آموزش تطابق شکل و زمینه به کودکان با 5 روش

تطابق شکل و زمینه

یکی از مهمترین مراحل رشد شناختی کودکان ایجاد و توانمندسازی کودک در توانایی تطابق شکل و زمینه است. کودکان با استفاده از این مهارت می توانند محیط اطراف خود را بهتر شناخته با الگوها آشنا شده و درک بهتری را از دنیای پیرامون خود داشته باشند.

همکاران ما در کلینیک یاشام در بخشهای گفتار درمانی، کاردرمانی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در خدمت شما هستند تا مشاورات و راهنماییهای لازم برای انتخاب اساباب بازیها و روشهای بازی و درمان را ارایه نمایند. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

مهارت شکل گیری تطابق شکل و زمینه در چه سنی آغاز می گردد؟

یادگیری و افزایش توانایی در این مهارت در سنین پیش از دبستان آغاز می گردد. در سنین بین 4 تا 6 ماه نوزادان قادر به تشخیص اگوهای ساده در محیط اطراف خود هستند. آرام آرام این توانایی با طی مراحلی خاص و ویژه در فرد شکل گرفته و رفته رفته قویتر و غنی تر می گردد برای درک بهتر این مسئله مراحل شکل گیری تطابق شکل و زمینه در ادامه آورده شده است.

در مراحل شکل گیری مهارت تطابق شکل و زمینه ابتدا نوزاد می تواند لبه های اشیا را تشخیص بدهد. رفته رفته نوزاد می تواند اشیا با کنتراست و تضاد نوری بالا را ازهم تشخیص بدهد مثلا می تواند اسباب بازیهای سیاه و سفید را از هم تشخیص بدهد. با رشد و بزرگتر شدن نوزاد و افزایش توانایی نوزاد، او می تواند اشکالی مانند مثلث، مربع و دایره را تشخیص دهد. رفته رفته نوزاد توانایی تشخیص اشیا در زمبنه های مختلف را نیز به دست می آورد.

عوامل موثر بر مهارت تطابق شکل و زمینه در نوزادان:

هرچه نوزاد بیشتر در معرض این تحریکات و محرکهای بینایی و بصری قرار گیرد این مهارتها سریعتر یادگرفته می شود. بنابراین یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش توانایی تطابق شکل و زمینه تجربه است. انسانها همه مهارتها و تواناییهای خود را با عملکرد مغز بهبود توناییهای آن به دست می آورند و این با رشد نواحی مختلف مغز به دست می آید که برای افزایش توانایی نوزاد دزمهارت تطابق شکل و زمینه رشد قشر بینایی مغز بسیار ضروری است.

آیتم دیگری که روی مهارت و توانایی نوزادان در تطابق شکل و زمینه و بطور کلی در یادگیری نوزادان دارد، سلامتی فرد از لحاظ بینایی و سلامت عمومی است. کسانیکه در این آیتمها مشکل دارند ممکن است در یادگیری این مهارت بینایی مشکل داشته باشند.

تکالیف و فعالیتهای زیر برای رشد و بالابردن تواناییهای نوزاد در مهارت شکل و زمینه مناسب است. در ادامه این مهارتها را سرتیتر وار برای شما می آوریم.

کنتراست نوری در یادگیری نوزادان اهمیت زیادی دارد بنابراین می توانیم اشیا با کنتراست نوری بالا را به فرد نشان دهیم. برای رشد این مهارت انتخاب اسباب بازیها اهمیت فراوانی دارد برای تقویت این مهارت می توانیم از اسباب بازیهایی با اشمال مختلف استفاده نماییم. خواندن کتابهای مصور برای رشد این مهارت کمک کننده است و می توانیم از خواند کتاب برای این کار استفاده نماییم. تاحد امکان محرکهای بصری متنوعی را در محیط برای کودک فراهم نماییم.

همکاران فوق تخصص ما در گفتار درمانی و کاردرمانی و مشاوره و روانشناسی یاشام در خدمت شما هستند تا راهنماییها و مشاورات لازم را برای کمک به رشد کودک شما ارایه نمایند. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان با ما تماس بگیرید.

بازیهای مختلفی برای رشد تطابق شکل و زمینه در کودکان وجود دارد که می توانیم از آنها برای افزایش تواناییهای کودکان از آنها استفاده نماییم.

بازی با اسباب بازیها و اشیا مختلف می تواند توانایی تطابق شکل و زمینه را در کودکان رشد و تکامل بدهد. اسباب بازیهایی را انتخاب نمایید که کودک بتواند اشکال مختلف را شناسایی و تطبیق بدهد. برای اینکار لگو، بلوکهای ساختمانی یا سایر وسایل ساختمانی استفاده نمایید. با کودک بازی کنید و به او نشان دهید که چگونه با کنار هم قرار دادن اشکال مختلف طرحهای جدیدی را ایجاد نماید.

در هنگام انتخاب کتاب برای کودکتان از کتابهای مصور استفاده نمایید. چون کتابها به کودکان کمک می کند که اشکال مختلف محیط اطراف خود را ببینند. می توانید با کودک خود بازی را ترتیب دهید تا او تصاویر کتاب را شناسایی کرده و بنامد.

انجام بازیهای ساده با کودک به آنها مهارت و توانایی تطبیق شکل و زمینه را میدهد به عنوان مثال اسباب بازیهایی را تهیه کنید که کودک شکلهای مختلف را در سوراخهای مناسب قرار دهد. بازی ساده دیگری که می توانید انجام دهید بازی پیدا کردن اشکال پنهان توسط کودک است. این بازی بازی بسیار خوبی برای رشد مهارت تطابق شکل و زمینه است.

استفاده از ساخت وسایل با اشیا مختلف یا انجام و ایجاد کاردستی یک راه سرگرم کننده و خوب برای آموزش مهارت تطابق شکل و زمینه است. با استفاده از این بازی به فرزندتان آموزش دهید که بتواند اشکال مختلف را برای ایجاد یک طرح جدید برش داده و بچسباند.

نکات مهم در آموزش تطابق شکل و زمینه

برای شروع آموزش از اشکال ساده و پایه ای مانند مربع، مثلث، دایره و مستطیل و ابزارهای ساده شروع نمایید. کودکان با استفاده از بازی و سرگرمی و لذت بردن از آن یاد می گیرند سعی کنید آموزش را لذت بخش کنید. صبر و جوصله نیز در آموزش کودکان از نکات بسیار کلیدی است

برچسب ها
خروج از نسخه موبایل