اختلالات زبان و 8 نوع مهم آن

اختلالات زبان

زبان یک سیستم برای برقراری ارتباط می باشد. انسانها با استفاده از زبان علاوه بر برقراری ارتباط، تبادل افکار، بیان عواطف، درخواست خواسته ها و غیره را انجام می دهند.

همکاران فوق تخصص ما در اختلالات زبانی کودکان و بزرگسالان آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند می توانید با همکاران فوق تخصص ما در حیطه کاردرمانی و گفتار درمانی تبریز یاشام تماس بگیرید.

اختلالات زبان باعث میشود که فرد مبتلا به اختلالات زبان نفهمد که دیگران به او چه میگویند. عقاید خودش را نمی تواند بیان کند، فکرهای خودش را به دیگران نمی تواند بگوید و احساساتش را با دیگران درمیان بگذارد.
اختلالات زبان می تواند فرد را در یادگیری دچار مشکلات یادگیری نماید. اختلالات زبان روی مهارتهای اجتماعی و ارتباطی فرد نیز تاثیر می گذارد.

زبان چیست؟

زبان وسیله ای برای برقراری ارتباط، تبادل افکار، نگرشها و تفکرات افراد مختلف بایک دیگر است. این سیستم نمادین از کلمه، صدا، گرامر و واحدهای سازنده دیگر درست شده است.

برای اینکه متوجه شویم اختلالات زبان چیست باید بدانیم که زبان چیست؟ کلمات بکار رفته و چگونگی کاربرد آنها برای انتقال ایده ها و خواسته هایمان زبان است.

اجزا زبان

زبان مانند هر سیستم دیگر از اجزا بسیار متفاوتی تشکیل شده است یکی از مهمترین اجزا آن کلمه می باشد که برای بیان معانی استفاده می شود. معانی کلمات: برخی کلمات معانی متعدد و متنوعی دارند. مانند ستاره (میتونه در آسمان باشد و یا فردی مشهور در یک رشته. ایجاد کلمه جدید: برای مثال دوست، دوستانه و غیر دوستانه.

ترکیبات متفاوت کلمات که باهم عبارات متفاوتی را ایجاد می نمایند. این عبارات می توانند صفتی، مفعولی و غیره باشند. کنار هم گذاشتن کلمات: مثلا در فارسی میگیم: من با مادر و پدرم بازار رفتم ولی نمیگیم : مادر با پدر بازار من و رفتم!

از اجزا مهم زبان جمله می باشد که شامل ترکیبی از کلمات و عبارات برای انتقال یک ایده یا تفکر یا باور است و معنای کاملی را دارد.

قواعد گرامری تصمیم گیری در مورد چینش کلمات کنار هم در موقعیتهای مختلف است. این مهارت نیز توسط زبان و مهارتهای مختلف آن انجام می گیرد. ممکن پاتون رو بکشید ولی اگه فرد اهمیت نداد میگیم پاتو بکش.

گفتار چیست ؟ زبان چیست؟

مفهوم گفتار و مفهوم زبان در گفتار درمانی نشان میدهد که این دو مفهوم با نیتهای متفاوتی به کار میروند. مفهوم گفتار و مفهوم زبان دو مفهوم جداگانه هستند. هر فردی میتونه توی گفتار یا زبان یا هردو مشکل داشته باشد.
پارمین یک دختر ۴ ساله هست. وقتی صحبت میکند. مشکل میتونیم بفهمیم اون چی میگوید. صداها و کلماتش نا واضح هستند. آیناز یک دختر دبیرستانی هست. وقتی کودک بود مشکلات یادگیری داشت.در خواندن و نوشتن مشکل داشت. وقت زیادی طول می کشید تا به سوالات پاسخ بدهد.

علی سکته کرده است کلا او تنها می تواند چند کلمه بگوید. او به پسر یا دخترش نمی تونه بگه چی میخواهد و چه چیزی لازم دارد. علی نمی تونه حتی دستورات و جملات ساده را بفهمد او مبتلا به اختلالات زبان است. زهرا هم سکته کرده است.او همه چیز را می فهمد. او به خوبی گوش می دهد و به سوالات پاسخهای کامل می دهد. مشکل زهرا این است که گفتارش تکه تکه و بریده بریده است.کلمات و جملات را به خوبی متوجه نمی شود. اختلالات زبان برچسب مشکل او است.

اینها تنها نمونه های بسیار کوچکی از افرادی هستند که روزانه به کلینیک های گفتار درمانی و کلینیک گفتاردرمانی تبریز در آذربایجان شرقی مراجعه می کنند. همه این افراد مشکلات ارتباطی و اختلالات زبان دارند . ولی مشکل آنها با هم دیگه متفاوت است.

گفتار چیست؟

مفهوم گفتار و مفهوم زبان در گفتار درمانی ( گفتاردرمانی ) با مفهوم آن در میان عامه مردم متفاوت است. گفتار یعنی اینکه ما چطوری کلمات و صداها را می گوییم.

اجزا گفتار:

تولید:

چطوری ما با لب ها، دهان، زبان صداهای گفتاری را تولید می کنیم. برای مثال ما باید چی کار کنیم که کلمه سیب را درست بگوییم و دیب نگوییم.

صوت یا صدا:

چطوری ما از حنجره و ششها و تنفس مون برای تولید صداها استفاده می کنیم. صدای ما میتونه زنانه یا مردانه باشد. بلند یا آهسته باشد. گرفته یا واضح باشد. راحت و روان باشد یا به سختی بیرون بیاید. ممکن است ما با داد زدن، جیغ زدن سرفه کردن و زیاد حرف زدن به صدامون آسیب بزنیم.

روانی گفتار:

روانی گفتار یعنی ریتمی که گفتار ما دارد. گاهی اوقات ما صداها یا کلمات را تکرار می کنیم. گاهی اوقات موقع گفتار اول مکث می کنیم و سپس به گفتار ادامه می دهیم. اگه فردی زیاد از این موارد استفاده کند ما به او می گوییم لکنت دارد. برای درک بهتر موضوع زبان و گفتار را از دیدگاه دانشمندان مطرح این حیطه باهم بررسی می نماییم.

مراحل گفتار کودک از دیدگاه پیاژه:

پیاژه گفتار کودک را به سه مرحله طبقه بندی می‌کند:
۱- تکرار صداها و هجاها که کودک صداهایی را با خود تکرار می‌کند ولی تکرار این صداها نه مفهوم خاصی را در بر دارد و نه نوعی ارتباط اجتماعی مورد نظر است.
۲- کودک با خود صحبت می‌کند و این طور تصور می‌شود که به نوعی با خود فکر می‌کند در واقع این سخن گفتن، بیان تفکر توسط کودک است.
۳- ممکن است شخص دیگر موجب سخن گفتن کودک شود ولی کودک بدون داشتن ادراکی از سخن آن شخص، شروع به سخن گفتن با خود می‌کند.

دیدگاه ویگوتسکی در مورد زبان وتفکر:

وی معتقد است که زبان و تفکر دارای ریشه‌های جداگانه‌ای هستند ولی گاهی با هم ترکیب شده و عمل می‌کنند. در نظر ویگوتسکی، زبان وسیله‌ای برای هدابت اعمال است و طریقی است که کودکان با استفاده از آن طر‌ح‌های آینده¬ ی خود را بیان می‌کنند بنابراین چنین نتیجه گیری می‌کند که همراه با رشد کودک زبان هم به عنوان انگیزه‌ای برای بیان افکار او رشد می‌کند. همچنین واژگان کودک گسترش یافته و نیازی نیست که منتظر پیشرفت شناختی او باشیم.

نقش والدین در کسب زبان کودکان از دیدگاه برونر و کوک:

برونر معقتد است والدین نقش فعالی در یادگیری زبان داشته و بچه‌ها می‌توانند آنها را بفهمند در واقع با حساسیت خاصی به کودکانشان کمک می‌کنند. کوک نیز معتقد است کنش متقابل بین کودک و والدینش به عنوان نکته¬ی اصلی اکتساب زبان در نظر گرفته می‌شود.

موارد موثر بر یادگیری زبان از دیدگاه کاربردی: طرفداران این نظریه سه جنبه را در یادگیری موثر می‌دانند
۱- احتیاجات درونی شخص ۲- روشهای مورد استفاده بزرگسالان ( از قبیل کوتاه کردن جملات، به کار بردن جملات آسان تر برای درک کودک) ۳- تاثیر انواع مختلف داده‌ها بر روی تکامل کودک.

نظریات مهم در مورد زبان

مطابق نظریات زبان آموزی، چهار رویکرد عمده¬ وجود دارد که این رویکردهای مهم زبان درمانی در اختلالات زبانی شامل رویکرد شناختی، رویکرد کاربردی، رویکرد زبانی و رویکرد شرطی سازی است.

رویکرد شناختی:

یکی از رویکردهای مهم زبان درمانی در اختلالات زبانی رویکرد شناختی است. در رویکرد شناختی ایده اصلی آن است که استفاده از زبان بر پایه تفکر است فرآیند درمانی به جای آ‌نکه براساس برونداد کلامی باشد بهتر است بر پایه مفاهیمی باشد که به وسیله زبان کد گذاری شده‌اند، باشد. به عبارت دیگر به جای اینکه روی توسعه ساختارهای زبانی کار کنند، متخصصین به کودک آموزش می‌دهند.

براساس این نظریه فرد باید یاد بگیرد که چگونه توجه انتخابی داشته باشند، طبقه بندی کند، اتفاقات آینده را تصویر سازی کند، گفتگوی درونی داشته باشند، روابط علت و معلولی رادرک کنند و غیزه (تامپسون، و هیکسون ۱۹۸۴).

رویکرد کاربردی:

یکی دیگر از رویکردهای مهم زبان درمانی در اختلالات زبانی رویکرد کاربردی است. در این رویکرد در جلسات درمانی بر روی ارتباطات واقعی و عملی تاکید می‌شود. درمانگران در موقعیت‌های عملی و کاربردی جهت افزایش و تسهیل ارتباط به کودک کمک می‌کنند. خلق موقعیت ارتباطی بین افراد، ادامه دادن راهنمائی‌ها به کودک با در نظر گرفتن علاقه‌های او در تمرین در محیط واقعی کودک از ضروریات جلسات درمانی در این رویکرد است.

رویکرد شرطی سازی عامل (روند تغییر رفتار):

رویکرد شرطی سازی عامل یکی از رویکردهای مهم زبان درمانی در اختلالات زبانی است. از آنجایی که در این رویکرد مستقیما روی یاد گیرنده، مداخله آموزشی و درمانی انجام می‌گیرد به رویکرد آموزش مستقیم نیز موسوم می‌باشد.

شکل دهی در رویکرد شرطی سازی:

گاهی اوقات ممکن است یک مفهوم به علت پیچیدگی، در مفاهیم و اطلاعات کودک وجود نداشته باشد در این حالت از شکل دهی استفاده می‌شود، به این صورت که ابتدا درمانگر پاداش را در مقابل پاسخ‌هایی از کودک که حتی شباهت بسیار کمی با پاسخ مورد نظر دارند ارائه می‌دهد این عمل بارها و بارها تکرار می‌شود و هر بار درمانگر فقط رفتارهایی را تقویت می‌کند که شباهت بیشتری با رفتار هدف دارند و به این طریق به زبان آموزی کودک کمک می‌کنند.

رویکرد زبان شناسی (یا کشف قواعد پنهانی زبان):

گفتاردرمانگران که به رویکرد زبان شناختی توجه دارند. معتقدند کودک الگوها و نقش‌های اساسی زبان را کشف می‌کنند به عبارتی کودک آنچه که کلمات وعبارات را به طور معنی دار به هم پیوند می‌دهد را کشف می‌کند. دراین رویکرد کودک در معرض الگوها و مدل‌های زبانی یا مدل سازی (modeling) قرار می‌گیرد که خود دارای چندین تکنیک است.تکنیک‌های مربوط به رویکرد زبان شناسی و یابه عبارتی مدل سازی: گفتار موازی، بسط دادن expanding، تصحیح correction، خود تصحیحی self correction، خودگویی، آموزش خواندن، زبان اشاره.

گروه بندی اختلالات زبان

هر رشته علمی برای درک و گفتگو در مورد مشکلات و اختلالاتی که با آن سر و کار دارد یک سیستم طبقه بندی ویژه خود را دارد. گفتار درمانی هم مانند هر رشته علمی دیگر طبقه بندی خاصی برای اختلالات زبانی دارد. در طبقه بندی اختلالات زبانی ۶ گروه وجود دارد.

آگنوزی شنیداری-کلامی به عنوان اختلالات زبان:

کری کلمه نیز گفته می شود. ابتدا فرد ناشنوا به نظر می رسد ولی با تست رد میشود. هیچ درکی در کانال شنیداری وجود ندارد. پیش آگهی ضعیف است. کودک چیزهای گفته شده را درک نمی کند انواع دیگر ارتباط معمولا زبان اشاره برای درک زبان ضروری است.

اختلالات زبانی و نقص کاربردی-معنایی

گفتار کاملا روان و شکل یافته است. کودک اکولیلیای اولیه و تاخیری و مونو لوگهای طولانی گفتار را تکرار می نماید(مشکل زیربنایی درک). کودک به جای معنای کل جمله به کلمات کلیدی پاسخ می دهد. زمانیکه زبان بیانی اکولیلیا نیست اغلب کوتاه،قابل پیش بینی و عبارات زیاد به کار برده شده است. زبان فاقد کیفیت خلاقانه است(کلام کلیشه ای)

پرزورشن: فرد تمایل دارد بیانهای مشابه را بارها بدون مناسبت واقعی تکرار نماید. حاشیه گویی: فرد اطراف موضوع مورد بحث صحبت می کند که محتوای خاصی ندارد. کودکان بزرگتر به درک تحت الفظی ادامه داده و از زبان بی محتوا برای برقراری ارتباط استفاده میکنند.

اختلالات زبان در نقص لغوی- نحوی

نقص شدید در بازیابی کلمه وجود دارد. در شکل گفته و درک گرامر مشکل وجود دارد. اشتباهات پارا آفازی در گفتار فرد وجود دارد. انواع پارافازی موجود عبارتند از

پارا آفازی معنایی: موضوع به لغت مورد نظر مربوط است . میز صندلی پارا آفازی واجی:موضوع به صدای موجود در هدف مورد نظر مربوط است.۳٫واژه سازی:کلمه هدف به درستی تشخیص داده نمی شود.

برای غلبه بر مشکل از ژستها و کلمات کلی(چیز) استفاده می کند. مشکل حادی است اما کودکان بزرگتر با استراتژی ایما و اشاره یا عوض کردن موضوع به مقابله می پردازند.

نقص واجشناسی-نحوی در اختلالات زبان

ناروانند، جملات کوتاه دارند، خطاهای مور فولوژیک دارند(نشانه های زمان،نشانه های جمع،نشانه های دستوری و حذف کلمات تعریف مثلthe)، درک این موارد کمتر از بیان صدمه می بیند. تقابل فونولوژیکی کاهش یافته و گفتار نامفهوم می شود.

رشد گفتار و زبان آنها از مسیر اصلی رشد منحرف نشده است. با قوانین گرامری پیچیده مخصوصا در زبان نوشتاری مشکل دارند

نقص در برنامه ریزی فونولوژیکی در اختلالات زبان:

طول جمله ها بیشتر است. در مهارت درک گفتار متوسط تا شدید مشکل وجود دارد. اجزا درکی برای پردازش اطلاعات وجود دارد اما به شکل ضعیف درک می شود. تقابل بین صدا و گفتار کم شده است اما رشد گفتار و زبان منحرف نشده است.

اختلالات زبان در دیس پراکسی کلامی

گفتار شدیا ناروان و نامفهوم است. درک کافی است. زبان بیانی محدود به چند صدا است. بهترین حالت به کلام کوتاه محدود می شود. شواهدی از نقص در برنامه های حرکتی وجود دارد. این کودکان خیلی مضطرب هستند. در موارد شدید ممکن است به کاربرد سیستم ارتباطی دیگر نیاز داشته باشند.

آزمونهای زبانی:

ارزیابی گفتار و زبان یک فرآیند پیچیده است. تواناییهای گفتاری، زبانی و ارتباطی یک فرد دارای اختلالات زبان را باید با آزمونهای زبانی رسمی و غیر رسمی بسنجیم. سپس یافته ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. سپس با استفاده از یافته ها در مورد تواناییهای زبانی و گفتاری و ارتباطی فرد تصمیم بگیریم. ارزیابی دقیق توسط آزمونهای زبانی: ارزیابی دقیق ارتباط، گفتار و زبان باید شامل موارد زیر باشد:

تاریخچه گیری در آزمونهای زبانی افراد مبتلا به اختلالات زبان :

شامل تاریخچه پزشکی، آموزشی و طبقه اقتصادی اجتماعی است. فرهنگ، بافت زبانی، و اطلاعاتی که از مربیان و معلمان گرفته شده است. در آزمونهای زبانی افراد مبتلا به اختلالات زبان اهمیت فوق العاده ای دارند. مصاحبه با مراجع و خانواده اش اهمیت بسزایی دارد. بررسی وضعیت شنوایی، بینایی، شناختی، حرکتی نیز در آزمونهای زبانی مهم است. استفاده از آزمونهای رسمی و غیررسمی بسیار مهم است. با این ابزارهای ارزیابی باید گفتار، زبان و ارتباط فرد مبتلا به اختلالات زبان را بسنجیم. همچنین باید وضعیت جویدن، بلع، و تواناییهای شناختی و ارتباطی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

باید پتانسیل و تواناییهای روشهای بکاربرده شده را در این بیماران را بدانیم. ارزیابیهایی را بکارببریم که حساسیت و قدرت کافی برای سنجش آن مهارت خاص را داشته باشد. پیگیری و ارزیابی مداوم مراجع و تعیین تاثیر خدمات دریافت شده نیز بسیار اهمیت دارد.

ارزیابیهای زبانی در بیماران دارای اختلالات زبان دربرگیرنده سوالات در زمینه تاریخچه خانوادگی، تاریخچه پزشکی، تاریخچه گفتار و زبان می باشد.

تاریخچه خانوادگی در ارزیابی اختلالات زبانی:

مصاحبه کننده اطلاعات درخصوص شغل، سن، تحصیلات والدین مراجع وسایر فرزندان خانواده وی بدست می آورد. اطلاعات درخصوص سابقه خانوادگی، نسبت فامیلی والدین، وجود دو زبانگی غیره مورد توجه می باشد.


تاریخچه پزشکی در اختلالات زبانی:

مشکلات مادر و مراجع درسه دوره قبل از تولد،زمان تولد وپس از تولد بمورد بررسی قرار میگیرد.
تاریخچه گفتار وزبان مصاحبه کننده کمیت وکیفیت رشد گفتار مراجع مبتلا به اختلالات زبان را با رشد طبیعی مورد مقایسه قرار میدهد. نکات مهم دراین زمینه را ثبت می کند. جو عاطفی، رفتاری، فرهنگی، تربیتی و خانواده مراجع مهم است. رشد عاطفی و ویژگیهای رفتاری مراجع هم باید بررسی شود.


ازموارد پراهمیت مصاحبه، میزان وابستگی کودک به هریک از والدین است. چگونگی میزان ارتباط نیز برای درمانگر اهمیت دارد. ارتباط با گروه همسن و سایرفرزندان خانواده و اطلاعات درخصوص مسئولیت های فردی، خانوادگی اجتماعی مراجع نیز در ارزیابی و درمان تعیین کننده است. علائق وتمایلات کودک، زمان ونوع بازی او، ساعات تقریبی فعالیت های روزانه (خواب،خوراک،بازی…) نیز باید در ارزبایها و آزمونهای زبانی تعیین شوند. اطلاعاتی که مصاحبه کننده را هرچی بیشتر با مراجع آشنا میکند کمک کننده است.

اطلاعات کسب شده به منظور ایجاد صمیمیت و رابطه عاطفی مناسب بین اعضاء خانواده میباشد. شناخت هرچه بیشتر کودک، درمانگر را در چگونگی ایجاد ارتباط در جلسات آموزشی کمک می کند. براساس اطلاعات کسب شده درمصاحبه، مصاحبه کننده دراین زمینه که کودک درکل روز خود را چگونه می گذراند آگاهی یافته و به طورتقریبی حدس خواهد زد که کودک در هر زمان مشغول چه فعالیتی می باشد و بدین ترتیب توانایی تعیین ساعت مشخص به منظور آموزش درمان در منزل را بدست خواهد آورد.

اختلالات زبان چیست؟ زبان چیست و شامل چه آیتمهایی می شود؟


این اختلالات آسیبی است که سبب میشود فرد کلمه مناسب را پیدا نکند. فرد مبتلا به آسیب زبانی و اختلالات زبان نمی تواند جملات واضحی را هنگام گفتگو تولید کند. این اختلال همچنین سبب می شود که فرد گفته های دیگران را نفهمد. کودکی در فهم سخنان دیگران نقص دارد در شکل دادن تفکراتش در قالب کللم مشکل داشته باشد.

ممکن است که شما متوجه شوید که: کلمات کودک محدود است. جملاتش کوتاه است. کودک جملات کاملی را نمی گوید جملات کاربردی کودک مشکل گرامری دارد. هم سن و سالان او گفتگو می کنند و جوک می گویند. در حالیکه مبتلایان به اختلالات زبان قادر به این کار نیستند.

فرد مبتلا جملاتی دارد کوتاهتر از هم سن وسالانش مثلا جملاتش دو کلمه ای است. او حتی در پاسخ به پرسشهای ساده نیز دچار مشکل است. خیلی مهم است بدانیم که مشکلات زبانی و اختلالات زبان مانند مشکلات شنیداری و اختلالات گفتاری نیست.

افراد مبتلا به اختلالات زبان در تلفظ کلمات مشکلی ندارند و دچار مشکل شنیداری نیز نیستند. آنها در کاربرد قوانین زبانی مانند گرامر دچار مشکل هستند. آنها فقط دچار مشکل تاخیر زبانی نیستند . بدون درمان مشکل ارتباطی آنها ادامه می یابد. و ممکن است منجر به مشکلات شناختی، عاطفی و نهایتا مشکلات تحصیلی شود.


انواع مشکلات و اختلالات زبان:

سه نوع مشکل در اختلالات زبان وجود دارد که شناخت صحیح آنها می تواند ما را برای درک و درمان بهتر اختلالات زبانی کمک کند.
مسایل موجود در زبان دریافتی افراد مبتلا به اختلالات زبان: مشکل در درک آنچه که دیگران می گویند.

مسایل زبان بیانی در افراد دارای اختلالات زبان: افراد مبتلا در بیان عقاید و ایده ها و نیازهایشان دچار مشل هستند. مسایل و مشکلات آمیخته زبان بیانی و درکی در افراد دارای اختلالات زبان: افراد مبتلا در درک و بیان زبانی دچار مشکل هستند اختلالات زبانی از لحاظ سن وقوع آن می تواند رشدی و اکتسابی باشد.

اختلالات زبان اکتسابی:

یک نمونه از این اختلالات زبان اکتسابی آفازی است. آفازی اختلالی است که فرد بعد از آسیب به مغز در اثر بیماری یا صدمه به آن مبتلا می شود. مانند سکته یا ضربه مغزی.

اختلالات زبان رشدی:

اختلالات رشدی در کودکان بسیار معمول است. کودکان مبتلا به اختلال زبان رشدی دیرتر از همسالان خود زبان باز می کنند. این تاخیر و دیر زبان باز کردن به سطح هوشی آنها ربطی ندارد. کودکان مبتلا به اختلالات رشدی زبان سطح هوشی متوسط یا بالایی دارند. این کودکان معمولا در مهارتهای زبان بیانی و دریافتی قبل از ۴ سالگی دچار مشکل هستند.

کودکان پیش از شروع دبستان ممکن است اختلالات زبان پیش دبستانی از خود نشان بدهند. در چنین شرایطی حتما به گفتار درمانی مراجعه کنید تا گفتاردرمان و یا آسیب شناس گفتار و زبان به ارزیابی اختلالات و مشکلات گفتار و زبان و اختلالات زبان کودک می پردازد و توصیه ها وخدمات لازم را برای شما ارایه نماید.

مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز در آذربایجان آماده پاسخگویی به سولات شما در مورد اختلالات زبان است. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

اختلالات زبان پیش دبستانی


همه کودکان زبان را به شیوه مشابهی یاد میگیرند ولی ممکن است در بازه های زمانی متفاوتی این کار صورت گیرد. برخی از کودکان خیلی زود صحبت می کنند و همه چیز را بدون مشکل می گویند. برخی از کودکان مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا صحبت نمایند. برخی از گوش دادن به صداها خوششان نمی آید. تعدادی از کودکان در گفتار و زبان مشکل دارند، صحبت نمی کنند و دارای اختلالات زبان هستند.

برخی از کودکان ممکن است قبل از شروع مدرسه در گفتار و زبان مشکل داشته باشند. برخی از کودکان ممکن است قبل از سن ۳ تا ۵ سالگی مشکلاتی را در درک سوالات، یادگیری کلمات جدید و یا بیان جملات داشته باشند و در برخی از کودکان این دو مشکل ممکن است همراه هم وجود داشته باشد. این افراد دارای اختلالات زبان است و این مشکل یک اختلال زبان است.

کودک ممکن است در گفتن برخی از صداهای گفتاری مشکل داشته باشد که این یک اختلال در صداهای گفتاری است.
کودک من دو زبانه است و در معرض چند زبان قرار دارد آیا مشکل گفتاری و زبانی و اختلالات زبان خواهد داشت؟

یادگیری زبان دوم باعث مشکلات زبان نمی شود. کودکان در سراسر جهان یاد می گیرند که با زبان های متفاوت صحبت کنند. با کودک خود با زبانی که مهارتش بیشتر است صحبت کنید. اگر کودک در یک زبان اختلال داشته باشد، در زبان دیگر هم مشکل خواهد داشت. معمولا توصیه علمی این است که تا ۴ سالگی زبان مادری آموزش داده شود و سپس زبانهای دیگر آموزش داده شود.


علائم اختلالات زبان پیش دبستانی

زبان درکی در اختلالات زبان:

بعضی از کودکان ممکن است مشکل درک زبان داشته باشند. فرد در درک حرکات و اشارات بیان شده توسط دیگران مانند نوشتن و یا غیره مشکل دارد. در اجرای دستورا ارایه شده مشکل دارد. در پاسخ به سوالات مشکل وجود دارد. نمی تواند به اشیاء و تصاویر اشاره کند. در دانستن اینکه چگونه با دیگران صحبت کند مشکل دارد.

زبان بیانی در اختلالات زبان:

برخی از کودکان در بیان آنچه که میخواهند بگویند مشکل دارند این کودکان مشکل زبان بیانی و اختلالات زبان دارند. مانند مشکل در سوال پرسیدن، نامگذاری اشیاء، بیان با استفاده از حرکات، قرار دادن کلمات در جملات، یادگیری ترانه ها و قافیه ها، در استفاده از ضمایر صحیح، مانند “او” یا “آنها”، دانستن اینکه چگونه یک مکالمه را شروع کنید و آن را ادامه دهید، تغییر چگونگی صحبت با افراد مختلف و در مکان های مختلف. به عنوان مثال، شما با یک بزرگسال نسبت به یک کودک متفاوت صحبت می کنید. همانگونه که اشاره شد بسیاری از کودکان با درک یا صحبت کردن و یا هر دو مشکل دارند.

مهارتهای اولیه خواندن و نوشتن:

بعضی از کودکان نیز در مهارتهای خواندن و نوشتن اولیه مشکلی دارند مانند: نگاهی به تصاویر در یک کتاب بیاندازد و ورق بزند، داستانی را بگویید، نامگذاری حروف و اعداد و یادگیری الفبا

علل اختلالات زبان پیش دبستانی

شما ممکن است مطمئن نباشید که مشکالات زبان و اختلالات زبان کودک شما از چیست. برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:
سایر افراد خانواده شما دارای مشکلات زبان و اختلالات زبان هستند، تولد زود رس، وزن کم هنگام تولد، از دست دادن شنوایی، اوتیسم، سندرم داون یا سندرم ایکس شکننده، اختلال جنین الکلی، سکته مغزی، آسیب مغزی، فلج مغزی، تغذیه نامناسب، نقص رشد

کودکم اگر مشکل داشت چه کاری باید انجام بدهم؟

اگر کودک شما چنین مشکلی داشت شما تنها نیستید . راههای بسیار متنوعی برای درمان و کمک به شما و کودکتان وجود دارد.

متخصصان گفتار درمانی، کاردرمانی و روانشناسی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام در کنار شما هستند و برای کمک به شما آماده اند. میتوانید با آنها تماس بگیرید تا راه حلهای مناسب و کمکهای متناسب را دریافت دارید.

تقویت گفتار و زبان کودکان دارای اختلالات زبان

فعالیتهای زیادی برای تقویت گفتار و زبان کودکان وجود دارد. فعالیتهایی برای تقویت رشد گفتار و زبان کودکان از تولد تا دوسالگی: راههای زیادی می تواند به درک و کاربرد کلمات کودکتان کمک کند.

صداهایی مانند “ما”،”دا” و “با” را در اورید و کودک را تشویق کنید که بعد از شما بگوید. هنگامی که کودکتان صداسازی و یا آواسازی کرد به صورت کوک خود نگاه کنید یا به طرف او برگردید. با او صحبت کنید و منظر باشید ببینید او چه می گوید. وانمود کنید که با او صحبت می کنید. به خنده ها و یا حتی تغییر قیافه اش پاسخ دهید. اینکار را می توانید با تقلید و یا تغییر حالات چهره انجام بدهید. به او یاد بدهید که از کارهای شما تقلید کند. مانند دست زدن، دس دسی کردن و غیره.

موضوعات صحبت با کودک:

با فرزندتون در حمام، هنگام غذا دادن و لباس پوشاندن صحبت کنید. در مورد کاری که انجام می دهید و یا جاییکه خواهید رفت صحبت کنید. در مورد اینکه چه کسی و چی چیزی را خواهید دید صحبت کنید. رنگها و اشکال را به او نشان دهید و در مورد آنها صحبت نمایید.چیزهایی را که می بینید را بشمارید.

ژست را به کار ببرید مانند دست تکان دادن و نشان دادن. صدای حیوانات را در بیاورید. این کار کمک می کند که فرزندتان بین صدا و حیوان ارتباط برقرار کند. مثلا سگ میگه هاپ هاپ هاپ هاپ.

از تکنیک گسترش کلمات کودک استفاده کنید. وقتی کودک شما می گوید. ماما شما بگویید” مامان اینه، مامان تورا دوست داره. بچه کجاست؟ اینهم بچه است.”

برای کودکتان کتاب بخوانبد. هر کلمه را نمی خواهد بخوانید. می توانید فقط در مورد تصاویر صحبت کنید. بیشتر از کتابهایی استفاده کنید که تصاویر بزرگ و تمام رنگی دارند. از کودکتان بپرسید این چیه؟ سعی کنید به او نشان دهید و اسم اشیا را بگویید.

رشد زبان و راههای بهبود آن در اختلالات زبان

راههای مختلفی برای کمک به رشد زبان فرزندتان وجود دارد. با این روشها مهارتهای زبانی فرزندتان را تسریع و بهبود بخشید. والدین نقش مهمی در رشد زبان کودک دارند.کودکانی که برای آنها در اوایل کودکی کتاب بسیار خوانده میشود و با آنها صحبت می شود. دایره واژگان بزرگتر و دستور زبان بهتری نسبت به سایرین دارند. در اینجا چند راه ساده برای تقویت رشد زبانی کودک شما گفته ایم.

روشهای تقویت مهارتهای گفتار و زبان در افراد مبتلا به اختلالات زبان کدام است؟

آیا تاکنون از این سوالات درباره روشهای تقویت مهارتهای گفتار به ذهن شما خطور کرده است؟ چرا فرزند من هنوز صحبت نمی کند؟ آیا کودک من باید از کلمات بیشتری استفاده کند؟، برای كمك به فرزندم چه كاری می توانم انجام دهم؟، چرا نمی توانم آنچه فرزندم بهتر می فهمم؟، آیا کودک من نیاز به گفتاردرمانی دارد؟

در این صورت ، کودک شما ممکن است تأخیر در گفتار یا تأخیر در زبان داشته باشد. در بسیاری از مواقع وقتی از کودکان با تأخیر در گفتار صحبت می کنیم ، به تأخیر در تلفظ (گفتار) و همچنین تأخیر در مهارت های گفتاری عمومی (زبان) اشاره می کنیم.

به طور معمول ، ما کودکان را دارای تأخیر در برقراری ارتباط در نظر می گیریم وقتی که آنها در 2 سالگی کمتر از 10 کلمه یا کمتر از 80 کلمه را استفاده کنند ، اگرچه قانون مشخصی در این باره وجود ندارد. برخی از کودکان با تاخیر در مهارت های گفتاری و زبانی رشد می کنند. دیگران برای کمک به جبران تاخیر به گفتار درمانی نیاز دارند.

راهی وجود ندارد که بگویید فرزند شما از چه مسیری عبور می کند ، اما اگر نگران هستید کارهای زیادی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به فرزندتان کمک کنید. در اینجا برخی از توضیحات مختصر برخی از موارد ذکر شده است. من توصیه می کنم قبل از حرکت به استراتژی بعدی ، یک استراتژی را به مدت یک هفته امتحان کنید. نیازی به انجام همه استراتژی ها به طور مداوم نیست ، فقط چند بار در روز یا هفته انتخاب کنید که آن را تمرین کنید. از تصاویر و پاداش استفاده کنید، تا از کار بیش از حد و ارایه پاداش غیر ضروری جلوگیری کنید

کودک ممکن است هنگامی که با یک پروژه چند مرحله ای روبرو می شود تمایلی به انجام کار نداشته باشد. درمانگران با آموزش روشهای مشخص برای تقسیم وظایف به قطعات کوچکتر و قابل کنترل و حفظ انگیزه شخصی در هر مرحله ، به مقابله با این گرایش کمک می کنند. والدین می توانند با استفاده از گرافیک و پاداش های ملموس و کوچک که پیشرفت فزاینده را تشویق می کنند ، در خانه نیز همین کار را انجام دهند.

گرافیک و نشانه های بصری دیگر کمک می‌کند. گرافیک مناسب به فعالیت مورد نظر بستگی دارد. به عنوان مثال کودکی که در حال تمیز کردن اتاق خود است ، ممکن است از نقشه فیزیکی و فضایی بهره ببرد که در ابتدا مناطقی را که باید تحت کنترل قرار گیرند برجسته می کند و به کودک یاد آوری می کند. کودکی که برای شروع تکالیف در تلاش است ، دیدن یک برنامه مکتوب ، با قرار گرفتن در هر زمان در یک نقطه خاص ، مفید است. “وارد اتاق خود شوید و تکالیف خود را انجام دهید” برای بسیاری از کودکان بی معنی است

شکستن کارهای عصرانه – روی کاغذ – می تواند فوق العاده مفید باشد. پاداش ها نیز براساس وظیفه و انگیزه هر کودک خاص متفاوت است. کودک ممکن است یک قطعه آب نبات کوچک به خاطر پایان دادن به هر فصل از کتاب به دست آورد. کودکی که عاشق بازی های ویدئویی است ، اگر بداند که می تواند 20 دقیقه بازی کند ، ممکن است به مطالعه ادامه دهد.

روش گفتگو با خود: درباره کارهایی که انجام می دهید صحبت کنید. آنچه در دست دارید ، اعمالی که انجام می دهید ، آنچه می بینید ، احساس شما و آنچه می شنوید ، بو می کنید یا مزه می کنید را توصیف کنید. در مورد همه اینها صحبت کنید!

فرزند شما با شنیدن صحبت شما در مورد همه آن موارد یاد می گیرد. آنها در اینجا مهم این است که سخنان شما کوتاه باشد. به عنوان یک قاعده کلی ، شما باید با عباراتی صحبت کنید که دارای طول یکسان با کودکتان یا کمی طولانی تر هستند.

به عنوان مثال ، اگر کودک شما هنوز صحبت نمی کند یا هربار فقط از یک کلمه استفاده می کند ، باید در عبارات یک کلمه ای و دو کلمه ای صحبت کنید مانند “تو پ. پرت كردن. توپ پرتاب کنید. توپ ”.

اگر کودک شما بیشتر از کلمات منفرد استفاده می کند اما شروع به جمع آوری چند جمله دو کلمه ای دارد ، هنگام صحبت با کودک خود از بسیاری از عبارات دو کلمه ای استفاده کنید اما برخی از گفته های سه کلمه ای و همچنین چند جمله را به زبان بیاورید. از تکرار همان چند بارکلمات نترسید. کودکان از طریق تکرار یاد می گیرند!

از اشاره استفاده کنید در این استراتژی ، شما همچنان به صحبت با خود (توضیح داده شده در پست قبلی) ادامه می دهید. اما کلمه گفتاری خود را با یک علامت اشاره همراه می کنید.

محققان دریافته اند که زبان اشاره به عنوان ابزاری عالی برای مکالمه بچه ها (یا بیشتر صحبت کردن) ، به ویژه در افرادی است که گفتار و صحبت کردنشان تاخیر دارند. به محض یادگیری قدرت ارتباط از طریق صدا و گفتار ، آنها به زودی علائم اشاره را کنار می گذارند ، زیرا گفتار و ارتباط با صدا روش موثرتری برای برقراری ارتباط برای آنها خواهد بود.

روش صحبت موازی در درمان اختلالات زبان: این استراتژی بسیار شبیه استراتژی “صحبت با خود” است. اما شما به جای صحبت کردن در مورد آنچه شما انجام می دهید ، در مورد آنچه فرزندتان انجام می دهد صحبت خواهید کرد. می توانید اشیائی را که کودک شما استفاده می کند ، اعمالی که انجام می دهد ، احساس او ، آنچه می شنود و غیره برچسب گذاری کنید. مطمئن باشید که به استفاده از جملاتی ادامه می دهید که درست یا کمی بالاتر از جملاتی هستند که فرزند شما دارد استفاده می شود ، حتی اگر فقط یک یا دو کلمه باشد.

گسترش در درمان اختلالات زبان: در این استراتژی ، شما بر اساس گفتار یا حرکات کودک خود پیشرفت خواهید کرد. هرچه فرزندتان می گوید صحبت کنید و یک کلمه به آن اضافه کنید. اگر کودک شما “توپ” می گوید ، می توانید بگویید “توپ بخواه” ، “توپ من” ، “توپ زرد” ، “توپ پرتاب” یا هر چیز دیگری که حاوی کلمه توپ با یک کلمه دیگر باشد.

حتی می توانید از دو یا سه مثال مختلف استفاده کنید. اگر کودک شما هنوز چیزی نمی گوید ، می توانید ژست های او را ادامه دهید. هر وقت او به چیزی اشاره کرد یا حرکتی کرد که سعی در برقراری ارتباط با شما دارد ، کلمه ای را بیان کنید که همراه آن ژست باشد. شما می توانید چیزی را که او به آن اشاره کرده یا به آن دستیابی دارد ، نامگذاری کنید ، احساسی را که احساس می کند ، یا هر چیز دیگری که احساس می کنید کودک شما سعی در برقراری ارتباط دارد برچسب گذاری کنید.

ایجاد و افزایش واژگان درکی در اختلالات زبان:

در این استراتژی ، شما برای افزایش واژگان درکی کودک خود تلاش خواهید کرد. واژگان درکی شامل تمام کلماتی است که کودک هنگام گفتن آنها می فهمد ، حتی اگر خودش هنوز آنها را نگفته باشد. کودکان قبل از استفاده از کلمات ، ابتدا باید آنها را درک کنند.

می توانید واژه های درکی فرزندتان را با اشاره دادن به تصاویر ، اشیا یا افراد وقتی آنها را برای او نشان می دهید ، افزایش دهید. به عنوان مثال ، می توانید بگویید “بابا کجاست؟” و کمکش کن تا به سمت بابا نگاه کنه این یک کار عالی هنگام خواندن کتاب است.

می توانید با گفتن “کجاست ” ، “_ به من نشان دهید” یا “اشاره به __” از کودک خود بخواهید که به شیئی در کتاب اشاره کند. کمی صبر کنید و اگر او نتوانست آن را پیدا کند ، می توانید آن را برای او مشخص کنید و همچنین به او کمک کنید تا به آن اشاره کند. این کار را ادامه دهید و به زودی کودک شما شروع به درک کلمات بیشتری می کند.

با کودک خود ارتباط برقرار کنید. از بدو تولد شروع به صحبت کنید. وقتی آنها سر و صدا در می آورند ، از سر و صدای آنها تقلید کنید. وقتی روی ارتباط متمرکز شوید ، کودک تشویق به صحبت کردن می شود. آنها را مجبور به صحبت کردن نکنید. ارتباط گاه به گاه در واقع به کودک شما کمک می کند. تا بفهمد چه موقع از گفتار استفاده کرده و ارتباط برقرار استفاده کند. تقلید از صدا و حرکات طبیعی ترین راه برای یادگیری گفتار است. این تمرین به زبان باز کردن و آغاز گفتار کودک می کند.

روش آواز خواندن در درمان اختلالات زبان:

برای فرزندتان روش دیگری برای تشویق او برای صحبت است. آهنگ ها به آنها کمک می کند کلمات جدید را یاد بگیرند و به خاطر بسپارند. مهارتگوشدادن آنها نیز توسعه خواهد یافت. آواز خواندن می تواند به گسترش واژگان کودک کمک کند. ریتمها برای این منظور ابزاری کاملاً عالی است و آهنگ ها پر از آنها هستند.

صحبت کردن، صحبت کردن، صحبت کردن برای درمان اختلالات زبان:

برای رشد زبان روز را همانطور که بود روایت کنید. مثلاً به فرزندتان بگویید: “حالا می‌خواهیم حمام کنیم. آیا می‌توانی آب گرم را روی شکم خود احساس کنی؟ وقتی خشک شدیم، لباس می‌پوشیم و قدم می‌زنیم.”

بخوان، بخوان، بخوان برای درمان اختلالات زبان:

هیچ وقت برای خواندن برای کودکتان زود نیست. یکی از پیش‌بینی‌کننده‌های خوب موفقیت در خواندن در آینده، مدت زمانی است که والدین برای مطالعه با فرزندشان صرف می‌کنند. والدین می توانند با کتاب های تخته ای ساده شروع کنند و با بزرگتر شدن فرزندشان به کتابهای تصویری و داستان های طولانی تر ادامه دهند. زمان‌های داستان در کتابخانه یا کتاب‌فروشی محلی نیز می‌تواند به کودک پیش‌دبستانی کمک کند تا به کتاب عشق ورزد.

از موسیقی با هم لذت ببرید و اختلالات زبان را درمان کنید.

کودکان خردسال موسیقی و حرکت را دوست دارند. هنگامی که به آهنگ های پر جنب و جوش گوش می دهند، مانند “مک دونالد پیر مزرعه ای داشت”، در مورد دنیای اطراف خود و ریتم زبان یاد می گیرند.
داستان بگویید. داستان های مفصلی با شخصیت ها، درگیری، ماجراجویی و پایان خوش بسازید. مطمئن شوید که داستان ها متناسب با علایق کودک شما هستند و برای او ترسناک نیستند.

برای درمان اختلالات زبان از فرزندتان پیروی کنید.

اگر به نظر می رسد کودک شما به تصویر خاصی در کتاب علاقه مند است، به صحبت کردن در مورد آن ادامه دهید. اگر به نظر می رسد او مجذوب یک قایق شده است، قایق های بیشتری را به او نشان دهید و در مورد آنها نیز صحبت کنید. حرف های او را برای او تکرار کنید، سوال بپرسید و با او تعامل کنید. حتی می توانید سعی کنید داستان کودک خود را روی یک ضبط صوت ضبط کرده و آن را پخش کنید.

برای درمان اختلالات زبان هرگز از شیوه بیان یا گفتار فرزندتان انتقاد نکنید.

در عوض، اظهارات او را با تلفظ صحیح یا استفاده از کلمه برای او تکرار کنید. فرزندتان را به خاطر تلاش هایش بسیار تحسین کنید.

از تلویزیون و کامپیوتر برای درمان اختلالات زبان کم استفاده کنید.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که کودکان زیر 2 سال اصلا تلویزیون تماشا نکنند و کودکان 2 سال و بالاتر نباید بیش از دو ساعت برنامه با کیفیت در روز تماشا کنند. در حالی که برخی از برنامه‌های آموزشی می‌توانند برای کودکان مفید باشند، برنامه‌های تلویزیونی با کودکان ارتباط برقرار نمی‌کنند یا به آنها پاسخ نمی‌دهند، این دو عاملی است که بچه‌ها برای یادگیری زبان به آن نیاز دارند. بازی های رایانه ای تعاملی هستند، اما به ایده های کودک پاسخگو نیستند.

برای درمان اختلالات زبان عفونت گوش را به طور کامل درمان کنید.

کودکانی که در موقعیت‌های گروهی قرار می‌گیرند بیشتر در معرض عفونت گوش هستند که می‌تواند آنها را در معرض خطر کم شنوایی و در نتیجه تاخیر زبانی قرار دهد. اگر پزشک اطفال شما برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند، مطمئن شوید که کودک شما دوز صحیح را هر روز مصرف می کند و آن را برای تمام مدت زمان تجویز شده استفاده می کند. هنگامی که کودک شما نسخه را تمام کرد، برای اطمینان از برطرف شدن عفونت، یک ویزیت بعدی را با پزشک اطفال خود برنامه ریزی کنید. وچود عفونت گوش می تواند باعث اختلالات زبان باشد.


به سفرهای میدانی بروید. سفر به باغ وحش، آکواریوم یا موزه کودکان دنیای جدیدی را برای کودک شما باز خواهد کرد. به عنوان یک امتیاز اضافی، او می خواهد نام تمام موجودات جذاب و فعالیت های سرگرم کننده ای را که تجربه کرده است یاد بگیرد

بازی تقویت گفتار و زبان کودکان در درمان اختلالات زبان:

برای تقویت گفتار و زبان کودکان می توان از بازیهای مختلفی استفاده نمود. در کلینیک گفتاردرمانی یاشام درمانگران از پازلهای یک تکه به عنوان تقویت گفتار استفاده می نمایند. شما یا تماشای این فیلم یاد خواهید گرفت که چگونه با پازل یک تکه گفتار و زبان کودک خود را تقویت کنید.


فیلم اول توضیخات دکتر معصومی از مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریزیاشام و مرکز اختلالات یادگیری یاشا را مشاهده می فرمایید. فیلم دوم بازی کودک با درمانگر در اتاق درمان را نشان می دهد شما می توانید با تقلید این بازی به تقویت گفتار و زبان کودک خود کمک نمایید.

تشخیص افتراقی اختلالات زبان

تشخیص افتراقی اختلال زبان چگونه صورت می گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم تشخیص افتراقی اختلالات زبان چیست؟ تشخیص افتراقی شرح وضعیت است که با استفاده از آن بتوانیم برنامه ی درمانی خوبی را برای کودک و خانواده طرح ریزی نماییم. در تشخیص افتراقی توصیف روند شکل گیری مشکل و به وجود امدن مشکل از نامیدن و برچسب گذاری بسیار مهمتر است.

اهداف تشخیص افتراقی در اختلالات زبان:

ایجاد یک مبنا برای اختلالات زبان، کمک به ایجاد یک برنامه ی درمانی مناسب، کمک به اطرافیان برای شناسایی نشانه های عارضه، کمک به شناسایی عارضه و در صورت تکرار نیز انرا شناسایی کنید مقایسه ی کودکان با یافته های کلینیکی از اهداف مهم تشخیص افتراقی در اختلالات زبان است.

شیوه انجام تشخیص افتراقی در اختلالات زبان چگونه است؟

شیوه ی انجام کار به وضعیت کلینیکی وابسته است. قبل از انجام کار لازم است شدت مشکل را بفهمیم. نقاط ضعف و قوت کودک را تشخیص بدهیم.

در تشخیص افتراقی برای گرفتن تاریخچه ی مشکل اختلالات زبان چه کاری را باید انجام دهیم؟

کار تیمی به معنای ان است که متخصصان در یک زمان و یک مکان با یکدیگر کار کنند. مصاحبه با مشخص کردن نگرانی های والدین از رشد کودک اغاز می گردد.
در مصاحبه چه اطلاعاتی را باید به دست آوریم؟ الف)اطلاعاتی در مورد موقعیت فعلی ب)عامل به وجود اورنده ی این موقعیت ج)پیشرفتها و پسرفتها در طول زمان

در تاریخچه گیری اختلالات زبان چه مواردی مهم و کمک کننده است؟

در تاریخچه گیری یک بحث کوتاه با والدین ممکن است موثر باشد. برخی درمانگران از موقعیت فعلی شروع و به عقب برمی گردند و برخی از اول شروع وبه موقعیت فعلی می رسند .

هردو شیوه قابل قبول اند ولی خاطرات فعلی در ذهن تازه تر هستند و به یاد آوری گذشته کمک می کنند. روند تاریخچه گیری باید به شکل متقابل باشد یعنی والدین و درمانگر هر دو اطلاعاتی را کسب نمایند.

تشخیص افتراقی و موارد لازم در تاریخچه گیری الف) فهمیدن موقعیت فعلی، ب) فهمیدن گذشته، پ) بررسی پیشرفت ها و پسرفتها

ازمون ها و تست های لازم برای تشخیص افتراقی اختلالات زبان کدام است؟

تشخیص افتراقی و تست های شنیداری در اختلالات زبان:

توجه به سن به کار می رود. افراد زیر ۲ سال ممکن است پاسخ ندهند که با پتانسیل برانگیخته تعیین می گردد. در بالای سن ۲ سال از ازمون Audiometer زمینه ازاد استفاده می کنیم. ما بین سن ۳ الی۴ سالگی با هدفون ادیوگرام pure tone را کامل میکنیم. عملکرد گوش میانی و پرده ی صماخ را با ادیو امپدانس تست می کنیم. بازدید پرده ی صماخ را با اتوسکوپ انجام می دهیم که به این عمل اتوسکوپی گفته می شود.

تشخیص افتراقی و تست مهارت های حرکتی ظریف و درشت:

توسط گفتاردرمان، فیزیوتراپ یا کار درمان یا به عنوان بخشی از چک آپ کنترل می شود. برخی کودکان مشکلات حرکتی کمی دارند.

تشخیص افتراقی و ارزیابی فیزیکی همراه با ارزیابی نورولوژیک:

برای تعیین وجود سندرم های خاص مهم اند. یکی از تست های رایج تست کروموزومی می باشد. تست های خونی خاصی برای نشان دادن اختلال زبانی وجود ندارد.
وقتی به عدم کفایت ولوفارنژیال شک کردیم رادیوگرافی جانبی و ویدئوفلوروسکوپی و نازال اندوسکوپی می تواند مفید باشد.

تشخیص افتراقی و ارزیابی عملکرد شناختی عمومی:

با ارزیابی های رسمی و غیررسمی این کاررا انجام می دهیم. یکی از رایجترین تست ها و آسان ترین قالب ها برای ارزیابی رشد عمومی The stycar sequence by sheriden می باشد. که از زمان تولد تا سن ۵ سالگی، ۴ جنبه ی رشدی. وضعیت حرکات درشت، بینایی و حرکات ظریف، شنوایی و گفتار، رفتار اجتماعی و بازی را بررسی می کند.

معیار گریفتس چیست و چه ابعادی دارد؟


برنامه ی رشدی دیگر معیار Griffiths است که کاربرد رایجی دارد. این برنامه در ابتدا از تولد تا ۲ سال بود. این برنامه تا ۸ سالگی بسط داده شد. جنبه های آن عبارتند از: لوکوموتور، شخصی و اجتماعی، شنوایی و گفتار، هماهنگی دست و چشم، ازمونهای اجرایی، استدلال عملی

آزمون وکسلر چیست؟

برای کودکان ۱۵_۶ سال مفید است . دارای ایتم های کلامی و عملکردی است. هر کدام ۶ زیر ازمون دارد.. بر اساس سرعت کامل کردن نمره داده می شود. ازمون دیگر که به حداقل دانش زبانی نیاز دارد آزمون Lifter International Performance Scale است که کلا غیر کلامی می باشد. آین آزمون برای کودکان ناشنوا یا اسیب دیده ی زبانی مفید می باشد. برای کودکان سن ۲ سال به بالا مفید است و طیفی از کارهای جور کردنی را دربر می گیرد.

آزمون گودیناف:

یک معیار کوتاه با جامعیت کمتر می باشد. از کودک خواسته می شود زن یا مردی بکشد برای کودکان ۱۳_۳ سال مفید است. کلا ۵۰ امتیاز دارد.

ارزیابی زبان چه ابعادی دارند و چه نکاتی در اختلالات زبان مورد توجه قرار می گیرد؟

نقش گفتاردرمانگر، تعیین ماهیت و وسعت مشکل زبانی کودک می باشد. انجام ان به سن ، زمان دسترسی کودک و مقدار اطلاعات قبلی در دسترس بستگی دارد. قبل از شروع ارزیابی باید درمانگر اطلاعات در دسترس را مرور کند مخصوصا اطلاعات تاریخچه گیری را. شیوه ی بالا بهترین کارایی را برای کودکان ۱۲_۴ سال دارد.

مقیاس رشد زبانی رینل چیست و برای چه کودکانی مفید است؟

مقیاس رشد زبانی رینل یکی از معروفترین و مشهورترین آزمونها است. برای اینکه ما بتوانیم قضاوت نماییم که وضعیت رشد زبانی کودکان چگونه است. ما باید از آزمونها،مقیاس ها و چک لیست ها استفاده نماییم. مقیاسها از مطالعات و بررسی هایی به دست می آیند که روی نمونه هایی انجام یافته و نتایج آن مشخص است.

این ازمون جز آزمونهایی است که برای ارزیابی مشکلات گفتار و زبان کودکان بکار میرود. این آزمون یکی از از رایج ترین آزمونهاست که توسط رینل در سال ۱۹۷۷ طراحی گردیده است . آزمون زبانی رینل آزمونی نسبتا طولانی است . بخش درکی آن می تواند خنده دار باشد و برای کودکان میتواند مناسب باشد. با وجود تغییرات و تنوعات می تواند برای کودک جالب و مشوق باشد . در بخش درکی از تعداد ، طول ، رنگ و چیزهای دیگری که برای کودک آسیب دیده زبانی مشکل است ، استفاده شده است .

مشکل مقیاس رشد زبانی رینل در اختلالات زبان:

ارتباط دادن خطا با موارد ، مشکل است . مطالب متنوعی داده می شود و نیاز کودک به تکرار نمره منفی در نظر گرفته می شود .آزمون برای کودکان دارای توجه و تمرکز پایین (۱و۲) ارزش کاربردی کمی دارد . این کودکان بخش اعظم بازی را نادیده می گیرند بنابراین نمی توانند توانایی درک خود را نشان دهند. سیستم نمره دهی برای بخش بیانی آزمون مشکل است.

محاسن مقیاس رشد زبانی رینل در اختلالات زبان:

استفاده از این برنامه به ما نشان می دهد کار را کی و از کجا شروع کنیم .آزمون زبانی رینل برای کودکان انگلیسی زبان استاندارد شده است . سیستم نمره دهی درست / غلط است . در کودکان دارای توجه پایین آزمونهای غیر رسمی و آزمون (the symbolic play test(SPT)) مفید است.

در تشخیص افتراقی زبان درکی یا دریافتی چگونه ارزیابی اختلالات زبان می گردد؟

ارزیابی درک کلامی _شنیداری در اختلالات زبان:

تست دریافت گرامر توسط بی شاپ و تورگ تدوین شده است. ویژگی ها: ساختار مناسب، اسان بودن اجرا ، قابل کاربرد، تحلیل اطلاعات زیاد. اگر کودک خود را با این ازمون تطبیق نداد از معیارهای درکی رینل و دربی شایر استفاده می کنیم. مناسب کودکان ۳ سال و ۹ ماهه به بالا است. اگر کودک به یک یا دو بخش پاسخ نداد، در این صورت اطلاعات کمی را می گیریم. بنابراین بهتر است از ازمون دیگری استفاده کنیم.

ارزیابی یافت واژه و سازمان لغوی در اختلالات زبان:

توسط جرمن طراحی گردیده است. توانایی نامیدن کودک و سازمانبندی لغوی را تعیین می کنیم. تستWord finding vocabulary دارای اجرای سریع و ساده می باشد. زیر ازمونهای تست ایلینوی توانایی سایکولینگویستیک یک دید وسیع تر از مهارتهای ارایش لغوی ارائه می نماید که ازمون Test word findingچنین ازمونی می باشد .

ارزیابی حافظه ی شنیداری_کلامی و تشخیص افتراقی در اختلالات زبان:

آزمون تکرار جمله و ازمون تمییز شنیداری در این بخش مفید است ، به کار می رود. آزمون تکرار جمله Spreen_Benton برای کودکان ۱۲_۶ سال دارد. این بهترین روش است که هر بار به طول جمله یک سیلاب اضافه می شود. تمییز شنیداری با لیست جفت کمینه های و قضاوت در مورد شباهت و تفاوت انها انجام می گیرد.

در تشخیص افتراقی زبان بیانی در اختلالات زبان چگونه ارزیابی می گردد؟

۱۰ جمله برای نشان دادن یک الگو از ساختار جملات کافی می باشد. ازمونaction picture یک ازمون سریع و ساده از این مورد می باشد. الگوی گفتن داستان می تواند یک روش مفید برای به دست اوردن الگوی زبانی باشد.

از این جمله بوده و برای پیش اگهی مفید می باشد. الگوهای داستان گویی جانسون و (مندلی) که بدون تصاویر بصری هستند نیز مناسب می باشند.که برای کودکان ۶ سال به بالا می تواند مفید باشد. برای کسانی که از الگوی تاخیری استفاده می کنند معیار معادل سن برای تفسیر مناسب است.

آزمون تجزیه تحلیل گرامر: یک تجزیه تحلیل گرامری را در مقابل خطاهای واژگانی ارائه می دهد. کمک می کند که به فهم کودک با ساختارهای گرامری مشکل دارد ویا مشکل درکی عمومی دارد.

چرا ما باید اختلالات زبان را تشخیص افتراقی بدهیم؟

یکی از دلایل این کار برای درمان یا کنترل مشکل از پایه پایه است. برای مشکل زبانی باید یک خط مبنا در نظر بگیریم تا بتوانیم تاثیر درمان را بسنجیم. تاثیر درمان زمانی واقع خواهد بود که چندین نقطه را بعنوان خط مبنا داشته باشیم. در اصل ما می خواهیم تاثیر درمان یا مکان اموزشی را نشان بدهیم. این کار مستلزم مشاهده ی کودک در وضعیت های غیر رسمی می باشد که به وسیله ی نمرات ازمون به دست نمی اید.

بنابراین باید در تشخیص افتراقی کودک را باید در وضعیت های ذیل الذکر بررسی نماییم. تعامل کودک در گروه های هم سن، ارتباط کودک با بزرگسالان و کودکان، ارتباط موثر کودک با گروه و انفرادی. خط مبنای نتایج ازمونها می تواند نشانه ی پیشرفت کودک در جنبه های خاص باشد. هدف افزایش نمرات ازمون نیست بلکه هدف دستیابی به توانش زبانی بهتر است.

مشکلات یادگیری مبتنی بر زبان چیست؟

مشکلات یادگیری ، مشکلاتی در خواندن، املا و/ یا نوشتن متناسب با سن هستند. این اختلال ربطی به باهوش بودن یک فرد ندارد. اکثر افرادی که به ناتوانی های یادگیری دارند، هوش متوسط تا بالایی را دارند.

برخی از علائم یا نشانه های مشکلات یادگیری چیست؟

نارساخوانی یا مشکل در خواندن مشکل در یادگیری خواندن است. اصطلاح ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان یا فقط ناتوانی های یادگیری ارتباط بین زبان گفتاری و نوشتاری را نشان می دهد. کودکانی که مشکل خواندن دارند، مشکلات زبان گفتاری هم دارند.

کودک مبتلا به نارساخوانی کودکانی هستند که تقریباً منحصراً با کلمه نوشتاری (یا چاپی) یا نوشتار مشکل دارند. و در دیگر ابعاد زبانی سالم هستند. کودکی که نارساخوانی و مشکل در خواندن را به خاطر بخشی از یک ناتوانی بزرگتر مانند کم توانی ذهنی و … در یادگیری زبان دارد، هم در گفتار و هم در زبان مشکل دارد.

کودکان دارای مشکلات یادگیری مبتنی بر زبان ممکن است مشکلات زیر داشته باشند:

در بیان واضح ایده ها مشکل دارند، گویی کلمات مورد نیاز در نوک زبان هستند اما بیرون نمی آیند. گقته های کودک مبهم است و درک آن دشوار است. به عنوان مثال، واژگان نامشخص، مانند “چیز” برای جایگزینی کلماتی که نمی توانند به خاطر بسپارند استفاده می کنند.

در حالی که کودک سعی می کند کلمه ای را به خاطر بسپارد، ممکن است از کلمات پرکننده مانند “اوم” استفاده شود. فرد در یادگیری لغات جدیدی که می شنود مشکل دارد (مثلاً کلماتی که در سخنرانی ها / درس ها استفاده می شود) و/یا می بیند (مثلاً در کتاب ها) فرد در درک سوالات و پیروی از دستورالعمل ها شنیده شده و یا خوانده شده مشکل دارد.

فراخوانی اعداد به ترتیب (به عنوان مثال، شماره تلفن و آدرس)، درک و حفظ جزئیات طرح داستان یا یک سخنرانی کلاسی، خواندن و درک مطالب تصویری، یادگیری کلمات به آهنگ و قافیه، خواندن و نوشتن سخت است زیرا به جهت گیری نیاز دارند.

حروف و اعداد، یادگیری الفبا، شناسایی صداهایی که با حروف مطابقت ندارند، یادگیری خواندن را دشوار می کند، اختلاط ترتیب حروف در کلمات هنگام نوشتن، اختلاط ترتیب اعدادی که بخشی از محاسبات ریاضی هستند، املا، حفظ جداول زمان، فرد نمی تواند زمان صحیح بگوید.

درمان مشکلات یادگیری

آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام بخشی از یک تیم متشکل از والدین/مراقبان و متخصصان آموزشی (به عنوان مثال معلم(ها)، مربیان ویژه، روانشناس) است. ما زبان گفتاری (گفتاری و شنیداری) و نوشتاری (خواندن و نوشتن) را ارزیابی میکنیم.


برای دانش آموزان پیش دبستانی، گفتار درمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام ممکن است یکی یا همه موارد زیر را انجام دهد:

در مورد تجربیات سوادآموزی در خانه اطلاعات جمع آوری کند، کودک را در طول فعالیت های کلاسی مشاهده کند. توانایی کودک در درک دستورات شفاهی و نوشتاری و توجه به اطلاعات نوشتاری روی تخته سیاه، برنامه های روزانه و غیره را ارزیابی کند. به دنبال آگاهی از کلمات چاپ باشد.

ببینید آیا کودک دارای اختلالات زبان علائم و آرم های آشنا را تشخیص می دهد یا خیر، مراقب باشید تا ببینید آیا کودک کتابی را به درستی در دست گرفته و ورق می‌زند. تعیین کنید که آیا کودک نام را می شناسد و/یا می نویسد. ارزیابی کنید که آیا کودک می‌نویسد وانمود می‌کند (نوشتنی که شبیه حروف و اعداد است)

ببینید آیا کودک حروف را می شناسد و/یا می نویسد، از کودک بخواهید روی هجاهای مختلف در کلمات ضربه بزند یا دست بزند. ارزیابی کنید که آیا کودک می تواند بگوید که آیا دو کلمه هم قافیه هستند یا فهرستی از کلماتی که با یک کلمه مشخص هم قافیه هستند ارائه کند.

برای کودک بزرگتر، گفتار درمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام ممکن است یکی یا همه موارد زیر را نیز انجام دهد: توجه کنید که آیا کودک می تواند اطلاعات مربوط به جزوات و کتاب های درسی را بخواند و بفهمد. ارزیابی توانایی دانش آموز در شنیدن و “بازی” صداها در کلمات (مهارت های آگاهی واج شناختی)، از کودک بخواهید هجاها و صداها را کنار هم بگذارد تا یک کلمه بسازد

ببینید آیا کودک می‌تواند یک کلمه را به هجاها و/یا صداهای آن تقسیم کند (به عنوان مثال، “گربه” دو هجا دارد اما چهار صدای گ ر ب ه دارد). حافظه واج شناختی کودک بزرگتر را با تکرار رشته های کلمات، اعداد، حروف و صداهایی با طول فزاینده ارزیابی کنید.

برای همه کودکان، گفتار درمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات یادگیری یاشا همچنین یک ارزیابی کامل زبانی و همچنین بیان و عملکرد اجرایی را ارائه می دهد.

عملکرد اجرایی در اختلالات زبان:

توانایی برنامه ریزی، سازماندهی و توجه به جزئیات است. به عنوان مثال، آیا او نوشته های خود را برنامه ریزی یا سازماندهی می کند؟ آیا او می تواند تکالیف و مطالب مدرسه را پیگیری کند.

اهداف درمان گفتار و زبان در کودکان دارای مشکلات یادگیری:

اهداف درمان گفتار و زبان برای کودک مبتلا به مشکل خواندن، جنبه های خاصی از خواندن و نوشتن را هدف قرار می دهد که دانش آموز از آن غافل است. به عنوان مثال، اگر دانش آموز قادر به خواندن کلمات باشد اما قادر به درک جزئیات مطالب خوانده شده نباشد، به درک مطلب پرداخته می شود.

اگر دانش‌آموز در تشخیص صداهای مختلف که کلمات را تشکیل می‌دهند مشکل داشته باشد، درمان روی فعالیت‌هایی متمرکز می‌شود که از رشد در این زمینه مهارت پشتیبانی می‌کنند ( قافیه‌نویسی، ضربه زدن به هجاها و غیره).

برنامه های فردی همیشه با کار مدرسه برای کودک مدرسه ای مرتبط است. مطالب مورد نیاز برای درمان مشکلات یادگیری از محتوای کلاس‌ها گرفته می‌شود یا مستقیماً با آن مرتبط است به عنوان مثال، درمانگر از کتابهای درسی برای فعالیتهای خواندن استفاده میکند. درمانگر از مقالات اختصاصی برای فعالیت‌های نوشتن استفاده می کند.

تمرین گزارش‌های شفاهی برای کلاس

به فرزند شما آموزش داده می شود که از استراتژی های زبانی که به تازگی یاد گرفته است در فعالیت ها و تکالیف کلاس استفاده کند. برای کمک به کودک، گفتار درمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام ممکن است دوشادوش کودک در کلاس کار کند.

مداخله با زبان گفتاری در مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات یادگیری یاشام

مداخله با زبان گفتاری (گفتار و گوش دادن) برای حمایت از توسعه زبان نوشتاری طراحی شده است. به عنوان مثال، ممکن است پس از گوش دادن به یک داستان، از دانش آموز خواسته شود که پاسخ سوالات را بیان کند و بنویسد.

ممکن است از او خواسته شود که خلاصه ای شفاهی و سپس کتبی از داستان ارائه دهد. با بیان (تلفظ) به گونه ای رفتار می شود که از زبان نوشتاری پشتیبانی می کند. برای مثال، اگر کودک در حال تمرین گفتن کلمات برای بهبود تلفظ یک صدای خاص است، ممکن است از او خواسته شود که این کلمات را از یک لیست چاپی بخواند.


مشاوره و همکاری:

گفتار درمانی مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام برای توسعه استفاده از استراتژی ها و تکنیک ها در کلاس درس با معلمان مشورت می کند و با آنها همکاری می کند.

به عنوان مثال، گفتار درمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام ممکن است به معلم کمک کند تا نحوه ارائه مطالب جدید در دروس را اصلاح کند تا نیازهای درک کودک را برآورده کند. گفتار درمانی مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام همچنین ممکن است نشان دهد که دانش آموز از چه استراتژی های برنامه ریزی برای سازماندهی و تمرکز تکالیف نوشتاری استفاده می کند.

آنچه شما می توانید انجام دهید:


می‌توانید فرصت‌هایی را برای فرزندتان فراهم کنید تا مهارت‌های آموخته شده در جلسات فردی خود را تمرین کند. ارائه اطلاعات به معلم فرزندتان بسیار ارزشمند است. اما مهمتر از همه، محیطی غنی از تجربیات زبانی را برای فرزندتان فراهم کنید، این شامل خواندن با او برای سرگرمی و کمک به آنها در صورت داشتن مشکلات است.

والدین چگونه می توانند در منزل به کودکان دارای مشکلات یادگیری و اختلالات زبان کمک کنند؟

هر کودکی منحصر به فرد است و نیازهای یادگیری او نیز منحصر به فرد است. به همین دلیل است که والدین باید یک مسیر یادگیری شخصی برای آنها ایجاد کنند. در اینجا نکاتی وجود دارد که والدین هنگام تلاش برای کار با کودکانی که متفاوت یاد می گیرند باید در نظر داشته باشند. نارساخوانی، نارسا نویسی، ADHD و دیسکالکولیا برخی از ناتوانی های رایج یادگیری هستند که زندگی را برای بچه ها در مدرسه سخت می کنند.

آنها در برداشتن اشیا مشکل دارند زیرا مغزشان متفاوت کار می کند. با این حال، داشتن فرزندی با ناتوانی یادگیری، هوش آنها را نسبت به سایر بچه های هم سن و سال خود کم نمی کند. این به سادگی به این معنی است که آنها مشتاق یادگیری هستند، اما به یک رویکرد متمایز برای یادگیری نیاز دارند.

نوآوری در فناوری امروز والدین را برای انجام فعالیت هایی که می تواند به فرزندانشان در غلبه بر چنین ناتوانی هایی در سنین پایین کمک کند، آسان تر کرده است. بسته به کودک، آنها می توانند تاکتیک هایی را تدوین کنند که به آنها در درک بهتر مفاهیم و یادگیری سریعتر کمک کند.

بی‌شمار فعالیت‌های خارج از مدرسه و خارج از مدرسه وجود دارد که می‌تواند به کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری کمک کند تا فراتر از محیط یادگیری معمولی موفق شوند. در اینجا چند راه حل ساده وجود دارد که والدین می توانند هنگام تلاش با کودکانی که به شیوه های متفاوتی یاد می گیرند، در ذهن داشته باشند.

تئاتر/درام در درمان اختلالات زبان:

ناتوانی در انجام کارها، گاهی اوقات می تواند منجر به ناامیدی در بین بچه ها شود. یک کودک با ناتوانی یادگیری نیاز به تقویت اعتماد به نفس دارد که باعث می شود احساس کند از دیگران کمتر نیست. تئاتر و نمایش یکی از فعالیت هایی است که می تواند به کودکان مبتلا به نارساخوانی کمک زیادی کند.

در حین خواندن اسکریپت‌ها، آنها می‌توانند تسلط خواندن، دایره لغات و دقت خواندن خود را بهبود بخشند، بدون اینکه آن را بار سنگینی بدانند. این یک خروجی خلاقانه است که به آنها اجازه می دهد احساسات خود را به روشی بسیار بهتر بیان کنند.

همچنین یک محیط سرگرم کننده برای آموزش مهارت های تعاملی و اجتماعی است. با انجام دادن یاد بگیرید برخی از کودکان بیش فعال تر و تکانشی تر از دیگران هستند. به نظر نمی رسد که روش های معمول گچ و تخته توجه آنها را برای مدت طولانی حفظ کند، به همین دلیل آنها در کلاس عقب هستند. بسیاری از مردم فکر می کنند این مشکل غیر قابل درمان است، اما راه حل هایی وجود دارد که می تواند سیستم حسی را تحریک کند.

یادگیری را با فعال کردن عملکرد حرکتی درشت بهبود بخشد و همچنین با توسعه همکاری و کار گروهی به این کودکان کمک کند. یکی از مکمل آموزش کلاسی این است که سبک ها و نیازهای یادگیری جمعی و متمایز را از طریق بازی و فعالیت بدنی انجام دهید.

از یک پروژکتور در سقف، بازی های آموزشی مختلف روی زمین پخش می شود. بچه‌ها از دست‌ها و پاهای خود برای تعامل با زمین استفاده می‌کنند تا بتوانند بازی‌ها را حل کنند. کودکان خردسالی که مبتلا به ADHD تشخیص داده می شوند، این فعالیت را بسیار سرگرم کننده می یابند زیرا توجه و تمرکز آنها را بیشتر از سایر چیزها حفظ می کند.

یادگیری تعاملی در مشکلات یادگیری و اختلالات زبان

یک کودک می تواند چندین مسیر را برای یادگیری طی کند. شما فقط باید راه درست را پیدا کنید. کودکان مبتلا به اوتیسم خود را از برقراری ارتباط و تعامل محدود می کنند. این بدان معنا نیست که آنها نمی خواهند یاد بگیرند. فقط آن‌ها نمی‌خواهند خود را اغلب به خاطر آن با دیگران درگیر کنند.

اما مانند هر مشکل دیگری، این نیز راه حلی دارد. برنامه ای برای کودکان در هر سنی طراحی شده است، با آموزش کودکان از طریق داستان های سرگرم کننده و متحرک کار می کند. این داستان ها از روش غوطه وری طبیعی استفاده می کنند، که بر اساس روشی که کودکان زبان اول خود را یاد می گیرند، الگوبرداری شده است. برای کودکان اوتیستیک بسیار مفید است، زیرا باعث می شود یادگیری به طور طبیعی انجام شود.

یادگیری شخصی در درمان اختلالات زبان

هر کودکی منحصر به فرد است و نیازهای یادگیری او نیز منحصر به فرد است. به همین دلیل است که والدین باید یک مسیر یادگیری شخصی برای کودک خود ایجاد کنند که به آنها امکان می دهد از طریق تجزیه و تحلیل گام به گام در مورد قدرت درک فرزندان خود بدانند.

کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری مانند دیسگرافی به یک راه حل یادگیری نیاز دارند که به آنها در مورد ضریب هوشی فردی، سبک یادگیری، شکاف های یادگیری و مهارت آنها بگوید. هوش مصنوعی و یادگیری تطبیقی در واقع به بسیاری از افراد کمک می کند تا از راه های مختلفی بر این مشکل غلبه کنند.

کار داوطلبانه در درمان اختلالات زبان

کار داوطلبانه یک روش فوق العاده جالب برای کمک به کودکان برای غلبه بر ناتوانی های یادگیری و اختلالات زبان است. هر چه آنها بیشتر در معرض ارتباطات باشند، بهتر متوجه می شوند که چه اتفاقی در اطرافشان می افتد و بنابراین عزت نفس آنها افزایش می یابد.

هر کودکی پتانسیل ذاتی، نقاط قوت و ضعف خود را دارد. از آنجایی که معلمان با کمبود وقت دست و پنجه نرم می کنند، تنها می توانند در یک سطح به کل کلاس تدریس کنند. با این روش ها می توانید اطمینان حاصل کنید که فرزند دارای اختلالات زبان عقب نمی ماند.

برچسب ها
خروج از نسخه موبایل