان مثال ، کودک ممکن است هر بار که پدر خود را در حال پر کردن وان می بیند می شنود که “زمان حمام شماست”. او می داند که این کلمات ارتباطی با زمان حمام دارد. اما او نمی داند منظور شما از “زمان” ، “زمان” ، “برای” ، “شما” یا “حمام” به صورت جداگانه چیست.

 او نمی تواند از آن استفاده کند این کلمات در جملات دیگر از آنجا که او همه کلمات را نمی فهمد. ضمیر را به صورت نادرست استفاده می کند (به جای “حمام من” از “حمام تو” استفاده می کند). ما می توانیم به کودکانی که از اکولیلیا استفاده می کنند کمک کنیم. کمک کنیم تا یاد بگیرند تکه های طولانی تر زبان را تجزیه کنند. درک کنند که کلمات به تنهایی چه معنایی دارند تا بتوانند از انعطاف پذیری بیشتری استفاده کنند.

درمان اکولیلیا یا اکولالیا با استفاده از آموزش اسکریپت ها

هدف اسکریپتها رو بدونید


اسکریپتها چون از سیستم زبان بینایی استفاده می کنند باعث می شوند که کودکان اتیسم با آنها بهتر ارتباط برقرار کنند.کودکان اوتیستیک ممکن است به اسکریپت ها اعتماد کنند تا ارتباط راحت تر شود. بسیاری از کودکان اوتیستیک کلمات و عبارات را تکرار می کنند (اکولالیا یا اکولیلیا). به عنوان روشی برای گفتن ، “من شنیدم آنچه شما گفتید و در مورد جواب می اندیشید.”
سعی کنید در حین تعامل با کودک آرام و صبور باشید. همانگونه که می دانید یکی از کارکردهای اکولیلیا ارتباطی است. و این اعتقاد به شما کمک می کند که شما اکولیلیا را از دید کودک و کارکرد آن برای کودک ببینید.


انواع اسکریپتها موثر در درمان


اسکریپت “من نمیدانم ” را آموزش دهید


برای سوالاتی که آنها جواب آنها را نمی دانند شما می توانید از آموزش اسکریپت من نمی دانم استفاده نمایید. کودکان را تشویق کنید که بگویند “من نمی دانم”. شواهد نشان می دهد آموزش کودک برای استفاده از “من نمی دانم” برای پاسخ به سؤالاتی که جواب آنها نمی دانند. باعث کاهش اکولیلیا و تکرار گفته های دیگران می شود. آنها را در انتخاب و استفاده مناسب از این عبارت جدید یاری می دهد.

اکولیلیا یا اکولالیا و روشهای پیشنهادی برای آموزش من نمی دانم

سعی کنید یک سری سؤال از کودک بپرسید که می دانید جواب آنها را نمی داند. به عنوان مثال: بپرسید “دوستان شما کجا هستند؟” و پاسخ را با گفتن “من نمی دانم.” “پایتخت کانزاس چیست؟” و در ادامه بگید “من نمی دانم.” می توانید سوالات زیادی را پیش از جلسه بنویسید و این اسکریپت را هرزمان تمرین کنید.


راه دیگر برای آموزش اسکریپت “من نمی دانم” با کمک مربی


از شخص دیگری سوالاتی بپرسید که جواب آنها را نمی داند. او پاسخ دهد “من نمی دانم” تلاش کنید به کودک پاسخ صحیح بدهد. ممکن است کودکان وقتی نمی دانند چگونه پاسخ دهند ، یا اینکه چگونه افکار خود را به کلمات مناسب تبدیل کنند ، از اکولیلیا استفاده می کنند. تهیه اسکریپت به آنها کمک می کند تا بفهمند که چه چیزی را می خواهند بگویند.


به عنوان مثال ، بپرسید “نام شما چیست؟” و پاسخ صحیح (نام کودک) را بی درنگ نام کودک را بگویید. این کار را تکرار کنید تا اینکه او پاسخ مناسب را یاد بگیرد. این کار را با تمام سؤالاتی که جواب مشابه دارند ، امتحان کنید. “خانه ما چه رنگی است؟” به دنبال آن بگید “قهوه ای”. و “اسم سگ ما چیست؟ “کوروش”


شما در آموزش این نوع از اسکریپتها باید سریع پاسخ بدهید تا کودک یاد بگیرد که پاسخ چیست و سریع آنرا بگوید .این رویکرد فقط برای سؤالاتی کار می کند که همیشه همان جواب را دارند. به عنوان مثال ،این سوال مناسبی نیست “پیراهن شما چه رنگی است؟” زیرا هر روز رنگ پیراهن کودک تغییر خواهد کرد.

به کودک خود اسکریپت های زیادی بیاموزید.


به این ترتیب ، کودک شما می تواند با موفقیت ارتباط برقرار کند. این روند تدریجی می تواند ابزاری باشد برای ایجاد اعتماد به نفس ، واژگان ، ارتباطات و تعامل مناسب

اسکریپت هایی را که روی نیازها متمرکز می شوند آموزش دهید.

اگر کودک اوتیسم نتواند نیازهای خود را برطرف کند ، ممکن است ناامید یا مضطرب شود. اسکریپت ها به آنها کمک می کنند تا نیازشان را بگویند و مشکلشان برطرف کنند. قبل از اینکه شروع کنند به فریاد زدن یا گریه کردن کنند. اسکریپت های مثل: من به آرامش نیاز دارم، گرسنه ام، سروصدا خیلی زیاد است


اکولیلیا یا اکولالیا و استفاده از تکنیک مدل سازی


یکی از روشها برای درمان اکولیلیا استفاده از کلمات دقیق است. از کلمات دقیقی که می خواهید کودک استفاده کند استفاده کنید. مدل سازی باید شامل کلمات و عبارات دقیقی باشد که کودک بتواند آنها را بفهمد و تولید کند. این به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه چیزهایی را که می خواهند را بگویند به عنوان مثال: شما از قبل می دانید که کودک از بازی با یک اسباب بازی خاص خوشش نمی آید. اما برای اینکه به آنها بیاموزید که آن را به صورت شفاهی بیان کنند، می توانید اسباب بازی را ارائه دهید و سپس از عبارات یا کلماتی مانند “نه ممنونم” یا “”. من نمی خواهم. ” استفاده کنید


استفاده از عبارات دلخواه:


وقتی کودک از عبارت دلخواه استفاده می کند ، نتیجه دلخواه را بدهید. به عنوان مثال: اگر کودک با موفقیت گفت “من بیشتر می خواهم لطفا” ، پس به آنها بیشتر بدهید. اگر این عبارت را چندین بار تکرار کردید و کودک جواب نمی دهد ، عمل مورد نظر را انجام دهید.


اکولیلیا یا اکولالیا و استفاده از جای خالی در جملات:


یکی دیگر از تکنیکهای موثر لرای کاهش اکولیلیا استفاده از تکنیک جای خالی در جملات است. در جملات خود یک جای خالی بگذارید و به جواب اشاره کنید.اگر قصد دارید یک میان وعده به کودک خود بدهید. یا وقت آن است که کودک شیر را بنوشاند.می توانید با گفتن “من می خواهم بنوشم _ (به شیر اشاره کنید و بگویید” شیر) مدل سازی کنید. یا بگویید ، “من یک _ می خواهم” (به میان وعده اشاره کنید و “میان وعده” را بگویید). با گذشت زمان کودک خود به خود جای خالی را پر می کند.

درمان اکولیلیا یا اکولالیا و استفاده از گفته ها یا عبارات


به جای پرسیدن سؤال ، به فرزندتان عبارات را یاد بدهید. بهتر است از سؤالاتی مانند “آیا این را می خواهید؟” یا “آیا می خواهید کمک کنم؟” اجتناب کنید زیرا این سؤالات را تکرار می کنند. درعوض ، آنچه را که باید بگویند را بگویید. به عنوان مثال: تلاش برای رسیدن به چیزی اگر می بینید که آنها در حال تلاش برای رسیدن به چیزی هستند. به جای این که شما بپرسید “آیا می خواهید به شما کمک کنم؟” بگویید “لطفا به من کمک کن” آنها را ترغیب کنید که عبارت را تکرار کنند. سپس ، چه کودک آن را تکرار کند یا نه ، به آنها کمک کنید.


کاهش اکولیلیا یا اکولالیا با تکنیک عدم تکرار نام کودک در انتهای عبارت

از گفتن نام کودک در پایان عبارات خودداری کنید. کودک بعد از شما شروع به تکرار خواهد کرد و منطقی نخواهد بود. هنگام گفتن “سلام!” یا “شب بخیر!” نام آنها را پس از آن نگویید. یا ، می توانید ابتدا نام آنها را بگویید و سپس مکث کرده و حرف آخررا بگویید
هنگامی که می خواهید کودک را برای کاری که به خوبی انجام تشویق کنید به جای استفاده از نام کودک ، از کلمه تبریک به تنهایی استفاده کنید. به جای “کارت عالیه الکس!” فقط بگویید “کارت عالیه!”


سرگرم کننده و سرحال باشید.


زمانی را انتخاب کنید که هر دو آرام باشید و آن را به بازی تبدیل کنید. این به کودک کمک می کند تا مشتاقانه منتظر یادگیری باشد.
و این امکان را برای شما و او فراهم می کند که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از آن لذت ببرند. تدریس نباید خسته کننده باشد اگر یکی یا هردو شما خیلی ناامید شدید. متوقف شوید و بعداً دوباره امتحان کنید.


درمان اکولیلیا با درک اهداف ارتباطی اکولالیا


در مورد اهداف اکولالیا و اینکه چرا کودک آنرا بکار می کیرد بیاموزید. اکولالیا به عنوان نوعی از ارتباطات کاربردهای زیادی دارد. کودکان اوتیسم ممکن است از آن استفاده کنند .اگر آنها معنی کلمات فردی یا اهداف یا کاربردهای سؤالات را نمی دانند. در این موارد ، کودکان به عباراتی متکی هستند که برای برقراری ارتباط شنیده اند. به عنوان مثال ، کودک وقتی کلوچه می خواهد می گوید “آیا شما کوکی می خواهید؟” به جای “من کوکی می خواهم” زیرا احتمالا کودک قبلا آنرا از بزرگسال خواسته است.

استرس باعث افزایش اکولیلیا می شود.


یکی از دلایل اکولیلیا استرس است استرس می تواند میزان اکولیلیا را افزایش دهد. اکولالیا ساده تر از گفتار خود به خودی است و استفاده از آن را در هنگام استرس آسان تر می کند. به عنوان مثال در یک اتاق شلوغ ممکن است کودک در تلاش باشد تا همه سر و صداها و حرکت اطراف آنها را پردازش کند ، بنابراین گفتن جملات کامل ممکن است خیلی سخت باشد.

احساس ناامیدی اکولیلیا را افزایش میدهد.


یکی دیگر از دلایل اکولیلیا احساس ترس و ناامیدی است. اگر کودکان احساس ناامیدی کنند اکولیلیا می کنند. به عنوان مثال ، کودک ممکن است بگوید “استخر امروز بسته است” زیرا یک بار قبلا استخر بسته بوده و به او گفته اند “امروز استخر بسته است ” و او ناامید شده.

نیاز برای خرید زمان برای فکر کردن


زمانیکه کودک به زمان برای تفکر نیاز داشته باشد از اکولیلیا یا اکولالیا استفاده می کند. به عنوان مثال، وقتی از او سؤال شد که شام چه چیزی را می خواهد. کودک ممکن است از خود سؤال کند “شام چه می خواهد؟” این نشان می دهد که آنها آن را شنیده اند و باید به آنها فرصت تفکر بدهیم

اکولیلیا یا اکولالیا تاخیری


به یاد داشته باشید که اکولالیا با تأخیر ممکن است در خارج از تعامل اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. این اکولیلیا از چند طریق به افراد مبتلا به اوتیسم کمک میکند:


به یاد آوردن چیزها


زمانیکه کودک مراحل یک کار را به خاطر می آورد از اکولیلیا یا اکولالیا استفاده می کند. کودکان اوتیسم ممکن است در پیگیری یک سری مراحل مشکل داشته باشند. آنها ممکن است این سکانس را در هنگام کار خود تکرار کنند تا به آنها کمک کنند به یاد بیاورند و به خود اطمینان دهند که این کار را به درستی انجام می دهند.
به عنوان مثال: “یک فنجان بگیرید. آب خود را به آرامی بریزید. نه خیلی سریع..”


کارکرد و دلیل دیگر اکولیلیا یا اکولالیا آرام شدن است


تکرار یک عبارت اطمینان بخش می تواند به کودکان کمک کند تا احساسات خود را کنترل کرده و آرامش خود را کنترل کنند.
اکولیلیا ممکن است به تعدادی موارد کمک کند: تمرکز ، خودکنترلی و افزایش روحیه. توجه داشته باشید که کودک شما چه موقعی از اکولالیا استفاده می کند.این به شما کمک می کند تا هدف آن را تشخیص دهید.

فهمیدن معنا یکی دیگر از دلایل استفاده از اکولیلیا یا اکولالیا است:


کودکی که سؤال شما را تکرار می کند (مثلاً “کوکی را می خواهید؟” برای ابراز تمایل از کوکی) ممکن است معنای یا هدف یک سؤال را نفهمیده.


تمرکز برای لذت بردن یکی دیگر از دلایل استفاده از اکولیلیا یا اکولالیا است:


کودکی که عبارات خود را تکرار می کند ، احتمالاً از آن برای تمرکز یا لذت بردن استفاده می کند.


اکولیلیا هرگونه سرخوردگی را کنترل می کند


بعضی اوقات ممکن است تجربه ناامید کننده ای داشته باشید که تمام گفته ها و سوالات شما تکرار شود. به یاد داشته باشید که کودک هنگام انجام این کار سعی در برقراری ارتباط دارد.آنها مهارتهای زبانی شما را ندارند.


هنگام اکولیلیا و یا اکولالیا چه کاری باید انجام دهیم؟


نفس عمیق بکشید. اگر احتیاج دارید ، اگر بسیار ناامید شده اید نفس عمیق بکشید و افکار خود را جمع کنید ، برای مدتی به اتاق دیگری بروید. به یاد داشته باشید که کودک نیز احتمالاً ناامید شده است. مراقب خودتان باشید.
والدین ممکن است بعضی اوقات خسته باشند ، و هیچ مشکلی در پذیرش آن وجود ندارد. حمام بگیرید ، یوگا تمرین کنید ، به خودتان فرصت دهید با بزرگسالان دیگر وقت بگذارید ، به عضویت در گروهی از والدین یا مراقبان فرزندان اوتیسم / معلول در بیایید.صبور باشید و به فرزند خود وقت دهید.


احساس آرامش در کودکان را برای کاهش اکولیلیا یا اکولالیا افزایش دهید.


اگر کودکان اوتیسم احساس فشاری نکنند که فوراً پاسخ دهند ،می توانند احساس آرامش بیشتری داشته باشند و از زبان بهتر استفاده کنند. صبور باشید و این مسئله را روشن کنید که شما از شنیدن حرفهای آنها خوشحال هستید. فارغ از اینکه چه مدت طول می کشد تا آنها بگویند. اجازه مکث در مکالمه را برای کودک خود در نظر بگیرید. تشکیل یک پاسخ منسجم ممکن است انرژی شناختی زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد.


همکاران ما در مرکز یاشام در خدمت شما هستند که با بررسی دقیق علت اکولیلیا یا اکولالیا درمانهای غیر دارویی را برای شما ارایه دهند. برای مشاوره و ارایه راهکارهای لازم با ما تماس بگیرید

برچسب ها
اتیسم