تقویت انگشتان دست کودکان با 13 بازی

تقویت انگشتان دست کودکان

حرکت انگشتان دست کودکان اهمیت زیادی را در رشد شناختی، حرکتی، گفتاری و زبانی بر عهده دارد. اهمیت توانایی و تقویت انگشتان دست کودکان و تقویت تواناییهای حرکتی دست و انگشتان کودکان در این مقاله مورد بررسی قرارگرفته است.

همکاران متخصص کاردرمانی، گفتار درمانی و آموزش تحصیلی ما در مرکز یاشام در خدمت شما هستند. می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با متخصصان یاشام تماس بگیرید. آنها بصورت آنلاین، مجازی و حضوری به بررسی وضعیت تواناییها می پردازند و سپس براساس آن برنامه های درمانی لازم را برای فرزندتان ارایه می نمایند.

دلایل متعددی از اهمیت تقویت انگشتان دست کودکان وجود دارد که در ادامه مقاله به شرح مختصر آنها پرداخته و سپس بازیهایی را برای تقویت مهارتهای حرکتی انگشتان دست فرزندتان ارایه خواهیم نمود.

انگشتان نقش بسیار مهمی را در مهارتهای حرکتی ظریف دست برعهده دارند. انگشتان دست باید حرکات منظم و دقیقی را برای انجام کارها داشته باشند و این حرکات دقیق و منظم نقش بسیار مهمی را در انجام فعالیتهای ظریف حرکتی برعهده دارد. فعالیتهای روزمره ای مانند بستن دکمه، نوشتن، نقاشی کردن، قاشق به دست گرفتن و سایر کارهای روزمره کاملا با حرکات منظم و مرتب انگشتان دست قابل انجام است. با تقویت انگشتان دست کودکان کودک به این هدف مهم دست پیدا می کند.

تقویت انگشتان دست کودکان

بیشتر فعالیتهای روزمره ما به فعالیتهای هماهنگ چشم و دست وابسته است. فعالیتهای روزمره ای چون غذا خوردن، توپ بازی، گرفتن اشیا در دست، آب خوردن و هرفعالیت دیگیری که فکرش را بکنید به فعالیت هماهنگ و مهارتهای حرکتی انگشتان دست وابسته است و تقویت انگشتان دست به بهبود هماهنگی دست و چشم کودکان کمک نموده و تواناییهای کودک را در تعامل با محیط افزایش میدهد.

یکی دیگر از مهارتهایی که با تقویت انگشتان دست در کودکان می توانیم تقویت نماییم خلاقت کودکان است. دستها و حرکت انگشتان دست نقش بسیار مهمی را درخلاقت کودکان دارند و ابزار ایجاد کننده خلاقیت انگشتان و حرکات ظریف آنها می باشد. کودکان با انگشتان خود خمیربازی، مجسمه سازی و نقاشی می کنند و خلاقیت خود را توسعه داده و به تکامل می رسانند. تقویت انگشتان دست برای رسیدن به این هدف نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید.

با رشد و توسعه مهارتهای حرکتی انگشتان و استفاده از مهارت هماهنگی دست و چشم اعتماد به نفس کودکان نیز افزایش می یابد. زیرا با توسعه مهارتهای حرکتی انگشتان کودکان کارهای خود را مستقل تر انجام داده و احساس موفیقت بیشتر نموده و اعتماد به نفس و غزت نفسشان نیز افزایش می یابد.

موفقیتهای تحصیلی و آکادمیک انسانها به رشد مهارتهای ظریف حرکتی دست و هماهنگی دست وچشم کودکان وابسته است. کودکانی که انگشتان قوی و ورزیده و هماهنگی دارند در فعالیتهای کلاسی مانند نوشتن، نقاشی و غیره بهتر از سایر همسالان خود عمل می نمایند.

روشهای تقویت انگشتان دست کودکان:

تقویت انگشتان دست کودکان


خمیر بازی یکی از راههای عالی برای تقویت انگشتان دست هست. شما می توانید با متخصص کاردرمانی و گفتار درمانی تبریز یاشام مشورت کنید تا برنامه منظم خمیر بازی را بگیرید. زبرا همانگونه که می دانیم خمیرها بافت، قوام، کشسانی و قدرتهای مختلفی را دارند که باید براساس نیاز و توانایی کودک برای تقویت عضلات فرد بکارگرفته شود.

یکی دیگر از راههایی که تواناییهای حرکتی انگشتان دست کودکان را تقویت می نماید نقاشی و رنگ آمیزی است. این کار تواناییهای حرکتی انگشتان دست افراد را توسعه داده و تقویت می نماید.

برای رشد و توسعه مهارتهای حل مسئله، خلاقیت و هماهنگی دست و چشم بازی با بلوکهای ساختمانی اهمیت فراوانی دارد. بازی با بلوکهای ساختمانی سبب افزایش توانایی و تقویت مهارتهای دست و چشم کودکان می گردد.

برای توسعه مهارتهای ظریف حرکتی دست کودکان استفاده از پازلها و بازی با آنها نقش بسیار مهمی را دارد. با استفاده از پازلها و تشویق کودک به بازی با آنها می توانید مهارتهای حرکتی ظریف و هماهنگی دست و چشم ک.دکان را افزایش دهید.

تقویت انگشتان دست کودکان

با استفاده از حرکات و ورزشهای انگشتی می توانید عضلات دست خود را تقویت نموده و قدرتمند نمایید. برای دریافت لیست این حرکات ورزشی با متخصصان گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام مشورت نمایید تا بازیها و راههای متناسب با فرزندتان برای شما پیشنهاد شده و آموزشهای لازم را برای شما ارایه نمایند. تا تقویت انگشتان دست کودکان خود را انجام دهید.

تقویت انگشتان کودکان یک بخش مهم از رشد و نمو آنها است. با ارائه فعالیت های سرگرم کننده و جذاب، می توانید به کودک خود کمک کنید تا مهارت های حرکتی ظریف، هماهنگی چشم و دست و خلاقیت خود را توسعه دهد.

رشد و تکامل و تقویت انگشتان دست کودکان

حرکات انگشتان دست در کودکان از بدو تولد تا سنین مدرسه به طور پیوسته در حال رشد و تکامل است. این حرکات ظریف که به عنوان “مهارت های حرکتی ظریف” شناخته می شوند، برای انجام کارهای روزمره مانند غذا خوردن، نوشتن، نقاشی و بستن دکمه ها ضروری هستند.

مراحل رشد و تقویت انگشتان دست کودکان:

همانند سایر مهارتهای حرکتی و شناختی، انگشتان دست نیز دارای مراحلی برای رشد و تکامل هستند. آگاهی از آنها برای طراحی برنامه درمانی مناسب بسیار ضروری و حیاتی است که در ادامه مقاله به مراحل رشد حرکتی آنها خواهیم پرداخت.

تقویت انگشتان دست کودکان

حرکات انگشتان دست در نوزادان:

در بدو تولد، نوزادان حرکات انگشتانشان غیر ارادی و انعکاسی است. در حدود 3 تا 4 ماهگی، نوزادان شروع به چنگ زدن به اشیاء می کنند. در حدود 6 تا 7 ماهگی، نوزادان می توانند اشیاء را به دست گرفته و برای مدت کوتاهی نگه دارند.

حرکات انگشتان دست در نوزادان 9 تا 12 ماهه:

می توانند اشیاء را از یک دست به دست دیگر منتقل کنند. می توانند با انگشت اشاره خود به اشیاء اشاره کنند. می توانند اشیاء را با انگشت شست و سبابه خود بگیرند.

مهارتهای حرکتی دست در کودکان 1 تا 2 ساله:

می توانند اشیاء را با دقت بیشتری بردارند و جابجا کنند. می توانند صفحات کتاب را ورق بزنند. می توانند با مداد یا مداد رنگی خطوطی را روی کاغذ بکشند. می توانند دکمه های بزرگ را ببندند و باز کنند.

مهارتهای حرکتی دست در کودکان 3 تا 4 ساله:

می توانند اشیاء کوچک را با انگشت شست و سبابه خود بردارند. می توانند نقاشی های ساده ای بکشند. می توانند قیچی را به طور صحیح نگه دارند و کاغذ را برش بزنند. می توانند لباس های خود را بپوشند و دربیاورند.

حرکات دست در کودکان 5 تا 6 ساله:

می توانند به طور صحیح مداد را برای نوشتن نگه دارند. می توانند حروف و اعداد را بنویسند. می توانند با دکمه های کوچک و زیپ کار کنند. می توانند توپ را با دقت پرتاب و شکار کنند.

چه عواملی بر تقویت انگشتان دست کودکان تاثیر می گذارد؟

تقویت انگشتان دست کودکان

ژنتیک: یکی از عوامل موثر بر رشد حرکتی انگشتان دست ژنتیک است. تمرین: انجام فعالیت های مختلف با دست و انگشتان به رشد و تکامل حرکات ظریف کمک می کند. سلامت: برخی از مشکلات سلامتی مانند فلج مغزی می تواند بر رشد حرکات انگشتان دست تاثیر بگذارد.

میخواهی مثل یک گفتار درمان و کاردرمان حرفه ای تقویت انگشتان دست کودکان انجام بدهی؟ کافی است فقط سه بار در روز و هر بار حداقل ده دقیقه و دو ماه کار کنی تا این توانایی کودکت را تقویت کنی. فیلم را تا آخر ببین و اجرا کن تا معجزه گفتاردرمانی و کاردرمانی یاشام را ببینی تو لایق بهترینها هستی، یاشام حس خوب تحول

برچسب ها