صدای زنانه مردان و 6 علامت مهم آن

صدای زنانه مردان

صدای زنانه مردان یا پیوبرفونیا با نام‌های فالستوی جهشی، فالستوی عملکردی، جهش ناقص، فالستوی نوجوانی، یا فالستوی بلوغ نیز شناخته می‌شود. یک اختلال عملکردی صدایی است که با استفاده معمول از صدای زیر پس از بلوغ بیشتر در مردان مشخص می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد به این مشکل به عنوان یک اختلال اشاره می‌کنند.

همکاران فوق تخصص صدا در مرکز گفتار درمانی تبریز یاشام این مشکل شما را در یک جلسه برطرف می نمایند برای درمان یک جلسه ای صدای فالستو خود با ما تماس بگیرید.

صدای فالستو یا صدای زنانه مردان به صورت نفس آلود، خشن و فاقد قدرت شنیده شود. شروع بلوغ معمولاً در سنین نوجوانی، بین سنین 11 تا 15 سالگی، همزمان با تغییرات مربوط به بلوغ رخ می دهد. این اختلال معمولاً در غیاب سایر اختلالات ارتباطی رخ می دهد.

شیوع صدای زنانه مردان یا صدای فالستو

شیوع مشکل صدای زنانه در مردان

شیوع در زمان بلوغ در مردان بیشتر است. در این اختلال صدا فرکانس زیر دارد. صدای فالستو یا صدای زنانه مردان برای سن و جنسیت بیمار نامناسب است. افراد مبتلا صدای پیوبرفونیا یا صدای زنانه مردان ناهنجاریهای آناتومیک زمینه ای ندارند.

این اختلال معمولاً ماهیتی روان‌زا دارد، به این معنی که ناشی از عوامل روان‌شناختی یا عاطفی است صدای پوبرفونیا ناشی از استفاده نامناسب از مکانیسم صوتی است. صدای زیر زنانه در مردان یا پیوبرفونیا با استفاده همیشگی از صدای بلند هنگام صحبت کردن و ماهیچه های پرتنش اطراف تارهای صوتی همراه است.

ارزیابی و درمان صدای زنانه مردان یا پیوبرفونیا معمولاً توسط آسیب شناس گفتار زبان و گفتار درمان یا متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود. پوبرفونیا یا صدای زنانه مردان اختلالی نیست که به خودی خود از بین برود. بدون درمان، تغییرات در صدای بیمار می تواند دائمی شود.درمان صدای زنانه مردان می تواند شامل صوت درمانی مستقیم، صوت درمانی غیرمستقیم یا بازخورد سمعی و بصری باشد.

علائم و نشانه های صدای زنانه مردان یا پیوبرفونیا

شیوع صدای زنانه در مردان

در دوران بلوغ، تغییرات در حنجره معمولاً منجر به کاهش گام صدا در مردان و زنان می شود. به طور متوسط، صدای مرد به اندازه یک اکتاو بم تر می شود در حالی که صدای زن چند نیم صدای پایین می آید. فرکانس اصلی یک زن بالغ معمولاً بین 165 تا 255 هرتز و یک مرد بالغ بین 85 تا 180 هرتز است.

تغییرات تشریحی در دوران بلوغ شامل بزرگ شدن حنجره برای هر دو جنس است. حنجره در مردان پایین می آید و به طور قابل توجهی بزرگتر می شود که اغلب منجر به برجستگی حنجره روی گردن می شود (سیب آدم). علاوه بر این، تارهای صوتی مردان بلندتر و ضخیم تر می شوند و حفره های تشدید بزرگتر می شوند. این تغییرات به تعمیق صدای مردان بالغ کمک می کند. پوبرفونیا یا صدای زنانه مردان با شکست در انتقال به صدای پایین تر بزرگسالی مشخص می شود.

علایم صدای زیر غیر معمول در مردان یا صدای زنانه مردان

علایم صدای زنانه در مردان

صدای ضعیف، نفس‌گیر یا خشن، شدت صدای کم، شکستگی زیر و بم و تنفس کم عمق از مهمترین علایم پیوبرفونیا و یا صدای زنانه مردان است.

علل و اتیولوژی صدای زنانه مردان یا صدای فالستو

بلوغ می تواند ماهیت ارگانیک (بیولوژیکی) یا روانی (روانی) داشته باشد. در مردان، علل ارگانیک نادر و علل روان زاد شایع تر است.

انواع صدای زنانه مردان یا فالستو

صدای زنانه مردان

پوبرفونیا دارای سه نوع اصلی است که مربوط به سطح تغییرات تشریحی است. شایع ترین تظاهرات این بیماری با حنجره طبیعی بالغ و افزایش گام به دلیل اتخاذ تارهای صوتی موقعیت فالستو مشخص می شود. نوع دوم زمانی رخ می دهد که رشد حنجره در دوران بلوغ طولانی شود. در نهایت، بلوغ می تواند به دلیل تبدیل ناقص حنجره به شکل بزرگسالان رخ دهد.

علل روانی در صدای زنانه مردان

استرس عاطفی، ایجاد تاخیر در ویژگیهای جنسی ثانویه، مقاومت در برابر تغییرات، فرد از شکستن صدای خود آگاهی دارد، خودآگاهی ناشی از ظهور بزرگسالی، تحسین بیش از حد از یک مرد دیگر یا خواهر و برادر، محافظت بیش از حد از مادر

علل ارگانیک در صدای زنانه مردان

علل ارگانیک و جسمی صدای زیر زنانه در مردان

تنش عضله حنجره که سپس باعث بالا رفتن حنجره می شود ناهماهنگی عضلات ناهنجاری های مادرزادی حنجره عدم تقارن تارهای صوتی فلج یک طرفه تارهای صوتی عدم همجوشی لایه های تیروئید. در این صورت، مهم است که هیپوگنادیسم رد شود، زیرا ممکن است علت آن باشد.

ارزیابی صدای زنانه مردان

ارزیابی صدای زیر زنانه در مردان

برای تعیین اینکه آیا بیماری به خاطر بلوغ است یا خیر، یک ارزیابی کامل صدا شامل ارزیابی‌های پزشکی و تشخیصی توصیه می‌شود. این ارزیابی ها توسط متخصصین گوش و حلق و بینی و آسیب شناسان گفتار و زبان و گفتار درمان انجام می شود.مشخصات بیمار اغلب در بیماران پسر نوجوان یا بزرگسال تشخیص داده می شود.

این بیماران اغلب به دلیل پیامدهای اجتماعی صحبت کردن در رجیستر فالستو به دنبال ارجاع به یک متخصص صدا هستند. از آنجایی که صدای بلند در زنان آسیب شناسی نمی شود، زنان کمتر برای درمان گفتار فالستو به گفتار درمانگر ارجاع داده می شوند.

با این حال، برخی از زنان مسن‌تر ممکن است به دلیل افزایش ضعف صدا و خستگی صوتی در پایان روز به دنبال ارجاع برای این اختلال باشند (این موارد اغلب به عنوان «صدای نوجوان» یا «صدای دختر کوچک» نامیده می‌شوند. بلوغ). وضعیت حنجره دارای خستگی و گرفتگی صدا را در کانال یوتیوب ما مشاهده کنید.

ارزیابی پزشکی در صدای زیر زنانه در مردان یا فالستو:

یک اختلال عملکردی صدا است. برای رد کردن مشکلات در ساختار حنجره به عنوان علت مشکلات صوتی، بیماران اغلب برای معاینه فیزیکی حنجره و تارهای صوتی به متخصص گوش و حلق و بینی و گفتار درمان ارجاع داده می شوند. هنگامی که آسیب شناسی فیزیکی رد شد، ارزیابی رفتاری می تواند رخ دهد. ارزیابی رفتاری در صدای زنانه مردان یک ارزیابی رفتاری برای بلوغ شامل چندین نوع کار است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بررسی تنش گلو و حنجره

صدای زنانه مردان

گفتاردرمان به صورت بصری ناحیه اطراف حنجره را بررسی می‌کند تا ببیند آیا جعبه صدا در بالای گلو قرار دارد یا خیر، و آن ناحیه را لمس می‌کند تا مشخص کند که آیا تنش عضلانی بیش از حد وجود دارد یا خیر.

تعیین رابطه بین تنش و زیر و بمی صدا:

گفتار درمان از بیمار می‌خواهد تا تمرینات گرم کردن و آرام‌سازی را مانند تمرین‌های ذکر شده در بخش درمان در زیر انجام دهد تا مشخص شود که آیا بیمار به رجیستری صدای مدال خود دسترسی دارد یا خیر.

ایجاد دامنه صوتی:

گفتار درمان از بیمار می‌خواهد که کمترین و بالاترین صدایی را که می‌تواند تولید کند و فعالیت‌های مختلف صحبت کردن یا آواز را در زیر و بم‌های مختلف انجام دهد.

گوش دادن به صدای غیرطبیعی:

گفتار درمان به وجود صدای نفس‌گیر، نشانه‌ای از گفتار در رجیستر فالستو، و سایر تحریف‌های کیفیت صوتی گوش می‌دهد.

انجام اندازه‌ گیری‌های آیرودینامیکی:

صدای زنانه مردان

بسیاری از افراد مبتلا به بلوغ ممکن است حمایت تنفسی محدودی داشته باشند که ناشی از الگوهای تنفسی کم عمق یا قفسه سینه است که اغلب برای پشتیبانی از گفتار در رجیستر فالستو استفاده می‌شود. این علائم با استفاده از وظایف صوتی مانند حداکثر زمان آواسازی و اقدامات مستقیم حمایت از تنفس مانند جریان هوای گلوتال و فشار ساب گلوتال ارزیابی می‌شوند.

ارزیابی‌های دیگر گفتاردرمانی همچنین می‌توانند درخواست خودارزیابی باشد، که در آن بیمار علائم و اثرات آن‌ها را بر فعالیت‌های زندگی روزمره توصیف می‌کند. گفتاردرمان ممکن است این خودارزیابی را شامل شناسایی ویژگیهای شخصیتی که ممکن است اختلال را حفظ کند، پیامدهای اجتماعی و عاطفی علائم تجربه شده، و اینکه آیا بیمار به ثبت صدای مدال خود دسترسی دارد یا خیر هدایت کند.

ارزیابی کامل برای بلوغ یا هر اختلال صوتی دیگر ممکن است نیاز به ارجاع به یک متخصص مراقبت های بهداشتی دیگر، مانند روانشناس یا جراح، برای تعیین نامزدی برای گزینه های مختلف درمانی داشته باشد.

صدا درمانی مستقیم در درمان صدای زنانه مردان

صدای زنانه مردان

در صدای زیر زنانه در مردان این وضعیت اغلب با استفاده از صوت درمانی (تمرینات صوتی) توسط آسیب شناسان گفتار زبان (SLPs) یا آسیب شناس گفتار یا گفتاردرمان که در درمان اختلالات صدا تجربه دارند، درمان می شود. مدت درمان معمولاً یک تا دو هفته است. تکنیک‌های مورد استفاده عبارتند از:

تمرین‌های صوتی در درمان صدای زنانه مردان

هر تمرین صوتی باید همیشه تحت نظارت آسیب‌شناسان زبان گفتار (SLPs) که در درمان اختلالات صدا متخصص هستند، انجام شود. روش‌های نادرست انجام تمرین‌های صوتی، یا تمرین‌های صوتی خاص و اشتباه، ممکن است به صدا یا تارهای صوتی آسیب برساند، گاهی اوقات برای همیشه. تمرینات صوتی اشتباه نوعی آزار صوتی است.

سوء استفاده از صدا می تواند منجر به ندول های صوتی، نارسایی تنش عضلانی، پولیپ های صوتی یا صدای خشن و نفس گیر شود. سرفه و درمان صدای زیر زنانه در مردان از بیمار خواسته می شود تا روی سیب آدم فشار بیاورد و سرفه کند. این منجر به کوتاه شدن تارهای صوتی می شود که مکانیسم فیزیولوژیکی است که گام را کاهش می دهد. بنابراین بیمار می تواند صداگذاری را در گام پایین تر تمرین کند.

پوشاندن محدوده گفتار در درمان صدای زیر زنانه مردان

صدای زنانه مردان

این روش مبتنی بر این نظریه است که هنگام صحبت در پس‌زمینه‌های پر سر و صدا، افراد با صدای بلندتر و واضح‌تر صحبت می‌کنند تا شنیده شوند. در حالی که صدای پوشاننده در حال پخش است، بیمار صحبت کردن را تمرین می کند. سپس بیمار در حین جلسه ماسکینگ به صدای ضبط شده خود گوش می دهد و سعی می کند آن را بدون ماسکینگ مطابقت دهد. با انجام این کار، بیمار صدای “بلند و واضح” خود را تمرین می کند.

حمله گلوتال قبل از واکه:

حمله گلوتال زمانی است که تارهای صوتی به طور کامل بسته می شوند و سپس توسط فشار هوا در اثر بازدم یا ایجاد صدا باز می شوند. در این تکنیک، بیمار نفس می‌کشد و سپس در حین بازدم یک واکه می‌سازد.

روش‌های بستن سفت حنجره در درمان صدای زنانه مردان

این روش مبتنی بر فشار دادن، کشیدن یا تمرین‌های ایزومتریک برای بستن شدید گلوت است، در حالی که بیمار صدا می‌کند، که در واقع به دلیل پایین آمدن حنجره، گام را پایین می‌آورد. سپس صداها یا کلمات مورد نظر را می توان از آواسازی تولید شده در طول تمرینات شکل داد. در تمرینات هل دادن، بیمار به یک ساختار (به عنوان مثال، یک دیوار) یا جسم فشار وارد می کند.

تمرینات کشیدن، بیمار جسمی را می کشد (مثلاً صندلی که روی آن نشسته است). در تمرینات ایزومتریک بیمار موقعیتی را نگه می دارد (مثلاً فشار دادن دست ها به هم). علاوه بر این، تکنیک‌های سخت بستن را می‌توان از طریق حبس نفس یا غرغر کردن به دست آورد.

تکنیک‌های آرام‌سازی ماهیچه‌های حنجره در درمان صدای زنانه مردان

ماهیچه‌های حنجره تارهای صوتی را احاطه کرده و با شل کردن آن‌ها، فشار روی تارهای صوتی کاهش می‌یابد. این کار را می توان با خمیازه کشیدن و متعاقباً آه کشیدن، جویدن اغراق آمیز در حین صحبت کردن، و صحبت کردن یا خواندن صدای «m» انجام داد.

پایین آوردن حنجره و قرار دادن آن در موقعیت مناسب برای درمان صدای زنانه مردان

صدای زنانه مردان

حنجره توسط بیمار با فشار بر سیب آدم پایین می آید. با پایین آوردن حنجره، تارهای صوتی شل می شوند و در نتیجه گام پایین می آید. بیمار این کار را در حین صحبت انجام می دهد تا صحبت کردن را با صدای پایین تر تمرین کند.

زمزمه کردن در درمان صدای زیر زنانه:

بیمار در بالاترین گامی که می تواند به آن برسد شروع به زمزمه کردن می کند و سپس هنگام زمزمه کردن، زمزمه را پایین می آورد. این به بیمار اجازه می دهد تا با استفاده از گام پایین تر تمرین کند و همچنین عضلات حنجره را شل کند.

تکنیک Half Swallow Boom در درمان صدای زنانه مردان

بیمار درست پس از بلعیدن می گوید “بوم”. این کار با چرخاندن سر بیمار به دو طرف و همچنین در حالی که چانه را پایین می آورد تکرار می شود. پس از تمرین، بیمار کلمات بیشتری اضافه می کند.

این تکنیک به بسته شدن کامل تارهای صوتی کمک می کند.صوت درمانی غیرمستقیم در درمان صدای زیر زنانه در مردان گزینه های درمانی غیرمستقیم برای بلوغ بر ایجاد محیطی تمرکز دارد که در آن گزینه های درمانی مستقیم موثرتر خواهند بود.

مشاوره، که توسط S-LP، روانشناس یا مشاور انجام می شود، می تواند به بیماران کمک کند تا عوامل روانشناختی را که به اختلال آنها کمک می کند شناسایی کنند و ابزارهایی را در اختیار آنها بگذارند تا مستقیماً به این عوامل رسیدگی کنند. همچنین ممکن است بیماران در مورد بهداشت صوتی خوب و اینکه چگونه رفتار آنها می تواند اثرات طولانی مدت بر صدای آنها داشته باشد، آموزش ببینند.

بازخورد سمعی و بصری در درمان صدای زیر زنانه در مردان

صدای زنانه مردان

در بلوغ، استفاده از بازخورد سمعی و بصری به بیمار این امکان را می دهد که نمایش های گرافیکی و عددی صدا و زیر و بم خود را مشاهده کند. این به بیمار این امکان را می‌دهد تا بر اساس داده‌های هنجاری سن و جنسیت، محدوده ایده‌آل گام را تعیین کند و در حین کار در آن محدوده گام مورد نظر، به‌طور تدریجی وظایف گفتاری را انجام دهد.

همانطور که بیمار بهبود می یابد، وظایف گفتاری طبیعی تر می شوند، که شامل کارهایی مانند خواندن اطلاعات خودکار، خواندن، گفتار و مکالمه خود به خودی می شود. ترکیب بازخورد سمعی و بصری در گفتار و صوت درمانی در مداخله با بهبود انگیزه و راهنمایی موفق بوده است.

عمل جراحی در درمان صدای زنانه مردان

این می‌تواند در شرایطی رخ دهد که مداخله به تأخیر می‌افتد یا بیمار در حال انکار است و باعث می‌شود که این بیماری نسبت به صوت درمانی مقاوم شود. انواع مختلفی از مداخلات جراحی وجود دارد که در کاهش میزان صدای مردان مبتلا به بلوغ که قبلاً صدا و روان درمانی ناکارآمد دریافت کرده بودند، موفقیت آمیز بوده است.

اولین مداخله جراحی توسعه یافته، به نام تیروپلاستی ریلکسیشن یا تیروپلاستی تتروژنی، شامل برداشتن دو طرفه نوارهای عمودی 2 تا 3 میلی متری از غضروف تیروئید است که گام صوتی را از طریق آرام سازی قدامی خلفی و کوتاه شدن تارهای صوتی کاهش می دهد.

می توان آن را تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام داد. تیروپلاستی ریلکسیشن با رویکرد داخلی یک رویکرد اصلاح شده تیروپلاستی ریلکسیشن سنتی است. این نسخه شامل کاهش زیر و بمی صدا با ایجاد یک برش دوطرفه در لامینای تیروئید و سپس فشار دادن بخش قدامی غضروف تیروئید است. یک مداخله جدیدتر و کمتر تهاجمی تر، تیروپلاستی ریلکسیشن پنجره است. این رویکرد شامل ایجاد یک پنجره در کمیسور قدامی است که سپس به سمت عقب جابجا می شود.

برچسب ها
صوت