مشکلات صوتی کرونا و حنجره پس از کرونا

مشکلات صوتی و حنجره پس از کرونا

ممکن است شما یا اطرافیان شما از جمله کسانی باشید که پس از ابتلا به کرونا و بهبودی از آن، برخی عوارض و مشکلاتی را تجربه می‌کنید.

از پیامدهای مختلف این بیماری می‌توان به اختلال صوت و مشکلات حنجره‌ای اشاره کرد.

تغییر کیفیت صدا یکی از مهم‌ترین علائمی است که به ما می‌گوید مشکلی در حنجره و تارهای صوتی که مسئول تولید صدا هستند، وجود دارد.

وقتی فردی پس از ابتلا به کرونا مشکلی در صدای خود دارد، غالبا شبیه زمانی است که سرماخورده است و صدای گرفته دارد.

اما ممکن است مشکل به این سادگی نباشد و علل دیگری همچون فلجی یا ضعف تارهای صوتی و التهاب حنجره موجب تغییر کیفیت صدا باشند.

 فلج تارهای صوتی غالبا علت مشخصی ندارد و به دنبال عفونت ویروسی رخ می‌دهد.

در بیماران کرونایی هم گزارشاتی از فلجی غالبا یک طرفه تارصوتی دیده شده است.

آنچه مهم است ارزیابی دقیق و به‌موقع از صوت و حنجره می‌باشد تا به دنبال آن تشخیص و درمان به موقع‌ای انجام گیرد که هم از مشکلات آتی پیشگیری شود و هم روند درمان تسریع یابد.

اما چه زمان باید برای ارزیابی مشکل صدا و حنجره مراجع کرد؟

 طبیعی است که هر زمان با مشکلی در حنجره و صدای خود مواجه شدیم، جهت ارزیابی و معاینه دقیق حنجره اقدام کنیم

 توجه داشته باشید اگر فردی بیش از 2 هفته دچار گرفتگی صدا یا هر مشکل مرتبط دیگری در صدای خود باشد، باید جهت ارزیابی و بررسی علل آن اقدام کند.

مراجعه دیرهنگام می‌تواند پیامدهای نامناسبی به همراه داشته باشد

چون بیماری کرونا به عنوان یک بیماری ویروسی و عفونی که عفونت سیستم تنفسی فوقانی را به همراه دارد.

 حنجره را بیش از پیش مستعد آسیب می‌کند، یعنی اگر فردی ممکن بود پس از چند سال به دلایل مختلف دچار مشکل صدا شود، به واسطه این بیماری، اختلال صدای وی زودتر بروز می‌کند.

بنابراین ارزیابی ساختار و عملکرد حنجره توسط متخصص گفتاردرمانی برای کسانی که پس از ابتلا به کرونا دچار تغییر کیفیت صدا یا هر علامت دیگر مروبط به صدا و حنجره شده اند، امری حیاتی است.

مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام با کادری مجرب و کار آزموده برای اولین بار در تبریز به این مشکلات و ارزیابی آنها با مدرنترین نجهیزات می پردازد.

مشکلات صوتی کرونا و درمان اختلال صدا پس از ابتلا به کرونا

ماهیت درمان اختلال صدا، رویکردی تیمی دارد.

 به نحوی که اصول و پایه های  ارزیابی و درمان این مشکلات با همکاری متخصص گفتار درمانی و متخصص گوش حلق بینی و انجام می‌گیرد و در صورت لزوم به سایر متخصصین ارجاع داده می‌شود.

برچسب ها
صوت