تقویت هماهنگی دست و چشم با 20 فعالیت

هماهنگی دست و چشم

همکاری و هماهنگی فعالیتی بین دست و جشم در انسانها به اسم هماهنگی دست و چشم شناخته می شود. این توانایی در بیشتر فعالیتهای انسانی کاربرد دارد. هماهنگی چشم و دست در بیشتر فعالیتهای زندگی روزمره و در ورزشهایی مانند والیبال، بشکتبال، تنیس، بدمینتون و فوتبال به کار میرود. معنای این عبارت کنترل وهدایت حرکتی دست و چشم در یک زمان برای انجام یک فعالیت خاص است.

همکاران فوق تخصص گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام آماده ارایه راهنماییها و مشاورات رایگان برای شما هستند با ما همراه باشید و با ما تماس گرفته و سوالات خودتان را بپرسید.

هماهنگی دست و چشم در کودکان پیش دبستانی چیست؟

هماهنگی دست و چشم در کودکان به معنای استفاده همزمان و هماهنگ حرکات چشم و دست برای انجام فعالیتهای خاص است. برای اینکه فعالیهای روزمره ای مانند نوشتن، ترسیم، بازی با اسباب بازیها را به خوبی انجام دهیم به این هماهنگی نیاز داریم. برای اینکه این توانایی را در کودکان پیش دبستانی تقویت نماییم می توانیم از فعالیتهایی مانند تمرینات تعاملی و فعالیتهای هنری استفاده نماییم.

۲۰ تا فعالیتهای وابسته به هماهنگی دست و چشم در کودکان کدامند؟

فعالیتها و کارهایی که به هماهنگی دست و چشم وابسته هستند به سن و تواناییهای هر فرد وابسته است در ادامه تعدادی از فعالبتها که به هماهنگی دست چشم وابسته هستند عبارتند از:

رنگ آمیزی و نقاشی 2. اجرای پازل‌ها 3. ترسیم خطوط و اشکال هندسی 4. بازی با ساختمان و بلوک‌ها 5. قرار دادن شیء درون قالب مشخص 6. بازی با بخش‌های مختلف اسباب‌بازی‌ها 7. پرتاب توپ به هدف 8. جداسازی و طبقه بندی اشیاء 9. پیگیری حرکت اشیاء در فضا 10. بازی با اشیاء درون آب

خواندن کتاب با تصاویر 12. انجام بازی‌های مختلف ورزشی مانند فوتبال دستی یا بسکتبال 13. استفاده از قلم و مداد برای نوشتن و ترسیم 14. استفاده از ابزارهای خاص مانند دستگاه‌های تعلیمی برای توسعه هماهنگی دست و چشم 15. بازی با پازل‌های الکترونیکی یا بازی‌های رایانه‌ای که نیاز به کنترل دست و چشم دارند 16. تعقیب و تحرک بر اساس رهنمودها و دستورالعمل‌ها

17. اجرای بازی‌های حرکتی که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارند مانند رقصیدن یا بازی با گردنبند های حرکتی 18. استفاده از اسباب‌بازی‌های آموزشی که به هماهنگی دست و چشم کمک می‌کنند 19. بازی با ابزارهای موسیقی و توسعه توانایی هماهنگی موسیقی و حرکت 20. تماشای ویدیوها و فیلم‌های آموزشی که به هماهنگی دست و چشم کمک می‌کنند.

هماهنگی دست و چشم در کدام گروه از کودکان دچار مشکل است؟

ناتوانی یا توانایی اندک در هماهنگی دست و چشم در همه افراد مشکل ایجاد می نماید اما در تعدادی از اختلالات و مشکلات این مشکل ببشتر به چشم می خورد. متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام در برنامه های درمانی خود در افراد زیر بیشترین کار را روی هماهنگی دست و چشم انجام می دهند که این گروه از مشکلات عبارتند از:

افرادی که درارای مشکلات توجه و تمرکز و اختلالات در عملکرد اجرایی دارند، اختلالات و مشکلاتی را در فعالیتهای مرتبط و نیارمند هماهنگی دست و چشم از خود بروز می دهند.

افراد و انسانهای مبتلا به اختلالات نافذ رشد و اختلالات طیف اتیسم مشکلاتی را در فعالیتهای حرکتی و هماهنگی دست و چشم از خود بروز میدهند. متخصصان ما در مرکز آموزش و گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام با کارهای تخصصی ویژه روی مهارتهای هماهنگی دست و چشم تحریک انجام داده و مشکلات این افراد را حل نموده و بهبود می دهند.

کسانیکه اختلالات حرمتی در بدن دارند نیز مشکلات و اختلالاتی را در فعالیتهای مرتبط با هماهنگی دست و چشم از خود نشان می دهند. افرادی که مبتلا به فلج مغزی، دیسکنزی یا سایر اختلالات حرکتی هستند از جمله این گروه می باشند..

کودکان و افراد مبتلا به اختلالات یادگیری در مهارت هماهنگی دست و چشم مشکلاتی را از خود نشان می دهند. این افراد به روشهای آموزشی متفاوت و متنوعی نیاز دارند تا بتوانند به مشکلات خود غلبه پیدا نمایند. همکاران فوق تخصص ما در مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی یاشام تبریز در خدمت شما هستند و از آخرین روشها و تکنیکها برای درمان و بهبود این افراد بهره می برند.

اختلالات و مشکلات دارای اختلالات هماهنگی دست و چشم:

کودکان با اختلالات توجه و کارکرد اجرایی. 2. کودکان با اختلالات طیف اوتیسم. 3. کودکان با اختلالات توانایی حرکتی مانند فلج مغزی. 4. کودکان با اختلالات یادگیری مانند دیسلکسی. 5. کودکان با اختلالات حرکتی و کنترل حرکتی.

کودکانی که دچار ضعف‌های حسی هستند مانند کودکان نابینا یا ناشنوا. 7. کودکان با اختلالات توجه و هیجانی مانند ADHD. 8. کودکان با اختلالات رشد و تکامل. 9. کودکان با اختلالات نورولوژیک مانند سکته مغزی. 10. کودکان با اختلالات حافظه.

کودکانی که تحت درمان‌های پزشکی قرار دارند که ممکن است تاثیرات جانبی بر هماهنگی دست و چشم آنها داشته باشد. 12. کودکان با مشکلات خودکارآمدی و فاقد استقلال در انجام وظایف. 13. کودکانی که در معرض شرایط استرس زا قرار داشته‌اند مانند کودکانی که تجربه تحولات خانوادگی یا رویدادهای تروماتیک داشته‌اند. 14. کودکانی که مشکلات عملکردی دیگری دارند مانند مشکلات خواب یا اضطراب.

کودکانی که ممکن است به علل ژنتیکی یا فراگیر به دنیا آمده‌اند که توانایی‌های حرکتی و تشخیصی آنها را تحت تاثیر قرار داده‌اند. 16. کودکانی که در محیط‌های فرهنگی یا اجتماعی نامساعد بزرگ شده‌اند و تجربه محدودی از فعالیت‌های هماهنگی دست و چشم نداشته‌اند. 17. کودکانی که در محیط‌هایی با نوردهی نامناسب بزرگ شده‌اند که می‌تواند به این هماهنگی تاثیر بگذارد.

18. کودکانی که تجربه نقص‌های توانایی زبانی دارند که ممکن است به توانایی‌های هماهنگی دست و چشم آنها تاثیر بگذارد. 19. کودکانی که دچار مشکلات عصبی مانند اختلالات موقت مغزی هستند که می‌تواند به این مشکلات منجر شود. 20. کودکانی که در معرض مواد مخدر یا مواد روانگردان قرار گرفته‌اند که ممکن است به آسیب‌های نورولوژیک منجر شود.

آیا می توان هماهنگی دست و چشم را در کودکان افزایش داد؟

با استفاده و به کاربردن تکنیکها و روشهای مختلف می توان تواناییهای هماهنگی دست و چشم را در افراد مختلف افزایش داد در ادامه این مقاله روشهایی برای تقویت هماهنگی دست و چشم بیماران و افراد مختلف آورده شده است که شما با مطالعه آنها می توانید این فعالیتها را انجام داده و تواناییهای فرد را افزایش دهید.

بازیها و تمرینات تعاملی که نیاز به این هماهنگی دارند میتواند مهارتهای هماهنگی دست و چشم را بهبود بدهد. بازیهای آموزشی، پازلها و اسباب بازیهای تعاملی می تواند این هماهنگی را افراد را بهبود بدهد.
فعالیتهایی مانند ترسیم، ساخت کاردستی، رنگ آمیزی، نقاشی و غیره می تواند هماهنگی دست وچشم افراد را بهبود بدهد. با تنظیم برنامه های منظم و سلسله مراتبی می توان این مهارتها را در افراد بهبود بخشید زیرا این فعالیتها به هماهنگی دقیق چشم و دست نیازمند هستند.

فعالیتهای ورزشی نیز می تواند هماهنگی چشم و دست را افزایش بدهد. بازیهایی مانند پرتاب توپ، پرتاب دارت، تنیس، پینک پنگ، بدمینتون از جمله این بازیها هستند.

با ترکیب بازیهایی که به توجه و تمرکز و خرکات دست نیاز دارند می توانیم مهارتهای هماهنگی دست و چشم افراد را بهبود بدهیم.

بطور کلی، همه حرکاتی که نیاز به هماهنگی دقیق حرکتی و دقت و توجه بینایی و یکپارچگی بینایی و حرکتی نیاز دارند می توانند این هماهنگی افراد را بهبود دهند.

۲۰ فعالیت برای افزایش هماهنگی دست و چشم در کودکان

با انجام هدفمند و منظم فعالیتهای زیر به مدت 60 روز و هر روز 30 دقیقه می توانید هماهنگی دست و چشم افراد را بهبود دهید و نتیجه معجزه گونه آن را در فعالیتهای کودک مشاهده نمایید. در ادامه مقاله فعالیتهای حرکتی برای این کار آمده است با ما همراه باشید.

رنگ آمیزی و نقاشی. 2. ترسیم خطوط و اشکال هندسی. 3. اجرای پازل‌ها. 4. بازی با بلوک‌ها و ساختمان‌های قابلیت ساخت. 5. پرتاب توپ به هدف.

جداسازی و طبقه‌بندی اشیاء. 7. بازی با اسباب‌بازی‌های تعاملی. 8. تماشای وسایل حرکتی و پیگیری حرکات آنها. 9. استفاده از ابزارهای آموزشی مخصوص برای تمرین هماهنگی دست و چشم. 10. بازی با اشیاء در آب.

بازی با توپ‌های روانه و آبی. 12. بازی با اسباب‌بازی‌های آموزشی مخصوص هماهنگی دست و چشم. 13. تماشای فیلم‌ها و ویدیوهای آموزشی مرتبط با هماهنگی دست و چشم. 14. استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی آموزشی مانند تبلت‌ها و کامپیوترها برای تمرین هماهنگی دست و چشم.

بازی با اسباب‌بازی‌های موزیکال که نیاز به حرکت و هماهنگی دست و چشم دارند. 16. استفاده از ابزارهای موسیقی مانند سازها و درام‌ها برای تمرین هماهنگی دست و چشم. 17. بازی با ابزارهای ورزشی مانند تنیس روی میز و بدمینتون. 18. استفاده از اسباب‌بازی‌های آموزشی مانند اسباب‌بازی‌های فکری و آموزشی. 19. تماشای اجرای هنرمندان حرفه‌ای و تقلید از حرکات آنها. 20. تمرین تماشایی و بازی‌های حرکتی مانند رقصیدن و پیگیری حرکات هنرمندان.

چرا باید هماهنگی دست و چشم را افزایش داد؟

عملکرد تحصیلی و آکادمیک، اجتماعی، و فیزیکی افراد تا حد زیادی به مهارتها و هماهنگی چشم و دست وابسته است و توانایی در این مهارتها و افزایش آن می تواند روی موارد زیر تاثیرات شگرفی را داشته باشد.

مهارتهای آکادمیک و تحصیلی مهارتی است که وابستگی بسیار شدیدی به هماهنگی دست و چشم دارند زیرا فعالیتهایی مانند ترسیم، حل مسئله و نوشتن وابستگی عمیقی را به مهارت دارند.

هماهنگی دست و چشم برای انجام وظایف روزمره بسیار ضروری است. فعالیتهایی مانند بستن دگمه ها، آشپزی، و مهرتهای بینایی فضایی بسیار ضروری است.

هماهنگی دست و چشم در روابط اجتماعی نیز بسیار ضروری وحیاتی است. زیرا در روابط اجتماعی مهارت برقراری ارتباط چشمی، و حرکات دست اهمیت فراوانی دارد.

در انجام فعالیتهای ورزشی و مهارتهای هنری مانند ترسیم، نقاشی، ساخت اشیا هماهنگی دست و چشم بسیار ضروری است. این مهارت در فعالیتهای شغلی مانند مهندسی،پزشکی، معماری، آرایشگری اهمیت حیاتی دارد.

برچسب ها
خروج از نسخه موبایل