گفتار درمانی و 6 حوزه کاری مهم آن

گفتار درمانی ارتباط، گفتار، زبان، جویدن و بلع آسیب دیده  را بهبود می دهد.

گفتار درمانی

گفتار و ارتباط یکی از اصلی ترین مهارتهای بشری است که نیاز های او را برطرف می کند. ارتباط کلامی و گفتار انسانها را از سایر موجودات زنده تمایز میدهد. تصور کنید که یک روز نمی توانید حرف بزنید و گفتار داشته باشید. دیگر نمی توانید با دیگران صحبت کنید افکار خود و خواسته هایتان را بگویید. این اتفاق برای برخی از انسانها به دلایل مادرزادی، رشدی و یا اکتسابی اتفاق می افتد. گفتار درمانی یکی از رشته های توانبخشی می باشد. بر اساس نظر انجمن گفتار و زبان آمریکا(ASHA) گفتاردرمانگر روی مهارتهای زبانی، گفتاری، شناختی، جویدن و بلع، خواندن و نوشتن، مهارتهای صدا، لکنت زبان، اختلالات تلفظی و همه مشکلاتی که مربوط به صدا، گفتار و زبان است کار می کند و این مهارتها را اصلاح نموده و بهبود می دهد.

بهترین مرکز گفتار درمانی تبریز مرکز گفتاردرمانی یاشام می باشد.  این مرکز بهترین خدمات گفتار درمانی را با آخرین و به روز ترین تکنیکهای درمانی با استفاده از مدرنترین تجهیزات به شکل حضوری و آنلاین به تمام مراجعه کنندگان عزیز ارایه می نماید.

گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی کودکان

بخش گفتار کودکان یاشام از مجربترین افراد که دارای تحصیلات آکادمیک در رشته گفتاردرمانی در مقاطع لیسانس،فوق لیسانس و دکترا هستند استفاده می نماید. آنها با ارزیابی تیمی، مشاوره و درمان اختلالات رشدی و اکتسابی گفتار، زبان و ارتباط کودکان را بر عهده دارند. در این بخش  یاشام  همکاران ما  از آخرین تجهیزات و مدرنترین وسایل توانبخشی و گفتار درمانی استفاده می نمایند و  مهارتهای ارتباطی، گفتاری و زبان کودکان را درمان می نمایند.

گفتاردرمانی بزرگسالان

گفتار درمانی بزرگسالان

دلایل مختلفی مانند سکته، تصادف و غیره وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات گفتاری، زبانی،ارتباطی در بزرگسالان می گردد و ممکن است افراد را دچار مشکلات گفتار، زبان، ارتباط کنند. در بخش گفتار درمانی بزرگسالان یاشام مشکلات گفتاری، زبانی، ارتباطی، جویدن و بلع بعد از سکته مغزی، آلزایمر، تصادف و غیره برطرف می گردد.  همکاران فوق تخصص کفتار درمانی ما در شهر تبریز و آذربایجان با مدرنترین روشها و تجهیزات به ارزیابی، مشاوره و درمان اختلالات گفتار، زبان، ارتباط، جویدن، بلع، لکنت و مشکلات صوت و صدا  می پردازند. متخصصان گفتار درمانی یاشام با استفاده از تجهیزات نوروتراپی مانند تی دی سی اس و وی ار  مراکز مغزی گفتار و زبان و بلع تحریک و درمان می کنند

مشکلات جویدن و بلع

مشکلات جویدن و بلع

متخصصان گفتار درمانی یاشام  مشکلات جویدن و بلع کودکان و بزرگسالان را  درمان می کنند. مشکلات بلع بنا به دلایل مختلفی مانند دلایل  ماردزادی یا اکتسابی به وجود می اید. همکاران فوق تخصص گفتار درمانی تبریز یاشام مشکلات جویدن و بلع را درمان می نمایند. آنها  این مشکلات را با آخرین و مدرنترین تجهیزات مانند فیز و آخرین تکنیکهای درمانی اصلاح کرده و درمان می نمایند.

لکنت زبان

لکنت زبان

بهترین مرکز گفتار درمانی تبریز  بخش و گروه گفتار درمانی لکنت زبان یاشام است.  لکنت زبان مشکل گفتاری است که حداقل 1 درصد از افراد یک جامعه را با خود درگیر کرده است. بیشترین سوالاتی که در مورد لکنت با آن روبه رو می شویم این است که آیا من لکنت دارم؟ لکنت دو گروه عمده دارد که عبارتند از لکنت رشدی و لکنت اکتسابی که به هر دو گروه در مجموعه گفتار درمانی یاشام ارایه خدمت می گردد.

اختلالات صدا و صوت

اختلالات صدا و صوت

همه انسانها هروز از صدای خود استفاده می نمایند و تصویر اینکه یک انسان از صدای خود استفاده نکند تقریبا غیر ممکن است. حتی برخی از انسانها از صدای خود بصورت حرفه ای استفاده می نمایند و شغل آنها وابسته به صدای آنها است.  معلمان، اساتید دانشگاه، آوازخوانها، دوبلورها، قاریان قرآن، مداحان و سایر افراد فقط از صدای خود به صورت فوق حرفه ای استفاده می نمایند و باید بتوانند از آن مراقبت نموده و بهبود دهند. گفتار درمانی یاشام خدمات حرفه و فوق تخصصی را برای اختلالات صدا و صوت ارایه می نماید. همکاران ما د مرکز فوق تخصصی یاشام با هزاران ویزت و درمان موفق در اصلاح صدا ها و صوت  بعد از ارزیابی کامل مشکل شما درمان مناسب را با آخرین متدهای روز را برای شما در گفتار درمانی تبریز  ارایه می نمایند.

اختلالات تلفظ

اختلالات تلفظ

گفتار قابل درک گفتاری است که همه اجزا آن بدون نقص و کامل تولید شود تا برای دیگران قابل فهم باشد. برخی از کودکان و بزرگسالان برخی از صداها را درست تلفظ نمی کنند. به ناتوانی فرد در تولید صداهای خاص اختلال تولید صدا گفته می شود. مثلا  صدای /ر/، /س/، /چ/، یا هرصدای موجود در زبان درست تلفظ نمی شود. . مشکلات یادگیری ، مشکلات مدرسه، اعتماد به نفس، مشکل خواندن، مشکل ریاضی و هزاران مشکل دیگر از تبعات تلفظ نادرست صداها می باشد. همکاران فوق تخصص ما در مرکز گفتار درمانی یاشام خدمات تضمینی و فوق العاده ای را برای شما ارایه می نمایند که شما و عزیزانتان صداهای گفتاری را کاملا درست تلفظ نمایید.

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی به افرادی که مشکلات و اختلالات صحبت کردن و گفتار، جویدن و بلع، خواندن و نوشتن دارند کمک می کند تا ارتباط بهتر برقرار کنند و اگر در گفتار و زبانشان موانع و مشکلاتی وجود دارد موانع گفتاری آنها را از بین ببرند. مشکلات و موانعی که سبب اختلالات گفتار و زبان می گردد می تواند ژنتیکی، مادرزادی، اکتسابی و یا  در اثر سایر عوامل پزشکی یا روانشناختی باشد. گفتار درمان براساس ماهیت و علت مشکل و اختلال شما به ارزیابی، مشاوره و درمان فرزند شما می پردازد.

در  گفتار درمانی روی بهبود تلفظ، تقویت عضلات  گفتاری و یادگیری صحیح صحبت کردن، تقویت مهارت جویدن وبلع، زبان باز کردن کودکان، بدون لکنت صحبت کردن افراد و موارد دیگر کار می شود و درمانهای لازم ارایه می گردد. گفتار درمانی می تواند توانایی صحبت کردن و استفاده از سایر مهارت های زبانی را در افراد سالم و افراد دارای مشکل را بهتر نماید. این رشته توانبخشی به انسانها کمک می کند که افکار خود را بیان کنند، گفته های دیگران را متوجه شوند  و می تواند مهارتهایی مانند حافظه و توانایی حل مشکلات را بهبود بخشد.

آسیب شناس گفتار زبان  یا گفتار درمان گر تمرینات و درمانهای برطرف کننده نیازهای خاص شما را ارایه می کند. در دنیای پیرامون ما برخی از افراد برای صحبت کردن و برقراری ارتباط به کمک نیاز دارند و برخی دیگر برای پردازش و درک بهتر زبان به گفتار درمانی نیاز دارند.

گفتار درمانی تواناییها و مهارتهای شما را در موارد زیر بهتر می کند:

مهارت های زبانی اولیه (به ویژه کودکانی که صحبت کردن و برقراری ارتباط را یاد می گیرند).

امکان استفاده درست از صدا

درک زبان (چقدر خوب کلمات و زبان را درک می کنید).

تسلط (چقدر خوب و راحت می توانید از زبان استفاده کنید).

وضوح و بیان (چقدر راحت می توانید ارتباط برقرار کنید).

گفتار درمانی

گفتار درمانی چه نوع اختلالاتی را درمان می کند؟

گفتار درمانی برای طیف وسیعی از مشکلات و اختلالات زبانی، گفتاری،  جویدن وبلع استفاده می گردد

طیف مشکلات و اختلالاتی که گفتار درمانی تبریز بر آنها موثر است عبارتند از

کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)، اتیسم (اوتیسم)، کم شنوایی و ناشنوایی، پردازش حسی و پردازش حس شنیداری، تاخیر در رشد گفتار و زبان، کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی، اختلالات و مشکلات یادگیری، اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن، اختلالات تولید صداها و تلفظ، فلج مغزی و سی پی، مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته، اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر)، شکاف لب وکام، ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ)، اختلالات جویدن و بلع، مشکلات تغذیه ای، مشکلات حنجره ای وصدا، اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

این مشکلات و اختلالات می تواند به دلایل مادر زادی یا به دلیل آسیب مغزی باشد. براساس نوع اختلال علاوه بر گفتار درمانی  از سایر درمانهای پزشکی و روانشناختی نیز استفاده می گردد.

اختلالات زبانی

گفتار درمانی تبریز

اختلال زبان دوران کودکی

اختلالات زبان کودکی می تواند بر توانایی کودک در یادگیری صحبت کردن، نامگذاری اشیا و ساختن جملات کامل تأثیر بگذارد. علت  این اختلالات مشخص نیست ولی معمولا عوامل خطر اصلی مشکلات شنوایی، مشکلات عمومی رشد، مشکلات  و اختلالات موثر بر رشد مغز است.

کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)

افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی معمولاً مشکلات و تأخیرهایی در گفتار، زبان و ارتباطات خود دارند. گفتار درمانی برای درمان همه مشکلات گفتاری، زبانی یا ارتباطی کودکان مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز بسیار مفید است. مشکلات و اختلالات رایجی که گفتاردرمان­گران در افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی به آنها کمک کنند عبارتند از: مشکلات ارتباط اجتماعی، مشکلات درک اجتماعی، مشکلات توجه و مهارت های گوش دادن، زبان تحت اللفظی – مشکل در استعاره یا طعنه، زبان بیانی (کلامی و نوشتاری)، درک زبان، ارتباط غیرکلامی شامل حالات چهره، ژست ها

گفتار درمان­گران و زبان درمانگران فرد را ارزیابی کرده و  نوع و شدت مشکلاتی را که فرد در گفتار، زبان و ارتباطات خود دارد را  ارزیابی و شناسایی می کند. پس از ارزیابی اولیه و گفتگو با فرد و والدین / مراقبان آنها، گفتار درمان­گر و زبان درمانگر یک طرح درمانی انفردی را اجرا می کند که متناسب با نیازها و توانایی های خاص فرد مبتلا به  ADHD  و بیش­فعال خواهد بود.

گفتار درمانگر از مداخلات مختلفی و متفاوتی استفاده می کند که به نیازها و توانایی های خاص فرد بستگی دارد. مداخله با استفاده از یک رویکرد رفتاری با تقویت مثبت و ساختار برای فرد انجام می شود. گفتاردرمانگران باید با مربیان آموزشی همکاری نزدیکی را داشته باشند  تا اطمینان حاصل کنند که فرد با پتانسیل کامل خود به اهداف تحصیلی دست خواهد یافت. گفتار و زبان درمانی با هدف به حداکثر رساندن ارتباط فرد تا بالاترین پتانسیل خود در خانه و محیط های آموزشی است.

اتیسم (اوتیسم)

گفتار درمانی تبریز

گفتار درمانی اختلالات و مشکلات گفتار، زبان و ارتباط را درمان میکند. این رشته توانبخشی می تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا ارتباطات کلامی، غیرکلامی و اجتماعی خود را بهبود بخشند. هدف کلی گفتاردرمانی کمک به فرد برای برقراری ارتباط به روش های مفیدتر و کاربردی تر است. چالشها و مشکلات ارتباطی و گفتاری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد در طیف اوتیسم قادر به صحبت کردن نیستند. دیگران عاشق صحبت کردن هستند، اما در برقراری مکالمه یا درک زبان بدن و حالات صورت هنگام صحبت با دیگران مشکل دارند. برنامه گفتار درمانی با ارزیابی توسط آسیب شناس گفتار زبان (SLP) یا گفتار درمان برای ارزیابی نقاط قوت و چالشهای ارتباطی فرد شروع می شود. از این ارزیابی، SLP اهداف فردی را برای درمان انتخاب می نماید. اهداف کلی در درمان مشکلات ارتباط، گفتار و زبان  در مبتلایان به اتیسم شامل بهبود زبان گفتاری، یادگیری مهارت‌های غیرکلامی مانند نشانه‌ها یا حرکات، یا یادگیری برقراری ارتباط با استفاده از روش‌های جایگزین (مانند تصاویر یا فناوری) باشد.

نمونه هایی از مهارت هایی که گفتار درمانی ممکن است بر روی آنها کار کند عبارتند از:

تقویت عضلات دهان، فک و گردن، ایجاد صداهای گفتاری واضح تر، تطبیق احساسات با حالت صحیح صورت، درک زبان بدن، پاسخگویی به سوالات، تطبیق یک عکس با معنای آن، استفاده از برنامه گفتار در موبایل برای تولید کلمه صحیح، تعدیل لحن صدا

کم شنوایی و ناشنوایی

ارتباط موثر افراد مبتلا به کم شنوایی با گفتار درمانی امکان پذیر است. مرکز فوق تخصصی گفتار درمانی یاشام  یک ارزیابی اولیه برای تعیین نوع و شدت مشکلات ارتباطی ناشی از اختلال شنوایی ارایه می دهد. ارزیابی باعث می شود که گفتار درمانگر بهترین روش درمانی موثر بر اختلالات فرد را پیدا کند و روش مربوطه را به فرد یاد داده و مهارتهای ارتباطی فرد را به حداکثر برساند. گفتار درمانی و زبان درمانی برای افراد کم شنوا بسیار مفید است. گفتار و زبان درمانی  ارتباط فرد را با کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس بهبود می دهد.

پردازش حسی و پردازش حس شنیداری

اختلال پردازش شنوایی اختلال و مشکل در سیستم شنوایی فرد است. اختلالات پردازش حس شنوایی باعث اختلال در نحوه درک مغز فرد از شنیده ها می شود. در این مشکل و اختلال شنوایی فرد سالم است ولی فرد در انجام کارهای مربوط و وابسته به حس شنیداری دچار مشکل می باشد.

تاخیر در رشد گفتار و زبان

گفتار درمانی تبریز

سرعت رشد کودکان با هم متفاوت است. اگر کودک مانند هم سن و سالان خود صحبت نکند یعنی کودک دارای تاخیر در رشد گفتار و زبان است.

تاخیر گفتار و زبان چیست؟

زمانی ما تاخیر گفتار و زبان را مشاهده می کنیم که کودک مانند همسن و سالان خود رشد نمی کند و سرعت رشد او پایین تر از گروه سنی خود می باشد. 10 درصد از کودکان پیش دبستانی دارای این مشکل هستند.

علائم تاخیر گفتار و زبان

اگر فرزند شما در سنین خاص فعالیتهای زیر را انجام ندهد دچار تاخیر در گفتار و زبان می باشد.

در 12 تا 15 ماهگی کلمات ساده (مانند “مامان” یا “بابا”) را نامشخص بگویید، کلمات ساده (مانند “نه” یا “ایست”) را تا 18 ماهگی درک نکند، تا 3 سالگی با جملات کوتاه صحبت کند، در 4 تا 5 سالگی نتواند یک داستان ساده تعریف کند.

اگر فرزند شما هریک از این علایم را دارد می توانید با متخصصان گفتاردرمانی تبریز در یاشام مشورت نمایید. 

کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی

گفتار درمانی تبریز

گفتار درمانی می تواند تواناییهای عملکردی و شناختی افراد کم توان ذهنی را افزایش دهد که شامل بهبود مهارت های ارتباطی، بیان مهارت های زبانی، بیان گفتار و واژگان است.

اختلالات و مشکلات یادگیری

آسیب شناس گفتار و زبان  و گفتار درمان می تواند افراد مبتلا به مشکلات یادگیری یا ناتوانیهای یادگیری کمک کند. متخصصان گفتار درمانی یاشام  زمینه های مختلف مهارت مبتنی بر زبان (مانند خواندن، نوشتن، زبان شفاهی، پردازش اطلاعات، حافظه و توجه) را ارزیابی و درمان  می کنند و به بهبود عملکرد در این زمینه های خاص کمک می کنند.

اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن

افرادی که در سنین پیش از دبستان مشکلات گفتاری و زبانی دارند در مراحل بعدی زندگی و در مدرسه مشکلات خواندن و نوشتن خواهند داشت. کودک مبتلا به احتلالات و مشکلات یادگیری و  LD  ممکن است مشکلات و اختلالات ریاضی یا و یا مشکل یا اختلال در مهارتهای اجتماعی خواهد داشت. مشکلات و اختلالات یادگیری و  LD هیچ ربطی به هوش ندارد و بیشتر افراد مبتلا به اختلالات یادگیری و  LD هوش طبیعی تا بالاتر از حد طبیعی ​​دارند.

اختلالات تولید صداها و تلفظ

افرادی که نمی توانند صداها و کلمات را درست تلفظ نمایند دچار این مشکل هستند و متخصصان ما در مرکز فوق تخصصی گفتار درمانی یاشام  با ارزیابی و درمان دقیق این مشکل را برطرف می نمایند.

فلج مغزی و سی پی

گفتار درمانی فلج مغزی چیست؟ گفتار درمانی  به همه افراد دارای مشکلات گفتاری و زبانی کمک می کند تا با انسانهای دیگر ارتباط برقرار نماید. گفتار درمانی کودکان مبتلا به  فلج مغزی بر تقویت عضلات دهان و آموزش تلفظ حروف و جلوگیری از آبریزش دهان تمرکز دارد و به کودکان میتلا به فلج مغزی کمک می کند که گفتار، زبان و بلع مناسبی را داشته باشند.

اختلالات ارتباط اجتماعی

افراد مبتلا به مشکلات و اختلالات ارتباط اجتماعی توانایی برقراری ارتباط درست را ندارند و گفتار، زبان و ارتباط آنها دچار مشکل می باشد متخصصان گفتار درمانی یاشام تبریز به این افراد کمک می کند که مهارتها و توانایی های لازم برای برقراری ارتباط را داشته باشند.

شکاف لب وکام

گفتار و زبان به دلایل متعددی دچار مشکل می گردد یکی از مشکلات و اختلالاتی که سبب ایجاد مشکل گفتار و زبان در افراد می گردد شکاف لب و کام می باشد. که می تواند به تنهایی یا همراه مشکلات دیگر باشد. گفتار درمانی به این افراد کمک می کند که به مشکلات خود مانند مشکلات تغذیه و گفتار و زبان خود غلبه نمایند.

ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ)

برای اینکه انسانها ارتباط درستی را برقرار نمایند باید گقتار و زبان بی نقصی داشته باشند یکی از مشکلاتی که سبب ایجاد اختلال در گفتار افراد می شود ناروانی گفتار است. متخصصان ما در گفتار درمانی تبریز یاشام با آخرین و مدرنترین نکنیکها و تجهیزات درمانی می توانند به افراد مبتلا به لکنت و کلاترینگ کمک نمایند تا گفتار مناسب و روانی را تجربه نمایند.

اختلالات و مشکلات تغذیه ای، جویدن و بلع

گفتار درمانی  تبریز مشکلات خوردن، آشامیدن، جویدن و بلع را درمان می نماید. هدف اصلی گفتار درمانی تبریز در  افراد دارای  مشکل در خوردن، آشامیدن و یا بلع این است که فرد تا حد امکان با خیال راحت غذا بخورد و آب بنوشد.

اختلالات زبانی بزرگسالان

اختلالات زبانی بزرگسالان معمولا نتیجه آسیب مغزی یا بیماری موثر بر عملکرد مغزی است. مثلا افراد به خاطر سکته مغزی در جمله بندی و یا در به خاطر سپردن کلمات مشکل دارند. این مشکل و اختلال آفازی نامیده می شود.

اختلالات و مشکلات گفتاری

افرادی که مشکلات و اختلالات گفتاری دارند در تولید صداهای گفتار، بیان کلمات به وضوح یا روان صحبت کردن مشکل دارند. افراد دارای اختلال گفتاری که  در تلفظ مشکل دارند  صداهای خاصی را با صداهای دیگر عوض می کنند یا صداهای خاصی را نمی توانند تلفظ کنند. اختلالات گفتاری به دلیل مشکلات رشدی، عصبی و روانشناختی به وجود می آیند‌.

اختلالات روانی گفتار  یا لکنت

گروهی از اختلالات گفتاری به عنوان اختلالات یا مشکلات روانی گفتار شناخته می شوند. در  اختلالات روانی گفتار مشکلاتی در جریان یا یکنواختی گفتار وجود دارد. افراد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است لکنت داشته باشند یا “گفتار به هم ریخته” داشته باشند. افراد مبتلا به لکنت زبان  اغلب مکثهای بی صدا در گفتارشان وجود دارد، یا صداها یا هجاهای خاصی را تکرار یا طولانی می کنند. آنها ممکن است صداهای خاصی را بکشند.  بهم ریختگی گفتاری در افراد مبتلا به لکنت  غیرعادی است و باعث می شود  که تلفظ افراد مبتلا به لکنت نادقیق باشد و  یا صداها یا قسمت هایی از کلمات را حذف کنند.

اختلالات صدا (دیسفونی)

اختلال صدا مشکلات و اختلالاتی است که باعث تغییر مداوم صدا می شود. این مشکلات و اختلالات سبب خشن شدن صدا، کشیده شدن آن ضعیف شدن صدا و یا مشکل در تولید صدای بلند است. اختلالات صدا ممکن است از صحبت کردن بیش از حد یا با صدای بلند صحبت کردن، استفاده از تکنیک تنفس نادرست، یا بخاطر مشکلات مربوط به جعبه صدا (حنجره) مانند گره های صوتی ایجاد شود. دلایل روانی مانند افسردگی یا واکنش به یک رویداد ناراحت کننده نیز می تواند صدای فرد را دچار مشکل کند.

مشکل و اختلال بلع

اگر عضلات درگیر در  بلع تحت تاثیر قرار گیرند ما مشکلات و اختلال بلع را مشاهده می نماییم.  اختلال بلع منجر به مشکلاتی در انتقال غذا از طریق دهان و گلو می شود. علت اختلال و یا مشکل بلع اغلب به خاطر  یک بیماری یا اختلال در سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، زوال عقل، بیماری عفونتی مانند بیماری لایم یا کزاز یا آسیب به سر است. اگر غذا به دلیل اختلال یا مشکل بلع وارد ریه ها شود، می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود.

چگونه بفهمم به گفتار درمانی نیاز دارم؟

گفتار درمانی تبریز

اگر شما در گفتار، زبان، ارتیاط، جویدن و بلع مشکل دارید حتما به گفتاردرمانی احتیاج دارید. وقتی حروف به درستی تلفظ نمی شوند و فرد صدای م ص ل ر خ ق و غیره را دست نمی گوید به گفتاردرمانی احتیاج دارد. هنگام صحبت کردن صداها و کلمات و جملات را تکرا می کنید یا میکشید یا صدا بیرون نمی آید و گیر می کند این رشته تخصصی به شما کمک میکند که تا براین مشکل خود غلبه کنید و روان حرف بزنید.کودک اتیسم با کمک گفتاردرمانگر می تواند ارتباط، گفتار زبان و مهارتهای شاختی خود را افزایش دهد فرد کم شنوا و یا شکاف لب و کام وضوح گفتار و تلفظ صداهای خود را بهبود می دهد. اگر خواننده،استاد دانشگاه، معلم،قاری قرآن یا فرد معمولی هستید که فقط حرف می زنید و در گلو و حنجره خود  مشکل حس می کنید حتما به گفتاردرمانی تبریز و گفتاردرمانگر احتیاج دارید.

گفتار درمانی چه می کند؟

گفتار درمانی توانایی صحبت کردن و برقراری ارتباط با زبان را بهبود می بخشد. اینکه به چه نوع گفتار درمانی نیاز دارید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله سن شما و وضعیت سلامتی یا مشکلات گفتاری که دارید. آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتاردرمانگر درمان مناسب را بر اساس وضعیت گفتار و زبان  توصیه می کند. رویکردها، دسته بندی ها و روشهای  مختلفی از گفتار درمانی وجود دارد که گفتاردرمانگر شما یکی از بهترین روش ها را برای شما پیدا می کند.

کدام مشکلات با گفتار درمانی، درمان می شوند؟

گفتار درمانی  برای هر کسی که اختلال ارتباطی، زبانی، گفتاری، یادگیری، جویدن و بلع دارد مفید است. در موارد زیر گفتاردرمانی توصیه می شود

آفازی

گفتار درمانی تبریز

فردی که پس از سکته مغزی مشکلات خواندن، نوشتن، صحبت کردن و درک زبان دارد دچار مشکل و اختلال آفازی است. آفازی  اغلب پس از سکته یا آسیب به ناحیه ای از مغز که زبان را پردازش می کند، ایجاد می شود.

آپراکسی

افراد مبتلا به آپراکسی می دانند چه می خواهند بگویند، اما در شکل دادن کلمات مشکل دارند. آنها ممکن است در خواندن، نوشتن، بلع و سایر مهارت های حرکتی مشکل داشته باشند.

اختلال بیان

افراد مبتلا به اختلالات بیانی قادر به تولید صداهای کلمه خاصی نیستند. برای مثال، آنها ممکن است یک صدا را جایگزین صدای دیگری کنند – مانند گفتن “تای” به جای “چای” یا “تتک” به جای “پفک”.

اختلالات شناختی ارتباطی

آسیب به  ناحیه ای کنترل کننده تفکر در مغز برقراری ارتباط، گفتار، زبان را دچار مشکل می کند. در این  افراد  اختلالات شناختی ارتباطی مشاهده میشود که این اختلال سبب مشکلاتی در گوش دادن، صحبت کردن، حافظه و حل مسئله می گردد.

دیزآرتری

افراد مبتلا به دیزآرتری  گفتار کند یا نامفهوم دارند. این مشکل بخاطر ضعف در عضلات کنترل کننده گفتار است.  علل شایع این مشکل سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یا سایر اختلالات سیستم عصبی است.

اختلالات زبان بیانی

گفتار درمانی تبریز

افراد مبتلا به اختلال بیان در بیان کلمات یا بیان افکار خود مشکل دارند. اختلالات بیانی با سکته مغزی یا سایر رویدادهای عصبی، تاخیر در رشد و کاهش شنوایی مرتبط هستند.

اختلالات روانی گفتار

اختلالات روانی گفتار سرعت، جریان و ریتم گفتار مختل می کند. لکنت (گفتار قطع شده یا مسدود شده) یک اختلال روانی گفتار است.

اختلالات زبان دریافتی

افراد مبتلا به اختلالات زبان دریافتی در درک یا پردازش گفتار دریگران مشکل دارند. آنها ممکن است دایره لغات محدودی داشته باشند، در پیروی از دستورالعمل ها مشکل داشته باشند یا علاقه ای به گفتگو ندارند.

اختلالات تشدید

اختلالات رزونانس به خاطر مشکلات  حفره های دهان یا بینی به وجود می آیند. آنها جریان هوا را مسدود کرده و ارتعاشاتی را که به شنیدن صداها کمک می کند تغییر میدهند. شکاف کام، تورم لوزه ها و سایر شرایطی که بر ساختار دهان و بینی شما تأثیر می گذارد، می تواند باعث اختلالات تشدید شود.

 اختلالات یادگیری:

گفتار درمانی تبریز

افراد داراری اختلالات یادگیری مشکلات ذهنی، شناختی و غیره ندارند. ولی در یادگیری مفاهیم جدید، خواندن، نوشتن، ریاضیات، توصیف، تکالیف مدرسه و غیره مشکل داشته باشید.

اختلالات صدا و صوت:

افراد در سنین مختلف، شغلهای مختلف، جنسیتهای متفاوت و موقعیتهای مختلف از صدا و صوت خود بطور متفاوتی استفاده می نمایند. افراد بنا به نیاز خود از صدا استفاده می نمایند مانند خوانندگان، قاریان قرآن، آواز خوانها، دوبلور ها، مداحان، معلمان، اساتید دانشگاه، دادزنها این تفاوتها باعث می شود که ما از حنجره و صدای خود بطور متفاوت استفاده کرده و نیازهای متفاوتی را برای حفظ آن داشته باشیم. گفتاردرمانی تنها تخصصی است که می تواند به شما کمک نماید که بتوانید از صدای خود بطور مناسب استفاده نماید و دچار اختلالات صوتی، مشکلات و ضایعات صوتی مانند پولیپ، زگیل، زخم تماسی و غیره نشوید. اگر شما هم یکی از مشکلات فوق را دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

اختلالات تلفظ:

ممکن است شما یا عزیانتان اختلالات تلفظ داشته باشید و  نتوانید صدای خاصی مانند /ر/ ، /ز/، /چ/، /ل/ و غیره را تلفظ نمایید. با استفاده از خدمات یاشام می توانید به راحتی به مشکل خود غلبه کنید

سن مناسب  گفتار درمانی

هر کسی که در زمینه مهارتهای گفتاری یا زبانی به کمک نیاز دارد می تواند از گفتار درمانی بهره مند شود. هیچ محدودیت سنی برای دریافت خدمات گقتاردرمانی وجود ندارد. گفتار درمانی هم برای کودکان و هم  برای بزرگسالان و به هر فردی که اختلال ارتباطی، گفتار و زبان دارد کمک می کند. کودکان و بزرگسالان نیازمند گفتاردرمانی هرچه زودتر خدمات دریافت کنند و خدمات دریافتی آنها فشرده تر باشد و در منزل تمرینات و فعالیتهای لازم را انجام دهند زودتر و بهتر نتیجه می گیرند.

چه فعالیت هایی در گفتار درمانی انجام می شود؟

گفتار درمانی کودکان معمولاً شامل بازی است، مانند فعالیت های توالی یا بازی های رومیزی مبتنی بر زبان.

گفتار درمانی بزرگسالان، معمولاً بر بهبود یا بازسازی مجموعه مهارتهای خاصی مانند تقویت هماهنگی بین مغز و دهان متمرکز است.

چند نمونه از فعالیت های گفتار درمانی عبارتند از:

تمرینات زبان و دهان:

گفتار درمانگر تمرینات و حرکات تقویت کننده دهان و زبان را به  شما ارایه می دهد. این تمرینات الگوهای حرکتی دهان  و هماهنگی آنها را بیشتر می کند.

حرکات صورت:

کنترل حالت و حرکات صورت مهارتهای حرکتی صورت را بهتر می کند. ممکن است درمانگر از شما بخواهد که لبخند بزنید یا لبهایتان را جمع کنید، سپس صورتتان را شل کنید.

خواندن با صدای بلند:

اگر اختلال گفتاری حرکت صحیح دهان و زبان را تحت تاثیر قرار داده باشد، بلندخوانی می تواند ارتباط بین مغز و دهان شما را تقویت کند.

بازی با کلمات:

مطالعات نشان داده است که بازیهای حافظه، جستجوی کلمات و جدول کلمات متقاطع می توانند عملکرد شناختی را حفظ کرده و مهارت های تفکر را بهبود بخشند.

آیا گفتار درمانی واقعاً مؤثر است؟

بله، گفتار درمانی یک درمان اثبات شده و موثر است که به میلیون ها نفر کمک کرده تا مهارت های زبانی، گفتاری، خواندن، نوشتن، جویدن، بلع و مهارتهای ارتباطی خود را بهبود بخشند.

افراد مراجعه کننده به خدمات گفتاردرماتی هر کدام نیاز خاص خود را دارند که  گفتاردرمانگر با مشورت والدین نیاز خاص انها را تعیین و برنامه درمانی زمانبندی شده را ارایه می دهد.

گفتار درمانی تبریز

گفتار درمانی چه مزایایی دارد؟

گفتار درمانی فواید زیادی دارد، از جمله:

1- بهبود عزت نفس

2- افزایش استقلال

3- بهبود توانایی درک و بیان ایده ها، افکار و احساسات.

4- آمادگی مدرسه برای کودکان خردسال.

5- افزایش کیفیت صدا

6- افزایش مهارت های اولیه زبان.

7- عملکرد بهتر بلع

8- بهبود کیفیت زندگی

چه مدت به گفتار درمانی نیاز دارید؟

نیازهای هر کسی منحصر به فرد است. برخی از اختلالات گفتار با چند جلسه گفتاردرمانی بهبود می یابند – برخی دیگر به سالها گفتار درمانی نیاز دارند.

مدت زمانی  گفتار درمانی  به موارد زیر بستگی دارد:

1- سن شما

2- نوع اختلال گفتار

3- اختلال گفتار چقدر بر توانایی های ارتباطی شما تأثیر گذاشته است.

4- هر چند وقت یک بار در گفتار درمانی شرکت می کنید.

5- چه زمانی با دکتر گفتاردرمان تماس بگیرید

چه زمانی باید به گفتار درمانی مراجعه کنم؟

به محض اینکه احساس کردید که در توانایی صحبت کردن، شنیدن یا برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارید، به یک دکتر گفتار درمان مراجعه کنید. اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است در زبان بیانی و یا زبان درک مشکل داشته باشد به فوق تخصص گفتار درمانی یاشام  مراجعه کنید.

علائم هشدار دهنده مشکلات نیازمند گفتاردرمانی

1- هنگامی که فرد به ندرت و یا کم صحبت می کند.

2- مراجعه کننده در استفاده از زبان یا کلمات مشکل دارد.

3-  درک جملات ساده انجام نمی شود و یا فرد در آن مشکل دارد

4- هنگام خواندن، گوش دادن یا صحبت کردن به سخنان دیگران به راحتی ناامید می شوید.

کدام دانش آموزان به خدمات گفتاردرمانی نیاز دارند؟

دانش آموزان در حال تحصیل یکی از گروههایی هسند که از خدمات گفتاردرمانی بیشترین استفاده را می کنند. ممکن است دانش آموز در خواندن متون درسی مشکل داشته باشد یا به اصطلاح مشکل خواندن یا اختلال خواندن داشته باشد. دانش آموز دیگر ممکن است در نوشتن املا، انشاء و یا مشق مشکل داشته باشد گفتاردرمانی کمک زیادی می تواند به این کودکان نماید. دانش آموز دیگر ممکن است کار با ریاضیات و اعداد را برای خود مشکل ببیند، لکنت داشته باشد، حروف را درست تلفظ نکند و نتواند بنویسد، صدایش گرفته باشد، حواسش به درس و مشق نباشید و غیره این افراد می توانند به گفتاردرمانی مراجعه و کمک زیادی دریافت نمایند. اگر شما یا عزیزانتان چنین مشکلی دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

درمانهای گفتار درمانی تبریز

متخصصان گفتار درمانی یاشام رویکردهای درمانی خود را با استفاده از تکستها و دستورالعملهای انجمن گفتار و زبان آمریکا ارایه می نماید. و توضیح کاملی از رویکردهای درمانی را در اختیارشما می گذارد شما می توانید فیلمهای رویکردهای درمانی ما را از صفحات شبکه های اجتماعی یاشام دریافت کنید.

تکنیکهای گفتار درمانی مختلفی برای اختلالات و مشکلات  گفتاری شرح داده شده در بالا وجود دارد. نوع درمان ارایه شده به نوع اختلال وابسته است.  گفتار درمانی معمولاً به یک سری جلسات درمانی طولانی نیاز  دارد و هر جلسه 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. آنها ممکن است به صورت گروهی یا انفرادی انجام شوند.

رویکردهای درمانی  گفتار درمانی تبریز عبارتند از:

تمرینات ادراک

برای تمایز بین اصوات و هجاهای فردی، تمرینهایی برای تولید صداهای خاص، بهبود روانی گفتار، تمرین هایی برای بهبود تنفس، بلع و صدا، کمک به برقراری ارتباط با استفاده از روشهایی مانند زبان اشاره، تابلوهای ارتباطی و گفتار به کمک کامپیوتر. درمانهای ارایه شده مهم است که به طور منظم در خانه تمرین شوند‌.

تمرینات گفتار

در این رویکردهای درمانی روی مهارتهای گقتاری مانند تولید صداها، روانی کلامی و طول جمله کار می شود.

توصیه متخصصان گفتاردرمانی یاشام تبریز

گفتار درمانی تبریز

اگر شما یا فرزندتان در برقراری ارتباط مشکل دارید، از متخصص گفتار درمانی تبریز در یاشام  در مورد ارزیابی و درمان مشکلات گفتار و زبان مشورت نمایید. گفتار درمانی می تواند استقلال، اعتماد به نفس و کیفیت زندگی بهتری به شما بدهد. گفتار درمانی به زمان، تلاش و تمرین نیاز دارد. صبور باشید و برای تمام پیشرفت هایی که دارید به خودتان اعتبار بدهید. موفقیت های خود را جشن بگیرید و با گفتار درمانگر یاشام خود صحبت کنید.

بهترین دکتر گفتار درمانی تبریز

گفتار درمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا بهترین مرکز گفتار درمانی در تبریز به انتخاب مراجعان در سال 1402 می باشد. این مرکز تخصصی ترین مرکز گفتار درمانی تبریز درشهر تبریز می باشد. در این مرکز همکاران گفتار درمانی تبریز بصورت آنلاین، از راه دور، مجازی و حضوری به مراجعان خدمات گفتار درمانی ارایه می نمایند.

فوق تخصص گفتار درمانی تبریز در حیطه کودکان:

در مرکز جامع فوق تخصصی گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا گروهی از بهترین متخصصان گفتار درمان و کاردرمانی تبریز برای ارایه خدمات و بهبود وضعیت ارتباطی زبانی گفتاری شناختی حرکتی در خدمت شما هستند. در این مرکز فوق تخصصی گفتار درمانی و کاردرمانی خدمات زیر بصورت فوق تخصصی به عزیزان سراسر کشور و ایرانیان سراسر دنیا ارایه می گردد.

خدمات ارایه شده در این مرکز برای شما عزیزان عبارتند است از:

ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
گفتاردرمانی کاردرمانی و آموزش اتیسم (اوتیسم)
ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
گفتار درمانی آموزش و روانشناسی تاخیر در رشد گفتار و زبان
ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
گفتار درمانی و کاردرمانی فلج مغزی و سی پی
ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و …….)
گفتار درمانی و آموزش تیمی در افراد مبتلا به شکاف لب وکام
ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ….)
ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
گفتار درمانی ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بهترین دکتر گفتار درمانی تبریز

فارغ التحصیلان گفتار درمانی در مقاطع لیسانس فوق لیسانس و دکترای تخصصی هستند. همه همکاران در سراسر کشور فارع التحصیل مقطع لیسانس می باشند. مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا تنها مرکزی در تبریز است که کلیه همکاران فارغ التحصیل این رشته از بهترین دانشگاههای تیپ یک دانشکاه علوم پزشکی کشور می باشند.

در این مرکز از همکارانی استفاده می گردد که در حیطه تخصصی خودشان در شهرو کشور سرامد می باشند حداقل سابقه کار برای پدیرش همکار دراین مجموعه 5 سال می باشد. این مجموعه با مدیریت دکتر جعفر معصومی اولین و تنها دکترای گفتار درمانی در شمالغرب کشور و آذربایجان و اولین دکترای گفتار درمانی تبریز می باشد.

هزینه گفتار درمانی در تبریز

هزینه های گفتار درمانی در مرکز گفتار درمانی تبریز یاشام در آذربایجان براساس قیمتهای مصوب انجمن گفتار درمانی ایران، سازمان نظام پزشکی و سازمان آموزش و پرورش می باشد. در بهترین مرکز گفتار درمانی تبریز یاشام در آذربایجان تعرفه ها و پکیچ های تعرفه ای متفاوت بر اساس نیاز مراجع ، میزان همکاری، طول جلسات درمانی، براساس شرایط پرداختی مراجع متفاوت می باشد.

در طول سال براساس شرایط ما تخفیف هایی را تا 100 درصد قیمت برای مراجعانمان در نظر می گیریم. شما می توانید برای اطلاع از شرایط و هزینه های ویزیت با ما از طریق تلفن و یا شیکه های اجتماعی در تماس باشید.

گفتار درمانی تبریز در منزل:

تعدادی از مراجعه کنندگان عزیز به این مجموعه بنا به علل مختلف نمی توانند بصورت حضوری در کلینیک حضور داشته باشند. مجموعه یاشام برای این طیف از مراجعان نیز بصورت ارایه خدمات در منزل ارایه خدمت می نماید. ارایه خدمات در منزل بصورت اعزام تراپیست به محل زندگی فرد دارای مشکلات گفتار درمانی و کاردرمانی می باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر از طریق شماره های تماس و شبکه های اجتماعی یاشام با ما همراه باشید.

لیست کامل مراکز گفتار درمانی تبریز ( دارای مجوز رسمی )

گفتار درمانی پردیس امانی

کارشناس ارشد گقتاردرمانی گفتاردرمانگر یاشام تماس 04133376035
کارشناس ارشد گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
تبریز خیابان امام خیابان رضا نژاد جنوبی پلاک 19 طیقه سوم تماس 04133376035

گفتار درمانی سعیده حمیدی

گفتاردرمان یاشام تلفن تماس:04133376035
کارشناس گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز
تلفن تماس: 09929879151

گفتار درمانی ساناز آذری

کارشناس ارشد گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
تماس 04133368657

گفتار درمانی حسین محبی

کارشناس گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز
تماس: 09146590651

گفتار درمانی نهال ریخته گران

کارشناس ارشد گفتار درمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
تماس: 09398145909

گفتار درمانی مارال عظیمی

کارشناس ارشد گفتار درمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
تماس: 09373143107

گفتار درمانی سحر باقر زاده

کارشناس گفتار درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز
تماس: 09143176855

گفتار درمانی حنانه مرادیان

کارشناس گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز
تماس: 04133376035

فوق تخصص گفتار درمانی کودکان تبریز :

مرکز فوق تخصصی گفتار درمانی تبریز در مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام و مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری تبریز یاشا با استفاده از متخصصان مجرب و فارغ التحصیل دانشگاهی کلیه مشکلات گفتار ، زیان، ارتباط، جویدن، بلع و اختلالات یادگیری را با استفاده از آخرین و بروزترین تجهیزات توانبخشی و گفتار درمانی درمان می نماید.
همکاران فوق تخصص ما در مرکز یاشام آماده ارایه خدمات گفتار درمانی، کاردرمانی، روانشناسی، مشاوره، نوروتراپی هستند. درصورت نیاز به مشاوره و دریافت راهنمایی رایگان با ما تماس بگیرید.

گفتار درمانی تبریز نی نی سایت

در این مرکز بهترین، بروزترین و مدرنترین تکنیکهای گفتار درمانی برای ارایه خدمات به نی نی های عزیز در سایت ارایه می شود. والدین عزیز می توانند برای در یافت مشاورات لازم در زمینه های خوردن، جویدن، بلع، حرکات، زبان، گفتار، ارتباط و کلیه مشکلات رشدی با همکاران ما تماس تلفنی برقرار نموده و راهنماییها و مشاورات رایگان را دریافت نمایند.

بهترین دکتر لکنت زبان در تبریز لکنت

درمان لکنت زبان یکی از کارهای تخصصی در رشته گفتار درمانی است. برای درمان لکنت زبان یک فوق تخصص گفتاردرمانی نیاز است . این مرکز با همکاران بسیار مجرب شهر تبریز کلینکهای تخصصی و ویژه ای را برای درمان قطعی و بدون بازگشت لکنت راه اندازی نموده و با بهترین تکنیکها و مدرنترین تجهیزات برای شما ارایه خدمت می نماید.

گفتار درمانی کودکان تبریز

متخصصان مرکز گفتار درمانی تبریز یاشام و مجموعه یاشام بهترین و تخصصی ترین مرکز ارایه خدمات گفتار درمانی به کودکان دارای مشکل می باشد. در این مرکز خدمات برای مشکلات گفتار، زبان، ارتباط، بلع، جویدن، یادگیری و غیره برای کودکان دارای مشکل ارایه می گردد.

بهترین دکتر گفتار درمانی تبریز و بهترین پزشکان متخصص گفتار درمانی در تبریز:

مرکز گفتار درمانی یاشام در تبریز مجربترین و بهترین دکترگفتار درمانی و بهترین گفتار درمانگر در تبریز را برای ارایه خدمات به شما در اختیار دارد. ایشان اولین و تنها دکتر گفتار درمانی تبریز می باشد که به ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی گفتار درمانی می پردازد. چرا که شما بهترین هستید و لایق بهترینها در شهر اولین ها هستید و باید از بهترین مرکز گفتار درمانی تبریز و بهترین متخصص گفتار درمانی تبریز خدمات دریافت نمایید.
آدرس مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام

آدرس: تبریز خیابان امام خیابان رضانژاد جنوبی پلاک ۱۹ مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام
راههای تماس و رزرو وقت: تلفن تماس: ۰۴۱۳۳۳۷۶۰۳۵ ، ۰۴۱۳۳۳۶۸۶۵۷ موبایل: ۰۹۱۴۶۵۹۰۶۵۱ ، ۰۹۳۹۸۱۴۵۹۰۹

گفتار درمانی آذربایجان شرقی:

آذربایجان شرقی یکی از استانهای شمال غرب کشور ایران است. مراکز متعدد از گفتار درمانی به عنوان گفتاردرمانی آذربایجان شرقی در این استان وجود دارد. مرکز این استان شهر تبریز می باشد. این استان علاوه بر گفتار درمانی تبریز در شهر تبریز دارای گفتار درمانی شهرهای زیر است. مرکز یاشام بصورت حضوری وآنلاین نیز به شهرهای زیر خدمات گفتار درمانی تخصصی را ارایه می نماید.

گفتاردرمانی کشکسرای، گفتاردرمانی سهند، گفتاردرمانی سیس، گفتاردرمانی دوزدوزان، گفتار درمانی تیمورلو، گفتار درمانی صوفیان، گفتاردرمانی سردرود، گفتاردرمانی هادیشهر، گفتاردرمانی هشترود، گفتاردرمانی زرنق، گفتاردرمانی ترکمانچای، گفتاردرمانی ورزقان، گفتاردرمانی تسوج، گفتاردرمانی زنوز، گفتار درمانی ایلخچی، گفتاردرمانی شرفخانه، گفتاردرمانی مهربان، گفتاردرمانی مبارک شهر، گفتاردرمانی تیکمه داش، گفتار درمانی باسمنج، گفتاردرمانی سیه رود، گفتاردرمانی میانه، گفتاردرمانی خمارلو، گفتاردرمانی خواجه، گفتاردرمانی بناب، گفتاردرمانی مرند، گفتاردرمانی قره آغاج، گفتاردرمانی وایقان، گفتاردرمانی مراغه، گفتاردرمانی ممقان، گفتار درمانی خامنه، گفتار درمانی خسروشاه، گفتاردرمانی لیلان

گفتار درمانی در شهرهای زیر نیز به صورت حضوری و آنلاین دایر می باشد.
گفتاردرمانی نظرکهریزی، گفتار درمانی اهر، گفتار درمانی بخشایش، گفتاردرمانی آقکند، گفتاردرمانی جوان قلعه، گفتاردرمانی کلیبر، گفتاردرمانی مرند، گفتاردرمانی اسکو، گفتاردرمانی شندآباد، گفتاردرمانی شربیان، گفتاردرمانی گوگان، گفتاردرمانی بستان آباد، گفتاردرمانی تبریز، گفتاردرمانی جلفا، گفتاردرمانی اچاچی، گفتاردرمانی هریس، گفتاردرمانی یامچی، گفتاردرمانی خاروانا، گفتاردرمانی کوزه کنان، گفتاردرمانی خداجو(خراجو)‏ ، گفتاردرمانی آذرشهر، گفتاردرمانی شبستر، گفتار درمانی سراب، گفتاردرمانی ملکان، گفتاردرمانی بناب، گفتاردرمانی هوراند، گفتاردرمانی کلوانق، گفتاردرمانی ترک، گفتار درمانی عجب شیر، گفتاردرمانی آبش احمد

گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز

مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز بهترین مرکز گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز است. در این مرکز چندین متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی بطور همزمان خدمت رسانی می نمایند. این متخصصان جز بهترین و زبده ترین متخصصان گفتاردرمانی و کاردرمانی در شهر تبریز و آذربایجان هستند. این متخصصان جز اساتید گروه گفتاردرمانی و کاردرمانی دانشکده توانبخشی شهر تبریز می باشند.

گفتاردرمانی تبریز و آذربایجان

گفتاردرمانی در تبریز و آذربایجان در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز قرار دارد. مرکز جامع گفتار درمانی تبریز اکنون وارد 30 سالگی فعالیت خود شده است. مرکز جامع گفتار درمانی تبریز از کادر مجرب با تحصیلات دانشگاهی استفاده می نماید.
این مرکز با آخرین روشها و متدهای علمی به ارایه خدمات گفتار درمانی تبریز می پردازد. این مرکز گفتاردرمانی از تکنیکهای کلینیک، کودک، خانواده و مدرسه محور استفاده می نماید. در این مرکز فرد مراجع ابتدا توسط دکترای گفتاردرمانی ویزیت می شود. فرد از لحاظ ارتباطی، زبانی، شناختی، گفتاری، بازی، جویدن، بلع و سایر مهارتها مورد ارزیابی دقیق قرار میگیرد.

سپس براساس ارزیابی و مصاحبه انجام یافته در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز در آذربایجان شرقی برنامه درمانی متناسب با نیاز فرد ارایه می شود.

دکتر گفتار درمانی تبریز و آذربایجان را چگونه پیدا کنم؟

گفتاردرمانگر یا آسیب شناسان گفتار و زبان کسانی هستند که از دانشگاه علوم فارغ التحصیل می شوند. این افراد یا تحت نظر همکاران گفتاردرمانی دیگر با مدرک بالاتر مانند دکترای گفتاردرمانی کار میکنند و یا با داشتن 5 سال سابقه کار می توانند در شهر تبریز و آذربایجان مطب و یا دفتر کار گفتاردرمانی تاسیس کنند.
آسیب شناسان گفتار و زبان و یا گفتاردرمانگران در سه مقطع از گفتاردرمانی فارغ التحصیل می شوند. بنابراین شما هنگام مراجعه به مراکز گفتاردرمانی با سه گروه فارغ التحصیل روبه روهستید. دکتر گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان، کارشناسی ارشد گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان، کارشناس گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان.

خدمات مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

۱- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)

اختلالات توجه و تمرکز یکی از اختلالاتی است که نیاز به استفاده از خدمات توانبخشی دارد. کودکان مبتلا به این اختلالات در صورت عدم دریافت خدمات گفتار درمانی، کاردرمانی، روانشناسی و آموزش مستعد مشکلات فراوان در بزرگسالی از ترک تحصیل تا مشکلات رفتاری و غیره هستند.

متحصصان مختلف در یاشام برای بیش فعالی و کمبود توجه و تمرکز چه می کنند؟

گفتار درمانی : معمولا روی افزایش مهارتهای توجهی گفتاری و زبانی آنها می پردازد. کاردرمانی : روی مهارتهای حرکتی، توجه و شناخت به همراه سایر اعضای تیم می پردازد. روانشناسی : روی مهارتهای رفتاری و شناختی و تحصیلی آنها کار می کنند. آموزش: آموزش این کودکان نیز یکی از حیطه هایی است که باید با این کودکان کار شود.

۲- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)

اتیسم و یا اختلال طیف اتیسم از مشکلات رشدی است که کودکان با آن مواجه می شوند. کودکان مبتلا به اتیسم یا اوتیسم در مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و زبانی و شناختی مشکل دارند. برای کمک به این کودکان در سراسر دنیا گفتاردرمان، کاردرمان، روانشناس کمک و درمان ارایه می نماید. روانپزشکی و دارو درمانی در کودکانی که مشکلات روانپزشکی دارند کمک کننده است. دارو درمانی برای این کودکان درمان کمکی محسوب می شود و همه این کودکان نیز به دارو درمانی نیاز ندارند.

درمرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام متخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به این کودکان کمک می کنند. تکنیکهای متعددی مانند یکپارچگی حسی، داستانهای اجتماعی، شناخت درمانی، ABA، PEECS، و TEEAC و غیره برای این کودکان به کار گرفته می شود.

۳- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی

کم شنوایی و ناشنوایی یکی از علل مشکلات گفتار زبان و حرف زدن کودکان و بزرگسالان است. کم شنوایی با نوجه به سن وقوع آن، میزان افت شنیداری و زمان دریافت خدمات گفتار درمانی تاثیرات متفاوتی را روی گفتار و زبان می گذارد. برای بهبود مهارتهای گفتار و زبان فقط گفتاردرمانی به این کودکان کمک می کند. گفتار درمانی، شنوایی شناسی، آموزش از نیازهای اساسی افراد مبتلا به کم شنوایی است.

مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام با متخصصان تحصیلکرده و مجرب دارای سابقه کار که همگی از اساتید علوم پزشکی تبریز گروه گفتار درمانی هستند به ارایه خدمات به این گروه از مبتلایان می پردازند. دریافت کنندگان خدمات گفتاردرمانی و تربیت شنیداری این مرکز همگی در مدارس عادی درس خوانده و جزو افراد موفق محسوب می شوند.

۴- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری

۵- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان

۶- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی

۷- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری

۸- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن

۹_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
۱۰- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی

گفتاردرمانی چگونه به کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می کند؟

رشد گفتار و گفتار کودکان به طور معمول از یک الگوی پیروی می کند. مبتلایان به فلج مغزی ممکن است به میزان قابل پیش بینی پیشرفت نکنند.

مشکلات گفتاری کودکان فلج مغزی عبارتند از:

اختلالات تولیدی: بیماران فلج مغزی ممکن است کنترل ضعف دهانی- حرکتی و ضعف عضلانی در سر ، گردن ، صورت و گلو را تجربه کنند. این شرایط با توانایی کودک در ایجاد صدا ، تشکیل هجا و گفتن کلمات تداخل دارد. مشکلات بیان شده بیان می تواند درک گفتار کودک را برای دیگران دشوار یا غیرممکن کند.

اختلالات روانی گفتار:

وقفه ها ، مانند لکنت ، جریان گفتار را می شکند ، مانع ارتباطات می شود.

اختلالات صوت:

مشکلات تشدید صدا و سایر اختلالات صوتی هنگامی اتفاق می افتد که بیماران فلج مغزی، کنترل صدا و کیفیت صدا را دچار بی نظمی می کنند. این وضعیت تعامل را برای کودکان دشوار می کند و همچنین ممکن است هنگام صحبت کودک درد یا ناراحتی ایجاد کند.

اختلالات دیس آرتریا:

بیماران فلج مغزی گاهی اوقات دچار اختلال در حرکت عضلات می شوند که برای تولید گفتار استفاده می شود. این نواحی شامل زبان ، لب ها و چین های صوتی است. برخی از علائم دیس آرتریا عبارتند از: گفتار “مبهم” یا “مبهوت” که درک آن دشوار است، تأخیر در میزان گفتار، اختلالات دیسفاژی و مشکل در بلع یا هضم غذا از دهان به معده.

علائم دیسفاژی شامل موارد زیر است:

در بلع یا هضم غذا مشکل دارند، افتادن رگورژیتاسیون، سوزش سر دل، سرفه مکرر و قوز کردن

اختلالات آفازی:

اشاره به آسیب به بخشی از مغز که بر زبان و گفتار تأثیر می گذارد. آفازی باعث ایجاد مشکلات در صحبت کردن ، نوشتن ، بیان و گوش دادن می شود. علائم اختلالات آفازی عبارتند از: مشکل صحبت کردن مشکل در درک ارتباطات مشکل در خواندن یا نوشتن استفاده از کلمات دیگر برای کلمه مورد نظر

۱۱- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته

۱۲- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و …….)

۱۳- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام

۱۴- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ….)

لکنت یک اختلال گفتاری است در آن جریان مکالمه با تکرارهای غیر ارادی و طولانی شدن صدا ، هجا ، کلمات یا عبارات و همچنین مکث ها یا بلاک های بی صدا و صدا دار مختل میشود.

۱۵- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع

۱۶- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای

۱۷- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا

۱۸- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بهترین مرکز گفتار درمانی تبریز چه مرکزی است ؟

بهترین کلینیک گفتار درمانی در تبریز مطبی است که توسط بالاترین مدرک گفتاردرمانی یعنی دکترای گفتاردرمانی اداره می شود. چندین متخصص گفتار درمانی در کنار یکدیگر کار می کنند. مراجعان آن کلینیک از کار تیمی برخوردار هستند مراجعه کنندگان آن مرکز از خدمات ارایه شده توسط آن مرکز رضایت دارند.

گفتار درمانی بزرگسالان تبریز

گفتار درمانی بزرگسالان تبریز به ارایه خدمات گفتاردرمانی بزرگسالان در تبریز می پردازد. وقتی به گفتار درمانی فکر می کنید اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟ برای بسیاری از مردم، ممکن است کودکی باشد که دیر صحبت می کند یا لکنت دارد. در حالی که این مطمئناً درست است، همه نمی دانند که گفتار درمانی چقدر می تواند برای بزرگسالان مفید باشد.

گفتار درمانی برای بزرگسالان چقدر طول می کشد؟

هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد با این حال، عواملی وجود دارند که می توانند به پیش بینی مدت زمان گفتار درمانی کمک کنند. برخی از این متغیرها برا ی تشخیص مدت زمان گفتاردرمانی در گفتار درمانی بزرگسالان تبریز عبارتند از:
تشخیص فرد: از چه مدت زمانی فرد تشخیص مشکل گفتاری را در گفتار درمانی بزرگسالان تبریز گرفته است
شدت مشکل تشخیص داده شده: دفعات جلسات گفتار درمانی در گفتار درمانی بزرگسالان تبریز
عزم و تعهد فرد برای پیشرفت
سازگاری مشارکت خانواده / مراقب
تکمیل روزانه تمرینات و استفاده از راهبردهای تعیین شده توسط آسیب شناس گفتار و زبان
توجه به این نکته مهم است که نحوه ارتباط همه متغیرها با یکدیگر می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، من بزرگسالان را با تشخیص شدید درمان کرده‌ام، اما به لطف مشارکت مراقب، دفعات جلسات، عزم و ثبات آنها، آنها در عرض چند ماه از خدمات گفتاردرمان مرکز گفتار درمانی بزرگسالان تبریز فارغ شدند.
روی دیگر سکه، من بزرگسالانی را با تشخیص و شدت کمتر که مصمم نبودند و تمرینات روزانه خود را کامل نمی کردند، درمان کرده ام.
درمان آنها بیشتر طول کشید. ، من از نزدیک دیدم که چگونه گفتار درمانی می تواند به بزرگسالان کمک کند که چگونه واضح تر و با اطمینان بیشتر ارتباط برقرار کنند. فرقی نمی‌کند سال‌ها با یک چالش گفتاری روبرو شده باشید یا یک اتفاق جدیدتر باشد، برای دریافت گفتاردرمانی از گفتار درمانی بزرگسالان تبریز هیچ وقت دیر نیست.

چرا بزرگسالان گفتار درمانی دریافت می کنند؟

در اینجا برخی از رایج ترین دلایلی که بزرگسالان به دنبال گفتار درمانی هستند آورده شده است: اصلاح لهجه در گفتار درمانی بزرگسالان تبریز: لهجه شما الگوی صحبت شما است که از ریتم، تلفظ، لحن و انرژی فردی شما تشکیل شده است. به اندازه اثر انگشت شما منحصر به فرد است! و در حالی که همه دارای لهجه هستند. لهجه ها گاهی اوقات درک آن را دشوار می کنند و باعث ایجاد اختلال در ارتباطات می شوند. بسیاری از بزرگسالان به دنبال کاهش یا اصلاح لهجه خود با گفتار درمانی در گفتار درمانی بزرگسالان تبریز مراجعه نموده و لهجه خود را بهبود میدهند.

اختلال طیف اوتیسم در گفتار درمانی تبریز:

اوتیسم یک ناتوانی رشدی است که معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می شود. اما بسیاری از مردم فراموش می کنند که کودکان اوتیسمی به بزرگسالان اوتیسم تبدیل می شوند. از آنجایی که اوتیسم یک اختلال طیفی است، مهارت های مختلفی وجود دارد که می توان با گفتار درمانی به آنها پرداخت،
از جمله: عمل شناسی یا توانایی استفاده از ارتباطات صحیح در موقعیت های مختلف اجتماعی، ساختار جمله
پاسخ دادن و پرسیدن سوالات WH چی، چرا، کی، کجا و چه کسی، درک مطلب، مهارت های نوشتن و مهارت های مصاحبه

اختلال(های) تولیدی:

این اختلالات زمانی اتفاق می‌افتند که فرد در هماهنگی حرکات لب‌ها، دندان‌ها، زبان و سیستم تنفسی برای تولید صدای گفتاری صحیح مشکل دارد. رایج ترین خطاهای بیان برای بزرگسالان به شرح زیر است:
صدای “س”. : جانبی یا لترال ، که زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام تولید صداهای خاص، هوا از کناره‌های زبان خارج شود. ایجاد صدای “TH”. و ایجاد صدای “ر”.
روانی/لکنت گفتار درمانی بزرگسالان:

این اختلال گفتاری شامل تکرار صداها، هجاها یا کلمات است. طولانی شدن صداها و همچنین وقفه هایی در گفتار که به عنوان بلوک شناخته می شوند. افرادی که لکنت دارند، مکرراً با جریان گفتار دچار چالش می شوند.
لکنت می تواند برقراری ارتباط را سخت کند و ممکن است بر کیفیت زندگی و روابط فرد تأثیر منفی بگذارد. گفتار درمانی می تواند برای افرادی که به دنبال اصلاح لکنت خود هستند بسیار موثر باشد. این در مدیریت و کاهش شدت لکنت مفید است، در حالی که به بزرگسالان قدرت می دهد تا صدای خود را بازگردانند.

بیماری پارکینسون در گفتاردرمانی بزرگسالان تبریز:

این یک اختلال در سیستم عصبی مرکزی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. بزرگسالان مبتلا به پارکینسون ممکن است به گفتار درمانی برای بهبود کیفیت و بیان صدای خود نیاز داشته باشند، زیرا ممکن است نرم، یکنواخت، نفس گیر یا خشن به نظر برسد.

اختلال(های) صدا در گفتاردرمانی بزرگسالان تبریز:

این ممکن است به صورت گرفتگی صدا، خستگی صوتی، خشن بودن، از دست دادن دوره ای صدا، یا بلندی یا بلندی نامناسب تعریف شود. اختلالات صدا بسیار رایج است و اغلب معلمان، خوانندگان، مربیان تناسب اندام، مربیان و سخنرانان حرفه ای و سایر مشاغل را تحت تاثیر قرار می دهد. این به این دلیل است که اختلالات صدا ممکن است در اثر استفاده نادرست از صدا، مانند صحبت کردن با صدای زیاد، فریاد زدن، زور زدن، و پاک کردن مداوم گلو – حتی زمزمه کردن ایجاد شود. اختلالات صدا همچنین می تواند ناشی از یک ویروس یا عمل جراحی و همچنین شرایط پزشکی مانند آسم، رفلاکس اسید، آلرژی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و محدودیت هیدراتاسیون باشد.
سخنرانی عمومی:
بسیاری از بزرگسالان “ترس صحنه” را تجربه می کنند. آنها ترجیح می دهند هر کاری انجام دهند تا اینکه جلوی مردم بایستند و صحبت کنند. اگر این آشنا به نظر می رسد، می توانید با یک آسیب شناس گفتار زبان کار کنید تا اعتماد به نفس و کنترلی را که برای موفقیت در صحبت کردن در جمع نیاز دارید به دست آورید.
یک گفتاردرمانگر می تواند به شما یاد دهد که چگونه در شرایط استرس بیان کنید، از لحن صوتی و هماهنگی ماهیچه ای مناسب برای بهبود کیفیت گفتار استفاده کنید و حتی از زبان بدن مناسب برای سخنرانی در جمع استفاده کنید.

گفتاردرمانی دکتر معصومی و 3 گروه خدمت منحصر به فرد

گفتار درمانی دکتر معصومی

گفتاردرمانی دکتر معصومی قدیمی ترین و بهترین مرکز گفتار درمانی در تبریز و آذربایجان است. گفتاردرمانی دکتر معصومی اولین مرکز گفتار درمانی است که خدمات گفتار درمانی را به صورت جامع ارایه می نماید. شما می توانید بصورت رایگان مشاوره های لازم در حیطه های گفتار درمانی، کاردرمانی، روانشناسی و مشاروه را از همکاران فوق تخصص ما دریافت نمایید. با ما تماس بگیرید.

در مرکز گفتار درمانی دکتر معصومی که با نام مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام نیز شناخته می شود بصورت همزمان حداقل 15 گفتاردرمان فعالیت می نماید. این مرکز درمانی و گفتاردرمانی دکتر معصومی به مدیریت دکتر معصومی اولین متخصص گفتاردرمانی با مدرک دکترای گفتار درمانی می باشد.

مرکز جامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام در شمالغرب ایران و آذربایجان و شهر تبریز قرار دارد. در مرکز گفتاردرمانی دکتر معصومی، متخصصان گفتار درمانی، کاردرمانی، روانشناسی آموزش، نوروفیدبک و سنجش تحصیلی همراه با مرکز آموزش و توانبحشی اختلالات یادگیری یاشا بصورت حضوری و آنلاین و مجازی به ارزیابی، مشاوره و درمان کودکان و بزرگسالان می پردازند.

متخصصان گفتاردرمانی دکتر معصومی جز بهترین متخصصان و اساتید بنام دانشگاه تبریز و آموزش و پرورش هستند. برای ارتباط با گفتاردرمانی تبریز می توانید از راههای زیر استفاده فرمایید.

راههای تماس با گفتاردرمانی دکتر معصومی:

04133376035، 04133368657، 09146590651، 09398145909 و آدرس : تبریز خیابان امام خیابان رضا نژاد جنوبی پلاک ۱۹ طبقه سوم، مرکز جامع گفتاردرمانی و کاردرمانی تبریز یاشام ارایه خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی، روانشناسی، مشاوره، نوروفیدبک، اختلالات یادگیری، اختلالات بلع

گفتاردرمانی دکتر معصومی :

بیوگرافی دکتر معصومی دکترای تخصصی گفتار درمانی:

دکتر جعفر معصومی درجه دکترای تخصصی در رشته گفتار درمانی را ار دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۷ کسب نموده است. ایشان تئز دکترای خود با عنوان نیمرخ زبانی بیماران فارسی زبان مبتلا به آسیب شناختی خفیف (MCI) و آلزایمر در دانشگاه تهران دفاع نمود.

همانگونه که می دانیم امروزه برای ارزیابی و تعیین وجود آسیب شناختی در سالمندان روی حافظه تاکید می گردد. این تئز نشان داد که مهارت حافظه جز آخرین مهارتهایی می باشد که در آسیبهای شناختی صدمه می بیند. آسیبهای زبانی و مخصوصا مهارتهای زبان بیانی و پس از آن عملکرد اجرایی و نهایتا زبان درکی قبل از حافظه صدمه می بیند.

توجه به این یافته ها در شناسایی سریع این بیماران و در نتیجه کاهش هزینه های جامعه و خانواده نقش به سزایی دارد. نتایج مطالعات ایشان در ژورنالهای معتبر ایران و جهان هم اکنون چاپ شده است. مقاله دیگری که توسط ایشان چاپ شده است، مهارت و عملکرد افراد مبتلا به آسیب شناختی خفیف در مقایسه با افراد مبتلا به آلزایمر و افراد عادی با هم مقایسه و نتایج آن را می توانید مشاهده نمایید.

کارشناسی ارشد گفتاردرمانی:

ایشان در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب درجه کارشناسی ارشد در رشته گفتار درمانی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران گردید. تئز و پایان نامه ایشان در حوزه اتیسم و تکنیکهای سیستم ارتباطی جایگزین و افزوده (AAC) می باشد. کار ایشان در این حوزه جز کارهای بی نظیر در ایران می باشد.که باعث گردید شیوه های ارتباطی جایگزن و افزوده (AAC) برای اولین بار در ایران مطرح شود. در گفتاردرمانی دکتر معصومی برنامه های دیمانی توسط ایشان کنترل و ارایه می گردد.

روشهای جایگزین و افزوده هم اکنون در ایران طرفداران زیادی دارد. این روش ارتباطی مشکلات بیشماری را در حیطه مهارتهای ارتباطی کودکان اتیسم حل می نماید. نتایج مطالعات ایشان در کنگره های ملی متعدد از جمله کنگره گفتاردرمانی و کنگره علوم اعصاب شناختی مطرح و بحثهای فراوانی را سبب گردیده است.

کارشناسی گفتاردرمانی

در سال ۱۳۸۰ ایشان موفق به کسب درجه کارشناسی گفتاردرمانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران تهران گردید. تئز و پایان نامه کارشناسی ایشان با عنوان تعیین حافظه شنیداری کلامی و تاثیر آن بر طول جمله بود. نتایج کارهای ایشان در این مقطع در کنگره های ملی دانشجویی و کنگره ملی گفتاردرمانی ارایه گردید.

فعالیتهای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشکده توانبخشی:

سابقه کار دکتر معصومی

گفتاردرمانی در بیمارستان شهید عارفیان ارومیه
گفتاردرمانی در مرکز کم توان های ذهنی زیر 15 سال گلهای بهشت ارومیه
گفتار درمانی کودکان کم شنوا و ناشنوای تبریز
گفتاردرمانی کودکان دارای شکاف لب و کام تبریز راه اندازی و همکاری با تیم شکاف کام تبریز و اصفهان

گفتار درمانی در مرکز کم توان های ذهنی تبریز در مراکز بهزیستی
موسس مرکز آموزش و توانبخشی زیر 15 سال آتیه شهر ایلخچی وابسته به سازمان بهزیستی شهرستان اسکو با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی کشور
موسس مرکز آموزش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا شهر تبریز با مجوز رسمی از اداره کل آموزش و پرورش آذربایحان شرقی و سازمان آموزش و پرورش استثتایی تبریز

گفتاردرمانگر در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام خمینی شهر تبریز
گفتار درمانگر در بیمارستان اسد آبادی تبریز
سوپروایزر و مسئول کارورزی و کارآموزی دانشجویان گفتار درمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سوپروایزر و مسئول کارورزی و کارآموزی دانشجویان گفتار درمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی تهران
سوپروایزر و مسئول کارورزی و کارآموزی دانشجویان گفتار درمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضور تیم پژوهشی دانشکده توانبخشی دانشکاه علوم پزشکی تبریز

پیدا کردن بهترین گفتاردرمان و گفتاردرمانی تبریز

سوال “بهترین گفتاردرمان و بهترین گفتاردرمانی تبریز را چگونه پیدا کنم؟” قدم اولیه و اساسی در راه دریافت خدمات درست و گفتاردرمانی مناسب است. این نوشته راهنمایی برای یافتن گفتاردرمانی تبریز و گفتاردرمان مناسب برای مشکل ارتباط، گفتار و زبان شما یا کودکتان است.

زمانیکه شما به متخصصین مراجعه می کنید و آنها به شما می گویند که کودک شما مشکل ارتباط گفتار و زبان و یا جویدن و بلع دارد یا مشکل یادگیری و خواندن و نوشتن دارد. اولین سوالی که به ذهن شما میرسد این است که حالا باید چی کار کنم؟ حالا باید بهترین گفتاردرمان و بهترین گفتاردرمانی تبریز را چگونه پیدا کنم؟ به عنوان پدر و مادر شما دوست دارید بدانید که خوب قدم بعدی شما چی هست؟ شما دوست دارید که قدم بعدی را درست، محکم و با اطمینان بردارید.

دوست ندارید که پس از مدتی که مسیری را انتخاب کردید برگردید و ببینید که مسیر را درست نرفته اید .
و یا در انتخاب مسیر و درمان مناسب دچار خطا شده اید. وسواس و دقت شما در انتخاب درمانگر بسیار ستودنی است . زیرا شما باید مسیری را طی نمایید که خطا در آن وجود نداشته باشد و یا خطا در کمترین میزان ممکن باشد. شما تنها پدر و مادری نیستید که چنین احساسی را دارید . انتخاب درمانگر درست و مناسب گفتاردرمانی است که به شما خواهد گفت که قدم بعدی شما چی هست؟

خوب اینجا سوال بسیار مهمتری که پیش می آید این است که خوب چطوری یک گفتاردرمان مناسب، خوب و باسواد پیدا کنم؟ گفتاردرمانگران متخصصینی هستند که روی مهارتهای ارتباطی درتمامی سنین، مهارتهای گفتاری و زبانی درتمامی سنین، مهارتهای جویدن و بلع درتمامی سنین، مهارتهای یادگیری و مشکلات خواندن و نوشتن درتمامی سنین، لکنت، اختلال تلفظی و بد تلفظ کردن صدا ها کار می کنند.

یک متخصص گفتاردرمانی روی نوزادان، کودکان، خردسالان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان کار می کند. متخصص گفتاردرمانی تبریز به انسانهایی که در جویدن و بلع، خوردن و نوشیدن مشکل دارند کمک می کند.
گفتار درمانگر به کسانی که در تولید صداها مانند لکنت و بد تلفظ کردن صداها مشکل دارند. کمک می کنند. گفتاردرمان به کسی که در زبان گفتاری و نوشتاری مشکل دارد کمک می کند. مانند کسانی که اختلال خواندن و نوشتن دارند. متخصص گفتار درمانی به کسی که مشکل پردازش حسی مانند مشکل در پردازش حس شنیداری دارد کمک می کند..

گفتار درمانی کودکان تبریز

گفتار درمانی تبریز

گفتار درمانی کودکان تبریز خدمات گفتاردرمانی تبریز را برای کودکان و نوجوانان ارایه می نماید. آسیب شناسان گفتار زبان که به عنوان گفتاردرمانگر نیز شناخته می شوند، آموزش های ویژه ای برای کمک به افراد در بهبود مهارت های ارتباطی خود می بینند. اگر فرزندتان به گفتار درمانی میرود چه انتظاری باید از آن داشته باشید؟

تأخیر یا اختلالات گفتار و زبان بر توانایی کودک در برقراری ارتباط تأثیر می گذارد. مشکل در درک و برقراری ارتباط با استفاده از زبان می تواند بر مهارت های اجتماعی و توانایی های تحصیلی کودک تأثیر بگذارد. مداخله اولیه کلیدی است.

بیشتر تأخیرهای گفتار/زبان در هر جایی بین یک سال تا پنج سالگی قابل تشخیص است. یک گفتار درمانگر در گفتار درمانی تبریز فرزند شما را ارزیابی می کند و با شما برای ایجاد یک برنامه درمانی فردی همکاری می کند. جلسه گفتار درمانی کودکان تبریز از اجزای بسیاری مانند تکرار صدا، تمرینات بدنی و حتی غذا دادن و بلعیدن بسته به نیاز کودک شما تشکیل شده است.

به عنوان والدین/مراقب، شما معمولاً اولین کسی هستید که متوجه می‌شوید فرزندتان ممکن است در رشد خود با تاخیر مواجه شود. یکی از زمینه هایی که بسیاری از والدین به آن توجه ویژه ای دارند، مهارت های گفتاری و ارتباطی فرزندشان است. برای کودکانی که مشکلات ارتباطی دارند، گفتار درمانی به طور کلی یکی از توصیه های مهم و اولیه است. گفتار درمانی تبریز بر بهبود زبان عمومی و مهارت های ارتباطی کودک تمرکز دارد.

ممکن است هدف، درمان تاخیرها یا اختلالات گفتاری، کاهش یا حذف لکنت، و حتی غذا دادن و بلعیدن باشد، زیرا همه این عوامل بر توانایی کودک در برقراری ارتباط تأثیر می گذارد. در این مقاله، نحوه‌ی دانستن اینکه آیا کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد و چه انتظاری از گفتار درمانی برای کودکان دارد را به اشتراک می‌گذاریم.

اختلال گفتار/ زبان چیست؟

اختلالات گفتار/زبان به طیف گسترده ای از اختلالات اشاره دارد که می تواند بر نحوه ایجاد صداها برای ساختن کلمات یا درک و استفاده از زبان کودک شما تأثیر بگذارد. کودک مبتلا به اختلال گفتار ممکن است در اتصال صداها، تحریف صداها، حذف صداها، یا در ایجاد صحیح برخی صداها (مانند صداهای حرف “ر” یا “ث”) مشکل داشته باشد.

کودک مبتلا به اختلال زبان ممکن است در پیروی از دستورالعمل ها، شرکت در کارهای روزمره یا استفاده از کلمات برای برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشد. تاخیر در گفتار/زبان یا اختلال می تواند موفقیت فرزند شما در مدرسه را دشوارتر کند و مهارت های اجتماعی او ممکن است آسیب ببیند. دلایل زیادی وجود دارد که کودک می تواند تاخیر گفتار/زبان و انواع مختلفی از اختلالات گفتاری را تجربه کند، از جمله:اوتیسم، آپراکسی، شکاف کام، تاخیر رشد، نارساخوانی، اختلالات تغذیه، اختلالات روانی، لالی انتخابی، رانش زبان، اختلالات بلع و اختلالات صوتی

آسیب شناس گفتار و زبان می تواند افرادی را با تمام تشخیص های فوق و موارد دیگر درمان کند. نشانه هایی که کودک شما به گفتار درمانی نیاز دارد. همه کودکان با سرعت خود یاد می گیرند، دستورالعمل های کلی می تواند به والدین و متخصصان کمک کند تا نقاط عطف مناسب سن را درک کنند. در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است فرزند شما به کمک نیاز داشته باشد.

در 12 تا 15 ماهگی: هنوز اولین کلمات خود را نگفته است. از حرکاتی مانند اشاره استفاده نمی کند. فقط چند صدا تولید می کند
در 18 تا 24 ماهگی: انتهای کلماتی مانند را به جای «ایستادن» قطع می‌کند. قادر به کنار هم قرار دادن ترکیبات دو کلمه ای نیست. به جای استفاده از کلمات آنها غرغر می کند، ناله می کند یا اشاره می کند.

در سن دو تا چهار سالگی: قادر به ترکیب دو و سه کلمه با هم نیست. دایره لغات زیر 50 کلمه دارد. بیان نامشخصی دارد

در چهار تا پنج سالگی: لکنت، مانند تکرار صداهای ابتدایی کلمات (مانند “c-c-c-cat” برای “cat”).، ناتوانی در پیروی از دستورالعمل های واضح؛ صداها یا کلمات را تکرار می کند (اکولالیا)، تأخیر احتمالی گفتار/زبان می‌تواند در هر زمانی وجود داشته باشد. اگرچه معمولاً در حدود دو تا چهار سالگی قابل توجه است.

فواید گفتار درمانی تبریز

اگر کودک شما هر یک از علائم بالا را نشان می دهد، مهم است که به گفتار درمانی کودکان تبریز اطلاع دهید.
یک گفتار درمانی کودکان تبریز می تواند برنامه گفتار درمانی مناسب را ارایه دهد. گفتار درمانی کودکان تبریز می تواند به کودک شما و شما کمک کند! – از بسیاری جهات.

برخی از مزایای گفتار درمانی کودکان تبریز

بهبود ارتباطات به کودکان اجازه می دهد تا نیازها، خواسته ها، افکار و احساسات خود را بهتر بیان کنند.
به آنها کمک می کند تا آنچه را که دیگران می گویند بهتر درک کنند، که می تواند به آنها کمک کند تا دستورالعمل ها را بهتر دنبال کنند و توانایی خود را برای یادگیری مهارت های مهم زندگی و عملکردی بهبود بخشند.

به آنها کمک می کند تا برای محیط های مدرسه آماده شوند تا از نظر تحصیلی عقب نمانند. عملکرد عمومی آنها را بهبود می بخشد که به افزایش عزت نفس و استقلال آنها کمک می کند. مهارت های اجتماعی آنها را تقویت می کند تا بتوانند دوستی ها و روابط خود را ایجاد کنند.

به ایجاد سواد کمک می کند، که با بسیاری از نتایج بلند مدت مثبت مانند فارغ التحصیلی از دبیرستان، به دست آوردن شغل و موارد دیگر مرتبط است. با کاهش حوادثی که در آنها ارتباط نامشخص یا دشوار است، ناامیدی خانوادگی را کاهش می دهد.

توانایی کودک را برای استفاده از ارتباطات تقویتی و جایگزین (AAC) افزایش می دهد. مانند بسیاری از موقعیت ها، مداخله زودهنگام به تقویت نتایج مثبت کمک می کند. شروع زودهنگام می تواند همه چیز را تغییر دهد.

در حین گفتار درمانی کودکان تبریز چه اتفاقی می افتد؟

پس از انجام یک ارزیابی گسترده با فرزندتان، یک آسیب شناس گفتار-زبان با هر دوی شما همکاری می کند تا یک برنامه درمانی مناسب را ایجاد کنید گفتار درمانی کودکان تبریز می تواند شامل درمان انفرادی یا کار با هم در گروه های کوچک باشد.

آسیب شناس گفتار-زبان ممکن است از کتاب های تصویری، صحبت کردن و بازی کردن، و تکرار استفاده کند تا به کودک شما کمک کند تا مهارت های گفتار، زبان و ارتباط خود را بهبود بخشد. بسته به دلیل گفتار درمانی، تغذیه خوراکی و بلع درمانی ممکن است اندیکاسیون داشته باشد. تمرینات صوتی گفتار یکی دیگر از اجزای حیاتی گفتار درمانی است.

در نهایت، جلسات برای پاسخگویی به نیازهای منحصر به فرد و فردی فرزند شما سفارشی می شود. آسیب شناس گفتارزبان و گفتار درمانی کودکان تبریز به احتمال زیاد تمریناتی را به شما نشان می دهد که می توانید در خانه نیز انجام دهید.

یادگیری اینکه فرزند شما با مهارت های ارتباطی یا اختلال گفتاری دست و پنجه نرم می کند، می تواند ناامید کننده باشد. اما کمک حرفه ای در گفتار درمانی کودکان تبریز دسترس است و می تواند کمک زیادی به کودک شما در یادگیری مهارتهای مورد نیاز برای بهبود ارتباطات خود کند.

برنامه ریزی موتور، تاخیر موتور ناخالص و موتور خوب، آگاهی بدن، مهارت های هماهنگی، تواناییهای عملکردی، مانند پله ها، مهارت های خودمراقبتی روزانه، دست خط، ادغام حرکتی بصری، مهارت های ادراکی بصری، تغذیه، مهارت های تعامل اجتماعی و همسالان، پردازش حسی، قدرت و هماهنگی، رشد اولیه با نوزادان و پردازش حسی

ما می توانیم با تشخیص های تخصصی به کودکان شما در گفتار درمانی کودکان تبریز کمک کنیم، مانند:

اختلال طیف اوتیسم (ASD)، اختلال پردازش حسی، تاخیر رشد، نارس بودن، تاخیر موتور خوب، فلج مغزی، آسیب شبکه بازویی، سندرم داون، تاخیر در یادگیری، اختلالات پردازش بینایی، عدم هماهنگی حرکتی و ناهنجاری های کروموزومی

متخصصان گفتار درمانی چه کسانی هستند و چه می کنند؟

متخصصان گفتار درمانی، متخصصانی هستد که به درمان گفتار می پردازند. متخصصان گفتار درمانی با گفتار، درمان نمی کنند بلکه گفتار را درمان می کنند. آسیب شناسان گفتار و زبان که بصورت عامیانه گفتاردرمان نامیده می شوند. متخصصانی هستند که متخصص ارتباطات انسانی، رشد آن و اختلالات مرتبط با آن هستند.

این متخصصان در سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا فارغ التحصیل از دانشگاههای علوم پزشکی هستند. در کشورهای دیگر مقاطع تحصیلی فوق لیسانس و دکترا حق ویزیت مراجعان را دارند. در ایران هرسه مقطع تحصیلی می توانند پذیرش مراجع داشته باشند.

متخصصان گفتار درمانی چه کاری انجام می دهد؟

متخصصان گفتاردرمانی به بررسی و شناسایی مشکلات گفتار زبان شناخت ارتباط و اختلالات جویدن، بلع و مشکلات ناحیه دهان می پردازند. متخصصان گفتاردرمانی انواع مشکلات ارتباطی (اختلالات گفتاری، اختلالات زبانی و اختلالات جویدن و بلع) را شناسایی می نمایند. تولید روانی گفتار لکنت مشکلات گفتاری زبان بیانی زبان دریافتی را ارزیابی و راه حلهای مناسب با آنرا ارایه می نماید.

اختلالات گفتاری شامل اختلالات زیر است

اختلال تولید صداها و حروف: مشکل در تولید صداها در هجاها یا کلمات و جملات بطوریکه شنونده متوجه نمی شود که فرد چی میگوید.

روانی گفتار: مشکلاتی مانند لکنت که در آن جریان گفتار قطع می شود و فرد در کلمات گیر می کند یا آنها را تکرا می کند یا صداها را می کشد.

تشدید و مشکلات صوت و صدا مشکلاتی در بلندی زیر وبمی و کیفیت صدا که فرد شنونده متوجه منظور گوینده نمی شود. این مشکلات ممکن است در گوینده سبب ناراحتی شود.

اختلالات و مشکلات زبان متخصصان گفتار درمانی: مشکلات زبان به دو گروه مشکلات زبان بیانی و زبان دریافتی تقسیم می گردد.

مشکلات زبان دریافتی: مشکلات فهم و پردازش زبان

مشکلات زبان بیانی: مشکل در کنار هم قرار دادن کلمات، کمبود واژگان بیانی، ناتوانی در کاربرد کلمات در بافت اجتماعی درست.

اختلالات ارتباطی شناختی و متخصصان گفتار درمانی: مشکل داشتن در مهارتهای ارتباطی که شامل حافظه، توجه، درک، سازمانبندی، تنظیم رفتار و حل مسئله می باشد.

دیسفاژیا و مشکلات خوردن و جویدن و بلع : فرد در خوردن و یا نوشیدن مشکل دارد و هنگام جویدن و بلع سرفه کرده و حالش بهم خورده و غذا را پس می دهد.

23 اختلالی که آسیب شناس گفتار و زبان درمان می کند

آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتار درمانی یکی از تخصصهایی است که به نوزادان، نوپایان، کودکان، نوجوانان، جوانان و بزگسالان کمک میکند. گفتار درمانی به عنوان آسیب شناسی گفتار و زبان نیز شناخته می شود.
متخصصان رشته گفتار درمانی ( ST ) توسط دانشگاههای علوم پزشکی در ایران آموزش دیده و تخصص می یابند. در حال حاضر رشته گفتار درمانی ( ST ) یا آسیب شناسی گفتار و زبان ( SLP ) در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجو می پذیرد.

گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان چه کاری انجام می دهند؟

گفتاردرمانی ( ST ) و گفتاردرمان می تواند در حیطه های زیر به مراجعان خود کمک نماید. مشکلات و اختلالات ارتباطی، مشکلات و اختلالات زبانی، مشکلات و اختلالات گفتاری، مشکلات و اختلالات جویدن و بلع، مشکلات و اختلالات خواندن و نوشتن مشکلات و اختلالات صدا و صوت، مشکلات و اختلالات مرتبط با سواد و تحصیلات، مشکلات و اختلالات مربوط به روانی گفتار

چطوری من میتونم گفتاردرمان ( ST ) آسیب شناس گفتار و زبان ( SLP ) بشوم؟

شما می توانید پس از شرکت در آزمونهای ورودی در دانشگاه در این رشته قبول شوید. پس از گذراندن دوره آموزشی حداقل ۴ ساله در مقطع کارشناسی یک گفتاردرمان شوید. بعد از دریافت مدرک کارشناسی می توانید با رعایت مقررات سازمان نظام پزشکی خدمات گفتاردرمانی را ارایه نمایید. در ایران امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترا وجود دارد.

گفتار چیست؟

گفتار این است که ما چگونه صداها و کلمات را بگوییم. افراد دارای مشکلات گفتار ممکن است: صداهارا واضح بیان نکنند. داشتن صدای گرفته یا گوش خراش، صداهارا تکرار کنند،یا هنگام صحبت مکث کنند،که لکنت نامیده میشود.

زبان چیست؟

زبان کلماتی است که ما برای به اشتراک گذاشتن ایده ها استفاده میکنیم ودریافت اون چیزی که میخواهیم…یک فرد همراه با مشکلات زبانی ممکن است چنین مشکلاتی داشته باشد: درک، بیان، خواندن و نوشتن. با توجه به سن می توانیم اختلالات گفتار و زبان را به دو گروه کودکان و بزرگسالان تقسیم نماییم. کودکان و بزرگسالان میتوانند مشکلات گفتار و زبان داشته باشند. آسیب شناس گفتار و زبان یا گفتاردرمانگر میتواند کمک کند.

آسیب شناس گفتار و زبان و خدمات گفتاردرمانی در اختلالهای گفتار و زبان کودکان

اختلال های گفتار:

آپراکسی گفتار دوران کودکی، دیزارتریا، اختلال عملکردی عضلات دهانی، اختلال های صدای گفتاری، لکنت و صدا

آسیب شناس گفتار و زبان و گفتاردرمانی در اختلال های زبان:

اختلال های زبانی قبل از مدرسه، اختلالات یادگیری(خواندن،هجی کردن،نوشتن)، موتیسم انتخابی (سکوت انتخابی)، تشخیص زودهنگام، شناسایی زودهنگام اختلالات گفتار و زبان و شنوایی، اختلالات پزشکی و رشدی، اختلال نقص توجه /بیش فعالی، اتیسم(اختلال های طیف اوتیسم)، شکاف لب و کام، آسیب نیمکره ی راست، ضربه مغزی، کمک به افراد که بتوانند با تراکئوستومی و ونتیلاتورصحبت کنند و کمک به کودکانی که مشکل ارتباطی دارند.

برخی از مشکلات در کودکی شروع میشوند. بقیه مشکلات بعد از یک بیماری یا آسیب اتفاق می افتند. آسیب شناسان گفتار و زبان میتوانند به هر دو گروه از این مشکلات کمک کنند.

اختلالات گفتار در بزرگسالی

آپراکسی، دیزآرتری، لکنت، صوت، اختلالات زبان در بزرگسالی، آفازی، زوال عقل، سرطان حنجره، سرطان دهان، آسیب نیمکره راست مغز، آسیب تروماتیک مغز، ارتباطات تقویتی و جایگزینی AAC، گفتار برای فردی با تراکئوستومی، اصلاح لهجه، صوت، ارتباط درمانی برای افراد تغییر جنسیت داده

آسیب شناس گفتار و زبان و گفتاردرمانی کودکان در چه مشکلاتی به کودکان کمک می کند؟

گفتاردرمانی به کودکان و نوجوانانی که مشکلات زیر را دارند کمک می کند:
تاخیر در رشد گفتار و زبان، ناتوانیهای ذهنی و اختلالات یادگیری، اختلال در زبان نوشتاری یا خواندن و نوشتن
انواع اختلالات تلفظ صداهای گفتاری، فلج مغزی و انواع مشکلات ناشی از صدمات مغزی و بیماریهای مغز و اعصاب، کم شنوایی و اختلال در پردازش شنیداری، اختلالات طیف اوتیسم (اتیسم)، اختلالات ارتباط اجتماعی
شکاف لب وکام و اختلال در تشدید صوت ( تودماغی بودن صدا)

مشکلات صدا بدنبال صدمات حنجره یا بدعملکردی آن، ناروانی گفتار ( لکنت،کلاترینگ،ناروانیهای دوران کودکی )، اختلال دربلع دهانی وحلقی، فعالیتهای تغذیه ای (جویدن ومکیدن) نوزادان و کودکان

گفتاردرمان برای بزرگسالان چه خدماتی را ارایه می دهد؟

گفتاردرمان به بزرگسالان دارای مشکلات زیر می تواند کمک کند. اختلالات گفتاری وزبانی ناشی ازسکته های مغزی، زبان پریشی، تومورها، هرگونه صدمه به سیستم مغز و اعصاب، بیماریهای مربوط به سیستم عصبی مانند دمانس،پارکینسون، اختلال در بلع دهانی حلقی، اختلالات صدا در انواع بیماریها و صدمات حنجره ، برداشتن کامل حنجره.

اختلالات صدا و تشدید در انواع بدعملکردیها و بداستفاده کردن ازتارهای صوت، ناروانی گفتار ( لکنت،کلاترینگ )، اختلالات تلفظ صداهای گفتاری، اختلالات شنوایی در بزرگسالان، اختلالات گفتار و زبان سالمندی

گفتار درمان خوب

گفتار درمان خوب باید یکسری توانایی و ویژگی داشته باشد که در این مقاله باهم مرور می کنیم.

آیا می خواهید یاد بگیرید که چگونه یک آسیب شناس گفتار و زبان باشید؟

فقط دوره مناسب مدرک دانشگاهی را دنبال کنید، سخت مطالعه کنید، در امتحانات خود شرکت کنید و مجوز دولتی خود را دریافت کنید.

آیا می خواهید یاد بگیرید که چگونه یک آسیب شناس گفتار و زبان موفق باشید؟ همه موارد فوق را انجام دهید و مهارت های نرم مناسب را برای حمایت از هر بیمار را داشته باشید.

بیایید با آن روبرو شویم:

برخی از چیزها را نمی توان در کلاس درس آموزش داد، به خصوص در چنین نقشی مانند یک آسیب شناس گفتار-زبان.

این در مورد گذراندن مراحل، گذراندن تمام آزمایشات و افزودن برخی از اعتبارنامه ها به نام شما نیست.

افرادی که به گفتار درمانی نیاز دارند با کوهی از چالش ها روبرو هستند، از نحوه موفقیت در مدرسه گرفته تا نحوه معاشرت با دیگران.

آنها به کسی در کنار خود نیاز دارند که بتواند نه تنها به آنها کمک کند تا بر چالش های گفتاری غلبه کنند، بلکه تأثیری را که گفتار بهتر می تواند بر زندگی آنها داشته باشد، تشخیص دهد.

اکثریت آسیب شناسان گفتار زبان وقت خود را به هر کاری که برای کمک به بیمارانشان برای داشتن کیفیت زندگی بالاتر نیاز است اختصاص می دهند.

به همین دلیل است که این چهار ویژگی بر شایستگی و ارزش واقعی یک آسیب شناس گفتار و زبان با عملکرد برتر تأکید می کند.

همدلی دلسوزانه ویژگی یک گفتار درمان خوب
آسیب شناسان موفق زبان گفتار فقط بر تمرینات گفتاری تمرکز نمی کنند، بلکه بر این نکته نیز تمرکز می کنند که هر گونه مشکل گفتاری ممکن است بر بیمارانشان تأثیر بگذارد.

این همان چیزی است که ما آن را مراقبت کامل می نامیم – جایی که شما به کل شخصیت اهمیت می دهید و نه فقط موضوع یا علامت خاص.

داشتن توانایی درک و سهیم شدن در احساسات یک نفر یکی از مهمترین ویژگی های آسیب شناس گفتار است.

با این حال، باید بتوانید این همدلی دلسوزانه را با تلقی نکردن مبارزات آنها به عنوان احساسات خود یا محو کردن مرز بین خود و شخص دیگر، متعادل کنید.

داشتن همدلی دلسوزانه نشان‌دهنده هوش هیجانی بالایی است، جایی که می‌توانید به طور موثر به یک موقعیت پاسخ دهید بدون اینکه تحت تأثیر قرار بگیرید یا احساس کنید که باید چیزی را «تعمیر» کنید.

شما یک تمایل خالصانه برای کمک به بیماران خود برای موفقیت دارید.

بدون حساسیت به نیازها، خواسته ها، محرک های عاطفی و سایر مشکلات دیگران، موفقیت در درمان و پیوند با بیماران محدود می شود.

ارتباط قوی ویژگی گفتاردرمان خوب
درک بیماران و حجم پرونده شما برای موفقیت به عنوان آسیب شناس گفتار-زبان بسیار مهم است.

به یاد داشته باشید، شما رهبر رابطه ارائه دهنده/بیمار هستید.

بیماران شما برای راهنمایی هر جلسه به شما نگاه می کنند و باید بتوانند به شما اعتماد کنند که می توانید آنها را با موفقیت هدایت کنید.

شما باید یک معلم ماهر باشید و حداقل درک متوسطی در مورد نحوه آموزش به کسی برای انجام صحیح یک کار داشته باشید، زیرا بدانید که هر مشتری چیزهای مشابهی را به روش های مشابه یاد نمی گیرد.

هدایت آنها از طریق مراحل، چه کلامی یا فیزیکی (مانند بلع)، ضروری است.

یک آسیب شناس گفتار-زبان با عملکرد بالا باید بتواند به وضوح با افراد مختلف ارتباط برقرار کند.

این نه تنها در مورد بیماران شما بلکه برای مراقبین، بیمارستان ها، PCP ها، پرسنل مدرسه (اگر بیمار شما کودک است) و سایر ارائه دهندگان نیز صدق می کند.

ارتباط خوب همچنین مستلزم این است که شنونده خوبی باشید.

اگر بتوانید به دقت به نیازها و خواسته های مشتریان و مراقبان آنها گوش دهید، می توانید از مشکلات احتمالی ناشی از ارتباطات نادرست جلوگیری کنید.

استعداد علمی ویژگی یک گفتاردرمان خوب
آسیب شناسی گفتار و زبان ریشه در علم (هم زیستی و هم اجتماعی) دارد.

گفتار درمانگران موفق به علم، آناتومی و زبان میل دارند.

با کشف یافته ها و پیشرفت های جدید، این امر مستلزم توسعه و آموزش حرفه ای مداوم است.

حتی زمانی که دیگر در یک محیط کلاس درس نیستید، علم به شکل دادن به حرفه شما ادامه خواهد داد.

شما همچنین می توانید عشق خود را به علم با مشتریان خود به اشتراک بگذارید.

به آنها کمک کنید تا علم پشت جلسات شما را ببینند.

آن را قابل ربط قرار دهید تا بتوانند از زمان با هم بودن شما بیشتر بهره ببرند (و حتی از آن لذت ببرند!).

ماندگاری ویژگی گفتار درمان خوب
رم در یک روز ساخته نشده است و مشکلات گفتاری را نمی توان در یک جلسه حل کرد.

در واقع، آسیب شناسان گفتار زبان تاریخ «پایان» کار با مشتریان خود را نمی دانند زیرا همه افراد با سرعت های متفاوتی پیشرفت می کنند.

آنها همچنین همیشه نمی دانند که به چه ابزار یا ترفندهایی نیاز دارند تا از کلاه خود بیرون بیاورند.

به همین دلیل است که باید بتوانید روی پای خود فکر کنید.

یک آسیب شناس گفتار زبان با کارایی بالا همیشه چیزهایی در دست دارد – لوازم اداری، خودکارهای یدکی، کاغذهای کاغذی – که ممکن است به آنها نیاز نداشته باشید، اما می توانند مفید باشند.

بداهه‌گویی و توانایی تنظیم برنامه‌ها یا مراقبت در لحظه مهارت‌های فوق‌العاده‌ای هستند.

به جای اینکه فرض کنید یک موقعیت با شما و نیازهای شما سازگار است، با موقعیت سازگار شوید.

شما همچنین باید بتوانید پرونده های خود را تا انتها ببینید.

گاهی اوقات، حجم پرونده یا مشتریان شما ممکن است دشوار باشد،

اما داشتن مهارت در کنار گذاشتن آن و پیشرفت به سمت دیگر یک ویژگی بسیار مطلوب است.

همیشه نمی‌توانید بگویید که کدام مشتریان بیشترین مشکلات یا چالش‌ها را تا زمانی که شروع به کار کنید.

رها کردن یک مراجع در نیمه راه هرگز شروع خوبی نیست، زیرا می تواند آنها را دلسرد کند تا ارائه دهنده دیگری را پیدا کنند و روند را از نو شروع کنند.

دانستن اینکه چگونه در هر موقعیتی پیش بروید، بدون توجه به چالش ها، همیشه پاداش خواهد داشت.

جمع بندی نهایی گفتار درمان خوب
بنابراین، آیا شما یکی از این ویژگی های یک آسیب شناس گفتار خوب را دارید؟ اگر چنین است، بدانید که شغل شما برای شما خوب به نظر می رسد!

 

گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل برای افرادی مناسب است که توانایی حضور در جلسات درمانی کلینیک را ندارند. در این روش گفتار درمان یاشام پس از تنظیم زمان جلسه به منزل شما مراجعه می نماید و در آنجا حدمات ارزیابی، مشاوره، درمان را با روش گفتار درمانی در منزل برای شما ارایه می نماید برای انجام گفتار درمانی در منزل شما باید از قبل آمادگی داشته باشید و محیط منزل را برای دریافت خدمات گفتار درمانی در منزل آماده نمایید.

آماده سازی منزل برای دریافت خدمات گفتار درمانی در منزل:

برای آنکه از گفتاردرمان یاشام برای گفتار درمانی در منزل بیشترین استفاده را ببرید و کار درمان ارایه شده در منزل بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشد باید قبل از مراجعه و آمدن گفتار درمان یاشام محیط را آماده نمایید. نکات مهم آماه سازی منزل برای گفتار درمانی در منزل عبارت است از :

محیط آرام و ساکتی را برای این کار انتخاب کنید

محیط را باید به گونه ای انتخاب نمایید که سرصدا وجود نداشته باشد و اشیا پرسر و صدا نیز وجود نداشته باشد یا اشیایی که بالقوه می توانند ایجاد سر و صدا نمایند نیز در دسترس نباشد.

فصای مناسبی را برای اینکار درنظر بگیرید.

 

آیتمها و مواد آموزشی مناسب و لازم را در محیط در نظر بگیرید

 

فضای مناسبی را برای گفتار درمانی یاشام آماده نمایید.

 

محیط را به گونه ای انتخاب نمایید نمایید که نور کافی داشته باشد.

 

دریافت راهنمایی بیشتر از گفتار درمانی یاشام

چگونه فرزند خود را برای گفتاردرمانی آماده کنیم؟

وقتی متوجه شدید که فرزندتان مشکلات گفتاری دارد، بهتر است از متخصصان کمک بخواهید.

می توانید گفتار درمانی را برای کودکان در نظر بگیرید.

اگر فرصتی به آنها داده شود هنوز هم می توانند پیشرفت کنند.

اگر قبلاً برای یک جلسه گفتار درمانی برنامه ریزی کرده اید، باید کودک خود را آماده کنید.

این نکات می تواند کمک کند.

آماده کردن کودکان برای جلسات گفتاردرمانی: با فرزندتان در مورد جلسات درمانی صحبت کنید
همه کودکان از بودن در کنار غریبه ها احساس راحتی نمی کنند.

آنها حتی ممکن است گریه کنند زیرا نمی خواهند در جلسه شرکت کنند.

با این حال، اگر فرزندتان را در مورد آنچه اتفاق خواهد افتاد، صحبت کنید، کمک می کند.

توضیح دهید که در طول جلسه چه اتفاقی می افتد.

نمایش چند ویدیو مطمئن شوید که به نظر سرگرم کننده و هیجان انگیز است.

فضای تهدیدآمیز را حذف کنید.

در نهایت، کودک شما در مورد آن احساس راحتی می کند و از جلسات درمانی در آینده نمی ترسد.

در خانه تمرین کنید
لازم نیست قبل از بهبود مشکل گفتار منتظر جلسه گفتار درمانی باشید.

شما می توانید آن را در خانه انجام دهید.

حتی ممکن است از درمانگر کمک بخواهید.

برخی از تمرینات برای کودکانی که مشکلات گفتاری دارند عالی هستند و والدین می توانند به آنها کمک کنند.

وقتی به انجام این فعالیت ها ادامه می دهید، گفتار درمانی دیگر برای کودکان خیلی ترسناک نخواهد بود.

آماده کردن کودکان برای جلسات گفتاردرمانی: استانداردهای بالا تعیین نکنید
به کودک خود نگویید چه چیزی یاد بگیرد یا از جلسه چه انتظاری دارید.

حتی ممکن است بخواهید درباره میزان هزینه ای که برای هر جلسه هزینه می کنید صحبت کنید.

این استراتژی به هیچ وجه کمکی نمی کند.

شما فقط باعث می‌شوید فرزندتان برای انجام کارهای خوب تحت فشار باشد.

منجر به یادگیری طولانی مدت نخواهد شد.

خودت را هم آماده کن
در حالی که به آماده سازی فرزندتان برای این فرآیند کمک می کنید، باید خودتان را نیز آماده کنید.

ممکن است در نهایت شرکت کنید حتی اگر نباید شرکت کنید.

شما می توانید در اتاق باشید اما اجازه دهید فرزندتان با درمانگر یاد بگیرد.

اگر لازم است کلاس را ترک کنید، باید این کار را انجام دهید.

شما باید به فرزندتان احساس خوبی نسبت به تمرین بدهید.

راه دیگر برای آماده شدن، پرسیدن سوال است.

تمام سوالات خود را بنویسید و فراموش نکنید که با درمانگر مشورت کنید.

اگر متوجه پیشرفت یا مشکلاتی در خانه شدید، به درمانگر نیز در مورد آنها اطلاع دهید.

شما یک تیم هستید و به یکدیگر کمک می کنید تا بهترین ها را در فرزندتان یاد دهد.

آماده کردن کودکان برای جلسات گفتاردرمانی: یک سیستم پاداش ایجاد کنید
دادن جایزه بعد از هر جلسه نیز ممکن است ابتدا کمک کند.

فرزند شما شروع به پیوند درمان با جایزه خواهد کرد.

خود سیستم پاداش ممکن است برای آنها چندان مطلوب نباشد.

و پس از آن هر بار که به کلینیک می روید، کودکنام منتظر چیزی خواهد بود

آنرا تدریحا حذف کنید و از درمانگرتان کمک بخواهید.

به فرآیند اعتماد کنید
شما می توانید کارهای زیادی برای آماده سازی فرزندتان انجام دهید.

اگر فکر می‌کنید که عبور از این فرآیند ضروری است، تمام تلاش خود را بکنید تا به فرزندتان بگویید چرا لازم است.

هنگامی که به کلینیک رسیدید، به درمانگر اجازه دهید کارش را انجام دهد.

مشاهده کنید که چگونه کار می کنند و یادداشت برداری کنید.

برای انجام کارها خیلی مشتاق نباشید.

اجازه دهید روند روند خود را طی کند و صبر کنید تا پیشرفت را مشاهده کنید.

صبور باشید زیرا کودکانی که مشکلات گفتاری دارند زمان می برند تا پیشرفت کنند.

برای هر تغییر مثبتی که اتفاق می افتد سپاسگزار باشید.