آموزش صدای ح با 7 روش

نحوه آموزش صدای ح یکی از ساده ترین واجها است. این شامل هیچ ترتیب خاصی از لب ها یا زبان یا حرکات پیچیده نیست.

برای تولید صدا، به سادگی دهان خود را باز کنید و نفس بکشید. صدا بدون لرزش گلو است، به این معنی که آنچه می شنوید از حرکت هوا در گلو و دهان شما می آید. از آنجایی که تولید صدا بسیار ساده است، نوزادان توانایی بیان این صدا را خیلی زود به دست می آورند.

کودکان باید فبل از۲ سالگی صدای /ح/ را درک کنند.

اگر متوجه شدید که کودک شما با صدا مشکل دارد یا از ۲ سالگی به بعد نمی تواند آن را تلفظ کند، اکیداً توصیه می شود که با متخصصان مرکز آموزش و پرورش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و یاشام تماس بگیرید و از گفتار درمانگران برای کمک به اصلاح تاخیر و جلوگیری از این مشکل استفاده کنید.

با دریافت خدمات منظم آموزش و پرورش صدای /ح/ در مرکز آموزش و پرورش و توانبخشی اختلالات یادگیری یاشا و توانلخشی اتیه و مرکز چامع گفتار درمانی و کاردرمانی تبریز یاشام از تبدیل شدن آن به یک مانع برای رشد گفتار جلوگیری کنید.

پیشنهاد: خدمات گفتار درمانی یاشام

تکنیک های مختلفی برای تحریک توانایی کودک شما برای تلفظ صدای /ح/ در خانه با کودک وجود دارند. این تکنیک‌ها همچنین می‌توانند شما را برای ارزیابی پیشرفت مداوم فرزندتان یا تشخیص علائم هشداردهنده بالقوه برای تاخیر کمک کنند. در اینجا چند مورد از بهترین نکات وجود دارد:

نشانه های کلامی آموزش صدای ح

صدا را چندین بار به وضوح برای کودک خود تلفظ کنید. برای کودک مهم است که بتواند صدای تلفظ شده را به درستی بشنود تا بتواند آن را تقلید کند و صدای خود را با صدای شما مطابقت دهد. تکرار صدا در مجموعه های 3 تایی، “/ ح ح ح /”، در حالی که مکث بین ست ها، کودک شما را تشویق می کند که از شما تقلید کند. بعد از اینکه فرزندتان توانست به طور مداوم صدا را تولید کند، شروع به اضافه کردن مصوت ها به مجموعه های خود کنید:حو حو حو حا حا حا حی حی حی و ….

نشانه های بصری

وقتی صدای /ح/ را آموزش می‌دهید، نحوه حرکت سینه‌تان را به کودک نشان دهید. صدا و نفس خود را اغراق کنید تا شکمتان هنگام نفس کشیدن حرکت کند. این به کوچولوی شما کمک می‌کند که بفهمد باید از نفسش استفاده کند و برای ایجاد صدا فشار دهد، نه صدایش یا فقط دهانش را باز کند.

نشانه های لمسی آموزش صدای ح

هنگامی که صدای /ح/ به درستی تلفظ شود، هوای کوچکی از دهان خارج می شود. دست فرزندتان را جلوی دهانتان بگیرید تا وقتی شما صدا را می‌دهید، آن را حس کند. سپس اجازه دهید هنگام ایجاد صدا، هوا را از دهان خود احساس کند.

برای سرگرمی بیشتر، صدا را در مقابل آینه تمرین کنید. خیلی به شیشه نزدیک شوید و اجازه دهید نفستان آینه را تار کند. بچه ها عاشق دیدن پدیده نفس هایشان بر روی شیشه هستند و باید صدای /ح/ کاملی برای این کار ایجاد کنند.

با ایجاد خنده، تمرین صدای /ح/ را به یک فعالیت سرگرم کننده برای خود و کودکتان تبدیل کنید! صداهای خنده‌دار و متمایز برای چندین ترکیب مختلف /ح/+ صدادار ایجاد کنید و کودکتان را تشویق کنید که خنده‌ها را تقلید کند.

یک «هی هی هی!» با صدای بلند امتحان کنید. یا یک «-ها-ها-ها-ها». هر دوی شما آنقدر لذت می برید که در نهایت نمی‌خواهید تمرین /ح/ را متوقف کنید!

برچسب ها
تلفظ صداها