کاردرمانی و 7 حیطه کاری مهم آن

کاردرمانی ذهنی، جسمی، حسی، حرکتی در تمام گروههای سنی

کاردرمانی

ارایه بهترین خدمات کاردرمانی کودک و بزرگسال بصورت حضوری و آنلاین در تبریز

کاردرمانی کودکان

کاردرمانی کودکان

کودکان برای زندگی موفق در آینده نیاز دارند که در همه ابعاد مهارتی مانند جسمی، ذهنی، حرکتی، شناختی و روانی رشد کامل و همه جانبه ای را داشته باشند.  در بخش کاردرمانی کودکان یاشام در تبریز روی بهبود و تقویت این مهارتهای کودکان کار می شود.  همکاران فوق تخصص یاشام  مهارتهای حسی، حرکتی، ذهنی، جسمی، کودکان را اصلاح و تقویت می نمایند. درمانگران یاشام روی تواناییهای حسی کودکان مانند بیش حسی یا کم حسی پروتکلهای درمانی را اجرا می نمایند. در این بخش  یاشام  مهارتهای تاخیر رشدی حرکتی نوزادان و کودکان و مهارتهای حرکتی آنها تقویت می گردد تا کودکان بتوانند از آزمون سنجش تحصیلی در بدو ورود به مدرسه و مهارتهای نوشتاری برای ورود به مدرسه عبور نموده و تحصیل کامل و بی نقصی را تجربه نمایند.

کاردرمانی بزرگسالان

کاردرمانی بزرگسالان

در بخش کاردرمانی بزرگسالان یاشام متخصصان  یاشام  مهارتهای مختلف آسیب دیده بزرگسالان را ارزیابی و درمان می نمایند. افراد مبتلا به بیماریهای نورولوژیک مانند پارکینسون، سکته مغزی، ام اس، ضایعات نخاعی و مغزی آسیب و نقصهایی را در مهارتهای زندگی روزمره خود تجربه می نمایند که همکاران فوق تخصص  یاشام با آخرین و مدرنترین تجهیزات و روشهای درمان به بهبود این افراد کمک می نمایند.  متخصصان این مرکز  بهترین رویکردهای شناختی، جسمی، حرکتی، حسی و ذهنی را  روی افراد مبتلا به بیماریهای نورودجنرتیو  مانند دمانس، آلزایمر، افسردگی، مانیا، اسکیزوفرنی، اختلالات خواب، اختلالات خلق و اختلالات شخصیت به کار می گیرند تا مشکلات آنها را برطرف نمایند.

کاردرمانی ذهنی کودکان

کاردرمانی ذهنی

انسانها برای عملکرد صحیح و زندگی راحت نیاز به مهارتهای ذهنی بی نقص و کامل در حیطه هایی مانند توجه و تمرکز حافظه و حل مسئله دارند. در بخش  کاردرمانی ذهنی یاشام  کاردرمانگر روی مهارتهای شناختی و ذهنی فرد کارمی کند. مهارتهای ذهنی مانند توجه سطح بالا و پایین ، مهارت حل مسئله، مهارتهای حافظه بینایی و شنیداری و حافظه کاری جهت پردازش هرچه بهتر و تسهیل یادگیری استفاده می گردد. همکاران فوق تخصص مرکز یاشام با ارزیابی دقیق و علمی به همراهی تیمی از متخصصان گفتار درمانی و روانشناسی سطوح مختلف تواناییهای کودک را بررسی می نمایند و بعد  با توجه به  نیازهای مراجع برنامه ارزیابی، مشاوره و درمان لازم را ارایه می نمایند. در این گروه می توان به گروه کودکان کم توان دهنی، تاخیرات رشدی، سندرم رت، او سی دی، سی دی دی، ان او اس، طیف اتیسم، بیش فعالی، وسواس فرکری و غیره اشاره نمود

کاردرمانی حسی کودکان

کاردرمانی حسی کودکان

انسانها از طریق به کارگیری حواس مختلف خود با دنیا تعامل نموده و یاد می گیرند. داشتن حواس بی عیب و نقص در  رشد طبیعی انها اثرات بسیار مهمی را روی رشد و یادگیری انسانها دارد. بنابراین  کاردرمانی حسی در تقویت یادگیری کودکان نقش بسیار مهمی را بازی می کند. حواس بینایی، شنیداری، لمسی، وستیبولار، چشایی، بویایی، حس لمس سطحی و حس عمقی و حتی حس اینتروسپشن نقش بسیار مهمی را در یادگیری انسانها و کاربرد این یادگرفته شده ها  دارد. عملکرد نادرست و یا ناقص این حواس اعم از بیش حسی، و یا کم حسی نقش بسیار مهمی را در عدم یادگیری کودک یا یادگیری غلط کودک دارد. همکاران فوق تخصص  مرکز یاشام با آخرین تجهیزات و آزمونهای به روز به بررسی ارزیابی و درمان این کودکان می پردازند. طبق رویکرد یکپارچگی حسی و با استفاده از ماساژهای حسی بازیهای حسی، حرکتی، شناختی و با تجویز رژیمهای حسی اقدام به مداخلات درمانی می نمایند.

کاردرمانی ارتوپدیک

کاردرمانی ارتوپدیک

آسیبهای اسکلتی عضلانی سبب مشکلات عدیده ای در فعالیت انسانها می گردد و  کاردرمانی نقش اساسی در بهبود و توانبخشی  این بیماران دارد. برای دست یافتن به یک زندگی مستقل یاشام با جراحان ارتوپد همکاریهای نزدیکی را دارد و خدمات توانبخشی و کاردرمانی  را همراه با مراقبت از آنها ارایه می نماید.  هدف کاردرمانگر  یاشام در این بیماران ارزیابی، مشاوره و بهبود عملکرد این بیماران در محیط واقعی زندگی است.

کاردرمانی مشکلات یادگیری

کاردرمانی مشکلات یادگیری

یکی از عملکردهای اصلی و بخش مهمی از زندگی کودکان در مدرسه صرف یادگیری و مهارت آموزی می گردد و این تخصص در  درمان تاخیر رشدی کودکان نقش بسیار مهمی دارد. کاردرمانگر مرکز یاشام با ارزیابی و بررسی دقیق می تواند کمک بسیار مهمی را برای یادگیری کودکان در محیط مدرسه نماید. در این بخش روی مهارتهای توجه و تمرکز، حافظه، یادگیری، مدادگیری برای نوشتن درست و صحیح کلمات و جملات کار می شود.

ناتوانی یادگیری چیست؟

مطالعات نشان داده است که میزان شیوع اختلالات یادگیری 1 نفر از هر 10 نفر می باشد. در این مشکل ما نقایصی را در مهارتهای بینایی ادراکی، گفتار، نوشتن، خواندن، ریاضیات، گوش دادن و پردازش شنیداری مشاهده می کنیم.

کاردرمانی چیست؟
کاردرمانی (OT) یکی از رشته های توانبخشی است و به تمام گروههای سنی دارای مشکلات و اختلالات جسمی، حسی، شناختی، ذهنی کودکان و بزرگسالان کمک می کند. کاردرمانی OT به افراد دارای مشکل و اختال کمک می کند تا به استقلال کامل در زندگی خود دست یابند.
متخصصان کاردرمانی یاشام به مراجعان دارای مشکل و اختلال کمک می کنند تا نیازهای عاطفی، اجتماعی و فیزیکی فرد را برطرف نمایند. کاردرمانگران یاشام برای درمان اختلالات مراجعان از فعالیتهای روزمره، تمرینات یا سایر روشهای درمانی استفاده می نمایند.
کاردرمانی یا OT به بازی کودکان، عملکرد مدرسه، فعالیتهای روزانه، افزایش عزت نفس و احساس موفقیت کودکان کمک می کند.
کاردرمانی یکی از رشته های توانبخشی است. فارغ التحصیلان این رشته که کاردرمانگر نامیده می شوند به افراد کمک می کند تا فعالیت های روزمره را در زندگی روزانه خود به طور مستقل انجام دهند. کاردرمانگرها نیازهای فردی بیمار را ارزیابی نموده و سپس براساس آن یک برنامه درمانی مشخص را برای فرد طراحی می نمایند تا به زندگی روزمره فرد کمک نمایند.
کاردرمانی برای تمام افراد در هر رده سنی از نوزادی تا بزرگسالی خدمات مناسبی را ارایه می نماید. متخصصان کاردرمانی یاشام به تمام افراد با هر سطح از توانایی کمک می کند که زندگی مستقلی را داشته باشند.
برخی از شرایطی که کاردرمانی می تواند به آنها کمک کند عبارتند از:
آسیب های مغزی یا نخاعی، سکته مغزی، بیماری های مزمن مانند آرتروز یا ام اس، اختلالات رشدی مانند اوتیسم یا دیستروفی عضلانی، آسیب های جسمی مانند شکستگی یا سوختگی و اختلالات روانی مانند افسردگی یا اضطراب

کاردرمانگران از تکنیکهای مختلفی برای کمک به بیماران و مراجعه کنندگان خود استفاده می کنند.
تکنیکها و روشهای مورد استفاده کاردرمان گران:
آموزش مهارت های حرکتی، آموزش مهارت های شناختی، آموزش مهارت های اجتماعی، استفاده از وسایل کمکی، تغییر محیط

با کمک کاردرمانی افراد نیازمند به خدمات آن استقلال و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده و می توانند به زندگی شخصی و اجتماعی خود برسند.
نمونه هایی از کمک کاردرمانی به مراجعه کنندگان:
کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم با استفاده از کاردرمانی مهارتهای حرکتی، مانند راه رفتن یا دویدن و یا مهارتهای اجتماعی مانند برقراری ارتباط را یاد می گیرد.
فرد پس از سکته معزی با دریافت خدمات کاردرمانی مهارتهای راه رفتن یا مهارتهای حرکتی دست خود را بهبود می دهد. فرد دارای آرتروز با کاردرمانی درد عضلانی خود را کاهش داده و دامنه حرکتی عضلات خود را بهبود می دهد.
کاردرمانی یکی از اعضا مهم تیم توانبخشی است و در هر سنی و با هر سطح از توانایی به استقلال و بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می کند..
کاردرمانگر چه می کند؟
کاردرمانگر به افراد دارای آسیب، ناتوانی، بیماری یا درد کمک می کند تا وظایف روزمره خود مانند رفتن به محل کار یا مدرسه، مراقبت از خود و حرکت کردن در محیط اطراف را انجام دهد.
کاردرمان گر فرد را با نیازهای محیطی تطبیق میدهد و تغییرات مهمی را در شیوه زندگی آنها ایجاد می نماید تا فرد با مهارتهای جدید و شیوه های نو و آسان کارهای خود را انجام بدهد.
کاردرمانگر چیست؟
کاردرمانگر یک متخصص آموزش دیده ویژه است که به افراد کمک می کند تا مهارت های زندگی روزمره خود را توسعه داده و یا بهبود بخشند.
به عنوان کاردرمان، شما با بیماران در محیطهای مختلف مانند بیمارستانها، مدارس و خانه بهداشت کار خواهید کرد. شما با ایجاد تغییرات در زندگی روزمره فرد به آنها کمک می کنید که عملکرد بهتری را در زندگی و فعالیتهای روزمره خود داشته باشند.
تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی
کاردرمانگران اغلب از نزدیک با فیزیوتراپیست ها کار می کنند، اما این دو به طور مشخص نقشهای متفاوتی دارند. فیزیوتراپیستها روی مدیریت درد فیزیکی و بهبود حرکتی فرد کار می کنند. در حالی که کاردرمانگر عملکردهای مرتبط با درد یا نقص فیزیکی را بهبود می دهد. کاردرمانی این کار را از طریق تطبیق تجهیزات و وسایل و یا آموزش روشهای جدید انجام کارها به بیماران انجام می دهد.
تفاوت کاردرمانی با هنر درمانی
شغل دیگری که معمولاً با کار کاردرمانی اشتباه گرفته می شود، هنردرمانی است. یک هنر درمان از طریق استفاده از برنامه‌های درمانی به بیماران کمک می‌کند تا با محدودیت‌های بیماری یا ناتوانی‌شان سازگار شوند. در هنردرمانی، درمانها براساس فعالیتهای تفریحی مانند هنر و صنایع دستی، رقص و ورزش است. بیمار به طور همزمان می تواند به یک کاردرمانگر و یک هنر درمانگر مراجعه کند.
کاردرمانگر چه می کند؟
دامنه فعالیت و ارایه درمان توسط یک کاردرمانگر بسیار گسترده است. کاردرمان به بزرگسالانی که در اثر یک حادثه دچار مشکل شده اند کمک می کند تا با محیط کارشان تطابق پیدا کنند. کاردرمانگر با کودکان و جوانانی که در مدیریت کارها مانند دستخط نیاز به کمک دارند کمک می کند تا با زندگی خود تطابق پیدا نمایند.
خدمات کاردرمانی:
• آموزش مهارتهای زندگی روزمره
• ایجاد و توسعهٔ مهارتهای درکی، حرکتی و عملکرد یکپارچگی حس،
• توسعهٔ مهارتهای بازی و پیش حرفه‌ای و تواناییهای اوقات فراغت، طراحی،
• ساختن یا بکار بردن وسایل کمکی و ارتزها و پروتزها،
• انتخاب وسایل نظافتی،
س استفاده از صنایع دستی که به‌طور ویژه به منظور افزایش عملکرد طرح شده‌است،
• توصیف و تفسیر آزمون‌ها مثل ارزیابی قدرت عضلانی، ارزیابی دامنهٔ حرکتی و نیز تطبیق محیط برای فرد معلول

وظایف و فعالیتهای کاردرمان
وظایف روزانه بسته به بیمار متفاوت است، اما به طور کلی، به عنوان یک کاردرمانگر وظایف روزانه شما موارد زیر خواهد بود:
1. تاریخچه پزشکی بیمار را مرور کنید و نیاز او به حمایت را ارزیابی کنید
2. خانه، محل کار و جامعه بیمار را ارزیابی کنید تا سازگاری های لازم را انجام دهید
3. تعریف نیاز بیمار به وسایل کمکی، مانند صندلی قابل تطبیق، رمپ و ویلچر و آموزش استفاده از آنها.
4. از بیماران حمایت کنید تا راه‌هایی برای انجام کارهای روزمره که دشوار شده‌اند یا دیگر امکان‌پذیر نیستند، مانند لباس پوشیدن، رانندگی، و آشپزی پیدا کنند.
5. به بیماران آموزش دهید که از تجهیزاتی که برای حمایت آنها انتخاب شده است استفاده کنند
6. تمرینات و تکنیک هایی را برای حمایت از حرکت و استقلال بیماران به آنها نشان دهید
7. با متخصصان بهداشتی مانند پرستاران، فیزیوتراپ ها و سایر متخصصان از جمله معلمان، مراقبان و مددکاران اجتماعی همکاری نزدیک داشته باشید تا در مورد بهترین مراقبت و فرآیند تصمیم گیری کنید.
8. یک برنامه درمانی با اهداف مشخص و مراحل مشخص تهیه کنید
9. ارائه آموزش برای خانواده بیمار، کارگران کلیدی، کارفرما و مدرسه
10. ارزیابی پیشرفت یک بیمار برای تعیین مداخلات آینده و به روز رسانی سایر متخصصان سلامت
مهارت ها
کاردرمانگران دارای طیف گسترده ای از مهارتهای خاص و قابل انتقال هستند که آنها را برای این نقش مناسب می کند.
برخی از مهارت های ضروری برای کاردرمانی عبارتند از:
ارتباط، یکدلی، صبر، مدیریت زمان، تفکر انتقادی و تطبیق پذیری
در حالی که شما احتمالاً می توانید بیشتر مهارت ها را بیاموزید، برای ایجاد اعتماد با بیماران و ابراز همدردی در هر شرایطی نیاز به نوع خاصی از افراد است و باعث می شود بیماران احساس ارزشمندی و حمایت کنند.
محیط کار
محیط کار یک کاردرمانگر به طور قابل توجهی متفاوت است. افرادی که کاردرمانی دریافت می کنند می توانند از همه اقشار باشند و به دلایل متعددی تحت درمان هستند. اکثر کاردرمانگران زمان خود را بین مطب و کار مستقیم با بیماران سپری می کنند. تنظیمات برای دیدن بیماران ممکن است شامل بیمارستان‌ها، کلینیک‌های بهداشتی، محل کار، مدارس، خانه‌های سالمندان، مراکز توانبخشی، مراقبت‌های خانگی، زندان‌ها یا هر جایی که بیمار به حمایت نیاز دارد باشد.
معمولاً کاردرمانی یک کار تمام وقت است، اما موقعیتهای پاره وقت کاری نیز در دسترس است. کاردرمانگران به سطح مشخصی از آمادگی جسمانی نیاز دارند زیرا زمان زیادی را روی پاهای خود می گذرانند و بیماران را حرکت می دهند و تجهیزات سنگین را تنظیم می کنند.
حقوق
طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده میانگین حقوق سالانه کاردرمانگران تا ماه مه 2021 حدود 85570 دلار است. حقوق شما بر اساس موقعیت مکانی، تجربه، افرادی که برای آنها کار می کنید و مسئولیت های شغلی شما متفاوت خواهد بود. محدوده حقوق سالانه 60680 تا 123840 دلار را برای کاردرمانگران گزارش شده است.
چشم انداز شغلی
چشم انداز شغلی برای یک کاردرمانگر عالی است، انتظار می رود که اشتغال بین سال های 2021 و 2031، 14 درصد افزایش یابد . این بالاتر از میانگین برای همه مشاغل در ایالات متحده است. با توجه به اینکه افراد با افزایش سن به خدمات کاردرمانی نیاز دارند و روند فعلی برای فعال ماندن در زندگی بعدی وجود دارد، بعید است نیاز رو به افزایش به کاردرمانگر و کاردرمانی متوقف شود.
افراد بیشتری به دنبال درمان هستند تا مدیریت زندگی خود را آسان تر کنند، چه به دلیل ناتوانی، بیماری مزمن یا شرایطی مانند سکته مغزی. کاردرمانگران همچنین برای دانش آموزان دارای معلولیت و اختلال طیف اتیسم برای بهبود عملکرد روزمره در مدارس مکانی خواهند داشت. متخصصان کاردرمانی در این مراکز فعالیت خواهند داشت.
چگونه می توان یک کاردرمانگر شد؟
مسیر مشخصی برای شما در نظر گرفته شده است که باید آن را دنبال کنید و آن را تکمیل کنید،
از جمله آموزش صحیح، گواهینامه و مجوز برای تبدیل شدن به یک کاردرمانگر. تجربه در این زمینه حتی به صورت داوطلبانه مطلوب است. همچنین به عنوان بخشی از آموزش کاردرمانگر خود، تجربه کسب خواهید کرد.
تحصیلات کاردرمانی
برای واجد شرایط بودن به عنوان یک متخصص کاردرمانی، باید مدرک کارشناسی ارشد و در برخی موارد مدرک دکترا داشته باشید. برای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد در یک برنامه کاردرمانی، باید قبلاً مدرک لیسانس داشته باشید به طور معمول دو تا سه سال طول می کشد تا مدرک کارشناسی ارشد را به پایان برسانید.
صدور گواهینامه و مجوز برای کاردرمانی
پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد یا دکترا، باید مجوز دفتر کاردرمانی را دریافت کنید. برای حفظ گواهینامه هر سال، کاردرمانگران باید در کلاس های توسعه حرفه ای شرکت کنند.
مراحل بعدی
برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کاردرمانی مسیر شغلی مناسبی برای شماست یا خیر، داوطلب شدن در بیمارستان، مدرسه یا سایر مراکز مراقبتی را تحت نظر یک کاردرمانگر در نظر بگیرید. شما همچنین می توانید به دنبال یک موقعیت ابتدایی به عنوان دستیار کاردرمانی باشید، که به طور کلی به دیپلم دبیرستان یا معادل آن نیاز دارد و آموزش در حین کار ارائه می دهد.
اگر علاقه مند به دنبال کردن شغلی به عنوان یک کاردرمانگر هستید، بسته به جایی که در مسیر تحصیلی خود هستید، با تحقیق در مورد برنامه های لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا به صورت آنلاین یا حضوری شروع کنید. یادگیری برخی از اصول اولیه مربوط به سلامتی و بدن انسان شروع خوبی است.

کاردرمانی در حیطه های زیر به کودکان کمک می کند:
مهارت‌های حرکتی ظریف را توسعه دهید تا بتوانند اسباب‌بازی‌ها را در دست بگیرند و رها کنند و مهارت‌های خوب دست خط یا رایانه را توسعه دهند.
هماهنگی چشم و دست را بهبود ببخشید تا آنها بتوانند بازی کنند و مهارت های مورد نیاز مدرسه مانند ضربه زدن به توپ و کپی کردن از روی تخته سیاه را انجام دهند.
به مهارت های اساسی زندگی مانند حمام کردن، لباس پوشیدن، مسواک زدن و تغذیه شخصی تسلط داشته باشید.
با تمرین نحوه مدیریت ناامیدی و خشم، رفتارهای مثبت و مهارت های اجتماعی را بیاموزید.
برای کمک به استقلال آنها تجهیزات ویژه ای دریافت کنید. اینها شامل ویلچر، آتل، تجهیزات حمام کردن، وسایل پانسمان و وسایل کمک ارتباطی است.
استفاده از فعالیتهای هدفمند برای درمان و افزایش عملکرد مراجعینی که در اثر آسیب یا بیماری دچار مشکل شده اند. این آسیب یا مشکل باعث مشکلاتی در عملکرد روانی، اجتماعی، رشدی و یا یادگیری فرد می شود. کاردرمانی با هدف ایجاد حداکثر استقلال، جلوگیری از ناتوانی و حفظ سلامتی به فرد کمک می کند. متخصص کاردرمانی با ارزیابی مشکل به ارایه مشاورات لازم، و درمان این مشکلات و اختلالات می پردازد.
کاردرمانی برای SMA
کاردرمانی می تواند به افراد مبتلا به آتروفی عضلانی نخاع (SMA) در افزایش فعالیتهای روزمره در خانه، محل کار و مدرسه کمک کند. یک متخصص کاردرمانی در کمک به افراد دارای SMA در راه رفتن ، لباس پوشیدن ، نوشتن ، استفاده از کامپیوتر یا رانندگی نقش اساسی دارد.
برای کمک به محدودیت های جسمی ، متخصصین کاردرمانی، معمولاً دستگاه های کمکی را برای بهبود یا حفظ تحرک و دسترسی به خانه ها برای صندلی های چرخدار توصیه می کنند. کاردرمانگرها اغلب برای ایجاد تغییرات در مدرسه برای کودکان مبتلا به SMA در مدارس کار می کنند.
از جمله این فعالبتها جلوگیری از خستگی در فعالیتهای اندام فوقانی مانند کار با صفحه کلیدها است. همچنین به افراد مبتلا به SMA می آموزند که چگونه از عوارض ، کاهش انرژی در استفاده بیش از حد از عضلات جلوگیری کنند. کاردرمانگران اعضای اصلی یک تیم مراقبت های بهداشتی چند رشته ای برای میتلایان به SMA هستند.
کاردرمانگران چه کمکی برای بیماران SMA می کنند؟
در ویزیت اولیه ، کاردرمانی ممکن است چندین آزمایش برای ارزیابی تواناییها و نیازهای فرد انجام دهد .سپس مداخلات یا روشهای درمانی را توصیه می کند که می تواند به حداکثر فعالیت و مشارکت فرد کمک کند. درمان های کاردرمانی برای بزرگسالان و کودکان SMA ممکن است شامل موارد زیر باشد:
دستگاه های کمکی کاردرمانی در SMA
کاردرمان به افراد مبتلا به SMA کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه از فن آوریهای کمکی تحرک مانند صندلی های چرخدار یا اسکوترها استفاده کنند. دستگاههای دستی یا برقی ممکن است از 18 ماه تا دو سال استفاده شوند. کاردرمانی ممکن است برای بهبود تعادل و وضعیت بدن برای افراد مبتلا به اسکولیوز (انحنای ستون فقرات) ، وضعیت قرارگیری صندلی چرخدار ، مهاربند کردن و تغییر مکان نشستن را توصیه کند.
کاردرمانی ممکن است بریس پا ، قاب ایستاده ، عصا و واکر تجویز نماید. کاردرمانگر ممکن است با استفاده از مجموعه ای از دستگاههای حرکتی ، از جمله استندر ، واکر و بریس (ارتز) با افراد کار کنند. برای افرادی که تحمل وزن دارند و می توانند تنه را کنترل کنند ، ممکن است یک قاب ایستاده برای آنها تجویز شود.
برخی از استندرها را می توان به گونه ای تنظیم کرد که کودکان در سطح چشم با همسالان خود قرار بگیرند ، این یکی از مزایای روانی – اجتماعی آن است.
اصلاح محیط خانه توسط کاردرمانی
کاردرمانگران همچنین می توانند در مورد تغییر در خانه نظر بدهند. مانند نصب بالابر مکانیکی، تغییر اندازه درب حمام برای دسترسی به صندلی چرخدار، برداشتن وان برای ایجاد سطح دسترسی مشاوره دهند.
سازگاری در مدرسه با کاردرمانی
کاردرمانگر به مسولان مدارس مشاوره میدهند تا سازگاری محیطی را برای کودکان مبتلا به SMA ایجاد کنند، مانند دسترسی به آسانسور، صندلیهای ترجیحی کلاس یا امکان دسترسی به صندلی چرخدار.
خودمراقبتی در کاردرمانی
درمانگران می توانند در مورد زندگی با محدودیتهای جسمی ، تعیین اولویتها و تهیه یک برنامه عملیاتی برای صرفه جویی در انرژی و ساده سازی کار ، دستورالعمل هایی ارائه دهند. اجتناب از استفاده بیش از حد از عضلات ، راهکار دیگری است که معمولاً مشترک است. برخی تحقیقات نشان می دهد که فشار زیاد مکانیکی یا بیش از حد ممکن است روند زوال سلول عضلانی را تسریع کند.
نتایج به دست آمده از کاردرمانی برای SMA
هدف از کاردرمانی این است که به افراد کمک کند تا راههای زندگی هر چه بیشتر و بهتر را پیدا کنند. این شامل دسترسی به فعالیتهای خانوار و جامعه، استقلال در مراقبت از خود، استفاده از تجهیزات تطبیقی و بهبود یا حفظ عملکرد حرکتی است.
مطالعات نشان می دهد که برخی از روشهای حرکتی مانند کشش و قرارگیری موقعیت ، و همچنین تمرینات استخر ممکن است در افراد مبتلا به بیماریهای عصبی و عضلانی بهبود ایجاد کند. حرکت و ایستادن بیش از حد ممکن است خستگی ایجاد کرده و روند تخریب سلول های عضلانی را تسریع کند.
کاردرمانی کم توانی ذهنی
کاردرمانی کم توانی ذهنی یکی از حیطه های کاری کاردرمانی با کودکان است. کاردرمانی کم توانی ذهنی بر مهارتهای زندگی که هر فرد برای زندگی خود نیاز دارد، تمرکز دارد. موانع دسترسی به تجربیات معمولی با اصلاح کار یا محیط، یا آموزش مهارت های جدید، گام به گام برطرف می شوند.
هنگام کار با افراد دارای ناتوانی ذهنی یا اختلال شناختی، کاردرمان با تجزیه و تحلیل فعالیت به افراد کمک میکند. کاردرمان وظایف را به بخشهای جزء تقسیم میکند و شناسایی می کند که چه مهارتها و یا سازگاریهای اساسی برای استقلال و زندگی راحت فرد مورد نیاز است.
توسعه مهارت های زندگی توسط کاردرمانی در مشکلات رشدی
خدمات کاردرمانی کودکان شامل رشد مهارتهای حرکتی ظریف برای عملکرد دست، پشتیبانی از پردازش حسی برای طیف وسیعی از محیطها، و یادگیری مهارتهای حرکتی برای اوقات فراغت و وظایف شغلی است.
در کاردرمانی اغلب بر مهارت های زندگی برای استقلال بیشتر تأکید می شود: مهارتهای دستکاری و جهت گیری برای لباس پوشیدن مستقل (دکمه ها، ضربه زدن، بستن بند)، مهارتهای مدیریت پول از جمله تمایز و ارزش سکه، مهارت های آماده سازی غذا مانند استفاده از چاقو برای بریدن یا پخش کردن یا استفاده از وسایل ایمن، شناخت علائم راهنمایی و رانندگی و قوانین برای پیمایش ایمن در خیابانها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و سایر مهارتهای استقلال برای زندگی در خانه و اجتماع.
اهداف فردی خانواده محور در کاردرمانی کم توانی ذهنی
در درمان کودکان، هدف گذاری برای افراد بر اساس علایق، اولویتها و واقعیتهای روزانه فرد و خانواده، و خانواده محور بودن است. مهارت‌سازی در کاردرمانی از جایی شروع می‌شود که فرد کار می‌کند و از آنجا ظرفیت لازم با حمایت از خانواده‌ها برای فرصت‌های بیشتر با پیشرفت مهارت‌ها ایجاد می‌کند.
درصورت نیاز می توانید با متخصصان کاردرمانی ما در تماس باشید تا ابتدا به ارزیابی و سپس مشاورات و درمانهای لازم را ارایه دهند.
کاردرمانی جسمی کودکان در کاردرمانی تبریز
“کار درمانی؟ اما فرزندم کار لازم ندارد!»
همانطور که کاردرمانی به بزرگسالان کمک می کند تا در شغل خود بهتر عمل کنند، کاردرمانی به کودکان کمک می کند در زمینه های مهم زندگی خود موفق شوند.
کاردرمانی کمک به کودکان برای ایجاد مهارت‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های ضروری روزانه مانند مسواک زدن، نوشتن نام یا بازی با دوستان است.
کاردرمانگرانی که با کودکان کار می‌کنند در تلاش هستند تا مشخص کنند که تاخیر یا محدودیت‌ها از کجا ناشی می‌شوند، به ویژه در زمینه‌های مهارت‌های حرکتی ظریف، مهارت‌های شناختی، رشد اجتماعی، و ایجاد روال‌های خودمراقبتی و مهارتهای یادگیری
این مهارتها با هم باعث می‌شوند که کودکان بتوانند به بزرگسالانی سالم و با عملکرد خوب تبدیل شوند.
کاردرمانگران کودکان معمولاً مدرک کارشناسی ارشد را برای کار با کودکان در هر سنی – از نوزادان تا نوجوانان – دریافت می کنند.
چرا ممکن است کودک من نیاز به مراجعه به کاردرمانگر داشته باشد؟
کودکان به دلایل مختلفی به کاردرمانگر مراجعه می کنند. و کاردرمانی خدمات مختلفی دارد.
چگونه کاردرمانگران کودکان به کودکان کمک می کنند.
کودکان دوست ندارند فقط در درمان بنشینند، بنابراین کاردرمانگران تلاش می کنند تا جلسات درمانی شبیه بازی باشد.
کودکان با شرکت در فعالیت‌های انگیزشی مانند بازی‌های رومیزی، کاردستی، و ساخت دوره‌های موانع، مهارت‌های خود را در حین سرگرمی توسعه می‌دهند!
کاردرمانگران به کودکان کمک می‌کنند تا این مهارت‌های فیزیکی، شناختی و حسی و مهارتهای بینایی حرکتی لازم را توسعه دهند تا بتوانند وظایف روزانه را مستقل‌تر انجام دهند.
درمان همچنین می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه در هنگام بازی با دوستان یا لذت بردن از زندگی به یک دنیای حسی غنی پاسخ دهند.
به یاد داشته باشید، گزینه های درمانی برای هر کودک و همچنین مدت زمان درمان متفاوت است.
برای سؤالات خاص در مورد فرزندتان، حتماً با مرکز کاردرمانی تبریز و مرکز اختلالات یادگیری تبریز یاشا و مرکز آموزش و توانبخشی یاشام به شماره 04133376035 تماس بگیرید.

کاردرمانی جسمی حرکتی بزرگسالان
کاردرمانی جسمی حرکتی بزرگسالان یکی از حیطه های کاری کاردرمانی است. اگر آسیبی منجر به نقص جسمانی فرد شود او به کاردرمانی نیاز خواهد داشت. این نقص میتواند باعث اختلال در عملکرد فرد شده و سبب اختلال در زندگی روزمره فرد می شود.
این وضعیتها سبب می شود که فرد به خدمات کاردرمانی نیاز پیدا کند. کاردرمان در کاردرمانی جسمی حرکتی بزرگسالان ناتوانی فرد را بررسی میکند، او برساس ارزیابی فرد در زندگی روزمره و محیط اطراف او از تکنیکها و رویکردهای درمانی برای درمان فرد استفاده میکند.
کاردرمانگر کارهای زیر را برای فرد انجام می دهد
کمک میکند فرد مهارت‌های جدید را یاد بگیرند. تکنیک‌های سازگاری فرد با محیط را توسعه می دهد. مهارت‌های موجود فرد را حفظ می کند. به فرد کمک می‌کند تا میزان معقولی از مسئولیت توانبخشی خود را عهده دار باشد.
کاردرمانی میوپاتی
کاردرمانی میوپاتی یکی از راههای این بیماران برای غلبه بر بیماری خودشان است. میوپاتی بیماری عضلانی به هر دلیلی است که در آن عضلات عملکرد خود را از دست می‌دهند. نتیجه میوپاتی ضعف عضلانی است. اصولاً دو گروه از بیماریها موجب میوپاتی می‌شوند بیماری‌های ژنتیکی (مانند دیستروفی ماهیچه‌ای) و اکتسابی مانند التهاب بافت همبند و عوارض کورتیکوستروئیدها.
علایم بیماران ممکن است در ارتباط با موارد زیر باشد:
خستگی سریع‌تر نسبت به افراد طبیعی، ضعف و کاهیدگی (آتروفی) عضلانی، یا دگرشکلی (دفورمیتی) در اندام و ستون فقرات، احتمال وجود درد و گرفتگی‌های عضلانی. میوپاتی درمان قطعی ندارد ولی کاردرمانی میوپاتی با به حد اکثر رساندن توانایی بیمار برای انجام مستقل فعالیت های روزمره تمرکز کند.
کاردرمانی میوپاتی شامل:
استفاده از وسایل کمکی برای بهبود عملکرد بیمار در انجام وظایف خودمراقبتی ماننداورتوز و پروتوز ساعد برای قرار دادن بازو به گونه‌ای که امکان تغذیه مستقل‌تر را فراهم کند. سایر تجهیزات تطبیقی برای کاردرمانی میوپاتی ممکن است شامل صندلی توالت و وسایل مشابه باشد که به بیمار اجازه می‌دهد از حالت نشسته بلند شود و یا بالابر موتوری برای بالا رفتن از پله‌ها.
کاردرمانی ضایعات نخاعی
آسیب نخاعی آسیبی است که موجب تغییرات موقتی یا دائمی در عملکرد نخاع شود. نشانه های چنین آسیبی ممکن است شامل از دست رفتن عملکرد عضلانی، حسی یا خودمختاری در اجزائی از بدن که زیر ناحیه آسیب دیده‌اند شود.
آسیب، ممکن است در هر سطح از طناب نخاعی صورت گیرد و ممکن است کامل باشد:
بدین صورت که تمام عملکردهای حسی و عضلانی در قطعات خاجی پایین‌تر از بین رود، یا ممکن است این آسیب ناکامل باشد: یعنی هنوز برخی از پیام‌های عصبی قادر به رفتن از قسمت آسیب دیده، تا قطعات خاجی طناب نخاعی S4-5 می‌باشند. براساس مکان و شدت آسیب دیدگی، نشانگان متنوعی، از کرختی گرفته تا فلج کامل، شامل بی‌اختیاری مدفوع و ادرار ممکن است پدیدار شوند.
پی‌آمدهای طولانی مدت چنین آسیب‌هایی نیز دامنه وسیعی دارند، از بازیابی کامل گرفته تا فلج دائمی چهاراندام (کوادریپلژی یا تتراپلژی) یا پاراپلژی. عوارضش ممکن است شامل آتروفی عضلانی، از دست رفتن کنترل حرکت ارادی، اسپاسم، زخم بستر، عفونت‌ها و مشکلات تنفسی شود.
در اکثر موارد، آسیب ناشی از ترومای فیزیکی چون تصادف رانندگی، زخم گلوله، سقوط، یا آسیب‌های ورزشی است، اما ممکن است ناشی از دلایل غیرترومایی چون عفونت، جریان ناکافی خون، و تومورها باشد.
کمی بیش از نیمی از آسیب‌ها، بر روی مهره‌های گردنی اثر می‌گذارند، در حالی که ۱۵٪ از این آسیب‌ها در هرکدام از مهره‌های سینه ای، مهره‌های مرزی بین مهره‌های سینه‌ای و کمری، یا فقط در مهره‌های کمری رخ می‌دهند.
تشخیص اغلب براساس نشانه ها و تصویربرداری پزشکی است. کاردرمانی پس از آسیب نخاعی بر تسهیل بازگشت به زندگی روزمره تمرکز دارد. بیماران SCI می توانند با انجام فعالیت های روزمره و استفاده از تجهیزات تطبیقی استقلال خود را به حداکثر برسانند.
کاردرمانگران با بیماران روی فعالیتهایی کار می کنند که به آنها کمک می کند تا حد امکان در این فعالیت ها شرکت کنند. این شامل یادگیری فعالیتهای روزانه برای بیماران و یافتن راهی برای افزایش مشارکت آنها در این فعالیتها است.
مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی نیز ممکن است برای بازیابی تحرک، از تمرینات ویژه و بسیار تکراری استفاده کند. تکرار بسیار مهم است زیرا به نورپلاستیسیته کمک می کند. مکانیسمی که سیستم عصبی مرکزی برای سیم کشی مجدد خود و بازیابی عملکرد پس از آسیب استفاده می کند.
با این حال، برخلاف فیزیوتراپی، کاردرمانی با استفاده از تکنیک‌ و تمرین‌های عملی و مبتنی بر فعالیت برای بهبود توانایی فرد در مشارکت در زندگی روزمره، رویکردی جامع‌تر را اتخاذ می‌کند. برای مثال، ممکن است بیمار نحوه بلند شدن از رختخواب یا مسواک زدن را تمرین کند.
اهمیت کاردرمانی حسی
اهمیت کاردرمانی حسی در آماده سازی کودک برای یادگیری موثر است. ما حواس خود را (بینایی، صدا، بویایی، لامسه، چشایی، تعادل و حس بدن خود در فضا) ترکیب می کنیم تا محیط خود را درک کنیم. با این حال، برخی از کودکان و نوجوانان مبتلا به اتیسم ممکن است در فیلتر کردن اطلاعات حسی مشکل داشته باشند و عدم فیلتر ممکن است طاقت فرسا، ناراحت کننده و یا دردناک شود.
از طرف دیگر، برخی از افراد مبتلا به اتیسم / اوتیسم به طور فعال به دنبال تحریکات حسی برای آرام کردن خود، تسکین اضطراب و اغلب فقط برای لذت و آرامش هستند.
تجربه محرکهای حسی متفاوت به عنوان تفاوت های پردازش حسی شناخته می شود. تحقیقات، و مشاهدات بالینی خودم در طول سال‌ها نشان داده‌اند که بسیاری از افراد مبتلا به اتیسم / اوتیسم یا آنهایی که تفاوت‌های پردازش حسی دارند، اغلب مشکلاتی نیز در وضعیت بدنی، هماهنگی و برنامه‌ریزی حرکتی دارند.
هنگامی که ما فاقد “فیلتر” برای غربال کردن اطلاعات نامربوط هستیم، این می تواند باعث اضافه بار حسی شود و منجر به فروپاشی و عدم درک شود. هر ورودی حسی بدون فیلتر شدن مناسب ایجاد ناهماهنگی و مشکلات یادگیری می گردد.
تجربه یک دانش آموز از تجربه حسی
همانطور که یکی از دانش آموزان به من گفت: من نمی توانم به خواندن ادامه دهم زیرا چشمانم در حال حاضر پر شده است”. هنگامی که فردی دریافت اطلاعات بیش از حد حسی را تجربه می کند، می تواند به اشتباه به عنوان یک رفتار نادرست تلقی شود. اضافه بار حسی نیز ممکن است منجر به خروج یا خاموشی کامل و عدم یادگیری شود.
اطمینان یافتن از اینکه دانش آموزی با تفاوتهای پردازش حسی از فرصتهای حسی مناسب و سازگاریهای محیطی در طول روز برخوردار است، موانع یادگیری را از بین می برد و تا حدودی به بهبود یادگیری آنها کمک می کند. کاردرمانگران در رفع مشکلات حسی یکی از تخصص های کلیدی هستند.
همکاران فوق تخصص ما در مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری تبریز با ارائه مشاوره و مداخلات برای هدف قرار دادن هر حس، به سیستم عصبی کودک کمک می کند تا منظم تر و هماهنگ تر شوند. این می تواند اضطراب و خستگی کودک را کاهش دهد و توجه و عملکرد او را بهبود بخشد.
کاردرمانی (OT) چیست؟
کاردرمانگران برای ارتقا، حفظ و توسعه مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان برای عملکرد در محیط مدرسه و فراتر از آن تلاش می‌کنند. مثلا:
مراقبت از خود : مانند لباس پوشیدن، خوردن یک وعده غذایی، مدیریت نیازهای توالت و مدیریت بهداشت شخصی
بهره وری: به عنوان مثال تنظیم هیجانی، سطح هوشیاری، مشارکت، نوشتن دست و مهارت های سازمانی) اوقات فراغت (مانند معاشرت با دوستان، تعلق به یک گروه، شرکت در سرگرمیها / بازی و مهارت های حرکتی برای هر کودک مجموعه منحصر به فردی از نیازهای حسی خواهد داشت و این نیازها بسته به خلق و خو، محیط و مداخله درمانی تغییر می کند.
برای کودکان مبتلا به اتیسم / اوتیسم ، یک کاردرمانگر برای توسعه مهارتهای دست خط، مهارت های حرکتی ظریف و مهارت های زندگی روزمره کار می کند. با این حال، مهمترین نقش نیز ارزیابی و هدف قرار دادن تفاوت های پردازش حسی کودک است. این برای رفع موانع یادگیری مفید است و به دانش آموزان کمک می کند آرام تر و متمرکزتر شوند.
اهمیت کاردرمانی حسی و رژیم حسی موثر چیست؟
رژیم حسی، سبک زندگی حسی در یک برنامه فعالیت روزانه است که به طور خاص برای نیازهای فرد طراحی شده است. هدف آن فعالیت‌های حسی در طول روز، بیداری کودک به منظور بهبود تمرکز، توجه و اطمینان از اینکه کودک در طول روز احساس «درست» دارد، است. همانطور که بدن به غذای مناسب در طول روز نیاز دارد، به فعالیتهایی هم نیاز دارد تا سطح برانگیختگی خود را بهینه نگه دارد.
اهمیت کاردرمانی حسی در تنظیم سطح برانگیختگی
هنگامی که سطح برانگیختگی خیلی پایین می‌آید، می‌توانیم با فعالیتهای زیر آنرا اصلاح کنیم. رقصیدن، آواز بازدید از ورزشگاه. اگر سطوح بیش از حد بالا برود و فرد بیش از حد تحریک شود، یک فعالیت آرامش بخش می تواند کمک کند، مانند: رفتن برای پیاده روی، فرد آواز بخواند،کودک به موسیقی گوش کند.
کاردرمانگران مرکز یاشا و یاشام می توانند از آموزش پیشرفته و مهارتهای ارزیابی خود برای ایجاد یک رژیم حسی موثر برای دانش آموز استفاده کند تا در طول روز اجرا شود. هدف این کار بهبود رفاه کلی و کیفیت زندگی و افزایش سطح یادگیری کودک است.
هدف یک رژیم حسی رفع چه مسائلی است؟
اثرات یک رژیم حسی می تواند فوری و تجمعی باشد. آنها در واقع به بازسازی سیستم عصبی دانش‌آموز در طول زمان کمک می‌کنند تا بتوانند موقعیت‌ها را بهتر تحمل کنند و مهارت‌هایی را برای کنترل الزامات و مقررات خود داشته باشند.
مربیگری یا راهنمایی و آموزش راهبردهای خودتنظیمی به همه کمک می‌کند تا رفتارها و احساسات را بشناسند و خود را با موفقیت تطبیق دهند و از استراتژیها برای برآورده کردن خواسته‌های خود در هر موقعیتی استفاده کنند. این به نوبه خود می تواند از فرسودگی و کاهش استرس، اضطراب و خستگی جلوگیری کند.
اصلاح رژیم حسی به کودک این امکان را می دهد که به جای پرت شدن حواس توسط محرکهایی مانند: برچسب پیراهن که روی گردن مالیده می شود، صدای بیرون، صدای برخورد در راهرو به تکلیف و کارهای خود متمرکز گردد.
اهمیت کاردرمانی حسی در کارها و فعالیتهای حسی مناسب
شرکت در کارها و فعالیتهای حسی مناسب ، کودکان را آماده می کند تا به طور موثر با فعالیتهای روز پیش رو درگیر شوند. سرنخهای رفتاری مانند بی قراری، تمرکز ضعیف، تماس فیزیکی بیش از حد یا بی حالی می تواند نشان دهد که کودک برای برقراری ارتباط با فرآیند یادگیری مشکل دارد.
کاردرمانگران اغلب توصیه می کنند که روز را با کارها و فعالیتهای حسی مناسب مناسب شروع کنید: یک برنامه فعالیت حسی-حرکتی که به کودکان کمک می کند به حالت “آماده برای یادگیری” برسند. کارها و فعالیتهای حسی مناسب مجموعه ای از فعالیتها هستند که به طور خاص برای بیدار کردن تمام حواس توسط همکاران مرکز فوق تخصصی یاشام و یاشا طراحی شده اند. آنها یک راه عالی برای انرژی دادن یا آرام کردن کودکان در روز هستند.
هر جلسه کارها و فعالیتهای های حسی مناسب شامل سه عنصر است.
الف- فعالیت‌های هشداردهنده: مانند چرخیدن، پرش روی توپ باشگاه، پرش، پرش ستاره برای تحریک سیستم عصبی مرکزی بدن در آمادگی برای یادگیری. ب- سازماندهی فعالیت‌هایی (به عنوان مثال تعادل روی تخته تاب خورده، غلت زدن چوب، شعبده بازی) که نیاز به هماهنگی مغز و بدن با هم دارند.
فعالیتهای آرام‌بخش
کار سنگین ماهیچه‌ای و فشار عمیق به‌عنوان مثال هل دادن به دیوار، فشار دادن، استفاده از وزنه برای آگاهی از بدن خود در فضا و افزایش توانایی خود تنظیمی ورودی حسی. کودکان پس از این فعالیت‌ها منظم‌تر، آرام‌تر و متمرکزتر می‌شوند، که باعث کاهش اضطراب و افزایش فرصت‌ها برای شکوفایی و موفقیت در محیطی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، می‌شود.
کاردرمانی حسی در کاردرمانی تبریز
چگونه تکنیک های کاردرمانی می توانند به کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی کمک کنند
آیا کودک شما از نور، صدا، بافت یا طعم بیزار است؟
این مشکل می تواند وضعیتی به نام اختلال پردازش حسی (SPD) باشد.
اختلال پردازش حسی چیست و چه تکنیک هایی را می توان در کاردرمانی به کار برد تا به کودکان در پردازش اطلاعات حسی کمک کند؟
این راهنما به شما کمک می‌کند تا درباره اختلالات و تکنیک‌هایی که در اینجا در درمان کودکان برای کمک به کودکان برای غلبه بر مشکلات حواس خود استفاده می‌کنیم، بیشتر بدانید.
اختلال پردازش حسی چیست؟
اگر فرزند شما به تازگی تشخیص داده شده است، ممکن است هنوز اطلاعات زیادی در مورد اختلال پردازش حسی نداشته باشید.
می تواند به صورت بیزاری از تحریک حسی، مانند نورهای روشن، واکنش بیش از حد به صداها، عدم تمایل به لمس شدن و حتی مشکلات تعادل و هماهنگی ظاهر شود.
برخی از کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی ممکن است به دلیل افزایش سطح برانگیختگی به دنبال حرکت باشند که به نوبه خود می تواند بر توجه آنها تأثیر بگذارد.
درمورد حس و پردازشهای حسی پادکستهای ما را بشنوید.
هشت نوع مختلف از مسائل پردازش حسی وجود دارد:
حس عمقی (حرکت حرکتی)
ناتوانی در درک مکان، حرکات و اعمال بدن شما.
حس عمقی کنترل حرکت و وضعیت بدن را افزایش می دهد و در عین حال اطلاعاتی در مورد نحوه حرکت شما در فضا ارائه می دهد.
دهلیزی
بخشی از گوش داخلی و مغز، سیستم دهلیزی به پردازش اطلاعات کمک می کند تا بتوانید تعادل، هماهنگی و حرکات چشم را حفظ کنید.
Interoception
– Interoception به این اشاره دارد که شما چه چیزی را در بدن خود حس می کنید یا “احساس می کنید”.
به این صورت است که می‌دانید گرم/سرما، گرسنه یا مریض هستید.
پنج حواس – پنج نوع دیگر به طور مستقیم با حواس مرتبط هستند، از جمله لامسه، شنوایی، چشایی، بویایی و بینایی.
اختلال پردازش حسی همیشه به تنهایی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته نمی شود.
برخی از کارشناسان معتقدند که اختلال پردازش حسی ممکن است با اختلالات دیگری مانند اوتیسم یا ADHD مرتبط باشد.
روش درمان: درمان یکپارچگی حسی
یکی از روش‌هایی که برای کمک به کودکان برای یادگیری پردازش اطلاعات حسی استفاده می‌شود، از طریق چیزی به نام درمان یکپارچگی حسی (SI) است.
با SI، یک کاردرمانگر با قرار دادن آنها در معرض تحریک حسی به روشی ساختاریافته و تکراری … با گذشت زمان، مغز سازگار می شود و به کودکان اجازه می دهد تا احساسات را به طور موثرتری پردازش کرده و به آنها واکنش نشان دهند.”
درمانگر با فعالیت های ساده شروع می کند و به آرامی به فعالیت های پیچیده تر می رسد.
در نهایت، سیستم عصبی کودک شما به تحریک عادت می کند و به طور مناسب پاسخ می دهد.
SI به عنوان “رژیم غذایی حسی” شناخته می شود که فعالیت هایی در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرد:
1.
1. درمانهای تعادلی
2. حرکت درمانی
3. قرار گرفتن در معرض ورودی حسی
4. فعالیت های بدنی و محل قرار گیری
نمونه هایی از درمان SI
بیایید برخی از تمرین‌ها یا فعالیت‌هایی را که ممکن است در طول یک جلسه کاردرمانی مورد استفاده قرار گیرند، مرور کنیم. بسیاری از این فعالیت ها را نیز می توان در خانه انجام داد تا جلسات کاردرمانی را تقویت کند.
نقاشی با انگشتان با استفاده از کرم موبر.
کاوش در سطل های حسی پر از اشیاء کوچک مانند اسباب بازی های پلاستیکی، دکمه ها، پاک کن ها، توپ های استرس، اسفنج ها، و لوله های لاستیکی.
اشیایی را در اتاق بیابید که بافت های متفاوتی دارند، مانند اقلام نرم، چسبنده، یا شیک.
بازی با گل یا بازی با لجن.
تکه های کاغذ را پاره کنید یا نوار چسب را از هم جدا کنید.
غلت زدن، نشستن یا حفظ تعادل روی یک توپ ورزشی
پریدن در گودال توپ.
روی یک مینی ترامپولین بپرد.
به داخل انبوهی از بالش ها یا کوسن های مبل خودش را بیاندازد.
چرخیدن در یک زنجیر.
برس زدن مو با برس نرم.
با استفاده از مسواک برقی.
پابرهنه راه رفتن
آب سرد بنوشد.
حمل وزنه در طبقه بالا
غذاهای جویدنی یا ترد بخورد.
گاری را هل دهد.
تعادل سینی با دو دست.
دویدن دور مانع
کارهای سنگین و فعالیت های مقاومتی.
تاب.
برای اینکه این یک درمان موثر باشد، توصیه می‌شود با متخصصان مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام مشورت کنید که می‌توانند یک رژیم حسی به طور خاص برای کودک شما ایجاد کند.
رژیم حسی شامل:
پرش، توپ درمانی و گرفتن حرکات یوگا است.
سپس این کار چندین بار تکرار می شود و کل جلسه حدود 10-15 دقیقه طول می کشد.
این کارها را نیز می توان 2 تا 3 بار در روز در خانه انجام داد.
چگونه می توانیم به کودکان دارای اختلال در پردازش حسی کمک کنیم
ما بر اهداف و نیازهای فردی فرزند شما تمرکز می کنیم.
مانند تمام مسائل رشد، هدف ما کمک به مستقل شدن تا حد امکان است.
در کنار مسائل پردازش حسی، ما همچنین به کودکان با تشخیص های تخصصی زیر کمک می کنیم:
1.
1. نارس بودن
2. تاخیر در رشد
3. تاخیر حرکات ظریف
4. اختلال طیف اوتیسم
5. فلج مغزی
6. عدم هماهنگی حرکتی
7. سندرم داون
8. ناهنجاری های کروموزومی
9. اختلالات پردازش بینایی
10. تاخیر در یادگیری
11. SMA

کاردرمانی به چه کسانی کمک می کند؟
کاردرمانی یکی از تخصصهای توانبخشی است . کار درمانی به کسانی که مشکلاتی را در حیطه های زیر دارند،کمک می کند.
کار درمانی بیماریهای نورولو‍‍ژیک:
بیماریها و مشکلاتی که از صدمات به سیستم مغزی عروقی فرد ایجاد می شود. از جمله مشکلات نورولوژیک و مغزی عروقی، سکته مغزی ، ضربه ی مغزی ، مولیتپل اسکلروزیس، پارکینسون ، A.L.S ، بیماران ضایعات نخاعی ، فلج مغزی کودکان و …
کار درمانی بیماریهای ارتوپدیک:
بیماریهای ارتوپدیک و جسمانی از دیگر مشکلاتی است که کاردرمانی کمک فروانی به آن می کند. از جمله بیماریهای ارتوپدیک می توان به شکستگی ها ، پارگی تاندون عضلات و رباطهای مفصلی ، سوختگی ها و غیره اشاره نمود.
بیماریهای روانی:
بیماریها و مشکلات روانی از دیگر مشکلاتی است که تخصص کاردرمانی به آن کمک فراوانی می کند. نظیر اسکیزوفرنی ، افراد نوروتیک ، اختلال شخصیت ، فوبیا ، P.T.S.D
کار درمانی بیماریها و اختلالات ذهنی:
یکی از حیطه های کاری که کاردرمانگران کمک فراوانی به مبتلایان آن می کنند بیماریها و اختلالات ذهنی است نظیر کودکان بیش فعال و کم توجه ، اوتیسم (اتیسم)، اختلالات نافذ رشد P.D.D ، عقب ماندگی ذهنی ، سندرم داون ، اختلالات یادگیری کودکان
کاردرمانی ذهنی:
کاردرمانگر ذهنی با توجه به بهره هوشی کودک و تواناییها و ناتوانیهای کودک برنامه هایی را برای بهبود عملکرد وی انجام می دهد.
حیطه های کاری در کاردرمانی ذهنی
تقویت مهارتهای شناختی مانند توجه ، حافظه ، ادراک ، تفکر انتزاعی، حل مسأله ، دستور پذیری ، تحمل کاری، اصلاح اختلالات رفتاری کودکان و تعمیم مهارتها به محیط بیرون
کاردرمانی ذهنی برای چه کودکانی انجام می پذیرد ؟
کودکان با نیازهای ویژه( کم توان ذهنی)، کودکان با اختلال یادگیری( دیکته، خواندن، ریاضیات)، کودکان با اختلال توجه و تمرکز، کودکان با اختلالات رفتاری( پرخاشگری، انزوا طلبی، جویدن ناخن،شب ادراری و …)،کودکان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه، کودکان دیرآموز، کودکان با اختلالات نافذ رشد( اوتیسم، آسپرگر)، بیماری های متابولیکی، سندرم داون و سندرم های ژنتیکی، اختلالات حسی از قبیل بیش حسی و کم حسی، عدم کاربرد یکی از اعضای بدن و انکار عضو
هدف از کاردرمانی ذهنی کودکان:
شناسایی ضعف های کودکان در انجام کارهای ضروری و روزمره، بهبود بخشیدن به توانمندیهای آنان جهت ارتقاء کیفیت زندگی، حضور فعال و توانای آنان در جامعه

بیماری های مرتبط با حوزه ی سالمندی:
بیماری های مرتبط با حوزه ی سالمندی نظیر آلزایمر و دمانس یکی دیگر از مشکلاتی است که کاردرمانی کمک فراوانی می نماید.
اختلالات رفتاری مرتبط با حوزه ی معتادین
اختلالات رفتاری مرتبط با حوزه ی معتادین نیز یکی از حیطه های کاری مهم در رشته کاردرمانی است.
زمینه ی مرتبط با رشد کودکان و توانمند سازی عصبی نوزادان نارس:
نظیر نوزادان زود رس و نوزادان در واحد مراقبت های ویژه ی NICU
مجموعه اختلالات که متخصصین کاردرمانی ذهنی مرکز آموزش و توانبخشی یاشام به درمان آنها می پردازند شامل موارد ذیل می باشد.
کودکان با نیازهای ویژه مانند کم توان ذهنی، کودکان با اختلالات یادگیری (خواندن،دیکته،ریاضیات )، کودکان با اختلالات توجه و تمرکز، کودکان بااختلالات رفتاری (پرخاشگری،انزواطلبی،جویدن ناخن،شب ادراری و……)، کودکان بااختلالات بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD )، کودکان دیر آموز، کودکان با اختلالات نافذ رشد ( اوتیسم ، آسپرگر و……)، بیماریهای متابولیکی،سندرم داون، سندرمهای ژنتیکی
مهارتهای گرفتن مداد، درمان مشکلات ذهنی کودکان فلج مغزی، بهبود حرکات ظریف دست، درمان مشکلات درکی بینایی، بهبود مشکلات حسی، اختلالات حسی از قبیل بیش حسی،کم حسی، عدم کاربرد یکی از اعضای بدن وانکار عضو
ماساژ تخصصی شیر خواران و کودکان نارس، فعالیتهای خودمراقبتی و تقویت مهارتهای بازی از مشکلاتی است که متخصصان مرکز یاشام به آنها کمک می کند.
خدماتی که در کاردرمانی یاشام ارایه می شود:
تقویت مهارتهای حرکتی (دویدن، پریدن از موانع، رد شدن و تقویت هماهنگی حرکتی وعملکرد دستها (قیچی کردن، نوشتن، کاربرد ابزارها و…)، آموزش مفاهیم اولیه جهت بهبود ارتباط و حضور اجتماعی (شناخت رنگها، اعضای بدن، ارتباط فردی و …)، تقویت مهارتهای ترسیمی و رشد نقاشی (کاربرد قلم، نقاشی، نوشتن و…)، تقویت مهارتهای روزمره زندگی (استقلال در دستشویی رفتن، غذا خوردن، لباس پوشیدن و…)، تقویت و تسهیل مهارتهای رفتاری و سازگاری (آموزش رفتار اجتماعی، اصلاح رفتار، یکپارچگی حسی و …)، تسهیل ارتباط موثر با محیط (تحمل کلاس، ارتباط با همسالان، رفع رفتارهای کلیشه ای و خودآزاری و …)
مرکز آموزش و توانبحشی اختلالات یادگیری تبریز یاشام و یاشا بهترین مرکز کاردرمانی تبریز مرکزی است که به ارایه خدمات کاردرمانی می پردازد.
در مرکز کاردرمانی تبریز خدمات کاردرمانی جسمی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی ارتوپدی، کاردرمانی حسی و کاردرمانی کودکان و کاردرمانی بزرگسالان ارایه می گردد.
بهترین مرکز کاردرمانی، مرکز کاردرمانی تبریز در آذربایحان و تبریز به انتخاب مراجعه کنندگان عزیز می باشد.