زبان مادری و اهمیت 4 موردی آن

زبان مادری چیست و چه اهمیتی دارد؟

زبانی که فرد در محیط طبیعی فرهنگی و خانوادگی خود یاد می گیرد زبان مادری نام دارد، این زبان در فردیت و هویت بخشی به فرد نقش اساسی را برعهده دارد و معمولا اولین زبانی است که توسط فرد برای ارتباطات اجتماعی و یادگیری به کار برده می شود.

براساس تحقیقات تا سن 4 سالگی باید به زبان مادری با کودکان صحبت کرد. همکاران گفتار درمانی ما در مرکز یاشام آماده ارایه مشاورات و راهنماییهای لازم برای شما هستند. با ما تماس بگیرید.

روز جهانی زبان مادری کی است و چرا اهمیت دارد؟

روز 21 فوریه هرسال مصادف با دوم اسفند توسط سازمان ملل متحد به عنوان پاسداشت زبان مادری نامگذاری شده است و هدف آن نشان دادن اهمیت زبان مادری، حراست از تنوعهای زبانی بشری و حفظ حقوق زبانی افراد در سراسر جهان برگزار می گردد.

اهمیت زبان مادری:


اهمیت زبان مادری در آموزش، پیامد محبوبیت روزافزون مدارس بین المللی رشد و تعداد کودکانی است که زبانی غیر از زبان مادری را یاد می گیرند. این می تواند فرصت هایی را برای فرد مهیا کند.

کارولین ساویج توضیح می دهد ، ادامه دادن به زبان مادری برای تقویت یادگیری بسیار مهم است. اهمیت زبان اول پیشرفت های تکنولوژیکی و جهانی سازی به افراد بیشتری فرصت می دهد تا در فرهنگ هایی که فرهنگ خودشان نیستند کشف و زندگی کنند.


مدارس بین المللی برای ده ها سال تاسیس شده اند. به سرعت به محبوبیت آنها افزوده میشود. به ویژه در بین جمعیتهایی که به سرعت در حال رشد هستند. زیرا دسترسی آسان تر به فرصت های آموزش عالی در سراسر جهان را فراهم می کنند.


در نتیجه ، تعداد کودکانی که به زبانی غیر از زبان مادری خود می آموزند ، به سرعت در حال رشد هستند. تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک پایه قوی برای زبان مادری منجر به درک بهتر برنامه درسی و همچنین نگرش مثبت تر نسبت به مدرسه می شود. بنابراین بسیار مهم است که کودکان هنگام شروع مدرسه به زبان دوم به حفظ اولین زبان خود بپردازند.

هنگامی که کودکان زبان اول خود را توسعه می دهند ، آنها به طور همزمان مهارتهای اساسی دیگری مانند تفکر انتقادی و سوادآموزی را پرورش می دهند. زبان مادری مجموعه مهارتهایی است که آنها با آن به آموزش رسمی می پردازند. تحقیقات به ما می گوید که هر مهارت و مفهومی که در زبان اصلی یادگیرنده کسب می شود لازم نیست هنگام انتقال به یک زبان دوم دوباره آموزش داده شود. این مهارت ها با شروع یادگیری به زبان دوم به راحتی منتقل می شوند.


با این حال ، آموزش این مهارتهای انتزاعی به طور مستقیم از طریق زبان دوم بسیار دشوار است. همچنین به خوبی شناخته شده است که داشتن یک زبان قوی کودکان را به مهارت های لازم برای یادگیری زبان های اضافی مجهز می کند و به آنها امکان می دهد تا درک خود را از ساختار زبان به چندین زبان جدید انتقال دهند.


درک بصری از دستور زبان که هنگام یادگیری زبان اول در کودکان ایجاد می شود ، می تواند به راحتی به زبان های دیگر منتقل شود. جهانی سازی و افزایش همکاری بین ملل بدان معناست که در بسیاری از سازمان ها علاوه بر تخصص در یک زمینه خاص ، داشتن مهارتهای زبانی متفاوت نیز الزامی شده است.


زبان نقش بسزایی در رشد هویت شخصی ، اجتماعی و فرهنگی دارند. کودکانی که پایه و اساس محکمی به زبان اول خود دارند ، غالباً درک عمیق تری از خود و جایگاه خود در جامعه نشان می دهند. طبیعتاً ، این جریان به هر جنبه ای از زندگی آنها ، از جمله پیشرفت تحصیلی آنها ، سرازیر می شود.

یکی از دلایلی که سازمانهای فرهنگی و بین المللی به زبان مادری مادری اهمیت می دهند حفظ تنوع فرهنگی و زبانی، تنوع و غنای فرهنگی جوامع بشری است.

حق حرف زدن و صحبت کردن به زبان اول یکی از حقوق بنیادین و اساسی نوع بشر است و همه انسانها حق دارند که به زبان مادری خود صحبت کرده و از آن در روابط و یادگیریهای خود استفاده نمایند.

زبان مادری و حفظ آن باعث تقویت و حفظ هویت فرهنگی فرد شده و باعث می شود که فرد هویت و یکپارچگی هویتی خود را حفظ نموده و از آن استفاده نماید.

فرآیند یادگیری و تفکر افراد با یادگیری زبان مادری و استفاده از آن در آموزش و یادگیری بهبود می یابد و کمک می کند که فرد تواناییهای تفکری و آموزشی مناسبی را داشته باشد و یادگیری قویتر و بهتری را تجربه نماید. .

چرا زبان مادری بسیار مهم است؟


استاد جعفر معصومی از دانشگاه تبریز در مورد اهمیت زبان مادری نوشت. چرا اینقدر مهم است که والدین با زبان خود با فرزندان خود صحبت کنند؟ به گفته دکتر معصومی ، تحقیقات به روشنی نشان داده اند که زبان مادری نقش بسیار مهمی در رشد کلی کودکان دارد.


هنگامی که کودکان مهارت های خود را به دو یا حتی سه زبان توسعه می دهند، درک عمیق تری از نحوه استفاده موثر از زبان های مختلف دریافت می کنند. در واقع، تحقیقات گسترده از این تصور پشتیبانی می کند،که کودکی که فقط یک زبان را می شناسد در مقایسه با کودکانی که زبان بیشتری صحبت می کنند، انعطاف پذیری شناختی کمتری دارند و افراد دو و چند زبانه غالباً در تفکر خود انعطاف پذیرتر هستند زیرا می توانند اطلاعات را به زبان های مختلف پردازش کنند.

زبان مادری اهمیت زیادی دارد زیرا:

ارتباطات فرهنگی و اجتماعی با استفاده از زبان مادری قویتر و غنی تر میگردد، زبان مادری باعث شکل گیری و انسجام هویت فردی و اجتماعی افراد می گردد، زبان مادری ابزار بیان اندیشه و تفکر بوده و برای انتقال افکار و احساسات نقش بسیار مهمی را دارد. زبان مادری برای یادگیری، آموزش نقش اساسی دارد و پایه ای برای یادگیری زبانهای دیگر است. این زبان برای انتقال و حفظ فرهنگ، سنتها و دانشهای جامعه بسیار اهمیت دارد.

یادگرفتن صحبت به زبان مادری تاثیر بسیار زیادی بر شد عمومی و کلی کودک دارد. یادگیری آن که NATTIVE LANGUAGE نیز نامیده می شود. منافع بسیاز زیادی برای کودک دارد. این کار سبب میشود کودک با فرهنگ خودش اشنا شود. تضمین می کند که شناخت کودک درست و بهتر رشد کند. زبانهای جدید را بهتر یادبگیرد.


آیا زبان مادری در تدریس مؤثر است؟


تحقیقات به طور فزاینده ای نشان داده است که تدریس به زبان مادری در اوایل مدرسه کمک می کند، تا نرخ ترک تحصیل کاهش یابد و آموزش را برای گروه های مختلف زبانی جذاب تر کند. کودکانی که از آموزش چند زبانه مبتنی بر زبان مادری بهره مند می شوند (MTB-MLE) در زبان دوم خود بهتر عمل می کنند.


چرا زبان مادری برای آینده مهم است؟


زبان نیز نقش بسزایی در رشد هویت شخصی ، اجتماعی و فرهنگی دارند. کودکانی که پایه و اساس محکمی به زبان اول خود دارند. غالباً درک عمیق تری از خود و جایگاه خود در جامعه نشان می دهند . آنها اعتماد به نفس بیشتری داشته و از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.


مهارت بیشتر در زبان مادری:

هرچه زبان مادری قوی تر باشد ، یادگیری زبان های جدید برای آنها ساده تر خواهد بود. کودکانی که پایه و اساس محکمی در زبان مادری دارند، مهارتهای سواد آموزی بهتری نیز در سایر زبانهای یاد گرفته شده دارند. هنگامی که والدین و سایر بزرگسالان مهم وقت دارند که به زبان خودشان با کودک صحبت کنند و بخوانند. از این طریق به گسترش واژگان کودک کمک کنند ، کودک با شروع مهد کودک یا مدرسه آماده تر می شود و می تواند زبان های جدید را به راحتی یاد بگیرد.


انتقال دانش و مهارت کودکان از طریق زبان مهارتهای آموخته شده به زبان اول را تا زمانی که از همه زبانها پشتیبانی شوند ، به سایر زبانهای آموخته شده در مدرسه منتقل می کنند. بنابراین ، بسیار مهم است که والدین در خانه با مادر خود صحبت کنند.


والدین چگونه می توانند از یادگیری زبان خارجی کودک خود حمایت کنند؟

احساسات ، که برای رشد کودک مهم است ، از طریق زبان مادری منتقل می شود. والدین می توانند از یادگیری زبان دوم و خارجی فرزندان خود با استفاده متنوع از زبان خودشان ، خواندن و گفتن داستان پشتیبانی کنند. برای کودکان مهم است که والدین نسبت به زبانهای جدید نگرش مثبت داشته باشند. اگر کودکان متوجه شوند که والدینشان از یادگیری زبانهای جدید طرفداری می کنند ، خود فرزندان نیز برای یادگیری انگیزه بیشتری پیدا می کنند.


بهترین روش تقویت زبان مادری:

بهترین راه والدین برای حمایت از پیشرفت زبانی فرزندانشان ، گذراندن وقت با فرزندانشان است. داستان گویی ، بحث و گفتگو ، خواندن کتاب و ارائه پشتیبانی و تشویق به زبان خودشان آنها باعث می شود کودکان در سفر زندگی خود به چند زبانه شوند.

برچسب ها
خروج از نسخه موبایل