صدای س و 7 مرحله درمان

صدای س یکی از صداهایی است که کودکان در بیان آن مشکل دارند. معلمان و والدین توصیه های مفیدی در اینجا پیدا می کنند ، اما اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای ارزیابی و مداخله گفتاری جامع در نظر گرفته شود.

اگر فرزند شما هم صدای س را غلط تلفط می کند. با متخصصان گفتار درمانی یاشام تماس بگیرید.

گفتار درمانی، آموزش و تصحیح تولید صدای س با تقلید:

 

هنگام آموزش هر صدای جدید گفتاری ، تقلید یک روش مهم است. تقلید کودک را ملزم به کپی کردن مدل صحیح صدای گفتار می کند. به عنوان مثال ، گفتار درمان ابتدا توجه کامل کودک را به خود جلب می کند و سپس صدای واضح و مشخصی تولید می کند.

 سپس گفتار درمان ساکت است و کودک تشویق می شود دقیقاً صدایی را که گفتار درمان تولید کرده کپی کند. در بسیاری از موارد البته کودک برای تولید دقیق صدا تلاش خواهد کرد. این خوب است ، زیرا عدم توانایی کودک در تولید صحیح صدای هدف واضح ، به گفتار درمان درک خوبی از چگونگی بروز خطای گفتاری کودک می دهد.

گفتاردرمانی، آموزش و تصحیح تولید صدای س با قرار دادن اندامهای گویایی در جای مناسب

 این شاید محبوب ترین روش برای ایجاد صدای جدید و صحیح گفتار در کودکان خردسال باشد. اساساً گفتار درمان به کودک نشان می دهد که چگونه زبان ، دندانها و لبهای خود را به درستی قرار دهد تا صدای گفتاری صحیح تولید کند.

تولید صدای س

صدای / س / یک جریان هوایی بی صدا است. یعنی حنجره نمی لرزد. برای تولید صدای / س / ، زبان در دهان بالا می رود تا تقریباً برآمدگی لثه ، سقف دهان را لمس کند. در این عمل زبان باید یک شیار در مرکز ایجاد کند که جریان هوا از آن عبور می کند. زبان فضایی را که جریان تنفس از آن عبور می کند را ایجاد می کند.

برخی از خطاهای صوتی / رایج در گفتاردرمانی، آموزش و تصحیح تولید صدای س

خطای لیسب بین دندانی

شاید رایج ترین خطای صوتی باشد. همانطور که این اصطلاح نشان می دهد ، زبان را (بین) دندان ها (دندان) می زند. صدای تولید شده در واقع صدای دیگری است. با تولید درست صدای س، ص، ث به او نشان دهید که چه خطایی رخ داده است و درمورد چگونگی فشار زبان به دندان و تغییر صدا نظر دهید. بعد ، یک / ص، س، ث/ صحیح را نشان دهید.

از کودک بخواهید که با زبان خود محل سقف دهان خود را احساس کند ، به ویژه برجستگی آلوئولار ، برجستگی و دست اندازی درست در پشت دندان های بالایی. از کودک بخواهید جریان هوا تولید کند و موقعیت زبان خود را به خاطر بسپارد.

حتی می توانید با لمس برجستگی آلوئولار با نوک زبان جریان هوا را مسدود کنید. این یک احساس جالب است و بلافاصله جریان هوا را متوقف می کند. با اندکی پایین آوردن زبان ، جریان هوا آزاد می شود و یک صدای صاف / س / باید خارج شود. اطمینان حاصل کنید که کودک نوک زبان خود را بین دندان ها فرو نمی برد. به او یادآوری کنید که زبان باید کمی جمع شود (به عقب برگردد) تا جایی که درست پشت دندان قرار بگیرد. هرگز نباید بین دندان برود.

گفتاردرمانی، آموزش و تصحیح تولید صدای س در خطای جانبی شدگی یا طرفی شدگی

صدای جانبی / س / زمانی توسط کودک ایجاد می شود که جریان هوا را به طرفین (جانبی) دهان (حفره دهان) هدایت می کند. صدای تولید شده دارای کیفیت “شل” و پر سر و صدایی برای آن است. اصلاح این خطا مشکل تر از خطای قبلی است.

برای این کار کودک باید وضعیت زبان خود را در حفره دهان تغییر دهد. هنگام تولید کودک به طور خودکار زبان را جمع می کند و لب های خود را خیلی بیشتر از صدای معمول جمع می کند. اگر خودتان صدای جانبی / s / تولید می کنید باید توجه داشته باشید که پس از جمع شدن زبان ، جریان هوا روی دو طرف زبان می لغزد.

ویژگی دیگر این است که تیغه زبان و یا نوک آن سقف دهان را لمس می کند. در صدای معمولی / s / این هرگز اتفاق نمی افتد. از آنجا که هوا از اطراف کناره های زبان فرار می کند ، فضای بسیار بیشتری برای عبور هوا وجود دارد که باز هم بسیار متفاوت است.

این حجم از فرار هوا باعث کیفیت شل و ول در صدا می شود. برای مبارزه موثر با این خطا، کودک نیاز به تولید و ایجاد جریان هوای مرکزی دارد. یعنی جریان هوا باید در امتداد شیار مرکزی زبان جریان داشته باشد ، نه اینکه از اطراف کناره ها فرار کند.

یکی از روش های انجام این کار این است که کودک احساس کند در دهان خود قرار دارد.

از کودک بخواهید که برجستگی ناهموار را دقیقاً پشت دندانهای بالایی خود در سقف دهان احساس کند. بسته به توانایی کودک در ایده پردازی حفره دهان خود ، از اصطلاحات سقف دهان یا بالای دهان استفاده کنید. در حالی که نوک زبان آنها روی برجستگی آلوئولار است. درست در پشت دندانهای بالا ، از کودک بخواهید که لبهایش را به آرامی از هم دور کند. موقعیت زبانی که بدین ترتیب اتخاذ می شود به طور خودکار جریان هوای خروجی را مسدود می کند.

و مهمتر از همه ، این موقعیت به طور خودکار زبان را به جلو می راند. به كودك دستور دهید كه برای آزاد كردن جریان هوا ، یك قسمت از زبان خود را پایین بیاورد. به دلیل موقعیت زبان ، جریان هوا نمی تواند در جایی دیگر از بالای زبان ، از طریق شیار مرکزی جریان داشته باشد. اگر این توالی به درستی دنبال شود ، صدای درست ص، ث، س تولید می شود.

برچسب ها
تلفظ صداها