آموزش صدای ج با 7 روش

آموزش صدای ج می تواند توسط متخصصان گفتار درمانی انجام گیرد. یکی از صداهای زبان فارسی صدای ج است. برای تولید صدای ج لازم است که لبها به صورت کشیده و لبخند قرار گیرد و زبان به طرف بالا و عقب رفته و به سقف دهان برخورد نماید.

در صورت داشتن سوال می توانید با متخصصان گفتار درمانی یاشام تبریز تماس گرفته و رایگان مشاوره گفتار درمانی دریافت نمایید.

بعد از این حرکت، زبان با عبور هوا از بین زبان و سقف دهان به سمت پایین حرکت می نماید و صدای ج تولید می گردد. موقعیت زبان در دهان در صدای /ج/ دقیقاً مشابه صدای چ است. اما در بیان صدای ج گلو می‌لرزد. صدای ج در گلو و دهان تولید می شود. یعنی هم لرزش تارهای صوتی را داریم و هوا نیز از طریق دهان حرکت می کند.


تلفظ صدای ج
برای بیان این صدا، دندان های خود را کنار هم قرار دهید. گوشه های لب خود را به سمت وسط بکشید تا گرد شود. نوک زبان شما باید بالا بیاید تا بالای لثه ها و درست پشت آنها را لمس کند. هنگامی که عبور هوا از دهان شما ، دندانهای جلوی هوا به طور موقت مسدود خواهد شد.


روشهای آموزش صدای ج به کودکان:
یکی از راههای آموزش صدای ج استفاده از تصاویر می باشد. تصاویری را که با صدای ج شروع می شوند را به کودک نشان دهید. می توانید از تصاویر جوجه، جوراب، جوب، جارو و غیره استفاده نمایید.
برای آموزش صدای ج می توانید از داستان و شعر نیز استفاده نمایید. شعر و داستان این قابلیت را دارد که کودکان را تحریک و تشویق نماید که صداهای جدیدی را فراگیرند برای این کار می توانید از شعر جوجه طلایی استفاده نمایید. تکرار ممازست و تمرین باعث بهبود تولید صدای ج می گردد.


نکات مهم در آموزش صدای ج
به یاد داشته باشید که کودک بلافاصله صدای ج را تولید نخواهد کرد و ممکن است این کار چند هفته و یا چند سال طول بکشد. سعی کنید که به کودک خود انگیزه بدهید و تلاشهای او را تشویق نمایید. با تمرین و پشتکار می توانید صدای ج را به کودک خود یاد بدهید و از این کار لذت ببرید.


نشانه های لمسی برای آموزش صدای ج


برای آموزش صدای ج می توانیم از علایم لمسی این صدا استفاده نماییم. از آنجایی که صدای /ج/ یک صدای واکدار است و تارهای صوتی در هنگام تولید صدای ج می لرزند می توانیم این جایگاه را با لمس به کودک آموزش دهیم.
شما این لرزش را با قرار دادن دست خود بر روی گردن خود احساس میکنید از کودکتان بخواهید گلوی شما و سپس گلوی خودش را لمس کند. بچه ها لرزش گلو و تارهای صوتی را می فهمند و احساس می کنند. احساس این موضوع به آنها یادآوری می کند که صدا را به درستی می گویند.


متخصصان مرکز آموزش و پرورش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و توانبخشی آتیه با آخرین متدهای روز به ارزیابی درمان مشاوره و آموزش و پرورش تولید صداها می پردازند. در صورت نیاز به انجمن گفتگو در مورد اختلالات تولید صداها بپیوندید و نظرات و تجارب خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.


همکاران فوق تخصص ما در حیطه گفتار درمانی، کاردرمانی و روانشناسی در اختلالات ویژه یادگیری و مرکز توانبخشی آتیه آماده پاسخ به سوالات شما هستند و شما می توانید وقت ویزیت حضوری و آنلاین نیز رزرو نمایید.

بازیهایی برای آموزش صدای ج


بازی 1: تصویر دراری صدای ج را پیدا کن و بگو
بازی به این شکل انجام می گیرد که کودک باید کلمات دارای صدای ج را پیدا کند برای اینکار اشیا واقعی، تصاویر، اسباب بازیها را در اختیار کودک قرار دهید و کودک باید بتواند وسایل دارای صدای ج را پیدا کند. مثلا به کودک خود بگویید که اسم حیوان یا میوه دارای صدای ج را بگوید.

بازی 2: آموزش صدای ج با کلمات دارای صدای ج
از فرد بخواهید که کلماتی که با صدای ج شروع می شوند را به زبان بیاورند. برای یادگیری بهتر و متوجه شدن هدف تکلیف می توانید از کودک خود بخواهید که اسم یک حیوان را که با صدای ج شروع می شود را بگوید.

بازی 3: آموزش صدای ج با آواز خواندن
برای آموزش صدای ج می توانید از آواز خواندن استفاده نمایید. از کودک خود بخواهید که یک آهنگ دارای صدای ج را بخواند یا از آهنگهای مورد علاقه کودک خود استفاده نمایید.

بازی 4: آموزش صدای ج با تقلید کردن
کودک و شما جلوی آینه بایستید و از کودک بخواهید که مانند شما صدای ج را بگوید. فرد با استفاده از آینخ متوجه می شود که صدای ج چکونه تولید می شود. مثلا از کودک بخواهید که صدای ج را در کلمه جوجه بگوید
با استفاده از این بازی ها می توانید به کودک خود کمک کنید تا صدای ج را یاد بگیرد و به درستی تلفظ کند. مهم است که بازی ها را سرگرم کننده و جذاب نگه دارید تا کودک شما از یادگیری لذت ببرد.

کارهای والدین برای آموزش صدای ج
صدای ج یکی از صداهای زبان فارسی است که به دلیل دشوار بودن تلفظ آن بیشتر کودکان در گفتن صدای ج مشکل پیدا می کنند. در ائامه همکاران ما در مرکز فوق تخصصی گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام نکات و بازیهایی را برای یادگیری بهتر در منزل به شما پیشنهاد می نمایند. در آموزش صداها و مخصوصا صدای ج صبر و حوصله داشتن بسیار ضروری است زیرا این صدا صدای مشکلی است و برای یادگیری درست آن نیاز به صبر و حوصله فراوان وجود دارد.


برای یادگرفتن درست صداها و مخصوصا آموزش صدای ج دادن الگو و نمونه درست بسیار حیاتی و ضروری است خودتان صدای ج را درست تلفظ کنید تا کودک شما تلفظ صحیح صدای ج را مشاهده کرده و بشنود. انجام بازی و بازی کردن با کودک برای آموزش صدای ج خیلی ضروری است. بازیهایی را برای کودک آماده نمایید تا در آنها صدای ج را تمرین نماید. استفاده از تشویق برای ترغیب کودک برای یادگیری بسیار مهم است این کار باعث اعتماد به نفس بیشتر کودک شده و او را ترغیب می نماید که در یادگیری تلاش بیشتری نماید.

بازیهای آموزشی برای صدای ج


چند تصویر جلوی کودکان قرار داده می شود یک کودک تصاویر دارای صدای ج را می گوید اگر درست گفت کودک دیگر آنرا پیدا می کند.


والدین نام اشیا یا وسایلی که دارای صدای ج هستند را می گوید و کودک باید آنها را پیدا نماید. بازی دیگر بازی تقلید صدا هست در این بازی والدین صدای ج را تلفظ می نمایند و از کودک می خواهند که آنرا تلفظ نماید. با انجام این کارها می‌توانید به کودکان خود در یادگیری صدای ج کمک کنید.

فعالیتهای لازم برای آموزش صدای ج


انجام فعالیتهای زیر می تواند تلفظ و تولید صدای ج را بهبود دهد.
آواز خواندن: یکی از بهترین راه ها برای یادگیری صدای ج، آواز خواندن است. کلماتی را انتخاب کنید که صدای ج در آنها وجود داشته باشد و آنها را با صدای بلند بخوانید. سعی کنید صدای ج را به طور واضح و صحیح تولید کنید.
تکرار صدا: یک روش دیگر برای یادگیری صدای ج، تکرار صدا است. صدای ج را به آرامی و آهسته تکرار کنید تا زمانی که بتوانید آن را به طور واضح و صحیح تولید کنید.


پیدا کردن صدا در کلمات: کلماتی را انتخاب کنید که صدای ج در آنها وجود داشته باشد و آن کلمات را با صدای بلند و واضح تکرار کنید. به نحوه تولید صدای ج در این کلمات توجه کنید.


تمرین با یک مربی: اگر با یادگیری صدای ج مشکل دارید، می توانید از یک مربی کمک بگیرید. یک مربی می تواند به شما کمک کند تا صدای ج را به درستی تولید کنید و ایرادات احتمالی را اصلاح کنید.


در اینجا چند نکته برای تولید صحیح صدای ج وجود دارد: 1- زبان خود را به پشت دندان های پایینی فشار دهید. 2- لب های خود را مانند زمانی که می خواهید صدای “او” تولید کنید، گرد کنید. 3- هوا را از طریق دهان خود به آرامی بیرون دهید. با تمرین مداوم، می توانید یاد بگیرید که صدای ج را به طور واضح و صحیح تولید کنید.

برچسب ها
تلفظ صداها
خروج از نسخه موبایل